המבקר אישר לנתניהו ללוות 2 מיליון ש״ח מספנסר פרטריץ'

בכך אנגלמן עוקף את החלטת ועדת ההיתרים שלא לאשר לנתניהו לקבל תרומה מאיל ההון האמריקאי ● היועמ״ש הודיע לליכוד כי אינם יכולים להעביר חקיקת בזק להכנסת מצלמות לקלפיות ● נתניהו ימריא מחר לפגישה עם ראש ממשלת בריטניה ● בלשכת רה״מ טוענים שמסתמנת פגישה עם פוטין לקראת הבחירות ● בצלאל סמוטריץ׳ לא ידע שהשידור החי שלו ושל שקד החל ונראה אומר שלא כדאי להזכיר שהבית היהודי ישבו עם יאיר לפיד

בנימין נתניהו (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
מרים אלסטר/פלאש90
בנימין נתניהו
06:59 עריכה

אריה דרעי: "אנחנו לא פראיירים. אמליץ על נתניהו רק אם יתחייב לממשלה עם החרדים". את הדברים אמר דרעי השבוע לאחר שבעבר הקרוב מאוד הצהיר שימליץ אך ורק על בנימין נתניהו לראשות הממשלה. "נשב עם נתניהו לפני שנלך לנשיא ונסגור איתו שהוא לא מקים ממשלה בלעדינו", אמר דרעי לרשת "קו תקשורת".

ביומיים האחרונים מתמודדת ש"ס עם קמפיין גוועלד של נתניהו שבו טען כי אי אפשר להצביע גם לש"ס וגם לנתניהו ויש להצביע רק לו. במהלך סיור אתמול בנתיבות התייחס דרעי לדברים, נמנע ממתקפה חזרה על נתניהו והליכוד ואמר כי "ראש הממשלה יודע מה שאני יודע לא פחות טוב ממנו, ש"ס ונציגיה בכנסת נותנים לו גיבוי מוחלט ונאמנים לו יותר מחלק מחברי הליכוד. אין לי ספק שהוא ישמח לדעת שש"ס חזקה ועומדת מאחוריו".

אתמול, כזכור, תקפו ראשי יהדות התורה את יו"ר כחול לבן בני גנץ לאחר שהצהיר כי מפלגתו תרצה להקים לאחר הבחירות ממשלת אחדות ליברלית ותפסול "קיצונים וגזענים". סגן השר יעקב ליצמן וח"כ משה גפני אמרו כי "יצע המרצע מהשק" וטענו כי אין הבדל בין גנץ ליאיר לפיד וכי "גנץ התברר כאדם ללא ערכים ושדרה".

07:03 עריכה

גדעון סער (הליכוד) טוען ש"אתמול נגמרה הרוטציה בכחול-לבן", לאחר שבני גנץ "הסיר את רשת ההסוואה ואימץ רשמית את האג'נדה של לפיד לפסול מראש מגזרים שלמים בחברה ונציגיהם הנבחרים".

07:07 עריכה

על פי דיווח הבוקר בישראל היום, בני גנץ, הבטיח לגבי אשכנזי: ביום שאחרי, אתה תהיה מחליפי. זאת, ללא תיאום עם יאיר לפיד.

לפי הדיווח, בתקופת קמפיין הבחירות הקודם, במסגרת החיזורים של גנץ אחרי אשכנזי כדי שיצטרף לרשימה, נתן גנץ הבטחה ג'נטלמנית לאשכנזי כי ביום שהוא יפרוש או ייאלץ לפרוש, אשכנזי יהיה מחליפו. עוד דווח כי ההבטחה הזו נינתה בתקופה שבה גנץ ניהל מו"מ עם לפיד בנוגע לחבירה לחוסן לישראל. מכחול לבן נמסר בתגובה: "מדובר בשקר מוחלט".

07:21 עריכה

יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן: "אני מאוד לא סומך על הספירה בקרב החרדים והערבים". אבגדון אמר את הדברים לתכנית "העולם הבוקר" של חדשות 13, לרקע דרישת מפלגתו להציב מצלמות בקלפיות המגזר החרדי.

בנוסף לכך, ליברמן פרסם הבוקר בפייסבוק פוסט שבו הוא אומר כי "במקום להשמיץ את 'ישראל ביתנו' עדיף לנתניהו לעשות חשבון נפש ובדק בית ואולי למנות את איוב קרא לראש צוות המו"מ הקואליציוני מטעם הליכוד ב-18 בספטמבר".

07:39 עריכה

יאיר גולן (המחנה הדמוקרטי) ל"הבוקר הזה" בכאן רשת ב': "התפארות ראש הממשלה מיותרת. עושים שימוש ציני בביטחון ישראל. מצפה מכל רמטכ"ל שאם הוא רואה פעילות שמתבצעת בניגוד לאינטרס הביטחוני – לעשות כל שניתן על מנת למנוע את הנזק הצפוי".

על אמירתו כי מפלגת העבודה היא "מפלגה עדתית", אמר גולן: "מי שנתן את התואר להרפתקה הפוליטית המוזרה הזאת זה עמיר פרץ עצמו. הוא ציין באוזניי ב-16.6 בשעה 14:00 במשרדו ברחוב הארבעה שזו כוונתו. אני ציטטתי את דבריו שהוא הולך להקים מפלגה חברתית-עדתית"

07:43 עריכה

ח"כ אסף זמיר (כחול-לבן), לאפי טריגר בגלי צה"ל: "אנחנו לא מנסים לקחת או 'לשתות' מנדטים מליברמן. אנחנו רואים בו שותף פוטנציאלי לממשלה הזאת. לא פוסלים את הדת, אלא את ההתערבות שלה בחיי האזרחים. אין פה שום זיגזג – יש מסע בחירות שמדבר על נושאים מרכזיים".

