ירי טילים בתרגיל של משמרות המהפכה באיראן, 15 בינואר 2021 (צילום: Iranian Revolutionary Guard/Sepahnews via AP)
Iranian Revolutionary Guard/Sepahnews via AP

בצעדים קטנים, איראן מרגילה את העולם לרעיון הפצצה

איראן הודיעה על כוונתה להעשיר אורניום לרמה של 60% יממה אחרי שנבחרת הכדורגל שלה לא שרה את ההמנון, בניסיון להסיט את תשומת הלב העולמית מהמחאות ● ראש אמ"ן מאמין שאיראן תמשיך בשיטת ההרגלה גם כשתחליט להעשיר לרמה של 90% ● נסיעת הרמטכ"ל לוושינגטון היא ניסיון נוסף להוציא את ארה"ב מהאדישות בעניין הגרעין

אתמול (שלישי), יממה אחרי התבוסה לאנגליה במשחק הפתיחה של איראן במונדיאל בקטר, הכותרת בעיתון האיראני "כיהאן" הייתה: "אנגליה, ישראל, סעודיה 6 – איראן 2".

העיתון "כיהאן" נחשב לשופר של המנהיג העליון של איראן. יש האומרים כי העורך הראשי שלו מונה ישירות על ידי עלי חמינאי. בכותרת הזו יש מסר ברור: מצד אחד התעלמות מוחלטת ממחאת ההמנון המצולמת והמדוברת של השחקנים, מצד שני – "כל העולם עושה יד אחת נגדנו".

ההמשך הישיר של הכותרת הזו הייתה ההודעה הרשמית של ממשלת איראן כי התחילה להעשיר אורניום לרמה של 60% באתר התת קרקעי בפורדו על ידי צנטריפוגות מתקדמות. התזמון, סביר להניח, לא מקרי. איראן מתריסה כלפי העולם והסוכנות לאנרגיה אטומית.

בשלב הזה זה נוח לה. אולי זה עוד ניסיון להסיט את תשומת הלב מהמהומות במדינה ומהתמונות המביכות של מחאת ההמנון. בהיבט המדיני־צבאי, זה משרת עבור המשטר כמה מטרות: צבירת ניסיון העשרה נוסף, השמשה של צנטריפוגות חדשות, לחץ משמעותי על המערב – שמבין את המשמעות של צבירת חומר מועשר ל־60% –  ויצירת קלפי מיקוח נוספים ליום שבו, אולי, יחודשו שיחות הגרעין. אז, ללא ספק, נקודת הפתיחה של המשא ומתן תהיה אחרת לחלוטין.

הכותרת הראשית של עיתון "כיהאן" יממה אחרי ההפסד לאנגליה במונדיאל
"אנגליה, ישראל, סעודיה 6 – איראן 2": הכותרת הראשית בעיתון "כיהאן", יממה אחרי ההפסד לאנגליה במונדיאל

ההמשך הישיר של הכותרת הזו הייתה ההודעה הרשמית של ממשלת איראן כי התחילה להעשיר אורניום לרמה של 60% באתר התת קרקעי בפורדו על ידי צנטריפוגות מתקדמות. התזמון, סביר להניח, לא מקרי

הפרסום הזה מתיישר עם הדברים שאמר שלשום ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה בכנס של המכון למחקרי ביטחון לאומי, שהתמקד באיראן. חליוה טען שטהראן זוחלת לאיטה לגרעין. היא עושה את זה לדבריו, בצעדים קטנים, מדודים, תוך יצירת תהליך של "הרגלה למציאות החדשה".

בכל שלב בתהליך יש בחינה של התגובות בעולם. אחד הצעדים הבאים יהיו, לטענת חליוה, "שעשועים בהעשרה סמלית ל־90%". השאלה היא אם יהיו לכך סימנים מקדימים או שאיראן – כמו קוריאה הצפונית – פשוט תודיע בוקר אחד שהיא כבר שם.

ראש אמ"ן היוצא האלוף במילואים תמיר היימן – ששוחח עם האלוף חליוה בכנס – מעריך כי לשלב הפריצה ל־90% יהיו סימנים מקדימים. בדומה לתהליך שראינו לפני שאיראן התקדמה מ־20% ל־60%. "סביר להניח שלא ירוצו להעשיר 25 קילוגרמים ל־90%, שזה מספיק לפצצה אחת – ויקימו עליהם מייד את העולם. זה בולט וחצוף מדי.

