נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בקרמלין במוסקבה, 20 בספטמבר, 2022 (צילום: Getty Images VIA JTA)
Getty Images VIA JTA

בצל המפלות באוקראינה, ברוסיה חוזרים להאשים את היהודים בחוסר נאמנות

לפני 22 שנה פוטין העביר שורה של פעולות נגד אנטישמיות ● אולם, המכות שסופגת רוסיה באוקראינה לצד הבריחה ההמונית באים לידי ביטוי גם בחזרת שיח השנאה ● בזמן שרבני חב"ד מסרבים להביע תמיכה במלחמה של פוטין שהחלה כביכול כדי להילחם בדה־נאציפיקציה של אוקראינה, השיח הציבורי שוב מסמן יהודים כ"סוכנים זרים"

מייד אחרי שעלה לשלטון לפני 22 שנים, יזם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין שורה של פעולות נגד האנטישמיות הגלויה בארצו, תופעה שקודמיו נהגו בדרך כלל לעודד, לאפשר – או פשוט להתעלם מקיומה.

כעת, כשמאמצי המלחמה הרוסית באוקראינה קורסים, מחלחלת לתוך התקשורת המרכזית במדינה רטוריקה אנטי־יהודית גלויה ובוטה. באחת מתוכניות האירוח הפופולריות ברוסיה, למשל, כינתה המנחה בשידור יהודים כ"לא מספיק פטריוטים" ובמקרה אחר, האשים מכון מחקר פילוסוף יהודי בולט בצידוד באוקראינה מטעמי חמדנות.

באחת מתוכניות האירוח הפופולריות ברוסיה, למשל, כינתה המנחה בשידור יהודים כ"לא מספיק פטריוטים" ובמקרה אחר, האשים מכון מחקר פילוסוף יהודי בולט בצידוד באוקראינה מטעמי חמדנות

לדברי רומן ברונפמן, חבר כנסת לשעבר שפרסם ספר על יהדות רוסיה בעידן הפוסט סובייטי, השינוי בשיח האנטישמי בתקשורת הרוסית החל לפני כחודשיים. זה קרה, לדבריו, בערך בזמן שבו התפרסמו הדיווחים על בלימת ההתקדמות של הכוחות הרוסיים בשטח אוקראינה. מאז, כוחות אוקראיניים הדפו חיילים רוסיים מכמה אזורים כבושים.

"ברגע שנוצר איום על יציבות המשטר, נבחר יעד יהודי", אמר ברונפמן. "במובנים רבים מדובר בחזרה על פרקים רבים בהיסטוריה הרוסית, כולל מימי השלטון האחרונים של יוסיף סטלין".

יהודים מתפללים בבית הכנסת של הקהילה היהודית במוסקבה, רוסיה, 4 בדצמבר 2018 (צילום: AP Photo/Pavel Golovkin)
יהודים מתפללים בבית הכנסת של הקהילה היהודית במוסקבה, רוסיה, 4 בדצמבר 2018 (צילום: AP Photo/Pavel Golovkin)

רדיפת יהודים הייתה מדיניות מקובלת ברוסיה עשורים רבים לפני קריסת ברית המועצות ב־1990. אולם, תחת פוטין הונהגו לפתע עונשים כבדים על מי שעבר עבירות אנטישמיות. בשנת 2019 נכלא אדם לשנתיים וחצי לאחר שהתברר – אחרי פעילות משטרתית נמרצת – כי שרבט כתובות נאצה אנטישמיות.

במקרה אחרי, בשנת 2020, המשטרה בעיר קרסנודאר שבדרום רוסיה עצרה אחרי מבצע מסובך שני חשודים שאיימו על חייו של רב מקומי. העמדה הקשוחה הזו – שעומדת בסתירה ליד החופשית שהעניק קודמו בוריס ילצין לשונאי יהודים – הועילה לפוטין מבחינה פוליטית.

