האיומים של טראמפ מכוונים הפעם אל הרפובליקאים

מדוע כינה טראמפ את אשתו של מקונל "קוקו צ'או" ומה זה בכלל? ● ולמה אמר כי יש למנהיג הרפובליקאים בסנאט יש "משאלת מוות"? ● חודש לבחירות אמצע הקדנציה, אמריקה סוערת מההתבטאות האחרונה של הנשיא לשעבר, בזמן שהמפלגה הרפובליקאית בדרך להשיג רוב בשני הבתים - למרות השערוריות מבית

דונלד טראמפ בעצרת, 23 בספטמבר 2022 (צילום: AP Photo/Chris Seward)
AP Photo/Chris Seward
דונלד טראמפ בעצרת, 23 בספטמבר 2022

מאז נחסם הנשיא לשעבר דונלד טראמפ בטוויטר ובפייסבוק, הוא מאוורר את עמדותיו ברשת חברתית הקרויה Truth Social והשבוע פרסם שם טראמפ סטטוס מטריד, שהקפיץ רבים במפלגה הרפובליקאית השמרנית.

התבטאויות קשות של טראמפ אינן דבר חדש. אבל ההרס הפנימי בתוך המפלגה הרפובליקאית ניכר לכל. הפעם הוא כיוון את הארס נגד מיץ' מקונל, מנהיג המיעוט השמרני בסנאט ואחד המנהיגים הבולטים של המפלגה.

התבטאויות קשות של טראמפ אינן דבר חדש. אבל ההרס הפנימי בתוך המפלגה הרפובליקאית ניכר לכל. הפעם הוא כיוון את הארס נגד מיץ' מקונל, מנהיג המיעוט בסנאט ואחד המנהיגים הבולטים של המפלגה

"האם מקונל יאשר את סכומי הכסף הגבוהים", כתב טראמפ, "טריליונים של דולרים של חוקים מטעם המפלגה הדמוקרטית, ללא מראית עין אפילו של מו"מ, רק כי הוא מתעב את דונלד ג'יי. טראמפ כשהוא יודע שאני מתנגד לכך בנחרצות, או שהוא יעשה זאת כיוון שהוא מאמין במהלך ה'גרין-ניו-דיל' השקרי והרסני? האם הוא מוכן לפגוע במדינה שלנו? בכל מקרה, אין הסבר למעשיו. זו משאלת מוות מצידו. הוא צריך לבקש סיוע מידי מאשתו-חובבת-הסינים, קוקו צ'או".

ההודעה של טראמפ נגד מיץ' מקונל ואשתו (צילום: צילום מסך)
ההודעה של טראמפ נגד מיץ' מקונל ואשתו (צילום: צילום מסך)

טראמפ התייחס בחלק הראשון של ההודעה למו"מ בין המפלגות על הצבעות על חוקים בסנאט, ועל האפשרות להחיל עיכוב בהצבעה על התקציב, בתנאי שחוקים שהנשיא ג'ו ביידן מקדם יעוכבו. אבל בחלק השני, האמירות שלו התפרשו בקרב רבים כאיומי מוות על מקונל.

"אנחנו חיים בעידן של פוליטיקה משוסעת, בו קנאים קיצוניים לא צריכים אפילו פרובוקציה כדי לפנות לאלימות", קבע מאמר המערכת של העיתון השמרני וול-סטריט-ג'ורנל. "המצב הזה הופך את העלבונות האחרונים של טראמפ נגד מקונל לחסרי אחריות".

"אנחנו חיים בעידן של פוליטיקה משוסעת, בו קנאים קיצוניים לא צריכים אפילו פרובוקציה כדי לפנות לאלימות. המצב הזה הופך את העלבונות האחרונים של טראמפ נגד מקונל לחסרי אחריות"

העיתון מגנה את האמירות הבוטות של טראמפ כלפי רעייתו של מקונל, איליין צ'או, שנולדה למשפחה ממוצא טאייווני, ומוסיף לגבי מקונל: "איחולי המוות הם רטוריקה דוחה אפילו בסטנדרטים של טראמפ ויש לגנותו על כך".

איליין צ'או ומיץ' מקונל, ינואר 2021 (צילום: Kevin Dietsch/Pool via AP)
איליין צ'או ומיץ' מקונל, ינואר 2021 (צילום: Kevin Dietsch/Pool via AP)

היחסים בין מקונל לטראמפ ידעו עליות ומורדות לאורך השנים. מקונל בן ה-80 מכהן כסנטור מטעם מדינת קנטקי מזה 34 שנים והוא המנהיג הבכיר ביותר של המפלגה הרפובליקאית בסנאט (כרגע, מנהיג המיעוט).

אם הרפובליקאים ינצחו בבחירות אמצע הקדנציה וישיגו רוב בסנאט, מקונל יהפוך למנהיג הרוב בסנאט וכל חקיקה תצטרך לעבור דרכו. גם טראמפ וגם ביידן יצטרכו לשמור על יחסים טובים עמו.

אם הרפובליקאים ינצחו בבחירות אמצע הקדנציה וישיגו רוב בסנאט, מקונל יהפוך למנהיג הרוב בסנאט וכל חקיקה תצטרך לעבור דרכו. גם טראמפ וגם ביידן יצטרכו לשמור על יחסים טובים עמו

מקונל גינה את טראמפ אחרי המתקפה על הקונגרס ב-6 בינואר 2021. אשתו של מקונל, איילין צ'או, שירתה אז כשרת התחבורה תחת טראמפ והתפטרה מתפקידה אחרי המתקפה על הקונגרס – אף על פי שנותרו לה (אז) פחות משבועיים בתפקיד. מאז טראמפ לא שוכח ולא סולח.

