התסכול מתפרץ במחנה הממלכתי של גנץ וסער

את איזנקוט הם מאשימים בכישלון הקמפיין ● לפיד - שהעמיד את העבודה ומרצ בסכנה - אשם בירידה במנדטים, כי המצביעים רצים להציל את מפלגות השמאל הקטנות ● במחנה הממלכתי מסירים את הכפפות, והזעם מתפרץ פנימה והחוצה ● ויש מי שכבר מהרהר בקול על פירוק השותפות אחרי הבחירות ● פרשנות

גדעון סער, בני גנץ וגדי איזנקוט בארוע השקת המחנה הממלכתי, 14 באוגוסט 2022 (צילום: תומר נויברג/פלאש90)
תומר נויברג/פלאש90
גדעון סער, בני גנץ וגדי איזנקוט בארוע השקת המחנה הממלכתי, 14 באוגוסט 2022

יממה בלבד לפני פתיחת הקלפיות לכנסת ה-25 ואת התסכול הרב ביותר אפשר לאתר במחנה הממלכתי. בפעם הראשונה מאז הצטרף גדי איזנקוט, הוא סופג מתקפות פנימיות קשות ויש במפלגה מי שמאשים אותו בכישלון הקמפיין של המחנה הממלכתי כולו.

"איזנקוט הוא איש מצוין אבל הוא עשה לנו פיגוע הסברתי, שלא הצלחנו לצאת ממנו", אומר בכיר במחנה הממלכתי. "הוא דיבר על מספר מנדטים דו-ספרתי גבוה שאם לא נשיג אותו, לא נהיה לגיטימיים לראשות הממשלה. מה זה? מי ביקש ממנו לצאת בהצהרה כזו?

"מה שקרה זה שכל הקמפיין שלנו התרסק. כולם עסקו רק במספר הזה, בכל תשדיר, בכל ניתוח, בכל ראיון, שלא לדבר על הנזק הצפוי, אם באמת נגיע רק לאזור ה-12 מנדטים".

הזעם מתפרץ פנימה והחוצה. את ההאשמות במצבה העגום של המפלגה סופג גם ראש הממשלה יאיר לפיד, אולי בצדק.

לפיד יצא בקמפיין זהיר למדי שקורא להצביע ליש עתיד, כדי שתהיה המפלגה הגדולה ביותר מול הליכוד. זהו חלום חייו של לפיד, אבל המהלך הזה גרם להיסטריה גדולה בקרב מפלגות העבודה ומרצ שיצאו בקמפיין הצילו – "אם אמא של הגעוולד", כמו שהגדירה זאת יו"ר מרצ זהבה גלאון. הטענה בשתי המפלגות היא שאינן עוברות את אחוז החסימה.

מתברר שהמהלך של לפיד פוגע בסופו של דבר במחנה הממלכתי, שאין לו בעיה לעבור את אחוז החסימה. במפלגה טוענים כי המצביעים נוטשים אותם ועוברים להציל את העבודה ומרצ, כדי שלא ייצאו מהמשחק. יש גם קולות מצביעים שעוברים ישירות ליש עתיד.

מתברר שהמהלך של לפיד פוגע בסופו של דבר במחנה הממלכתי, שאין לו בעיה לעבור את אחוז החסימה. במפלגה טוענים כי המצביעים נוטשים אותם ועוברים להציל את העבודה ומרצ, כדי שלא ייצאו מהמשחק

בשבת האחרונה התנהלה שיחה בין שני חברי כנסת משתי המפלגות. איתן גינזבורג, יו"ר סיעת כחול-לבן בכנסת ואיש המחנה הממלכתי, התלונן בפני מירב בן ארי (יש עתיד) על המהלך. "אתם הורגים אותנו", אמר לה גינזבורג.

ח"כ איתן גינזבורג (צילום: תומר נויברג/פלאש90)
ח"כ איתן גינזבורג (צילום: תומר נויברג/פלאש90)

בן ארי אמרה כי הבעיה של המחנה הממלכתי היא בעבודת השטח ובמחדלי הסברה של ראשי המפלגה. "לא ייתכן שמפלגה עם שני רמטכ"לים לשעבר לא מצליחה להתרומם כאשר סדר היום ביטחוני, ולא מצליחה לעשות קמפיין אפקטיבי מול איתמר בן-גביר בנושא הזה", אמרה בן ארי.

"לא ייתכן שמפלגה עם שני רמטכ"לים לשעבר לא מצליחה להתרומם כאשר סדר היום ביטחוני, ולא מצליחה לעשות קמפיין אפקטיבי מול איתמר בן-גביר בנושא הזה"

אגב, גינזבורג – אחד מחברי הכנסת הבולטים בקדנציה האחרונה – נדחק למקום ה-14 ברשימת המחנה המללכתי בעקבות החיבורים והצירופים השונים, ומקומו לא נראה ריאלי ברגע זה.

