החושך יורד על עיר האורות

פקקי ענק בכניסה לתחנות דלק ● מגדל האייפל מכבה אורותיו מוקדם מהרגיל ● עובדי חברות האנרגיה הגדולות פוצחים בשביתה ● והנשיא מקרון פונה אל אלג'יריה כדי לקנות גז ● משבר האנרגיה בצרפת מתגבר, וכולם חוששים מחורף קשה שירוקן את המצבורים הקיימים ● אמיר בר-שלום מדווח מפריז

מגדל אייפל בערב (צילום: AP Photo/Rafael Yaghobzadeh)
AP Photo/Rafael Yaghobzadeh
מגדל אייפל בערב

לתיירים הרבים שגדשו השבוע את הרובע הלטיני בפריז לא היה מושג לגבי הדרמה שמתחוללת בימים אלה בצרפת.

במרכז העיר לא ממש מרגישים שהדלק במדינה הולך ואוזל, הסיבה לפקקי ענק ליד תחנות הדלק – מראה שמזכיר אולי את טורי המכוניות במהלך חודש אוגוסט בכבישי המדינה, כשהצרפתים יוצאים לחופשה השנתית שלהם בדרום.

המחשבה הראשונית היא כמובן השלכות משבר האנרגיה העולמי על השווקים, אבל זו אינה הסיבה המיידית. השיתוק הזוחל של תנועת המכוניות בצרפת נובעת מסיבה אחרת: עובדי מתקני הזיקוק והחלוקה של שתי ענקיות האנרגיה הצרפתיות, אקסון מובייל וטוטאל אנרג'י, פתחו לפני שבועיים בשביתה, במחאה על שכרם שלא עודכן לנוכח גל ההתייקרות העולמי שלא פסח על צרפת.

טענות העובדים לא משוללות יסוד. חברת טוטאל, למשל, הרוויחה ברבעון האחרון של השנה 5.7 מיליארד אירו, לעומת 2.2 מיליארד ברבעון המקביל בשנה שעברה.

המשרדים הראשיים של חברת טוטאל אנרג'יז בפריז (צילום: AP Photo/Lewis Joly)
המשרדים הראשיים של חברת טוטאל אנרג'י בפריז (צילום: AP Photo/Lewis Joly)

אפילו נשיא צרפת מקרון עמנואל נדרש לשביתה, שחתכה 60% מאספקת הדלק במדינה. "חברות האנרגיה חייבות להיות קשובות לדרישות העובדים", אמר מקרון בסוף השבוע האחרון, מבלי לרמוז מה תעשה הממשלה לקראת סוף השבוע הבא, אז צפוי הדלק באזור פריז לאזול לחלוטין מהתחנות.

המחאה הזו בצרפת היא כביכול מקומית, אבל בראייה רחבה יותר היא מבטאת את המשבר שעובר על אירופה לקראת החורף הממשמש ובא, כל שכן בענף האנרגיה. בביקורו האחרון של ראש הממשלה יאיר לפיד בגרמניה, הוא דיבר איראן והקנצלר אולף שולץ ענה אנרגיה.

המחאה הזו בצרפת היא כביכול מקומית, אבל בראייה רחבה יותר היא מבטאת את המשבר שעובר על אירופה לקראת החורף הממשמש ובא, כל שכן בענף האנרגיה

זה בדיוק ההבדל בין האינטרסים המיידים. אירופה מודאגת מהחודשים הקרובים שהם שילוב של מחסור באנרגיה, עלייה חדה ביוקר המחייה ומשבר מדיני צבאי מול רוסיה.

שיחת אקראית באחד הערבים השבוע במסעדה בפריז סיפרה אולי את הסיפור כולו. הברמן מאחורי הדלפק התעניין מאיזה מדינה אני מגיע. כשעניתי ישראל, הוא ענה בחיוך מריר: "אולי הבאת בשבילנו קצת גז בכיסים?"

תורים בכניסה לתחנת דלק בדרום צרפת, 11 באוקטובר 2022 (צילום: AP Photo/Bob Edme)
תורים בכניסה לתחנת דלק בדרום צרפת, 11 באוקטובר 2022 (צילום: AP Photo/Bob Edme)

השבוע הודיעה שרת האנרגיה של צרפת על תכנית ממשלתית להוריד ב-10% את תצרוכת האנרגיה של המדינה. עיר האורות מהווה כנראה חלק משמעותי במאמץ הזה, שכולל בשלב הנוכחי בעיקר הסברה – מתוך רצון ליצור מודעות ציבורית למשבר, שמזכיר את ימי מלחמת העולם השנייה.