אולם, תחת פוטין הונהגו לפתע עונשים כבדים על מי שעבר עבירות אנטישמיות. בשנת 2019 נכלא אדם לשנתיים וחצי לאחר שהתברר – אחרי פעילות משטרתית נמרצת – כי שרבט כתובות נאצה אנטישמיות

פוטין אף ניסה לטעון בפברואר האחרון כי האנטישמיות האוקראינית לכאורה היא שגרמה לו לפלוש למדינה. אבל הפלישה של פוטין לאוקראינה הותירה אותו מבודד על הבמה העולמית והטענות שלו בדבר הנאציזם האוקראיני זכו לתגובות מזלזלות.

הקהילה הבינלאומית ראתה בדברים תואנה שקרית ועמדתו המוצקה של פוטין נגד אנטישמיות הפכה בין רגע לבלתי רלוונטית משום שהוא נחשף כמי שמשתמש באנטישמיות כתירוץ שווא לאלימות נגד מדינה שכנה. מאז, ובעיקר נוכח הדשדוש הרוסי בחזית האוקראינית, גוברים הסימנים לכך שהטאבו שחל בעידן פוטין על גילויי אנטישמיות הולך ומתפורר.

חיילים אוקראינים פצועים אחרי הקרבות באזור חרקיב, אוקראינה, 12 בספטמבר 2022 (צילום: P Photo/Kostiantyn Liberov)
חיילים אוקראינים פצועים אחרי הקרבות באזור חרקיב, אוקראינה, 12 בספטמבר 2022 (צילום: P Photo/Kostiantyn Liberov)

בחודש יולי, ולדימיר סולוביוב, מנחה יהודי של תוכניות אירוח פופולריות, מנה בשידור רשימה של יהודים שהאשים ב"העדר פטריוטיות". זה קרה בערך בזמן שבו ביקשה רוסיה להפסיק את פעילותה המקומית של הסוכנות היהודית. תביעה בנושא תלויה ועומדת בבית המשפט.

בשבועות האחרונים נדמה שהרטוריקה האנטישמית מחריפה. ב־18 בספטמבר, במאמר שפורסם על ידי דמיטרי פופוב בעיתון היומי האינטלקטואלי "הקומסומולץ המוסקבאי", רוכזו שמות של יהודים מוכרים שכונו כ"סוכנים זרים", מונח שרוסיה מייחסת למי שנתפס כאויב המדינה.

פופוב הוסיף בסרקזם שיהודים עלולים יום אחד להקים ממשלה "ברוסיה היפה של העתיד" – לכאורה לאחר שפוטין יפרוש מתפקידו. המאמר זעזע קוראים רבים, ביניהם את יוליה קלינינה, כותבת ותיקה לשעבר בעיתון, שעבדה בצמוד לפופוב. (מאוחר יותר תוקן המאמר תוך כדי השמטת הקטעים האנטישמיים).

"האנטישמיות חזרה: יהודים מואשמים ב'רוסיה היפה של העתיד'", כתבה קלינינה, אף היא ממוצא יהודי, במאמר שפורסם בשבוע שעבר באתר "נובי איזבסטיה" ("ידיעות חדשות").

ברנאר־אנרי לוי בהפגנה בפריז נגד המלחמה באוקראינה, 5 במרץ 2022 (צילום: Jerome Gilles/NurPhoto via Getty Images VIA JTA)
ברנאר־אנרי לוי (מימין) בהפגנה בפריז נגד המלחמה באוקראינה, 5 במרץ 2022 (צילום: Jerome Gilles/NurPhoto via Getty Images VIA JTA)

עיתונאי אחר – שעבד בעבר או בהווה בעיתון "הקומסומולץ המוסקבאי" – סיפר ל"נובי איזבסטיה": "האנטישמיות הרוסית קדמה בהרבה לברית המועצות. חוץ מוודקה, אחת משלוש המילים הרוסיות שהפכו למונחים בינלאומיים היא פוגרום".

ראיות נוספות לשינויים ברוסיה הגיעו בסוף ספטמבר כשברנאר־אנרי לוי, עיתונאי ופילוסוף יהודי צרפתי בולט ואחד מתומכיה הקולניים של אוקראינה, ביקר במדינה שסועת המלחמה. ה"קרן לתרבות אסטרטגית" – מכון מחקר רוסי שמרני שמצוטט לעתים קרובות בכלי התקשורת המרכזיים ברוסיה ומחוצה לה – פרסמה מאמר ארוך על לוי והשתמשה בשפה המזכירה את האנטישמיות הקלאסית של המאות ה־19 וה־20.