בגדול, גינזבורג ובן ארי צודקים. המפלגה לא תזכה כנראה במספר דו-ספרתי גבוה של מנדטים, כפי שדרש איזנקוט. הכישלון המסתמן הזה קשור בלפיד, אבל לא רק בו. בני גנץ כבר אמר כי "לפיד רוצה לחסל כל אלטרנטיבה פוליטית בסביבה", אבל נראה שכל המהלך האסטרטגי שלו עצמו כשל.

המפלגה הוקמה ביולי האחרון מחיבור בין גנץ וגדעון סער, ובהמשך הביאה את שחקן החיזוק המרשים ביותר שהיה בשטח, הרמטכ"ל לשעבר איזנקוט. הציפיות היו בשמיים. המטרה הייתה ליצור גוש גדול במרכז שיגבה את הלגיטימציה של גנץ לראשות הממשלה.

ראש הממשלה יאיר לפיד ושר הביטחון בני גנץ, 7 באוגוסט 2022 (צילום: חיים צח/לע"מ)
ראש הממשלה יאיר לפיד ושר הביטחון בני גנץ, 7 באוגוסט 2022 (צילום: חיים צח/לע"מ)

בפועל, החיבור הזה נעשה בין שני הפכים אידיאולוגיים, אנשים כמו גנץ וסער, איזנקוט וזאב אלקין, שכל הזמן ניסו לרצות זה את זה במסרים מדיניים מעורפלים ולא עשו הרבה רושם על הציבור.

בפועל, החיבור הזה נעשה בין שני הפכים אידיאולוגיים, אנשים כמו גנץ וסער, איזנקוט וזאב אלקין, שכל הזמן ניסו לרצות זה את זה במסרים מדיניים מעורפלים ולא עשו הרבה רושם על הציבור

אתמול כבר ניסה גנץ להציג את עצמו כאיש ימין ותקף את פתרון שתי המדינות. המטרה היא להשאיר אצלו את המתלבטים בין המחנה הממלכתי לאיילת שקד או הציונות הדתית. את החזון המדיני שלו סיכם גנץ במלים "צמצום הסכסוך".

גם הקמפיין לפיו גנץ הוא היחיד שיוכל להקים ממשלה אחרי הבחירות יחד עם החרדים הלך ונשחק לאורך הזמן. האמירה של איזנקוט הסבה נזק, אבל גם ההתחייבות הנחרצות של החרדים נגד חיבור כזה ערערה את הקמפיין.

הטענה העיקרית של גנץ וסער היא כי אחרי הבחירות, אם נתניהו לא ישיג 61 מנדטים, יהיו מהפכים גדולים בעמדות הצדדים וגנץ יקים ממשלה. אף אחד לא מתחייב לומר כיצד זה יקרה.

שר המשפטים גדעון סער ושר הביטחון בני גנץ בכנסת, 22 ביוני 2022 (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)
שר המשפטים גדעון סער ושר הביטחון בני גנץ בכנסת, 22 ביוני 2022 (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)

הבכיר ששוחח איתנו משוכנע כי המחנה הממלכתי יתפרק לאחר הבחירות, כמו מפלגות דומות בעבר, בעיקר אם הסקרים הפסימיים יתממשו. "אנחנו קמנו כדי להיות רלוונטיים. אנחנו יודעים שגדעון סער והחברים שלו תפסו עלינו טרמפ, אבל הערכנו שהחיבור יהיה גדול מסך חלקיו. זה לא קרה.

"היום אנחנו ביחד בכנסת הנוכחית 14 מנדטים, ורק מייחלים שנגיע למספר הזה גם אחרי הבחירות. אם זה לא יקרה, אין לנו סיבה טובה להמשיך הלאה".

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
3
המפלגה מונהגת על ידי בני גנץ... האיש שתקע סכין בגב שותפיו ומצביעיו, שהתנהל כמו סרמטוט בקואלציה של נתניהו (שכמובן לא נתן לו את הרוטציה - האיש גם פתי), שריכז את מרבית מרצו וכוחו הפוליטי... המשך קריאה

המפלגה מונהגת על ידי בני גנץ… האיש שתקע סכין בגב שותפיו ומצביעיו, שהתנהל כמו סרמטוט בקואלציה של נתניהו (שכמובן לא נתן לו את הרוטציה – האיש גם פתי), שריכז את מרבית מרצו וכוחו הפוליטי בממשלת השינוי לניפוח הפנסיות השמנות של חבריו הקצינים (במקום, נאמר, למערכת הבריאות שהייתה ממש על בירכייה באותם ימים או למעט המורים הטובים שנותרו לנו).
גנץ לא ראוי, הוא חליפה ריקה וחסרת אידיאולוגיה. מקווה שיעלם מהפוליטקה במהרה, מגיע לנו מנהיגים טובים ממנו.

עוד 678 מילים ו-3 תגובות
סגירה