ליסה מל בתוכנית הריאליטי "היפה והחנון" ב-2008

מאסר לכוכבת "היפה והחנון" שנטלה חלק בהונאת המיליונים

ארצות הברית גזרה שנת מאסר על סוכנת האופציות הבינאריות הישראלית ליסה מל, שהשתתפה בעבר בריאלטי ● בנוסף, נגזר עליה לשלם לקרבנות פיצויים בסך 288,024 דולר ● גזר דינה של מנכ"לית יוקום תקשורת, לי אלבז, שהורשעה באותם מעשים, יינתן בדצמבר

שופט פדרלי בארצות הברית דן את סוכנת האופציות הבינאריות הישראלית ליסה מל לשנת מאסר על חלקה בהונאה בהיקף של 145 מיליון דולר, שבוצעה באמצעות אתרי האופציות הבינאריות הישראליים BinaryBook.com ו-BigOption.com.

בגזר הדין, שניתן ביום חמישי, 29 באוגוסט, מל נידונה לעונש מאסר של 12 חודשים ויום, שלאחריו תהיה בפיקוח של קצין מבחן למשך שנתיים. היא גם נדרשת לשלם פיצויים בסך 288,024 דולר לקרבנות ההונאה.

מל חתמה על עסקת טיעון עם מחלקת המשפטים האמריקאית בינואר השנה. חלקים מעסקת הטיעון והחומרים הקשורים בהם נותרו חסויים. העונש המרבי על העבירה שמל הודתה בה, קשירת קשר לביצוע הונאה מרחוק, הוא 5 שנות מאסר.

לפי רשימת ה"עובדות המוסכמות " המצורפת לעסקת הטיעון מ-29 בינואר 2019, מל עבדה כנציגת מכירות עבור נומריס תקשורת מיולי 2015 ועד נובמבר 2016.

בזמן שעבדה שם, היא שכנעה משקיעים להפקיד כספים באמצעות מצג שווא ושורת שקרים – באשר לעובדה שהאינטרסים של החברה לא חפפו לאלו של המשקיעים, באשר לרווח הצפוי ממסחר באופציות בינאריות, באשר לכישוריה המקצועיים ובאשר ליכולתם של המשקיעים למשוך את כספם, כך על פי המסמך.

עוד על פי הרשימה, מל הציגה עצמה כ"ברוקרית בכירה", כ"מנהלת לקוחות" או כ"אנליסטית ראשית" ב-BinaryBook.com. היא גם השתמשה בשם הבדוי מוניקה סנדרס מול המשקיעים ושיקרה באשר למיקומה ולהכשרתה.

לפי הסדר הטיעון, "הנאשמת עמדה בקשר עם יותר מעשרה משקיעים, והייתה אחראית באופן ישיר להפסדים של כ-288,024 דולר מצד המשקיעים".

מל היא אחת מ-15 עובדים של החברות הישראליות יוקום תקשורת ו/או נומריס תקשורת שהועמדו לדין בארצות הברית. שתי החברות הישראליות הללו, יחד עם אחרות, הפעילו, בין השאר, את BinaryBook.com ו-BigOption.com.

מנכ"לית יוקום, לי אלבז, נמצאה אשמה ב-7 באוגוסט על ידי חבר מושבעים במרילנד בשלושה סעיפים של הונאה מרחוק ובסעיף נוסף של קשירת קשר לביצוע הונאה מרחוק. היא נעצרה וממתינה לגזר דינה, שאמור להינתן בדצמבר.

ארבעה עובדים אחרים לשעבר של יוקום תקשורת ושל נומריס תקשורת בישראל – שירה אוזן, ליאורה וולס, אוסטין סמית ויאיר הדר – חתמו גם הם על עסקאות טיעון עם ממשלת ארצות הברית, וממתינים כעת לגזר דינם.

ארבעתם, אבל לא מל, העידו במשפטה של אלבז מטעם התביעה, ואמרו שאלבז הנחתה אותם לשקר למשקיעים כדי לגרום להם להפקיד סכומי כסף גדולים ככל האפשר ולעשות ככל יכולתם כדי למנוע מהם למשוך את כספם.

תשעה נאשמים אחרים מיוקום תקשורת הועמדו לדין בפברואר. על פי כתבי האישום הנפרדים נגד התשעה, בהם בעלי החברה יוסף הרצוג, ההונאה שבוצעה דרך האתרים BinaryBook ו- BigOptionעלתה יותר מ-145 מיליון דולר למשקיעים ברחבי העולם, בכלל זאת אלפי קורבנות בארצות הברית.