07:49 עריכה

סגן שר האוצר יצחק כהן (ש"ס), לאפי טריגר בגלי צה"ל, על יו"ר כחול-לבן בני גנץ: "הוא קופץ מקצה לקצה כמו פינג פונג וזה פתטי. המהלכים שלו מראים על חוסר עמוד שדרה". על אביגדור ליברמן אמר כהן: "הוא הסחטן הכי גדול, לקח מדינה שלמה למערכת בחירות מיותרת".

יצחק כהן (צילום: דייויד כהן)
יצחק כהן (צילום: דייויד כהן)
07:57 עריכה

דיווח של זאב קם בכאן 11: בליכוד הציעו לנתניהו לסייע לעוצמה יהודית לעבור את אחוז החסימה. מכיוון שפגישה בין ראש הממשלה לבן גביר אינה אפשרית מבחינת נתניהו, בליכוד הציעו שייפגש עם מספר 2 בעוצמה יהודית אדווה ביטון כדי להציגה כמי שמייצגת את הציונות הדתית. 

מהליכוד נמסר בתגובה: "איננו מכירים את הדברים ואנחנו מרוכזים רק בלהביא עוד קולות".

08:13 עריכה

יאיר לפיד לישראל היום: "אני אהיה ראש הממשלה". המועמד לראשות הממשלה ברוטציה מטעם 'כחול לבן' דחה בראיון עם יהודה שלזינגר את הטענות על חילוקי דעות קשים בצמרת המפלגה ואמר שהוא מקווה להקים ממשלה עם הליכוד לאחר הבחירות – בלי נתניהו.

ביחס להדלפות ממטה כחול לבן אמר לפיד  כי "לא היתה שום חפרפרת. הכל ספינים. היתה בדיקת אבטחת מידע, שזה חשוב. ישבנו ה'קוקפיט' ואמרנו לו 'בני, טפל בהדלפות'. זה הג'וב שלו. זה מה שצריך לעשות. זה בסדר מבחינתי".

לפיד לא רואה אפשרות שלפיה ביום שאחרי הבחירות גנץ ייפרד ממנו וילך עם נתניהו. "זה לא יקרה", אמר, "בני הוא איש הגון. עשיתי עסקה עם איש הגון. הוא אמר שלא יישב עם נתניהו בגלל כתבי האישום".

לשאלה "אתה חושב שתהיה ראש ממשלה בסוף?", השיב לפיד: "כן. עשיתי הסכם עם אנשים הגונים. כשיש לך הסכם עם אנשים הגונים אתה מרגיש בטוח". לדבריו, יום לאחר הבחירות "תהיה סדרה של טלפונים שכולם יידעו עליהם וסדרה של טלפונים שאף אחד לא יידע עליהם. נדבר עם ליברמן, נדבר עם עמיר פרץ, לא רואה שום סיבה לא לדבר עם נפתלי ואיילת. פרץ וסמוטריץ' לא יכולים להיות שרים במדינת ישראל, רואים את זה בזמן הקצר שהם כבר שרים".

08:17 עריכה

יאיר שרקי (חדשות 12) מדווח על הודעה משותפת של משה גפני ויעקב ליצמן מיהדות התורה, לפיה "בני גנץ התברר כאדם ללא ערכים ושדרה. אין לו בעיה לפלג את החברה בישראל בשביל כמה מנדטים בספק. הוא איננו ראוי לתפקיד אחראי, אדם חסר יכולת ציבורית כלשהיא, השותפות שלו עם יאיר לפיד מעידה עליו את אמרת חז"ל "אוי לרשע ואוי לשכנו".

08:21 עריכה

שר המשפטים אמיר אוחנה (הליכוד) אצל קלמן ליבסקינד ואסף ליברמן בכאן רשת ב', בהתייחסו לדברי השופטת מרים חיות מאמש ("יוצרים רושם שאנחנו חבורה מנומנמת שליבה  גס"): "ענקי משפט מתחו ביקורת על המקומות שאליהם הלכה מערכת המשפט. אם זה הנשיא לנדוי המנוח ואם זה שופטים רבים נוספים. גם אם אין הסכמה ביני לבין חיות יש יחסי עבודה תקינים".

ביחס להצבת מצלמות בקלפיות אמר השר אוחנה: "אני רוצה שבכל קלפי תהיה מצלמה כי אחרת תהיה תחושה שגונבים את הבחירות".

על אחוז החסימה אמר אוחנה: "אני מציע – וונחשוב אם לעשות את זה אחרי הבחירות – שכל מפלגה תוכל לומר במידה שהיא לא עוברת אחוז החסימה למי היא מעבירה את קולותיה. זה בעיניי חכם יותר מאשר להוריד את אחוז החסימה".

08:37 עריכה

מרב מיכאלי (העבודה-גשר) מבקשת שלא נצביע גנץ, כי "קול לגנץ זה קול לממשלת ימין עם אותה מדיניות כלכלית שלא מאפשרת לכןם לגמור את החודש".

08:39 עריכה

נשיאת מועצת העיתונות והתקשורת, השופטת בדימוס דליה דורנר, במהלך ביקור בבאר שבע ומפגש עם תלמידי תקשורת במקיף ו': "יש לשמור מכל משמר על ערכיה הדמוקרטיים של מדינת ישראל שתקשורת חופשית היא חלק מהותי ממנה". 

09:09 עריכה

דוברו (לשעבר) של ראש הממשלה ועד המדינה ניר חפץ חוזר לפוליטיקה:  חפץ מייעץ לאחרונה למפלגת "אדום לבן", שייסד סגן ראש עיריית רחובות לשעבר, עמי פיינשטיין, שעלה לכותרות לאחר שצבע מדרכות בעירו באדום לבן – ונקלע למאבק משפטי מול העירייה, במסגרתו אף הורחק מהעיר. עוד חברים ברשימה לה חפץ מייעץ: פעיל הלגליזציה גדי וילצ'רסקי וכושי רימון.