"סביר יותר להניח שנראה צעדים מדודים, שלמערב יהיה כביכול זמן ויכולת לעכל. צעדים כאלה יכולים להיות, חוק בפרלמנט שיחייב העשרה ל־90% ל'שימושים אחרים', כמו, למשל, הנעה גרעינית של ספינות וצוללות. זו בדיוק חציית הסף התודעתי באופן "מדוד" ולא מתריס, והרגלה של העולם".

אוהדים של נבחרת איראן בכדורגל מניפים שלטים לאות תמיכה במחאה בארצם באצטדיון הבינלאומי חליפה בדוחה שבקטר, 21 בנובמבר 2022 (צילום: Alessandra Tarantino, AP)
אוהדים של נבחרת איראן בכדורגל מניפים שלטים לאות תמיכה במחאה בארצם באצטדיון הבינלאומי חליפה בדוחה שבקטר, 21 בנובמבר 2022 (צילום: Alessandra Tarantino, AP)

"סביר להניח שלא ירוצו להעשיר 25 קילוגרמים ל־90%, שזה מספיק לפצצה אחת – ויקימו עליהם מייד את העולם. זה בולט וחצוף מדי. סביר יותר להניח שנראה צעדים מדודים"

במצב הדברים הללו ברורה גם האמירה של חליוה כי ישראל נכנסת לישורת האחרונה לקראת הכרעה בעניין הגרעין האיראני. ב־2012, כשאיראן החזיקה ב־3.5 טון אורניום מועשר – והייתה רחוקה מבחינת ידע בהעשרה – ישראל הכינה אפשרות של תקיפה אווירית.

כמו אז גם היום, עובדתית, ישראל היא המדינה היחידה שמציבה אופציה צבאית מול איראן. ארצות הברית ממוקדת בימים אלה בחיזוק ובעידוד מרחוק של המחאה הפנים־איראנית ועוסקת פחות בשני המרכיבים האחרים: חידוש הסכם הגרעין וחידוד היכולות הצבאיות.

ביקור הפרידה של הרמטכ"ל אביב כוכבי בוושינגטון בימים אלה, הוא עוד ניסיון להוציא קצת את האמריקאים מ"אזור הנוחות" הזה שהם נמצאים בו לאחרונה. תמיכה "רועמת" במפגינים, שתיקה וכמעט אפטיות בעניין הגרעין. מי שנמצא לצדו של כוכבי בעניין הזה הוא הגנרל מייקל קורילה, מפקד פיקוד המרכז של ארצות הברית.

קורילה נוהג לפקוד את ישראל באופן תדיר ולהיוועד עם הצמרת הביטחונית הישראלית. יותר מכך, לא פעם הפעילות הישראלית במרחב מתואמת ישירות מולו. גורם ישראלי המצוי בפרטי הקשר הזה סיפר כי קורילה רואה את הדברים בהקשר האיראני כמעט עין בעין עם ישראל, בניגוד לפרשנות שנותן לה הבית הלבן.

אלוף אהרון חליוה (צילום: צילום: דובר צה"ל)
אלוף אהרון חליוה (צילום: דובר צה"ל)

כמו אז גם היום, עובדתית, ישראל היא המדינה היחידה שמציבה אופציה צבאית מול איראן. ארצות הברית ממוקדת בימים אלה בחיזוק ובעידוד מרחוק של המחאה הפנים־איראנית

"שתיקה בהסכמה" כינה את זה ראש אמ"ן חליוה בלשון דיפלומטית, כשנשאל אם יש שיתוף פעולה בעצירת ההתפשטות האיראנית באזור. בעניין אחר הוא היה הרבה פחות דיפלומטי – וספק אם לא חצה גם קו אדום. כשדיבר על מדינות "הסכמי אברהם" אמר: "אני מציע לכולנו לא לבנות ולא להישען על זה שהמדינות הללו יהיו לצדנו ביום פקודה מול האיראנים".

זו אמירה חשובה, אבל הגיוני יותר שתיאמר בחדרי חדרים, לדרג המדיני הישראלי ולא לאוזניו של הידיד האמירותי.

עוד 663 מילים
סגירה