הדמיה של בית הכנסת אייזק אגרי אחרי השיפוץ המתוכנן (צילום: באדיבות בית הכנסת אייזק אגרי)
באדיבות בית הכנסת אייזק אגרי

אחרי 100 שנה, בית הכנסת האחרון בדטרויט עובר מהפך

הקהילה היהודית במרכז דטרויט חוגגת מאה עם תוכנית שיפוצים גרנדיוזית לבית הכנסת האחרון במרכז העיר ● הקהילה שהצטמצמה בשנות ה־60 והתרחקה לפרברים, חזרה לפרוח דווקא כשהעיר הכריזה על פשיטת הרגל ● הפרויקט אמור להפוך את בית הכנסת הוותיק למרכז קהילתי חדש ותוסס

במרכז דטרויט הגדוש בחנויות יוקרה, בנייני משרדים מהודרים ובית מלון יוקרתי – עומד בית כנסת עם חלונות ויטראז' צבעוניים שנראה כמו לקוח מספרי ההיסטוריה. הבניין, שריד של דטרויט העתיקה, עומד בניגוד גמור למבנים המשופצים והמחודשים של מרכז העיר.

ליד בית הכנסת, בבוקר של יום ראשון שמשי, נהנים העוברים והשבים משירת יידיש של נגן רחוב, בזמן שהם חוגגים עם גלידה ופופקורן. השטעטל הזה בעיר יהפוך בקרוב לפרויקט פיתוח גדול.

החגיגה ליד בית הכנסת היא אירוע מיוחד עבור יהודי דטרויט: הם מציינים 100 שנים לרגל הקמת בית הכנסת היחיד שנותר בעיר כבניין עצמאי, והתחלה של פרויקט הרחבה שאפתני. יהודים רבים במסיבה של בית הכנסת אייזק אגרי כלל לא חברים בקהילה המקומית – אך כולם רואים בבית הכנסת נדבך חשוב המחבר בין העבר והעתיד של דטרויט היהודית.

"אישית, אני נרגשת מאוד שהגענו ליום הזה, הללויה!" אמרה הרבה של בית הכנסת אריאנה סילברמן, אחרי שסיימה לברך שהחיינו.

בית הכנסת אייזק אגרי לפני השיפוץ (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק הרשמי של בית הכנסת אייזק אגרי)
בית הכנסת אייזק אגרי לפני השיפוץ (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק הרשמי של בית הכנסת אייזק אגרי)

בית הכנסת אייזק אגרי הוקם בשנת 1921 וכיום הוא המעוז האחרון של מה שהייתה בזמנו קהילה יהודית פורחת בעיר המשגשגת של תעשיית הרכב

בית הכנסת אייזק אגרי הוקם בשנת 1921 וכיום הוא המעוז האחרון של מה שהייתה בזמנו קהילה יהודית פורחת בעיר המשגשגת של תעשיית הרכב האמריקאית. אולם, הנהגת בית הכנסת – שלא משתייכת לזרם יהודי כלשהו – מאמינה כי לבית הכנסת נכונו עוד שנים רבות וטובות.

פרויקט ההרחבה שתוכנן כעשור בעלות של כחמישה מיליון דולר אמור להפוך את הבניין בן ארבע הקומות למרכז קהילתי יהודי תוסס, שישמש את הקהילה ההולכת וגדלה. "ההתכנסות המשותפת לשיפוץ המרחב הפיזי היא גם מעשה רוחני, שדומה – מבחינה מסוימת – לבניית בית המקדש בתקופת התנ"ך", אמרה נשיאת בית הכנסת סמנתה וול.

גל ההגירה היהודי הגדול לארה"ב בתחילת המאה הקודמת לא דילג על דטרויט. עשרות אלפי יהודים, שנמלטו מפוגרומים במזרח אירופה ואחר כך מהשואה, הצטרפו לקהילה שהקימו יהודים יוצאי גרמניה במרכז העיר.