פעילותו של חפץ היא אמנם בעצימות נמוכה, אך הוא משתכר שכר עתק שלא מקובל בשוק. בריאיון ל"חדשות הבוקר" (קשת) טען פיינשטיין שחפץ צפוי לקבל שכר עתק של מיליון דולר וכי במקרה של כניסה לכנסת של המפלגה, הוא צפוי לקבל חצי מיליון דולר נוספים.

חפץ נודע כמי שהקליט שיחות עם נתניהו ובכירים אחרים וסיפק הרבה מידע למשטרה בתיקים נגד ראש הממשלה. הוא נחשב  ליועץ מקורב במיוחד שלו, שימש בעבר כעיתונאי ואף כיהן כעורך הראשי של "מעריב".

ניר חפץ (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
ניר חפץ (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
09:19 עריכה

הבחירות לכנסת נפתחות באופן רשמי:  בנציגויות הדיפלומטיות של ישראל ברחבי העולם החלה ההצבעה בבחירות לכנסת, כשבועיים לפני מועדן הרשמי. כ-5000 נציגים רשמיים של המדינה יוכלו להצביע ב-97 קלפיות על פני הגלובוס.

ההצבעה מתחילה הבוקר לפי שעון ישראל בוולינגטון בירת ניו זילנד, שם התאריך הוא כבר של מחר, ה-5.9, ותימשך ב-97 קלפיות בנציגויות ישראל ברחבי העולם, וכ-5,000 דיפלומטים, עובדי משרד החוץ, שליחי סוכנות ונציגים נוספים רשמיים של מדינת ישראל יוכלו להצביע. ההצבעה תיסגר בסן פרנסיסקו שבחוף המערבי של ארה"ב, בבוקר יום שישי שעון ישראל.

09:29 עריכה

יו"ר כחול-לבן בני גנץ: "יום לאחר הבחירות נקים ממשלה לאומית, ליברלית וציונית. בלי קיצוניים ובלי סחטנות". בסרטון שהעלה לטוויטר הוא מוסיף: "שיטת הממשל בישראל יצרה מצב שבו מפלגות קטנות, סקטוריאליות, מקבלות את כל הכוח ומצליחות לכופף את הציבור הגדול – והכל בגלל שראשי הממשלה הקודמים נכנעו לסחטנות הזאת. נקים ממשלה שתייצג אתה רוב, ועדיין, למרות זאת, תדאג גם למי שלא בחר בה".

09:34 עריכה

דוברות ישראל ביתנו, בהודעה בעניין הכרזתו של בני גנץ על הקמת "ממשלה חילונית": "לישראל ביתנו נודע שההודעה שיצאה אתמול מטעמו של גנץ היתה במסגרת תיאום מוקדם בינו לבין ליצמן וגפני, שחיכו עם תגובות מוכנות מראש שיצאו דקה אחרי ההודעה של גנץ. ברור שהגורמים שהכי חוששים מהתחזקות ישראל ביתנו הם המפלגות החרדיות וכחול-לבן, ושיתוף הפעולה ביניהם רק מחזק את הכוונות האמיתיות של גנץ לאחר הבחירות, שכבר נתן לחרדים 'קארט בלנש'. היחידה שיכולה למנוע הקמת ממשלת הלכת ולהשאיר את החרדים בחוץ זו אך ורק ישראל ביתנו.

09:36 עריכה

יאיר לפיד בפייסבוק, בתגובה למתקפות החרדים על גנץ וכחול-לבן:  "ההתקפה הנמוכה, המכוערת והאלימה של ליצמן וגפני על חברי ושותפי בני גנץ היא הוכחה נוספת – לא שצריך הוכחה נוספת – שהציבור החרדי מקבל ייצוג פוליטי שמבייש אותו כל יום מחדש. לחרדים מגיע יותר. הרבה יותר".

09:55 עריכה

יו"ר ש"ס אריה דרעי, על אמירתו של בני גנץ:  "כואב ומצער מאד שגנץ נגרר אחרי לפיד וליברמן ובחר בדרך של שנאה, התנשאות ושיסוי ציבור בציבור רק כדי לקושש קולות. בני גנץ בחרת לפסול ולהחרים את האחים והאחיות שלך, מאות אלפי ישראלים רק בגלל אמונתם ואורח חייהם ואתה תישא באחריות אישית לקרע ולשסע בעם".

10:36 עריכה

אתמול, כזכור, צוטטו בכירים מכחול-לבן כמי שאמרו "אין לנו בעיה שמפלגת העבודה לא תעבור את אחוז החסימה". עכשיו מגיעה התגובה של יו"ר העבודה-גשר עמיר פרץ: "ההתנשאות והזלזול של כחול לבן במצביעי העבודה שוברת שיאים של יהירות".

10:49 עריכה

יו"ר המחנה הדמוקרטי ניצן הורוביץ לרינו צרור בגלי צה"ל: "ממשלה של כחול לבן והליכוד זה פרס לליכוד. אין פה שום חידוש מהמצב הקיים".

 

10:57 עריכה

שר החוץ ישראל כ"ץ (הליכוד): "אין סרט שמישהו מהליכוד יחליף את נתניהו". כ"ץ שוחח עם אילה חסון ברדיו 103fm ואמר "אני מכיר את הליכוד, אני בכיר בליכוד. אין  סיכוי שזה ייקרה. לא לפני הבחירות, בתוך הבחירות ואחרי הבחירות. מדובר בספין. בכלל לא עוסקים בזה".

כ"ץ ממשיך ותוקף את כחול לבן: "לליכוד יש דרך ברורה והוא גם מבצע אותה ובצד השני עושה סקר, טוב להיות נגד חרדים, אז הוא נגד חרדים. גנץ הרי אמר שהוא הולך לתת דף נייר פתוח לחרדים רק שיגידו מה הם רוצים, הוא כל יום סייר בבני ברק. פתאום יש סקר וליברמן לוקח לו כמה מנדטים – בום מחליפים את הסיסמא. אני חושב שהציבור יותר רציני ובוגר ממה שהפוליטיקאים האלה חושבים".

