בית המשפט פסק: קליש רותם תצטרך לחשוף את יומניה, ואף תשלם על כך

עיריית חיפה תחשוף את יומני ראשת העיר עינת קליש רותם בתוך 45 יום ● כך פסק בית המשפט המחוזי בחיפה בעקבות עתירות עמותת "הצלחה" בדרישה לחייב את העירייה להיענות לבקשות לפי חוק חופש המידע ● בית המשפט אף חייב את העירייה בהוצאות משפט גבוהות ● עו"ד אלעד מן, שהגיש את העתירות: "מדובר בשיעור מצוין לרשויות אודות חשיבות הציות לחוק ולהשלכותיו"

עינת קליש-רותם (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90
עינת קליש-רותם

הישג משמעותי במלחמה נגד מדיניות ההסתרה והעדר השקיפות בעיריית חיפה: העירייה תאלץ למסור לעיון הציבור את כל יומניה של ראשת העיר עינת קליש רותם ושל סגנה נחשון צוק, וכן למסור את רשימת כל בקשות התגובה והתשובות שניתנו או סורבו במענה במסגרת פניות עיתונאים לדוברות העירייה – וזאת תוך 45 יום.

כך הוחלט לפני יומיים בבית המשפט המחוזי בחיפה, אחרי שהושגה הסכמה בין העותר עו"ד אלעד מן, היועץ המשפטי של עמותת "הצלחה", לבין עיריית חיפה בשתי עתירות חופש מידע.

בנוסף, בית המשפט חייב את עיריית חיפה בתשלום הוצאות גבוה יחסית, בסך 15,000 שקל, בעקבות הגשת שתי העתירות.

עו"ד אלעד מן (צילום: אמיל מושאילוב/אימפקט מדיה)
עו"ד אלעד מן (צילום: אמיל מושאילוב/אימפקט מדיה)

העתירות הוגשו על ידי עמותת "הצלחה" אחרי תקופה ארוכה שבה עיריית חיפה סירבה למסור את יומני ראשת העיר ואת המידע לגבי פעולותיה של דוברות העירייה, ואחרי שבקשות חופש המידע של העמותה זכו להתעלמות מוחלטת במשך חודשים, באופן המנוגד לדרישות חוק חופש המידע.

"מדובר בשיעור מצוין לרשויות אודות חשיבות הציות לחוק ולהשלכותיו", מסר עו"ד מן בתגובה להחלטת בית המשפט. "חבל שאת המחיר משלם הציבור מכספי הקופה הציבורית. הסכמת העירייה לפסקי הדין ולתשלום ההוצאות מוכיחה את צדקתן המובהקת של עתירות אלה".

"מדובר בשיעור מצוין לרשויות אודות חשיבות הציות לחוק ולהשלכותיו. חבל שאת המחיר משלם הציבור מכספי הקופה הציבורית"

שתי העתירות, עליהן דווח לראשונה בזמן ישראל לפני כשבוע, הוגשו לאחר ניסיונות חוזרים ונשנים לקבל את המידע המבוקש, ומצביעות לראשונה באופן רשמי על גישה של הסתרה והעדר שקיפות המנוגדים להבטחותיה של קליש רותם בקמפיין הבחירות שלה לראשות העיר ב-2018, וגם בניגוד להצהרותיה המפורשות עם היבחרה.

העתירה הראשונה היא גם נגד ראשת העיר עצמה, לאחר שזו סירבה בעיקשות לבקשות למסור את יומניה למחצית הראשונה של 2022. הבקשה למסור את היומנים הוגשה לכל הרשויות המקומיות והמועצות האזוריות בישראל, 260 במספר. רוב העיריות נענו לבקשה במהירות יחסית, וכ-100 מתוכן כבר העבירו את היומנים ללא שיהוי.

היכל עיריית חיפה, ספטמבר 2021 (צילום: זלמנסון זלר, מתוך אתר פיקיויקי)
היכל עיריית חיפה, ספטמבר 2021 (צילום: זלמנסון זלר, מתוך אתר פיקיויקי)

עיריית חיפה היא, נכון לעכשיו, העירייה היחידה שסירבה אפילו להתייחס לבקשה, ולמרות שזו הוגשה לפני חודשיים וחצי טרם השיבה עליה, גם אחרי התראות ותזכורות. חוק חופש המידע מחייב מענה מהיר של הרשות הרלוונטית עד 30 יום, ואז ניתן לבקש ארכה נוספת.

העתירה השנייה שהוגשה נוגעת להתנהלותה של קליש רותם מול העיתונות וסירובה העיקש להגיב על שאלות, גם כאלה הכוללות מידע בסיסי ואפילו כזה שאינו ביקורתי. העתירה נולדה בין השאר בעקבות טענות של זמן ישראל כי אף אחת מבקשות התגובה לשרשרת התחקירים שפורסמו בעניינה של קליש רותם ועיריית חיפה לא זכה למענה של הדוברות, למרות עשרות שאילתות שהוגשו.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
כל פעם מתגלים עוד ועוד סדקים בתיפקודה וחוסר ניהולה של העיר. הוא לא מבינה שהיא מנהלת עיר. היא לא מבינה שהתנהלותה צריכה להיות חשופה וגלויה. היא לא מבינה שהיא לא יכולה להסתיר את חוסר התפקו... המשך קריאה

כל פעם מתגלים עוד ועוד סדקים בתיפקודה וחוסר ניהולה של העיר. הוא לא מבינה שהיא מנהלת עיר. היא לא מבינה שהתנהלותה צריכה להיות חשופה וגלויה. היא לא מבינה שהיא לא יכולה להסתיר את חוסר התפקוד שלה. עד מתי ניצפה מהצד בניהול הכושל שלה שגורם להשלכות בלתי הפיכות בעיר שלנו?
באיזה עולם היא חיה שהיא חושבת שהיא לא מציגה את יומניה? כמה ניתוק יכול להיות בין ראשת עיר ותושבים? כמה אטימות? כמה התעלמות?

כל הכבוד לעותרים! הצלחה יפה... זהו שיעור חשוב לנבחרי ציבור המקבלים משכורת מהתקציב הציבורי ומחוייבים לתת דין וחשבון ולהשיב על בקשות מידע כחלק מתפקידם הבסיסי! על קליש וצוק המנותקים מהציב... המשך קריאה

כל הכבוד לעותרים! הצלחה יפה… זהו שיעור חשוב לנבחרי ציבור המקבלים משכורת מהתקציב הציבורי ומחוייבים לתת דין וחשבון ולהשיב על בקשות מידע כחלק מתפקידם הבסיסי!
על קליש וצוק המנותקים מהציבור ומקיפים עצמם בחומה של מידור וניכור מהתושבים והתקשורת, אין מה להוסיף, הכל כבר נאמר לאורך כל הקדנציה שלהם….

עוד 370 מילים ו-2 תגובות
סגירה