מתוך הסרט השני בסדרת "אווטאר" (צילום: מתוך הטריילר הרשמי של הסרט, צילום מסך)
מתוך הטריילר הרשמי של הסרט, צילום מסך
מתוך הסרט השני בסדרת "אווטאר"

החיים בכחול

"אווטאר: דרכם של המים", סרט ההמשך המצופה בסדרת "אווטאר" שהפקתו עלתה כחצי מיליארד דולר, נוגע בנושאים המעסיקים את הבמאי המהולל ג'יימס קמרון – משפחה וסביבה ● בריאיון לזמן ישראל הוא מספר מה עיכב אותו במשך 13 שנה, ומה עלול לבלום את הסרטים הבאים בסדרה: "הסרט הזה חייב להיות בין חמשת הסרטים המכניסים ביותר בהיסטוריה"

"אווטאר: דרכם של המים", סרט ההמשך המצופה בסדרת "אווטאר" שהפקתו עלתה כחצי מיליארד דולר, נוגע בנושאים המעסיקים את הבמאי המהולל ג'יימס קמרון – משפחה וסביבה ● בריאיון לזמן ישראל הוא מספר מה עיכב אותו במשך 13 שנה, ומה עלול לבלום את הסרטים הבאים בסדרה: "הסרט הזה חייב להיות בין חמשת הסרטים המכניסים ביותר בהיסטוריה"

הבמאי זוכה האוסקר ("טיטאניק") ג'יימס קמרון מספר כי השקיע יותר מעשור ביצירת הסרט השני והמצופה בסדרת אווטאר – "אווטאר: דרכם של המים".

סדרת הסרטים השאפתנית כוללת (נכון לעכשיו) גם את "אווטאר" 3 ואת "אווטאר" 4, שצפויים לצאת ב־2024 וב־2026 בהתאמה. קמרון ידוע כקולנוען שמקבל את מה שהוא רוצה כשהוא רוצה את זה – החל בתאריכי הפצה ותקציבים וכלה באישורים לעריכת מסעות ממוחשבים בשטח האולפנים המוגבל.

בריאיון לזמן ישראל הוא חושף כי העשייה האינטנסיבית באה על חשבון המשפחה: "לקח לי קצת זמן להבין שבתור הורה עליי לפצות על כל הזמן שילדיי היו צריכים אותי ולא הייתי שם".

לו ולאשתו השחקנית סוזי איימיס יש חמישה ילדים – שלושה משותפים ושניים מנישואים קודמים של כל אחד מהם. לקמרון יש בת משותפת עם לינדה המילטון, כוכבת "שליחות קטלנית", סרט הפעולה פורץ הדרך ששם אותו על המפה – והפך את ארנולד שוורצנגר לכוכב בינלאומי ולתופעה עולמית.

השחקנים זואי סלדנה וסם וורת'ינגטון הבמאי ג'יימס קמרון והשקניות קייט וינסלט וסיגורני ויבר, בלונדון, 4 בדצמבר 2022 (צילום: Scott Garfitt/Invision/AP)
השחקנים סם וורת'ינגטון וזואי סלדנה, הבמאי ג'יימס קמרון והשחקניות סיגורני ויבר וקייט וינסלט, לונדון, 4 בדצמבר 2022 (צילום: Scott Garfitt/Invision/AP)

"חשבתי שצריך לעבד בצורה אומנותית את  הדברים שעברתי כהורה לחמישה ילדים", מסביר קמרון. "הרעיון הכללי מתמקד בזה שהמשפחה היא המבצר שלנו, היא נקודת החולשה וגם החוזק שלנו"

קמרון מספר כי ההשפעה הגדולה ביותר על יצירת הסרט – הן מבחינת הנושא והן מבחינת ניהול הצוות – יותר מכל מערכת מצלמות חדשה או מיזוג ענקי בעולם התקשורת, הייתה החוויה המקרקעת של הורות לבני נוער.

ב"אווטאר: דרכם של המים" – שדיסני תפיץ לבתי הקולנוע ב־16 בדצמבר – קמרון מתמקד בבית חייזרי עם אימא ואבא כחולים בגובה של כשלושה מטרים. "חשבתי שצריך לעבד בצורה אומנותית את  הדברים שעברתי כהורה לחמישה ילדים", מסביר קמרון.

"הרעיון הכללי מתמקד בזה שהמשפחה היא המבצר שלנו, היא נקודת החולשה וגם החוזק שלנו. חשבתי, 'אני יכול לכתוב את זה נהדר. אני יודע איך זה להיות האבא האידיוט'".

הסרט החדש בסדרת "אווטאר" הוא הסרט הראשון של קמרון מזה 13 שנה, מאז ש"אווטאר" המקורי הפך לסרט המכניס ביותר בכל הזמנים (2.92 מיליארד דולר בעולם) – וזכה בתשע מועמדויות לאוסקר, כולל לסרט הטוב ביותר ולבמאי הטוב ביותר, והציג טכניקות קולנועיות פורצות דרך.