11:24 עריכה

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט מקדם לימודים נפרדים לגברים ונשים בתואר שני. עד כה הותרה ההפרדה המגדרית רק בלימודי התואר הראשון. את הרחבת ההפרדה יזמה לפני כחצי שנה יו"ר הוועדה לתכנון ותקצוב (ות"ת), פרופ' יפה זילברשץ, אך היא נתקלה בביקורת של משרדי האוצר והמשפטים. כעת מתברר כי מנדלבליט אישר עקרונית את היוזמה.

בתגובה לידיעה בהארץ, נמסר ממשרדו של מנדלבליט: "הוגשה בקשה לשקול קיום לימודים לתואר שני במקצועות טיפוליים בהפרדה מגדרית. קידום היוזמה קיבל אישור עקרוני מצד היועץ, בכפוף להשלמת עבודת המטה והבדיקה המשפטית".

11:33 עריכה

כזכור, אתמול ניצח שמעון פרס ז"ל את יצחק שמיר ז"ל בבחירות (של שם חדש לבית ספר בתל אביב). זה קרה אחרי שעיריית תל אביב הציעה למשפחתו של יצחק שמיר לקרוא בית ספר בעיר על שמו, אולם רשת עמל, שבית הספר שייך לה, התנגדה לכך משום שלדבריה תכננה לקרוא לבית הספר ע"ש שמעון פרס עוד ב-2016.

בסופו של דבר, כאמור, פרס ניצח ובית הספר נקרא על שמו – מה שהביא להזדעקותה של מיכל דיאמנט, נכדתו של שמיר, שכתבה בפייסבוק: "תתביישי לך תל אביב, תתבייש לך רון חולדאי. על היהירות, על הקטנוניות ועל חוסר היכולת להכיר בכך שיש דברים שהם מעבר לפוליטיקה של ימין ושמאל".

עכשיו מצטרף למאבקה גם השר לשיתוף פעולה אזורי צחי הנגבי, בטוויטר:

11:39 עריכה

מברוכ! הממשלה הודיעה כי בנימין נתניהו הוא שר העבודה והרווחה החדש של מדינת ישראל (במקום חיים כץ, שהתפטר עקב הגשת כתב אישום נגדו).

איך אומר צבי אשכנזי מהטוויטר? נתניהו נולד בתל אביב וגדל בירושלים. הוא השני מבין שלושה בנים של צילה לבית סגל (1912–2000) ופרופ' בנציון נתניהו (1910–2012). בסוףשנות ה-50 וה-60 חייתה המשפחה לסירוגין בישראל ובארצות הברית. הוא החל ללמוד בתיכון ליד האוניברסיטה, עד שמשפחתו עברה לארצות הברית בשנים 1963–1969, וגרה בצ'לטנהם, פרוור של פילדלפיה שבפנסילבניה, שם למד נתניהו בבית הספר התיכון המקומי והיה פעיל במועדון הדיבייט.

11:46 עריכה

יו"ר מפלגת ימינה איילת שקד קראה היום לראש הממשלה בנימין נתניהו, לקראת ביקורו היום בחברון, לבנות שכונה יהודית בחברון. "כל יום שרכוש הנרצחים בטבח תרפ"ט נמצא בידיו של ראש האיש הפלסטיני הרוצח – הוא יום של חרפה לאומית", אמרה.

11:52 עריכה

אושר מיזוג בין סיעות אח"י והבית היהודי. בדיון שנערך היום בוועדה המסדרת בניהולה של ח"כ אוסנת הילה מארק מהליכוד, הוחלט לאשר את בקשת ח"כ אלי בן דהן ורפי פרץ למזג את סיעותיהם. סיעות "אח"י-ארץ חברה יהדות" ו"הבית היהודי-האיחוד הלאומי" התמזגו לסיעה אחת, סיעה שתיקרא "הבית היהודי-האיחוד הלאומי".

12:16 עריכה

בהמשך לסאגה סביב קריאת שמו של בית ספר ע"ש יצחק שמיר בתל אביב (הוחלט לקרוא לו בסוף ע"ש שמעון פרס) – אלון דוידי ראש עיריית שדרות מבטיח:  כיכר בעיר תיקרא ע"ש שמיר.

12:19 עריכה

בצלאל סמוטריץ מפקפק (מאוד) ביכולת של עוצמה יהודית לעבור את אחוז החסימה ומבקש ממצביעי הימין להצביע ימינה:

12:22 עריכה

ח"כ גדעון סער (הליכוד), לאולפן YNET: "הוכחתי שהיחס שלי לראש הממשלה לא מותנה ביחס שלו כלפיי. השיקול הראשון שלי הוא נאמנות לדרך ולערכים שאני מאמין בהם, לא העניינים האישיים".

סער יצא להגנת נתניהו לאחר פרסום ההקלטות בינו לבין שר התקשורת לשעבר איוב קרא בנושא ביטול מועצת הכבלים והלווין. לדבריו, "ראש הממשלה לא עבר על ההנחיות".

12:27 עריכה

עקיבא נוביק מחדשות 13 חושף: הליכוד הלבישו בפוטושופ את הראש של איימן עודה על הגוף של דרעי .

12:33 עריכה

אש ידידותית? עו"ד איתמר בן גביר (עוצמה יהודית) מגיב לבקשתו של בצלאל סמוטריץ ממצביעי הימין שלא להצביע לעוצמה: "בצלאל, תפסיק לירות בנגמ"ש!".

 

12:35 עריכה

יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני (יהדות התורה), ל"בחצי היום" בכאן רשת ב': "ערכים זה לא הצד החזק של גנץ הפוליטיקאי. לא מעניין אותו פילוג בחברה. אני לא צריך את הטובות שלו, אני יכול להיות באופוזיציה, הוא ילמד את זה מהר. אם לא היינו אומרים שנשב רק עם נתניהו, היינו היום הכי מחוזרים".