החיים היהודיים בדטרויט ידעו שגשוג וחברי הקהילה השתלבו בעולם המסחר ובפוליטיקה המקומית. אולם, עם עליית המתיחות הבין־גזעית בשנות ה־60, יהודי דטרויט נהרו לפרברים, בדומה למה שקרה גם בריכוזים יהודיים אחרים באמריקה. משום כך, עשרות בתי תפילה יהודיים הפכו לכנסיות או ננטשו על ידי חבריהם ועמדו שוממים ועזובים.

מבט על בית הכנסת אייזק אגרי לפני השיפוץ (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק הרשמי של בית הכנסת אייזק אגרי)
אולם בבית הכנסת אייזק אגרי לפני השיפוץ (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק הרשמי של בית הכנסת אייזק אגרי)

עם עליית המתיחות הבין־גזעית בשנות ה־60, יהודי דטרויט נהרו לפרברים. משום כך, עשרות בתי תפילה יהודיים הפכו לכנסיות או ננטשו על ידי חבריהם ועמדו שוממים ועזובים

עם זאת, בית הכנסת במרכז העיר המשיך בפעילותו. הוא אף פעל במשך שנים ללא רב קבוע. רבים ראו בחברותם בבית הכנסת כעניין משני ופקדו את בתי הכנסת בפרברים. אולם, הם המשיכו לתמוך בפעילות בית הכנסת – כולל תפילות ללא תשלום בחגי תשרי – מתוך תחושה של שימור היסטורי.

נשיא הפדרציה היהודית של מטרופולין דטרויט מאט לסטר אמר: "רבים מהבניינים המקומיים שלנו אומנם העתיקו את מקומם כמה פעמים לאורך השנים – אך בית הכנסת במרכז העיר נשאר עומד על תילו".

ההערכה היא שכיום חיים במטרופולין של דטרויט יותר מ־120 אלף יהודים וכי הקהילה נמצאת בצמיחה מתמדת.

במקביל, ככל שתעשיית הרכב בארה"ב הלכה ודעכה, כך הלך והתדרדר גם מצבה של העיר דטרויט. אבל דווקא בתחילת שנות העשרה של המאה הנוכחית, כשהעיר הכריזה על פשיטת הרגל הגדולה ביותר בהיסטוריה המוניציפלית של ארה"ב, החלו לזרום אליה יזמים ויוצרים צעירים, בהם יהודים רבים.

חוגגים 100 שנים להקמת בית הכנסת אייזק אגרי שבמרכז העיר דטרויט, 14 באוגוסט 2022 (צילום: אנדרו לפין, JTA)
חוגגים 100 שנים להקמת בית הכנסת אייזק אגרי שבמרכז העיר דטרויט, 14 באוגוסט 2022 (צילום: אנדרו לפין, JTA)

דווקא בתחילת שנות העשרה של המאה הנוכחית, כשהעיר הכריזה על פשיטת הרגל הגדולה ביותר בהיסטוריה המוניציפלית של ארה"ב, החלו לזרום אליה יזמים ויוצרים צעירים, בהם יהודים רבים

הם באו בגלל עלויות המחייה הנמוכות ובשל התחושה שכל ההזדמנויות נפתחו מחדש. כך גילו היהודים מחדש את בית הכנסת במרכז העיר ומספר החברים זינק מ־100 משפחות חברות לפני כעשור ליותר מ־400 כיום.

בהדרגה, הקהילה שינתה את פניה מקהילה של חברים ותיקים לתמהיל של צעירים ומבוגרים, אומרת רייצ'ל רודמן, המנהלת הכללית של בית הכנסת. החברים הצעירים החליטו בשנת 2009 לדחות הצעה למכור את הבניין. במקום זאת, הם החליטו להרחיב אותו.

חברי הנהלת בית הכנסת נפגשו בבר קפה דה מונגו, שחזיתו לא השתנתה מאז אמצע המאה שעברה, כדי לגבש חזון לעתיד הבניין. אחד מהם, ואדים אבשלומוב, הפך לנשיא בית הכנסת והוביל קמפיין לגיוס כספים לפני כעשור.

אבשלומוב, יליד אזרבייג'ן, גדל בפרברים של דטרויט עם משפחתו שעברה לאזור מישראל באמצע שנות ה־90 של המאה ה־20. עם סיום לימודיו בחר לעבור למרכז דטרויט כדי לעבוד כמנהל תוכנית של מיזמי פיתוח מקומיים שונים. כשראה את ההתחדשות העירונית סביבו, החליט שבית הכנסת צריך לעבור מהפך דומה.

