"אף פעם לא היתה בליכוד השחתה כמו שיש עכשיו"

ראיון שלום שלמה אלפסי מודאג ● "אני בליכוד 40 שנה, ולא היה אף פעם דבר כזה, שאנשים מעורבים בדברים פליליים ומתחבאים כביכול במפלגה", הוא אומר לזמן ישראל ● כתבי חשדות, שתיקת הבכירים, והייאוש בקרב המצביעים - אלפסי מאמין שרק ממשלת אחדות לאומית תציל את המצב

שלום שלמה אלפסי (צילום: נתי יפת)
נתי יפת
שלום שלמה אלפסי

הקווים האדומים שחוצה ראש הממשלה בנימין נתניהו כמעט מדי יום, בעיקר במתקפות על רשויות שלטון החוק וביצירת דה-לגיטימציה לרעיונות הבסיסיים ביותר של הדמוקרטיה, לא מטלטלים את צמרת הליכוד מספיק כדי לגרום לבכירי המפלגה לבקר אותו. הם חוששים מנקמה של נתניהו, אם יצליח להרכיב שוב ממשלה, אך גם מתיוגם כלא נאמנים מספיק למפלגה בקרב חבריה.

שלום שלמה אלפסי (צילום: נתי יפת)
שלום שלמה אלפסי (צילום: נתי יפת)

במציאות הזאת, ביקורת פנימית יכולה להישמע רק מחברי מפלגה שהקריירה והפרנסה שלהם אינן תלויות בנתניהו או בחברי ועידת הליכוד. שלום שלמה אלפסי, יו"ר סניף הליכוד באשדוד מאז 2009, עונה לקריטריונים האלה. אלפסי, בן 67, הוא איש עסקים מצליח, בעלים של רשת מוסכים ושל נדל"ן מסחרי, והוא מאוד מוטרד מהמתרחש במפלגה בה הוא חבר מאז היה אדם צעיר.

"אני לא תלוי באף אחד ולא זקוק לאף אחד, לכן אני מדבר איתך", הוא מבהיר בשלב מוקדם של שיחתנו. "אני בליכוד 40 שנה, ולא היה אף פעם דבר כזה, שאנשים מעורבים בדברים פליליים ומתחבאים כביכול במפלגה".

אתה מתכוון לראש הממשלה?
"אני מדבר על דוד ביטן. חיים כץ הרים את הכפפה והתפטר. אחד כמו דוד ביטן, גם כן לא טוב שהוא שם. זה עגבניה רקובה בארגז. אנשים מסתכלים על מה שקורה וזה משליך גם על ראש הממשלה".

גם נתניהו מסובך מאוד.
"כל עוד אין שימוע בוא ניתן לו את הכבוד שלו. אבל אנשים כאלה, שמחזיקים קרוב לעשרה תיקים (אלפסי מתייחס לחשדות נגד ביטן על שוחד, הלבנת הון, קבלת דבר במרמה, מרמה והפרת אמונים ועבירות מס ב-12 מקרים, נ"י), והוא עוד יושב, ולא רק יושב, אלא גם מנהל את היומיום של הליכוד. זה לא טוב לליכוד. עובדה שהרבה מהליכוד, כולם מתחבאים, לא מדברים. כולם בפחד.

"אחד כמו דוד ביטן, גם כן לא טוב שהוא שם. זה עגבניה רקובה בארגז. אנשים מסתכלים על מה שקורה וזה משליך גם על ראש הממשלה"

"אז שולחים אחד כמו ביטן שאין לו מה להפסיד, והוא מתחיל להתראיין וזאת לא דוגמה. יש הרבה בכירים שיכולים להתראיין ולהגיד מה הם חושבים, אבל אתה רואה שאף אחד לא הולך להתראיין או לדבר".

הפרקליטות חשבה שצריך להגיש נגד נתניהו אישומים על שלושה מקרי שוחד. ביטן נמצא שלב אחד לפניו, הפרקליטות עוד לא החליטה.
"אז מה, לקום ולנטוש את העגלה? בינתיים נתניהו הוא זה שמוביל את הליכוד, אז בוא ונראה אחרי הבחירות מה קורה. הכל נזיל. היום אנשים גם בליכוד מבינים עניין. יש הרבה מצביעים ששוקלים לכאן ולכאן. אלה שפעם היתה רועדת להם היד לא להצביע לליכוד, מדברים היום אחרת. אני שומע אותם, יש מצב שלא יצביעו לליכוד, שלא יילכו בכלל להצביע".