12:40 עריכה

הירי בתוך נגמ"ש הימין נמשך: גם במפלגת נעם, כמו בעוצמה יהודית, תוקפים את ימינה – ועושים זאת בסרטון שהסלוגן המוביל שלו הוא "ימינה זה שמאלה" וההוכחה לזה היא, על פי נעם, ש"איילת שקד תומכת בלהט"בים" ושנפתלי בנט "הכניס את הלהט"בים לחמ"ד ולמשרד החינוך". שלא נדע.

12:47 עריכה

כל צד רואה מה שהוא רוצה לראות: יאיר נתניהו מרטווט ציוץ של גדי טאוב עם ציטוט של וולטר שגם בשמאל וגם בימין מסכימים איתו, רק שכל צד בטוח שהוא המקופח.

12:53 עריכה

בצלאל סמוטריץ עונה לאיתמר בן גביר, שהאשים אותו בירי בנגמ"ש (בכך שקרא למצביעי עוצמה יהודית לעבור לימינה): "האיום הכי גדול על שלטון הימין הוא זריקת קולות".

12:59 עריכה

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין יחרים טקס בהשתתפות נתניהו בחברון. הנשיא החליט שלא להגיע לטקס לציון 90 שנה למאורעות תרפ"ט במערת המכפלה בהשתתפות נתניהו, מאחר שהטקס מוגדר "ממלכתי", אולם תכניו מפלגתיים.

לטקס, שארגן מרכז ההסברה במשרד התרבות והספורט, הוזמנו ראש הממשלה נתניהו (ביקורו הראשון בחברון זה 20 שנה), יו"ר הכנסת אדלשטיין וכן הנשיא ריבלין, אלא שבבית הנשיא הודיעו למארגנים שריבלין לא יגיע, כיוון שמדובר בתצוגת תכלית פוליטית של הליכוד בפרט והימין בכלל, שייאמרו בה תכנים פוליטיים מובהקים, ולפיכך הנשיא – דווקא כדמות ממלכתית וניטרלית – לא רוצה לקחת בכך חלק, כדי למנוע לזות שפתיים שבועיים לפני הבחירות.

בדוברות בית הנשיא אישרו שריבלין לא ינכח בטקס אך תלו זאת בלוח הזמנים העמוס שלו. בתגובה לפניית חדשות 12 נמסר מבית הנשיא: "נשיא המדינה משתתף ביום עיון של מכון ז'בוטינסקי לציון 90 שנה למאורעות תרפ"ט היום בקרית ארבע ולאחר מכן יבקר הנשיא במערת המכפלה. זה שנים רבות שהנשיא פוקד את חברון במועדים שונים וגם ללא סיבה מיוחדת והיום לוחות הזמנים יאפשרו את השתתפותו ביום העיון ואת ביקורו במערה בלבד".

13:04 עריכה

איתמר בן גביר ממשיך בקו הפאסיב-אגרסיב שלו מול בצלאל סמוטריץ: ידידי (ואני מדגיש ידידי למרות כפיות הטובה, ההשמצות, ההכפשות והרפש שאתה מטיל בנו ואחר כך משחק אותה כהרגלך).

13:08 עריכה

בוגי יעלון (כחול-לבן) באולפן YNET, בתגובה להצעתו של בני גנץ להקים ממשלת אחדות חילונית ולסערה שהתעוררה בעקבותיה: איננו פוסלים חרדים, רק את מי שמאפשר לנתניהו ממשלה קיצונית של חסינות וסחטנות". יעלון הוסיף: "הבסיס לקואליציה הוא 70 מנדטים של כחול לבן והליכוד שהיו בבחירות הקודמות ומייצגים את עם ישראל. לליכוד כנראה אין בעיה עם המצע שלנו, לישראל ביתנו אין בעיה עם המצע שלנו. אם החרדים ירצו להצטרף אלינו הם זה יהיה כפוף לקווי היסוד שלנו. אני לא פוסל אף אחד".

13:27 עריכה

צעד אחד, או 800, רחוק מדי: פעילי ימינה בנתיבות הציעו פרס של חופשה בתאילנד למצטרפים חדשים.

"רוצים חופשה חלומית בתאילנד או חופשת בטן גב ביוון? הצטרפו למפלגת ימינה". את ההודעה  הזאת פרסמו אתמול (יום ג') פעילי מפלגת ימינה מסניף נתיבות בדף הפייסבוק שלהם.

עוד נכתב שם: "נערוך תחרות בין הפעילים מי מגייס יותר קולות ונחלק מתנות שוות במיוחד: מקום ראשון – כרטיס טיסה לתאילנד. מקום שני – כרטיס טיסה ליוון. מקום שלישי – חופשה זוגית בים המלח".

לעמוד צורפה תמונה של איילת שקד, יו"ר המפלגה שמאחדת את הימין החדש, האיחוד הלאומי והבית היהודי. בנוסף, צורף לעמוד מספר טלפון של פעילה מרכזית של המפלגה בנתיבות בשם ליאת. בשיחה שערכו ב-YNET עם הפעילה היא ציינה כי "אנחנו עושים כל דבר או כל מהלך להביא פעילים ולמשוך את העיר ימינה. תשלח לי מספר תעודת זהות שלך ומספר טלפון. אשלח לך טפסים ונשמח שתצטרף. אחר כך תתחיל לגייס פעילים ואז נראה מי הביא יותר. אנחנו רציניים מאוד".

הפעילה סירבה להתייחס לשאלה מי מממן את הפרסים וגם לשאלת חוקיות היוזמה. מימינה נמסר בתגובה: "מדובר ביוזמה של פעילים מקומיים שהגדילו ראש. כבר הבוקר דבר הפרסום הגיע לידי מטה הבחירות שהודיע להם שמדובר בפרסום אסור ולא על דעת המטה. הפרסום הורד מיד".