בינתיים הקדימו את כיבוי האורות של מגדל אייפל – במקום באחת בלילה, זה קורה כל ערב ב-23:45. מבחינת החיסכון בחשמל מדובר בפרומילים בודדים מהצריכה היומית של המגדל, אבל המסר כאן ברור: הולכים לחורף לא קל בצרפת.

בינתיים הקדימו את כיבוי האורות של מגדל אייפל – במקום באחת בלילה, זה קורה כל ערב ב-23:45. מבחינת החיסכון בחשמל מדובר בפרומילים בודדים מהצריכה היומית של המגדל, אבל המסר ברור

התוכנית הממשלתית בהקשר הזה יכולה להישמע דרקונית. משרד האנרגיה יפקח על רמת החימום והקירור במתקנים ציבוריים, משרדי הממשלה יחוממו שבועיים מאוחר יותר מהתכנון הראשוני, עובדי המגזר הציבורי יקבלו מענק של כ-3 אירו ביום אם יעבדו מהבית. הכול במטרה לחסוך תקורה אנרגטית.

בהודעת משרד האנרגיה הצרפתי בשבוע שעבר נאמר במפורש כי מאגרי הגז של המדינה מלאים לחלוטין, אבל מומחים שצוטטו באתר "פוליטיקו" מעריכים שבחורף קשה, המלאי הנוכחי לא יספיק.

נשיא צרפת עמנואל מקרון נואם על משבר האנרגיה, 5 בספטמבר 2022 (צילום: Ludovic Marin, Pool via AP)
נשיא צרפת עמנואל מקרון נואם על משבר האנרגיה, 5 בספטמבר 2022 (צילום: Ludovic Marin, Pool via AP)

זו אחת הסיבות לביקור שערכה השבוע ממשלת צרפת באלג'יריה. המשלחת הצרפתית כללה שישה שרים ואת ראשת הממשלה אליזבת בורן. אלג'יריה היא ספקית הגז השלישית בגודלה לאירופה אחרי רוסיה ונורווגיה.

מתברר שצרפת ואיטליה מנהלות ביניהן מאחורי הקלעים מרוץ על הגז מצפון אפריקה. בינתיים איטליה העלתה את ההצעה שלה והיא מוכנה לשלם מחיר יקר יותר על הגז מאלג'יריה, ולו רק כדי לצלוח את החורף הקרוב.

צרפת ואיטליה מנהלות ביניהן מאחורי הקלעים מרוץ על הגז מצפון אפריקה. בינתיים איטליה העלתה את ההצעה שלה והיא מוכנה לשלם מחיר יקר יותר על הגז מאלג'יריה, ולו רק כדי לצלוח את החורף הקרוב

בנוסף למרוץ אחרי הגז, צרפת נמצאת בימים אלה בתהליך חשיבה מחדש לגבי הכורים הגרעיניים שלה שמייצרים כבר ארבעה עשורים חשמל, שחלקו מועבר בשלושה כבלים תת-ימיים גם לבריטניה.

כיום קיימים בצרפת 56 כורים גרעיניים לייצור חשמל, חלקם מושבתים בשל גילם המתקדם. הנשיא מקרון שוקל לאחרונה תכנית ממשלתית להשמיש חלק מהכורים הללו, ולבנות כמה נוספים בכדי לייצר יתירות אנרגטית שתפטור את צרפת מהתלות בגז ודלק בשנים הקרובות.

תחנת כוח גרעינית בקטנו, מזרח צרפת (צילום: AP Photo/Jean-Francois Badias)
תחנת כוח גרעינית בקטנו, מזרח צרפת (צילום: AP Photo/Jean-Francois Badias)

הרצון הזה מתנגש עם מאבק הירוקים באירופה, כמו גם עם התכנית האירופאית לעבור ל-100% אנרגיות מתחדשות עד שנת 2050. בינתיים זה לא קורה, אך ככל שהמשבר בצרפת יעמיק, סביר להניח שההתנגדות הירוקה תדעך.

השבוע קיבל הנשיא מקרון תזכורת לעומק המשבר והדאגה בצרפת מכיוון אחר – יש שיגידו לא צפוי: בסוף השבוע האחרון נערכה בפריז הפגנה גדולה שבה קראו ההמונים לעזוב את נאט"ו בשל העלות הגבוהה של השותפות הצבאית לקופת המדינה.

מחאה כזו יכולה אולי להתפרש כאירוע שולי בעיני רבים, אבל העובדה שהיא פורצת דווקא עכשיו על רקע המלחמה באוקראינה והסכנה לעימות גרעיני בין-גושי, מדגישה את עומק המשבר במדינה שחשבה כי היא סיימה את המלחמות שלה ב-1945.

עוד 712 מילים
סגירה