"אזרח צרפתי בן 74, שנולד למשפחה של יהודים מאלג'יריה, מריח דם באפו וטס לשם בהתלהבות, ללא דיחוי  – וכותב תמורת כסף", צוין במאמר. העלייה באנטישמיות ברוסיה מצטרפת לגורמים נוספים שהובילו עשרות אלפי יהודים רוסיים לעזוב את ארצם מאז הפלישה לאוקראינה.

כ־20 אלף איש, או 15% מהאוכלוסייה היהודית ברוסיה, היגרו בשנת 2022 מרוסיה לישראל במסגרת חוק השבות. הרשויות בישראל נערכות להגעה של יהודים נוספים, זאת לאחר שפוטין החל לגייס כוחות מילואים

כ־20 אלף איש, או 15% מהאוכלוסייה היהודית ברוסיה, היגרו בשנת 2022 מרוסיה לישראל במסגרת חוק השבות. הרשויות בישראל נערכות להגעה של יהודים נוספים, זאת לאחר שפוטין החל לגייס כוחות מילואים בניסיון לבלום את ההפסדים הצבאיים שלו באוקראינה.

שוטר אוקראיני ליד גופות של אזרחים שנפגעו מתקיפה רוסית בזפוריז'יה, זמן קצר לפני שרוסיה הכריזה על סיפוח השטח, 30 בספטמבר 2022 (צילום: AP Photo/Leo Correa)
שוטר אוקראיני ליד גופות של אזרחים שנפגעו מתקיפה רוסית בזפוריז'יה, זמן קצר לפני שרוסיה הכריזה על סיפוח השטח, 30 בספטמבר 2022 (צילום: AP Photo/Leo Correa)

העזיבה ההמונית של יהודי רוסיה עלולה לתדלק את הטענה שהם אינם פטריוטים. כבר עכשיו זוכה תנועת חב"ד הרוסית לגינויים בתקשורת על כך שביקרה את המלחמה, תוך כדי ציון מנהיגים דתיים של דתות אחרות ברוסיה שדווקא תמכו בצעדים של פוטין.

נוסף על כך צוין בתקשורת הרוסית בהרחבה כי מספר אוליגרכים יהודים בולטים – ובהם רומן אברמוביץ', ויקטור וקסלברג ומיכאל פרידמן – עזבו את רוסיה מאז שהתחילה המלחמה. דיווחים אלה "יוצרים מראית עין של יהודים הנוטשים את הספינה כשהמצב מסתבך", אמר ברונפמן.

ברונפמן מטיל ספק בכך שהאנטישמיות הגואה מגיעה ישירות מפוטין עצמו. לדעתו זו תופעה המשקפת את רוח הזמן. אזרחים רוסים רבים חווים מחסור ואפילו סכנה בגלל המלחמה של פוטין באוקראינה.

"הרטוריקה האנטישמית שאנחנו רואים כעת והתרופפות הטאבו כנראה לא מוכתבים ישירות על ידי ממשלת פוטין. הדבר נכון גם לגבי התפיסה שפוטין דואג ליהודים. מדובר באווירה כללית", אמר ברונפמן. "פקידי ממשל והאוכלוסייה הכללית קוראים בין השורות כיצד עליהם להתייחס ליהודים – והמסר משתנה".

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין משוחח עם הרב הראשי של רוסיה ברל לזר. מאחוריהם פטריארך הכנסייה האורתודוקסית הרוסית קיריל הראשון, 4 בנובמבר 2019 (צילום: Alexei Nikolsky, Sputnik, Kremlin Pool Photo via AP)
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין משוחח עם הרב הראשי של רוסיה ברל לזר. מאחוריהם פטריארך הכנסייה האורתודוקסית הרוסית קיריל הראשון, 4 בנובמבר 2019 (צילום: Alexei Nikolsky, Sputnik, Kremlin Pool Photo via AP)

"הרטוריקה האנטישמית שאנחנו רואים כעת והתרופפות הטאבו כנראה לא מוכתבים ישירות על ידי ממשלת פוטין. הדבר נכון גם לגבי התפיסה שפוטין דואג ליהודים"

עוד 850 מילים
סגירה