במחנה הדמוקרטי קפצו על ההזדמנות והביעו תרעומת: "אחרי שהציעה חסינות לראש הממשלה וסגרה עסקאות אפלות עם אפי נוה, עכשיו היא מציעה שוחד בחירות לפעילים", אמרו במפלגה המאוחדת של מרצ, "נראה כי שרת המשפטים לשעבר לא למדה כלום על החוק במהלך ארבע שנותיה במשרד. איילת, לפני שאת שולחת את הפעילים שלך להקים התנחלות בתאילנד, שווה שתעדכנו את הרב רפי שגם שם טיפולי המרה אינם מקובלים".

13:38 עריכה

טל גלבוע, לשעבר מבית "האח הגדול" וכיום "יועצת ראש הממשלה לענייני בעלי חיים", חורגת מתחום שיפוטה ומקדישה לא פחות מ-3 דקות ו-20 שניות למחמאות משתפכות לבני משפחת נתניהו, בדגש על הבן יאיר והרעייה שרה. "מדובר בדמוניזציה ורצח אופי שלא נראו כמותם", היא אומרת שם בין השאר. מן הסתם, נתניהו שיתף את זה וכתב "כל האמת". הנה:

13:42 עריכה

משה בוגי יעלון (כחול-לבן) בקריזה של סימני קריאה: "הפכנו לטורקיה!".

13:45 עריכה

יו"ר ימינה איילת שקד, אמרה היום בשידור לייב בפייסבוק (עם בצלאל סמוטריץ), כי מפלגתה צפויה להמליץ על בנימין נתניהו לראשות הממשלה. "החלטנו לענות לגולש יאיר נתניהו ששאל האם נמליץ על נתניהו ולא נמליץ על ליברמן, גנץ ולפיד. נמליץ רק על אבא שלך לראשות הממשלה, אז אתה יכול להתקדם".

13:51 עריכה

אהוד ברק מגיב לידיעה בדה מרקר על כך שמבקר המדינה מתניהו אנגלמן מסתיר דו"ח חמור על מעורבות נתניהו בתקשורת: "על הכנסת הבאה להתחיל, מיד עם בחירתה, בהליך הדחת המבקר".

13:55 עריכה

איימן עודה יו"ר הרשימה המשותפת חוזר בו בראיון לחדשות כאן ואומר:  "אין מצב שאשב בקואליציה הבאה. גנץ כבר אמר את העמדה שלו. ארצה להיות שר תרבות – לפחות קראתי צ'כוב יותר ממירי רגב – אבל אף פעם לא אהיה בממשלה כשהעם הפלסטיני תחת ממשל צבאי וכשאנחנו אזרחים סוג ב'".

14:02 עריכה

ברוך מרזל (עוצמה יהודית), על קמפיין תאילנד של ימינה (הגרלה בין המתפקדים עם פרס בדמות כרטיס טיסה למדינה האקזוטית): "אין להם פעילים אז הם מציעים פיתויים לנסוע למקומות של טומאה. לאיזה שפל עוד הם יורידו את הציונות הדתית?!".

14:03 עריכה

דיווח של דפנה ליאל מחדשות 12: הממשלה ביקשה מהכנסת להביא להצבעה את חוק המצלמות כבר ביום שני הקרוב, בניגוד לעמדת היועץ המשפטי לממשלה שמתנגד לחוק.

14:31 עריכה

יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן אמר במהלך כנס ההסתדרות הלאומית: "אני לא מוכן לשבת בממשלה  עם החרדים, עם סמוטריץ ועם הרב פרץ. זה לא רק סוגיות דת ומדינה". עוד אמר ליברמן בכנס: "לכולם ברור שלא משנה איזה תוצאה תהיה, הממשלה תקום. אני מאוד מקוה שתקום ממשלה לאומית ליברלית רחבה שתוכל להוביל מהלכים חשובים וקריטים למדינה".

14:46 עריכה

האם הכנסת תחוקק בהליך בזק חוק שיאפשר להכניס מצלמות לקלפיות ב-17 בספטמבר? מיד לאחר החלטת ועדת הבחירות המרכזית לאסור צילום בקלפיות בבחירות, אמרו בסביבת ראש הממשלה כי ישנה כוונה לחוקק חוק שיעקוף את ההנחיה. כפי הנראה, המהלך יקודם שבוע לפני הבחירות.

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הביע הסתייגות מקידום החוק המדובר, אולם היום (ד') נודע כי ראש הממשלה נתניהו אינו מתכוון לוותר – וכעת עובדים מקורביו כדי להעביר את החוק בהליך מהיר. אם תכניתו של נתניהו תיושם, החוק שמקדם שר המשפטים אמיר אוחנה יובא ביום ראשון הקרוב לאישור הממשלה ולמחרת להצבעה בכנסת.

גורמים בליכוד אמרו כי מבחינה טכנית אין מניעה להעביר את החוק ואפילו להספיק לפרסם אותו ברשומות. הרוב הדרוש לאישור החוק הוא של 61 חברי כנסת, ונראה כי עם תמיכת מפלגת ישראל ביתנו, שמעוניינת מצדה להציב מצלמות בקלפיות במגזר החרדי, החוק יוכל לעבור.

14:54 עריכה

חמאס על ביקור נתניהו במערת המכפלה: "פעם נוספת שבה בכירי הכיבוש הציוני מטמאים את מערת המכפלה והפעם באמתלת בחירות שמטרתה לרצות את הציבור הקיצוני בישראל. הפיגועים של ההתנגדות הפלסטינית בגדה בשבועות האחרונים מבהירים שלא נאפשר למתנחלים לחיות בביטחון על אדמה פלסטינית".