בסקרים הליכוד נשאר מאוד חזק.
"אי אפשר לדעת מה יקרה בבחירות. גוש הימין חזק כי החרדים והדתיים איתו ביחד, אבל אני מפחד, כי הכל שם כסף".

"יש הרבה מצביעים ששוקלים לכאן ולכאן. אלה שפעם היתה רועדת להם היד לא להצביע לליכוד, מדברים היום אחרת. יש מצב שלא יצביעו לליכוד, או שלא יילכו בכלל להצביע"

אתה מעדיף ממשלת אחדות?
"אני מעדיף ממשלת אחדות לאומית. שייקחו איתם אפילו את איווט ליברמן, והנה יש לנו ממשלה של 70 מנדטים".

אבל נתניהו לא רוצה כי לא תהיה לו חסינות, או שהוא לא יוכל לכהן עם כתב אישום.
"הוא לא יכול לברוח מזה. כמוך וכמוני, אזרחים שמכבדים את החוק ולא יכולים לברוח. יביאו אותנו גם אם נברח לחוץ לארץ. העם לא טיפש, העם יודע, העם רואה. אנחנו לא יותר חכמים מכולם. ארצות הברית הגדולה שמה נשיא לשמונה שנים ואנחנו נחזיק בנאדם עשרים שנה? זה לא הולך. זה מביא את השחיתות והכל.

"תראה את ערוץ 12 שביבי החרים אותו. זה לא טוב, הוא היה צריך לבוא ולהוכיח את עצמו במקום לומר שמחפשים אותו".

פריימריז בסניף הליכוד באשדוד, ב-5 בפברואר 2019 (צילום: פלאש90)
פריימריז בסניף הליכוד באשדוד, ב-5 בפברואר 2019 (צילום: פלאש90)

מה אתה שומע ברחוב באשדוד?
"יש הרבה שפעם הצביעו ליכוד והיום מדברים אחרת. אף פעם לא היתה לנו בליכוד השחתה כמו שיש עכשיו. אני עשרות שנים בליכוד, בחיים לא ראיתי, לא בזמן בגין ולא בזמן שמיר, שאנשים מתעסקים לא במדינה אלא בכסף. אנחנו לא גדלנו על דברים כאלה. גדלנו על יושר.

"שים לב, חברי הכנסת והשרים מהליכוד עושים הרבה כנסים, אבל באשדוד הם לא יכולים לעשות כנס כזה. גם מי שיצביע ליכוד לא רוצה לבוא לכנסים. ומעבר לזה, כל אחד מתלבט עם עצמו, אנשים לא אומרים את האמת. חלק אומרים 'אני לא יודע'. יש אנשים שיגידו לך כן, אבל בלב הם אומרים לא. בעוד שבועיים נדע הכל".

אתה מדבר על אנשים שהצביעו ליכוד בבחירות האחרונות?
"כן, בתקופה הזאת משהו השתנה, כי אתה רואה שאפילו עם 35 מנדטים לא הצלחנו להרכיב ממשלה ולהביא את המנדטים למימוש. זאת אומרת שיש בעיה. אתה חייב לעשות ממשלת אחדות לאומית. בלי זה לא יעזור כלום, גם בפעם הבאה יהיה לנו אותו דבר".

"אתה רואה שאפילו עם 35 מנדטים לא הצלחנו להרכיב ממשלה ולהביא את המנדטים למימוש. זאת אומרת שיש בעיה. אתה חייב לעשות ממשלת אחדות לאומית. בלי זה לא יעזור כלום, גם בפעם הבאה יהיה לנו אותו דבר"

זה שנתניהו לא הצליח להרכיב ממשלה פגע בדימוי העוצמה שלו?
"תגיד לי אתה, אני אהיה הפעם המראיין. אתה ראית פעם ראש ממשלה שיש מאחוריו כאלה דברים? אולי היה, אולמרט, אבל שרפו אותו ובשתי שניות הוא הלך".

מה אומרים לך בכירי המפלגה?
"הם לא מדברים. שים לב את מי שולחים היום לתקשורת, את השורה האחרונה של הליכוד. הבכירים והשרים לא מדברים, כי במעמד שלהם, מה הם יאמרו? אוי ואבוי, המילה שלהם חזקה. אז שולחים את אמסלם, את אוחנה, את רגב, את ביטן. אלה הולכים לשטח".

מה אתה מבין מזה, שהבכירים לא תומכים בנתניהו?
"לא שלא תומכים, הם מפחדים מכל מילה שאולי יגידו בטעות, אז לא מתראיינים. הם יודעים דבר אחד, שהגרוע מכל יהיה ממשלת אחדות, כי הם יכולים למצוא את עצמם מחוץ לממשלה. מישהו שהיום הוא שר לא יכול לדעת איפה יתפסו אותו במילה".