Simchat Torah 2022 – thanks Jamie Feldman for the great photo!

Posted by Isaac Agree Downtown Synagogue on Wednesday, October 19, 2022

"אני מאוד מתרגש, מאוד שמח", אמר אבשלומוב בטקס חנוכת פרויקט ההרחבה של בית הכנסת. "אבל במקביל אני מרגיש תחושה של 'אל תחגגו לפני שתראו תוצאות בשטח'". הוא ציין כי עדיין צריך לגייס יותר מ־100 אלף דולר – מתוך 1.4 מיליון דולר – כדי להשלים את שלב הבנייה הראשוני.

עד היום, רוב הכספים מגיעים מחוץ לדטרויט, לרבות על ידי עמותות צדקה יהודיות ותיקות כמו קרן ויליאם דיווידסון, שבה עובד אבשלומוב. "יותר כסף מגיע מיהודי הפרברים של דטרויט", אמרה רודמן, שעבדה בעבר בבית הכנסת "בית אל" בפרברים. "אבל אנחנו עובדים על בניית הקהילה כולה".

לדבריה, אין תחרות בין בית הכנסת במרכז העיר לאלו שבפרברים משום שכולם מעוניינים בהצלחת בית הכנסת המתחדש. "אין הרגשה שהם מתחרים בנו. הם מתרגשים שזה קורה", היא אמרה.

עם התרחבות הקהילה במרכז העיר דטרויט, מספר החברים בפרברים ירד בהדרגה. כמה בתי כנסת אף איחדו פעילויות, בהן תוכניות חינוך. בסתיו 2020, המרכז הקהילתי היהודי (JCC) המקומי סגר את שעריו של מכון הכושר האחרון שנותר בווסט בלומפילד – אחד הפרברים שהיה בעבר בית לאוכלוסייה יהודית גדולה – בשל מיעוט נרשמים ו"בנייה צפופה מדי".

נשיאת בית הכנסת אייזק אגרי סמנתה וול מברכת את המשתתפים בחגיגה לציון מאה שנים להקמת בית הכנסת, 14 באוגוסט 2022 (צילום: אנדרו לפין, JTA)
נשיאת בית הכנסת אייזק אגרי סמנתה וול מברכת את המשתתפים בחגיגה לציון מאה שנים להקמת בית הכנסת, 14 באוגוסט 2022 (צילום: אנדרו לפין, JTA)

עם זאת, בשנה הבאה צפוי להיפתח מרכז קהילתי של רשת JCC בתוך חלל העבודה היהודי המשותף של בית הכנסת במרכז העיר. במקום ישכנו גם משרדי הפדרציה המקומית וארגונים יהודיים כמו Repair the World, "חזון" ו־Jewish Family Services.

על רקע הבנייה, השנה ערכה הקהילה את תפילות חגי תשרי דווקא בכנסיות בשכונה, כולל בכנסייה שהייתה פעם בית כנסת

חלל העבודה המשותף – ששואב השראה ממודלים יהודיים דומים בשיקגו ובסן דייגו – יהיה חלק משלב השיפוצים הראשון. השלב הזה אמור להסתיים בתחילת 2023 ויכלול בית תפילה משופץ, מעליות ורמפות נגישות, אזור לילדים וחלונות זכוכית גדולים בקומת הקרקע, שסגן ראש עיריית דטרויט טוד בטיסון שיבח בטקס: "המקום יהיה יותר מזמין ואנשים יוכלו לראות מה קורה [בפנים]".

במקביל, מתוכנן גם סבב גיוס כספים שני, בתקווה שתוכנית הבנייה המלאה הכוללת מרפסת גג ואולם אירועים תצא לפועל עד שנת 2024. לעת עתה, חסידי בית הכנסת חוגגים את מה שמרגיש כלידה מחודשת. על רקע הבנייה, השנה ערכה הקהילה את תפילות חגי תשרי דווקא בכנסיות בשכונה, כולל בכנסייה שהייתה פעם בית כנסת.

עוד 988 מילים
סגירה