מתוך הסרט השני בסדרת "אווטאר" (צילום: מתוך הטריילר הרשמי של הסרט, צילום מסך)
מתוך הסרט השני בסדרת "אווטאר" (צילום: מתוך הטריילר הרשמי של הסרט, צילום מסך)

סרט ההמשך עלה כחצי מיליארד דולר, מה שהופך אותו לסרט היקר ביותר בתולדות הוליווד. עתה התוכנית היא להתחיל עוד שניים או שלושה סרטי "אווטאר", כלומר דיסני צריכה להשקיע יותר ממיליארד דולר

סרט ההמשך עלה כחצי מיליארד דולר, מה שהופך אותו לסרט היקר ביותר בתולדות הוליווד. עתה התוכנית היא להתחיל עוד שניים או שלושה סרטי "אווטאר", כלומר דיסני צריכה להשקיע יותר ממיליארד דולר על עלויות הפקה בלבד.

קמרון מדלג בין חדרי הסאונד, שם הצוות עורך את ארבעת הסלילים האחרונים של הסרט מתוך 15 (אורך הסרט הוא קצת יותר משלוש שעות) – לבין משרד אפל לאפקטים חזותיים, שם הוא מפקח על 60 הצילומים האחרונים (מתוך 3,350 צילומים של אפקטים חזותיים מרהיבים).

קמרון בן ה־68 הוא עדיין אותו גבר דק גזרה שלובש חולצת רכיבה וג'ינס על סט צילומים – ועדיין מקדיש את מלוא תשומת הלב שלו לעשייה. "אווטאר" הראשון עקב אחר ג'ייק סאלי (בגילומו של סאם וורת'ינגטון), נחת אמריקאי לשעבר, שנותר משותק ועוטה גוף של אווטאר כדי לסייר בכוכב הלכת שופע הצמחייה פנדורה המאוכלס בגזע הנאבי הילידי.

סאלי גויס כדי לגזול מהכוכב את המחצב היקר שלו, "נדיריום" (unobtanium). בסרט החדש – שמסייר באוקיינוסים של פנדורה – ג'ייק הוא אב לשניים ובעלה של הנסיכה הנאבית נייטירי (זואי סלדנה).

יש להם ילדה מתבגרת נאבית, שאותה מגלמת – הודות לקסמי האפקטים החזותיים – סיגורני ויבר בת ה־73, ובן אנושי מאומץ, ספיידר, שאותו מגלם ג'ק צ'מפיון, שחקן בן 18 שהיה בן 13 בתחילת הצילומים.

קמרון תפר תפקיד גם עבור קייט וינסלט, שהובילה את צוות ה"טיטאניק" עם לאונרדו דיקפריו אבל לא השתתפה ב"אווטאר" הראשון. כעת היא מגלמת דמות משבט נאבי אחר, שחי על שפת האוקיינוס.

קמרון כבר צילם את "אווטאר" 3, שאמור לצאת לאקרנים ב־2024, ואת חלק מ"אווטאר" 4 (המתוכנן ל־2026) – וכבר יש לו את התסריט לחלק החמישי (2028). "הכול כבר כתוב"

קמרון כבר צילם את "אווטאר" 3, שאמור לצאת לאקרנים ב־2024, ואת חלק מ"אווטאר" 4 (המתוכנן ל־2026) – וכבר יש לו את התסריט לחלק החמישי (2028). "הכול כבר כתוב, מהתחלה ועד הסוף – ארבעה תסריטים – וגם מעוצב באופן מלא", אומר קמרון.

"אנחנו יודעים בדיוק לאן אנחנו הולכים, אם נקבל את ההזדמנות לעשות את זה. הכול תלוי בשוק, אם אנשים ירצו את זה, אם הם יאהבו מספיק את הסרט הזה. יש הרבה ספקנות בשוק, מנהלי אולפנים שואלים, 'תהיה לזה השפעה תרבותית אמיתית? מישהו זוכר בכלל את שמות הדמויות?"

מתוך הסרט השני בסדרת "אווטאר" (צילום: מתוך הטריילר הרשמי של הסרט, צילום מסך)
הסרט החמישי כבר כתוב (צילום: מתוך הטריילר הרשמי של הסרט השני בסדרת "אווטאר", צילום מסך)

אפילו שהוא בטוח שהסרט החדש "מספק את הסחורה", גם לו יש כמה סימני שאלה. "נדע להעריך טוב יותר בעוד חודש. צריך לראות מה יקרה אחרי שהסרט יעלה. אם אנשים זוכרים פחות ג'ייק סאלי מאת, למשל, את לוק סקייווקר (מ"מלחמת הכוכבים") זה רק בגלל של'אווטאר' יצא בינתיים רק סרט אחד", מסביר קמרון.

"כשהסרט שלך מצליח אתה חוזר למסכים בדרך כלל בשלוש השנים הבאות", הוא מסביר. "ככה הוליווד עובדת. אתה חוזר לבאר ואתה בונה את החותם התרבותי הזה במשך הזמן. למארוול לקח 26 סרטים לבניית יקום שהדמויות בו מטיילות מסרט לסרט. נראה מה יקרה אחרי הסרט הזה".