גלעד ארדן ומעריץ מקומי בפריימריז בסניף הליכוד באשדוד, ב-5 בפברואר 2019 (צילום: פלאש90)
גלעד ארדן ומעריץ מקומי בפריימריז בסניף הליכוד באשדוד, ב-5 בפברואר 2019 (צילום: פלאש90)

אדם כמו גלעד ארדן, שממוקם גבוה ברשימה, מפחד שנתניהו ישאיר אותו מחוץ לממשלה הבאה, או שאנשי הליכוד ינקמו בו אם ידבר?
"הוא מפחד מעצמו. הוא בנאדם שבא להתקדם, ומפחד ממה שיהיה אחרי ביבי. אומרים, 'פעם אחת הלשנת, כל החיים תלשין'. אז הם אומרים 'אני מנוע מלדבר'. ואיפה גדעון סער? גם הוא לא מדבר, אתה לא שומע אותו.

"מה זה המרכז שלנו? היום במרכז הליכוד, הגיל הממוצע הוא 70. אין שם צעירים ואין אנשים שרואים את העולם אחרת. כל המרכז שלנו מסתכל על העבר, אטומים למה שקורה היום".

"מה זה המרכז שלנו? היום במרכז הליכוד, הגיל הממוצע הוא 70. אין שם צעירים ואין אנשים שרואים את העולם אחרת. כל המרכז שלנו מסתכל על העבר, אטומים למה שקורה היום"

ניקח את גדעון סער. אם הוא יילך לתקשורת ויאמר 'אני ליכודניק, איש ימין עמוק, אבל לא היתה אצלנו פעם כזאת שחיתות במפלגה, אי אפשר יותר'. מה יקרה לו?
"הוא יודע שזה צ'אנס, הוא יכול או להתרסק או לעלות. אז הוא מעדיף לחכות לראות מה יהיה אחרי ה-17 בחודש. אני לא מקבל משכורת ואין לי מה להפסיד, אבל הבנאדם הזה יש לו קריירה, הוא עשה איזה דבר או שניים במפלגה. אתה רוצה שהוא יבוא היום, יפתח את הקלפים ויגיד תמות נפשי עם פלישתים? הוא חושב שיכול להיות שבעוד כמה ימים כל העניין ייגמר, אז למה לו לדבר?".

אתה חושב שהוא מעדיף שנתניהו לא יזכה וייאלץ ללכת?
"כולם רוצים את זה. איפה ישראל כ"ץ היום? נעלם. כשהיה בתחבורה כולם היו רואים אותו. איפה הוא היום?".

הוא שר החוץ.
"איזה חוץ תגיד לי? אתה הולך לאבו דאבי, לאן אתה הולך? אף פעם לא היה דבר כזה. היום המצב שלנו קשה בגלל שאנחנו נותנים מחסה לעבריינים. אז אם חיים כץ הרים את הכפפה ואמר שהוא מתפטר, אותו דבר היה צריך לעשות ביטן, ואז היינו אומרים 'כל הכבוד, יש לנו מפלגה ויש לנו אנשים טובים'".

כץ פרש רק כשהוחלט להגיש נגדו כתב אישום.
"בסדר, אבל ביטן לא נחקר על תיק אחד או שניים, אלא על קרוב לעשרה תיקים. תגיד לי אתה, בנאדם כזה אתה רוצה שינהיג אותך? היום בן אדם שנעצר על גניבת סוכריה לוקחים למעצר. זה לא נותן לנו כבוד חבר כנסת או שר שיש מאחוריו כאלה דברים. לא היה אף פעם דבר כזה. אני זוכר את בגין ושמיר, גרו בדירות צנועות, והיום אנחנו מחזיקים אנשים שמדברים על מיליונים? זה לא טוב".

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
דברי אמת, הנובעים מהלב, של אדם מלב ליבו של הליכוד הישן, מרכז סניף ליכוד, שנחרד ממה שקורה למפלגה עתירת הפושעים, אנשים עם תיקים שתלויים ועומדים נגדם, ובראשם אדם מושחת עם כתב אשמה לקראת שי... המשך קריאה

דברי אמת, הנובעים מהלב, של אדם מלב ליבו של הליכוד הישן, מרכז סניף ליכוד, שנחרד ממה שקורה למפלגה עתירת הפושעים, אנשים עם תיקים שתלויים ועומדים נגדם, ובראשם אדם מושחת עם כתב אשמה לקראת שימוע ומשפט.

עוד 1,217 מילים ו-2 תגובות
סגירה