15:21 עריכה

בניגוד לדברים של ראש הרשימה בני גנץ, משה (בוגי) יעלון דווקא מוכן להקים קואליציה עם החרדים, בראיון באולפן ynet הוא אמר: "אם החרדים ירצו להצטרף אלינו – זה יהיה כפוף לקווי היסוד שלנו. אני לא פוסל אף אחד".

15:36 עריכה

ראשי איחוד העבודה – גשר, עמיר פרץ ואורלי לוי אבקסיס הגיעו לאולפן וואלה! NEWS.  פרץ הגיב לדבריו של גנץ שיקים ממשלה חילונית ליברלית בתהייה כיצד השותפים הטבעיים שלו הם ליברמן והליכוד. השניים הדגישו שוב שלא ישבו עם נתניהו אולם אינם פוסלים את הליכוד כמפלגה. אבקסיס אמרה: "אנחנו לא פוסלים את הליכוד, בליכוד יש שורשים טובים שפעם נשאו את הדגל החברתי. אנחנו לא רק באים להחליף את השלטון שלו אלא את המדיניות הקפיטליסטית החזירית שלו".

16:00 עריכה

מאחורי הקלעים של המסרים: באתר כיפה הבחינו כי לפני הלייב של שקד וסמוטריץ' , השניים מדברים ואינם מודעים לכך שהשידור החל וסמוטריץ' אומר שלא כדאי שהוא יזכיר את יאיר לפיד ויש עתיד בהקשר של מפלגות שנתניהו נכנס איתן לקואליציה, מכיוון שזה יזכיר לגולשים שהם ישבו איתו בעבר – ב2013 (תחת "הבית היהודי").

16:24 עריכה

התנועה לטוהר המידות פנתה למבקר המדינה בדרישה שלא יעכב פרסום דוחות ביקורת.  כתב זמן ישראל אמיר בן-דוד מוסר כי לטענת התנועה, עיכוב הדו"חות הוא הפרה בוטה של נורמות שהוטמעו במשך עשורים על ידי מבקרי המדינה שקדמו לו בתפקיד, תוך פגיעה חמורה, עד כדי "ניטרול עבודת הועדה לענייני ביקורת המדינה בכנסת ויכולת התיקון של מחדלים".

הפרסומים האחרונים על עיכוב דו"חות ביקורת, כולל דו"ח של המבקר הקודם, יוסף שפירא, שעוסק במעורבות של ראש הממשלה נתניהו בתחום התקשורת, מעורר חשש כי מדובר בניסיון להטיה פוליטית של מערכת הבחירות על ידי הסתרת נתונים שכבר נבדקו על ידי אנשי ביקורת המדינה.

המשמעות המעשית של עיכוב פרסום דוחות הביקורת עד סוף שנת 2019 היא שהם יפורסמו אי שם ב-2020. כלומר, מאז יוני 2019 ולמשך למעלה מחצי שנה לא הונחו, מונחים או יונחו דוחות מבקר המדינה על שולחן הכנסת. לא דוחות תקופתיים ולא דוחות מיוחדים. לטענת התנועה "זכות הציבור לדעת, וזכות התקשורת לפעול למימוש יעודה הציבורי מבוטלות במחי בהחלטה שיש חשש כי התקבלה משיקולים זרים".

17:26 עריכה

מינה צמח אמרה בראיון ל-ynet שהיא מקווה שהפעם בבחירות הקרובות, משתתפי המדגם לא ירמו. צמח, שפרשה מתפקידה בקשת לאחר הכשלון בבחירות הקודמות, אמרה שהיא לא יכולה להבטיח שהפעם המדגם יהיה מדויק.

17:58 עריכה

נתניהו ביקר במערת המכפלה באירוע הממלכתי לרגל 90 שנה לפרעות תרפ"ט.  בנאומו אמר "מול האסון הכבד נעמדנו מחדש על רגלינו. החזקנו אחרי מאורעות תרפ"ט, ואני אומר שבמידה רבה התחזקנו בגלל מאורעות תרפ"ט". עוד הוסיף ראש הממשלה כי "איננו זרים בחברון ונישאר בה לנצח".

למרות שמדובר באירוע ממלכתי, הנשיא ריבלין לא הגיע מחשש כי מדובר באירוע שיהפוך לתעמולת בחירות.

ברשימת העבודה – גשר הגיבו לאירוע ואמרו כי נתניהו דואג להתנחלויות במקום לפריפריה.

ברשות הפלסטינית גינו את ביקור נתניהו בחברון ואמרו כי מדובר בהסלמה מסוכנת שעשויות להיות לה "השלכות חמורות".

18:17 עריכה

גורמים בלשכת ראש הממשלה מסרו לכמה גופי תקשורת כי מסתמנת פגישה של נתניהו עם ולדימיר פוטין, נשיא רוסיה לקראת הבחירות.

אתמול פורסם בטוויטר הרשמי של ראש הממשלה כי נעשים מאמצים לקיים פגישה משולשת עם טראמפ ופוטין, דבר שעורר על פי דיווחים כעס במוסקבה.

 

18:53 עריכה

לאחר שנודע כי בליכוד מנסים להעביר חקיקת בזק להכנסת מצלמות לקלפי,  פורסם היום בחדשות 12 שיו"ר ועדת הבחירות המרכזית כתב ליועמ"שׁ שהוא מתנגד לכך נחרצות כה סמוך לבחירות וכי הדבר יפגע בהן ויביא ל"תוהו ובוהו".

19:03 עריכה

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן אישר לראש הממשלה לקבל הלוואה של שני מיליון שקל לצורך הגנתו המשפטית מהמיליארדר ספנסר פרטריץ'. כך מדווח הערב אתר הארץ.