מקונל בחר לשתוק השבוע, לא הגיב לדברים שטראמפ כתב. גם בכירי המפלגה הרפובליקאית שותקים. הטקסט כלפי צ'או נתפס כגזעני, עלבונות המוטחים נגד פוליטיקאית רק בשל מוצאה. תגובות מהצד השמרני הגיעו רק מדוברים ויועצים ולא מנבחרי הציבור.

"זה מחריד, מעבר לכל מה שמקובל. כל רפובליקאי חייב להתנגד", אמר יועצו לשעבר של מקונל סקוט ג'נינגס בראיון לרשת סי-אן-אן. הסנטור הרפובליקאי מפלורידה ריק סקוט הסכים אף הוא לומר (בראיון לסי-אן-אן) ש"זה אף פעם לא בסדר להיות גזען", אבל הוא לא נקב בשמו של טראמפ ולא ביקר אותו ישירות.

כל הכביסה המלוכלכת בחוץ

ככל שבחירות אמצע הקדנציה מתקרבות, במפלגה הדמוקרטית חוששים מהפסד בסנאט (הבית העליון). אם במהלך הקיץ נדמה היה שהמפלגה הדמוקרטית מתאוששת בסקרים וכי יש להם סיכוי כלשהו לשמור את הרוב הזעום שלהם בסנאט, הרי שהסקרים האחרונים מראים שהרפובליקאים צמצמו פערים. המחוג נוטה כעת ל-49:51 לטובת הרפובליקאים.

עיקר המתח מתרכז במדינות ויסקונסין, פנסילבניה, נוואדה וג'ורג'יה. אם הרפובליקנים ינצחו בהתמודדות לסנאט בוויסקונסין ובפנסילבניה (מושבים שהם שלהם כיום), ואם ישיגו סנאטור רפובליקאי נוסף בג'ורג'יה או בנוואדה, הם יכבשו את הסנאט.

האירוע המעניין של ראשית אוקטובר מתרחש בהתמודדות בג'ורג'יה. המועמד הרפובליקאי הרשל ווקר – שחקן פוטבול לשעבר מאוניברסיטת ג'ורג'יה ומי שזכה לתמיכה משמעותית של טראמפ – הוביל בחלק מהסקרים מול מועמד המפלגה הדמוקרטית, רפאל וורנוק (שניהם, אגב, אפרו אמריקאים). אולם כתבת תחקיר של "הדיילי ביסט" חשפה השבוע כי ווקר – מתנגד לזכות לבצע הפלה – שילם עבור ביצוע הפלה למי שהייתה בת הזוג שלו ב-2009.

הסנאטור הרפובליקאי מג'ורג'יה הרשל ווקר בעצרת בחירות (צילום: AP Photos/Bill Barrow)
הסנאטור הרפובליקאי מג'ורג'יה הרשל ווקר בעצרת בחירות (צילום: AP Photos/Bill Barrow)

ווקר הכחיש את הפרסום, אך כתבת התחקיר הציגה צילום המחאה, קבלה וכרטיס "החלמה מהירה" מווקר לבחורה שביצעה את ההפלה.

הדרמות באמריקה מלוות כמובן בעניינים משפחתיים עם כל הכביסה המלוכלכת בחוץ. אחד מבניו של ווקר, קריסטיאן ווקר בן ה-23, פצח במונולוג עצבני בשידור באינסטגרם, שם יש לו כחצי מיליון עוקבים. הבן, בעל עמדות שמרניות ימניות, נוהג לדון בנושאים פוליטיים – והפעם המונולוג העצבני היה נגד אביו.

"ערכי המשפחה? באמת? יש לו ארבעה ילדים, מארבע נשים שונות. הוא לא היה בבית לגדל אף אחד מהם. אני החרשתי למרות ששמעתי שקר אחרי שקר", אמר ווקר.

"ערכי המשפחה? באמת? יש לו ארבעה ילדים, מארבע נשים שונות. הוא לא היה בבית לגדל אף אחד מהם. אני החרשתי למרות ששמעתי שקר אחרי שקר"

נותר עוד חודש לבחירות אמצע הקדנציה. מרבית האמריקאים חושבים שהרפובליקאים יתמודדו יותר טוב עם המצב הכלכלי, ובסקר האחרון של גאלופ הפער בין הרפובליקאים לדמוקרטים מתרחב. העיסוק הציבורי בנושא ההפלות נשחק, והוא כבר לא עומד בראש הנושאים הקריטיים לציבור בבואם לבחור את המועמדים בנובמבר.

מרבית האמריקאים חושבים שהרפובליקאים יתמודדו יותר טוב עם המצב הכלכלי, ובסקר האחרון של גאלופ הפער בין הרפובליקאים לדמוקרטים מתרחב

אם לא יתרחשו הפתעות גדולות, הרפובליקאים ינצחו בפער נאה בבית הנבחרים, ואילו בסנאט הם עשויים להשיג רוב זעום. והדמוקרטים? נותרו להם שנתיים עם הנשיא ביידן, במהלכן הוא יהיה חלש.

עוד 844 מילים
סגירה