סניף בנק בביירות שנשדד ב-14 בספטמבר 2022 בלבנון (צילום: AP Photo/Hussein Malla)
AP Photo/Hussein Malla

מעבר לגבול: ללבנון יש גיבורה חברתית חדשה - והיא עלולה להקריס את המדינה

אזרחית לבנונית שפרצה השבע לסניף הבנק שלה בביירות נתנה את האות ללבנונים רבים לפעול באותה הדרך ● מצרים שחררה עשרות אסירים פוליטיים, ובקונגרס האמריקאי שוב קוראים להקפיא את הסיוע שניתן לקהיר ● גם בסעודיה היה מי שהתאבל על מלכת אנגליה, אבל זה לא נגמר טוב ● ו-44 שנים חלפו מהחתימה על הסכמי קמפ דייוויד ● קסניה סבטלובה מסכמת שבוע במזרח התיכון

אם אין לחם, תשדדו בנק

סלי חפיז, אזרחית לבנונית מודאגת, נכנסה השבוע לסניף הבנק שלה בביירות ובאיומי אקדח הוציאה משם כסף שהיה בחשבונה. היא איננה פושעת בעיני לבנונים רבים, אלא גיבורה אמיתית.

חפיז לקחה מהבנק $13,000 שהיו בחשבון הדולרים שלה – אך מאז 2019, כמו אזרחים לבנונים אחרים, הכסף היה מעבר להישג ידה מכיוון שהממשלה הקפיאה את הפקדות ומשיכות המט"ח בעקבות המשבר הכלכלי החמור ביותר בתולדות המדינה.

השבוע חפיז החליטה לשים לכך סוף. הגולשים ברשת חגגו את המעשה שלה (היא טענה שהאקדח לא היה אמיתי), וגם קראו לפעול בדיוק כך על מנת למשוך מהבנקים את הסכומים שמגיעים לאזרחים בזכות ולא בחסד.

בהמשך השבוע נרשמו לפחות עשרה אירועים דומים ברחבי לבנון ובכמה מהמקרים בעלי החשבונות השתלטו על סניפי הבנק בניסיון נואש להציל את ההפקדות שלהם. הבנקים הכריזו על שביתה בת שלושה ימים בעקבות אירועי האלימות (לא בכל מקום האזרחים השתמשו באקדחי צעצוע), אך נראה שלאחר שיחלפו שלושה ימים, המצב רק יחמיר.

הממשלה הבטיחה לבנקים תוכנית הצלה דחופה שתאפשר לשחרר חלק מהכסף לאזרחים, אך נראה שהטיטאניק הלבנונית בדרך למטה ואין מי שיציל את הלבנונים מעצמם.

הממשלה הבטיחה לבנקים תוכנית הצלה דחופה שתאפשר לשחרר חלק מהכסף לאזרחים, אך נראה שהטיטאניק הלבנונית בדרך למטה ואין מי שיציל את הלבנונים

במקביל, נמשכים המאמצים הקדחתניים לגיבוש ההסכם בין ישראל ללבנון על קביעת הגבול הימי, מה שיאפשר ללבנון לעבד את שדות הגז שנמצאו בים התיכון. אך כאשר אזרחים נואשים פורצים לסניפי הבנק על מנת למשוך את הכסף שלהם, הרווחים מההסכם הזה נראים רחוקים מדי.

האמריקאים מאיימים ומצרים משחררת אסירים פוליטיים

השבוע מצרים שחררה מבתי הכלא כמה עשרות אסירים פוליטיים, וביניהם עו"ד היית'ם מחמדין – פעיל שמאל ועורך דין ידוע. מחמדין הוא רק אחד מכ-60,000 אסירים פוליטיים – כך על פי הערכה של ארגוני זכויות אדם במדינה – המוחזקים כעת בבתי הכלא במצרים.

ארכיון: אסירים פוליטיים במצרים, 2014 (צילום: AP Photo/Heba Khamis)
ארכיון: אסירים פוליטיים במצרים, 2014 (צילום: AP Photo/Heba Khamis)

השחרור התקיים לאחר ששלושה מהאסירים מתו בעודם בבתי הכלא בסיבות לא ידועות, ובתגובה לכך שוב נשמעו קולות בקונגרס האמריקאי הקוראים להקפיא חלק מהסיוע הצבאי למצרים בגלל הפרות נשנות בתחום של זכויות אדם.