מתניהו אנגלמן (ימין) לוחץ ידיים לראש הממשלה בנימין נתניהו במשרד ראש הממשלה בירושלים זמן קצר לאחר שמונה לתפקיד מבקר המדינה, ב-3 ביוני 2019 (צילום: טוויטר/משרד רה
מתניהו אנגלמן (ימין) לוחץ ידיים לראש הממשלה בנימין נתניהו במשרד ראש הממשלה בירושלים זמן קצר לאחר שמונה לתפקיד מבקר המדינה, ב-3 ביוני 2019 (צילום: טוויטר/משרד רה"מ)

בכך עוקף המבקר את הוראת ועדת ההיתרים שסרבה לאשר לנתניהו לקבל תרומה מאיל ההון האמריקאי.

19:30 עריכה

מדוברות ראש הממשלה נמסר כי נתניהו יוצא מחר (ה') לביקור בזק בלונדון, שם ייפגש עם ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון ועם מזכיר ההגנה האמריקני מארק אספר.

בוריס ג'ונסון ביום שנכנס לדאונינג 10 כראש ממשלת בריטניה (צילום: AP Photo/Frank Augstein)
בוריס ג'ונסון ביום שנכנס לדאונינג 10 כראש ממשלת בריטניה (צילום: AP Photo/Frank Augstein)

זו תהיה הפגישה הראשונה של רה"מ נתניהו עם השניים לאחר שנכנסו לתפקידיהם כראש ממשלה וכמזכיר ההגנה, וגם בין הפגישות הראשונות של השניים עם מנהיגים מהאזור.

רה"מ ידון עם ראש ממשלת בריטניה ג'ונסון על המצב באזור ועל הדרך להדוף את הטרור והתוקפנות של איראן.

עם שר ההגנה אספר, ידון רה"מ בצורכי הביטחון של ישראל. רה"מ ואספר שוחחו אמש בטלפון והחליטו להרחיב את שיחתם בלונדון.

19:58 עריכה

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט דחה על הסף את האפשרות לחקיקת בזק בנוגע להצבת מצלמות בקלפיות.

במכתב שהוציא הערב לראש הממשלה, שר המשפטים ושר הפנים, קיבל מנדלבליט את המלצת יו"ר ועדת הבחירות המרכזית לכנסת ה-22, השופט חנן מלצר, וסיכם: "עמדתי היא כי קיימת מניעה משפטית מאישר הצעת החוק בידי הממשלה" (הדגש במקור).

מנדלבליט הדגיש כי חוות דעתו מתייחסת רק לעיתוי ומהירות החקיקה – ולא למהות החוק, אך הזהיר כי לכשתועלה הצעת חוק שכזו, גם היא עלולה להיות מאותגרת בבית משפט.

"אוסיף כי הצעת החוק מעוררת קשיים חוקתיים ומשפטיים רבים, מהותיים ותהליכיים כאחד. אך לעת הזאת, אינני רואה צורך בהתייחסות מפורטת לכל אלה".

20:16 עריכה

עמית סגל מדווח הערב בחדשות 12, כי נתניהו מבקש ממבקר המדינה שלא להחזיר את הכסף שכבר קיבל מבן-דודו נתן מיליקובסקי, למימון הגנתו המשפטית, בטענה כי מרבית הסכום נוצל למימון ההגנה המשפטית של שרה נתניהו.

בנימין ושרה נתניהו (צילום: מארק ישראל סלם/פלאש90)
בנימין ושרה נתניהו (צילום: מארק ישראל סלם/פלאש90)

ראש הממשלה קיבל ממיליקובסקי 300 אלף דולר ללא אישור ועדת ההיתרים במשרד המבקר, והוא נדרש על ידי הוועדה והמבקר הקודם להחזיר את הכסף לבן-דודו. אך נתניהו טוען במכתב כי כ-90 אחוזים מהסכום בכלל נוצלו למען אשתו, ומאחר שאינה נבחרת ציבור, לא חלה עליה כל מגבלה לקבל מענקים שכאלה.

פנייתו של נתניהו, על פי סגל, נמצאת כעת בבדיקה אצל היועץ המשפטי לממשלה.

21:04 עריכה

נתניהו פרסם סרטון היוצא נגד עמדת המבקר בסוגיית הצבת המצלמות בקלפי בבחירות הקרבות.

21:18 עריכה

הליכוד הגיבו הערב על חשיפת זמן ישראל, כי נתניהו משנה טקטיקה ומתכנן לתמוך במפלגתו של איתמר בן-גביר, במטרה לעזור ל"עוצמה יהודית" לעבור את אחוז החסימה – ולספק לראש הממשלה את 61 המנדטים המיוחלים.

אולם גורם בכיר בליכוד אמר הערב כי אינם מאמינים ש"עוצמה יהודית" תעבור בכלל את אחוז החסימה.

"לאחר בדיקה מעמיקה של עשרות סקרים שביצע הליכוד בשבועיים האחרונים, ברור לנו מעל לכל ספק ש'עוצמה יהודית' לא עוברת את אחוז החסימה. למעשה היא רחוקה מאוד מאחוז החסימה", מסר הגורם.

"'עוצמה יהודית' שורפת 2 וחצי מנדטים של מצביעי ימין. בבחירות כל כך גורליות שבהן גוש הימין בסכנה ושהליכוד נמצא בפער מתחת ללפיד וגנץ, אסור לבזבז קולות. חייבים להצביע רק לליכוד כדי למנוע ממשלת שמאל-ערבים".

21:22 עריכה

חדשות 12 פירסמו קטע מעדותו של עד המדינה נגד ראש הממשלה בנושא סגירת ערוץ 10. מהעדות עולה כי שרה ויאיר נתניהו הפעילו יחד עם נתן אשל לחצים על ביבי כדי להביא לקריסת הערוץ.

החשש הגדול, כך העיד חפץ, היה שאיש העסקים והפרסומאי אילן שילוח ירכוש את השליטה בערוץ והוא "מצייץ נגד ראש הממשלה בפראות".

על פי העדות נתניהו בסופו של דבר נפגש עם לן בלווטניק ונתן לו אור ירוק לרכישת הערוץ.

סגירה