תמונה של ליסה מל שפורסמה בעמוד האינסטגרם שלה זמן קצר לפני מעצרה (צילום: אינסטגרם)
תמונה של ליסה מל שפורסמה בעמוד האינסטגרם שלה זמן קצר לפני מעצרה (צילום: אינסטגרם)

מציאות נושכת

ליסה מל, 30, הקרויה גם מליסה טורדייב, נעצרה על ידי ה-FBI ב-17 בספטמבר 2018 בנמל התעופה של לוס אנג'לס בעת שניסתה לעלות על טיסה לישראל.

מל זכתה למעמד מינורי של סלבריטאית בשנת 2008, בגיל 19, כשהשתתפה בעונה הראשונה של תכנית הריאליטי "היפה והחנון".

באתר הרשמי של התכנית תוארה מל כ"נסיכה מפונקת שאוהבת לנסוע במוניות, ללכת לחדר כושר, לעשות מניקור פעם בשבוע ולהשתמש בהמון קרמים".
באתר נכתב גם שמל עלתה לארץ מאוזבקיסטן בגיל 11 וגדלה בהרצליה פיתוח.

היא בת להורים פרופסורים, אבל היא לא הייתה תלמידה טובה, כך נכתב באתר. היא עבדה בחנות בוטיק יוקרתית לגברים, ויש לה ניסיון מקצועי גם כמעצבת תכשיטים, כמאפרת, כמצילה וכסייעת לרופא שיניים במהלך שירותה הצבאי.

לי אלבז, שהועמדה לדין בארצות הברית בעוון הונאת מסחר באופציות בינאריות, נכנסת לבית המשפט בגרינבלט, מרילנד, ב-25 ביולי 2019. מאחוריה לארי ברטון, אזרח אמריקאי שהעיד במשפט כי הוא הפסיד 140,000 דולר לאתר הישראלי BinaryBook.com. אלבז הורשעה באוגוסט 2019 (צילום: Times of Israel)
לי אלבז נכנסת לבית המשפט בגרינבלט, מרילנד, ב-25 ביולי 2019. מאחוריה לארי ברטון, אזרח אמריקאי שהעיד במשפט כי הפסיד 140,000 דולר לאתר הישראלי BinaryBook.com. אלבז הורשעה באוגוסט 2019 (צילום: Times of Israel)

אחת מאלפים רבים

מל הייתה אחת מאלפים רבים של ישראלים שעסקו במסחר באופציות בינאריות ובהונאות רשת הקשורות בכך במהלך העשור האחרון.

הונאות של מסחר באופציות בינאריות פרחו בישראל במשך כעשור לפני שהתעשייה כולה הוצאה מחוץ לחוק לפי החלטת הכנסת באוקטובר 2017, במידה רבה בעקבות שורת תחקירחם שפורסמו ב"טיימס אוף יזראל" החל ממרץ 2016.

בשיאה של התעשייה, מאות חברות בישראל היו מעורבות בהונאות רחבות היקף. אלפי העובדים שלהן הונו לכאורה לקוחות מרחבי העולם בהיקף של מיליארדים.

רבות מחברות ההונאה הללו העבירו את פעילותן לחו"ל, או עברו להונאות מסוג אחר. רוב העבריינים שהיו מעורבים באותם מעשים התעשרו על חשבון קרבנות מרחבי העולם, כשהם חומקים מעונש וכמעט אינם סובלים מסטיגמה חברתית.

רשויות אכיפת החוק הישראליות התגלו כמי שאינן רוצות או אינן מסוגלות להתמודד עם הונאות הרשת בארץ, על אף העובדה שבמשך כמה שנים אותם אתרים פעלו בקנה מידה תעשייתי.

לדברי עורך הדין נמרוד אסיף, שהגיש תביעות נגד כמה חברות למסחר באופציות מט"ח ובאופציות בינאריות, "לכל מי שמכיר את תעשיית האופציות הבינאריות בישראל ברור ששיטות ההונאה שנחשפו במקרה של יוקום לא היו ייחודיות לה, אלא זו הייתה פעילות סטנדרטית של הרבה חברות ישראליות בתעשייה.

"פעילות לא חוקית רחבה ומתמשכת כזאת התאפשרה רק הודות לכישלון שיטתי של רשויות אכיפת החוק. בעוד שבתחומים רבים אחרים, כמו הטכנולוגיה והאקדמיה, ישראל עומדת בחזית העולם המפותח, בתחום זה נראה שהיא מפגרת מאחורי מדינות מפותחות אחרות, ובעיקר ארצות הברית.

"על ידי נקיטת פעולות אכיפה, ארצות הברית יכולה לעזור לישראל, לא רק בכך שתאותת למפרי החוק בארץ שהם אינם יכולים לחמוק מעונש, אלא גם בכך שתראה את הדרך לסוכני אכיפת החוק הישראלים".

עוד 723 מילים
סגירה