כמו בשנה שעברה, ארה"ב תקפיא כ-130 מיליון דולר מתוך הסיוע הצבאי שהיא מעבירה מדי שנה למצרים בגלל ההפרות המתמשכות (חלק מהכסף יעבור לחשבון אם המדינה הערבית תשחרר כ-500 אסירים מבתי הכלא), אך החלק הארי – כמיליארד דולר בסך הכול – אינו מותנה בשום התקדמות בתחום של זכויות אדם.

ארה"ב תקפיא כ-130 מיליון דולר מתוך הסיוע למצרים בגלל ההפרות המתמשכות, אך החלק הארי – כמיליארד דולר – אינו מותנה בשום התקדמות בתחום של זכויות אדם

בעת הקמפיין הבחירות שלו הבטיח הנשיא ג'ו ביידן שהוא יעלה את הנושא של פגיעה בזכויות אדם על נס ויקדם וידאג לכך שמי שמפר אותם, לא יזכה לסיוע אמריקאי נדיב. בפועל מתברר שהמשחק הזה הרבה יותר קשה ממה שהיה נדמה: מצרים זקוקה לסיוע צבאי, אך גם ארה"ב זקוקה לכך שמצרים לא תתרחק מהשליטה שלה ותתקרב לרוסיה, דבר שעלול לפגוע בהשפעה האמריקאית במזרח התיכון.

גם בסעודיה מתאבלים על מלכת אנגליה, וזה לא נגמר טוב

לא רק הבריטים מתאבלים על המלכה אליזבת השנייה, שהלכה לעולמה בתחילת השבוע. אזרח תימני שעלה לרגל למכה וקיים את עומרה – "החג' הקטן" – לזכרה ולכבודה, חש שהחיים כבר לא יהיו אותו דבר אחרי לכתה. האיש החזיק בעת העלייה לרגל שלט ובו נכתב שהעומרה הזאת מוקדשת למלכה ולאחר מכן הפיץ את הסרטון ברשתות החברתיות.

אין ספק שהמלכה הייתה מעריכה את הצעד הנועז הזה אם הייתה בחיים, אך השלטונות הסעודיים התרגשו פחות והאזרח התימני נלקח למעצר. כלי התקשורת בממלכה לא התייחסו לסעיף בחוק שאותו הפר, אך ככל הנראה מדובר ב"פגיעה במקום קדוש ורגשותיהם של המאמינים".

השבוע במזרח התיכון: החתימה על הסכמי קמפ דייוויד

ב-17 בספטמבר 1978 ישראל ומצרים חתמו על הסכמי קמפ דייוויד שסללו את הדרך לחתימה על הסכם שלום בין המדינות חצי שנה אחר כך, במרץ 1979.

לאחר שהשיחות בין הצדדים שהתקיימו במהלך מספר חודשים נכנסו למבוי סתום, נשיא ארצות הברית ג'ימי קרטר הזמין את שני המנהיגים – מנחם בגין ואנואר סאדאת למעון הקיץ של הנשיא בקמפ דייוויד שבמדינת מרילנד.

ב-4 בספטמבר החלו השיחות האינטנסיביות בסיוע של המתווכים האמריקאים. לאחר כ-12 ימים קשים ועמוסים של שיחות, בבית הלבן נערך הטקס החגיגי שבמהלכו חתמו סאדאת ובגין על ההסכמים ההיסטוריים בנוכחותו של הנשיא קרטר.

לאחר כ-12 ימים קשים ועמוסים של שיחות, בבית הלבן נערך הטקס החגיגי שבמהלכו חתמו סאדאת ובגין על ההסכמים ההיסטוריים בנוכחותו של הנשיא קרטר

ההסכם הראשון – "מסגרת לשלום במזרח התיכון" – הכיר בכך שהחלטות מועצת הביטחון 242 ו-338 הן הבסיס לשלום אמת בין ישראל לפלסטינים ועסק הן בהסדר הקבע והן בנורמליזציה בין ישראל למדינות האזור – ירדן, סוריה ולבנון.

ההסכם השני ביסס את הנסיגה המלאה של ישראל מסיני – עד לגבול הבינלאומי המוכר בין מצרים לבין ארץ ישראל המנדטורית – וכינון יחסים מלאים הכוללים יחסים דיפלומטיים, כלכליים ותרבותיים.

כעבר 44 שנים, השלום עם סוריה ולבנון נותר בגדר חלום, בעוד שהשלום עם מצרים וירדן הינו יציב, אך היה ונותר קר מאוד.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 742 מילים ו-1 תגובות
סגירה