כש"אווטאר" הראשון פוצץ את הקופות ב־2009, האולפן של קמרון דאז – אולפני המאה ה־20 (כיום חלק מדיסני), היה להוט להפיק סרט המשך באופן מיידי. "אני למעשה הייתי זה שלחץ על הבלמים", מודה קמרון.

"בגלל הביצועים הגבוהים של הסרט הראשון הסרט החדש צריך להיות בין חמשת הסרטים המכניסים ביותר בהיסטוריה כדי להצליח". (לפרוטוקול, "טיטאניק", זוכה האוסקר משנת 1997, הוא הסרט הפופולרי השני בכל הזמנים, שהרוויח יותר מ־2.2 מיליארד דולר בקופות).

מתוך הסרט השני בסדרת "אווטאר" (צילום: מתוך הטריילר הרשמי של הסרט, צילום מסך)
סרט על משפחה (צילום: מתוך הטריילר הרשמי של הסרט השני בסדרת "אווטאר", צילום מסך)

אחרי שהסרט הראשון התפוצץ בקופות קמרון היה כבר מושקע בתשוקות האחרות שלו כמו חקר האוקיינוסים וקיימות סביבתית, רעיון שלא תפס אז מקום מרכזי בשיח הציבורי

אחרי שהסרט הראשון התפוצץ בקופות קמרון היה כבר מושקע בתשוקות האחרות שלו כמו חקר האוקיינוסים וקיימות סביבתית, רעיון שלא תפס אז מקום מרכזי בשיח הציבורי. "הוא תפס מרחק כדי לצלול בצוללות שלו, זה חיבר אותו בחזרה לאדמה", אומר השחקן וורת'ינגטון. "זה הרגיע אותו".

ב־2012 קמרון נכנס לתא ברוחב של כמטר בצוללת שעיצב יחד עם חברת נשיונל ג'יאוגרפיק – והפך לאדם הראשון בעולם שהשלים צלילת סולו לשקע מריאנה, הנקודה העמוקה ביותר באוקיינוסים שעל פני כדור הארץ. "התחלתי להתעמת עם הנושא הזה של 'האם אני בכלל רוצה לעשות עוד סרט, כל שכן עוד סרט 'אווטאר'", אומר קמרון, "כי היה לי כל כך כיף".

נושא הסביבתנות של קמרון שונה מהסטנדרט ההוליוודי של נהיגה ברכב חשמלי יוקרתי. קמרון נוהג בקיה ריו 2013 משום שלדבריו למכונית משומשת קטנה ואיכותית יש טביעת רגל פחמנית קטנה יותר מלמכונית חשמלית חדשה.

הוא מכר את שני הבתים שלו בלוס אנג'לס ומשפחתו מחלקת עתה את זמנה בין מה שהוא מכנה בית "צנוע יחסית" בוולינגטון לבין חווה בת כ־20 אלף דונם במרחק של כ־30 קילומטרים, שבה הוא מגדל ירקות אורגניים.

מתוך הסרט השני בסדרת "אווטאר" (צילום: מתוך הטריילר הרשמי של הסרט, צילום מסך)
להיות אחד עם הטבע (צילום: מתוך הטריילר הרשמי של הסרט השני בסדרת "אווטאר", צילום מסך)

הוא גם השקיע באדמה חקלאית ובמתקן לייצור חלבון אפונה עבור מוצרי מזון טבעוניים בססקצ'ואן, קנדה. הוא גם היה המפיק בפועל של הסרט התיעודי "כוח טבעי" ("The Game Changers") על אתלטים צמחוניים וטבעוניים.

"אני לא מגדיר הצלחה באמצעים מטריאליים אלא כחוויות בין אנשים וכחוויות בין אנשים לבין מקומות וטבע – דברים שבאמת מזינים אותך", הוא אומר. קמרון מאמין שרוב האנשים סובלים מ"הפרעת מחסור בטבע" – וכי סגנון החיים העירוני, שכובל אותנו למסכים במקומות סגורים – הפך אותנו למוסחים בקלות ולמנותקים מחוויות החושים.

"דרכם של המים", אומר קמרון, לא מנסה להפחיד אנשים משינויי אקלים אלא להציע – באמצעות הבחירות שעושים אנשי שבט הנאבי – כמה דרכים חלופיות

אחת המוטיבציות שלו לעשיית הסרט היא היכולת לשנות את יחס הצופים אל הסביבה. "'אווטאר' הוא הסרט המכניס ביותר וגם סרט המעורר חמלה לעצים". הקהל של 2022 אפילו קשוב יותר לנושאים האלה. "אתה לא יכול להעביר מסר סביבתי מעל הראש", אומר קמרון. "אנחנו מזריקים את הסרט הזה לשוק בתקופה אחרת".

"דרכם של המים", אומר קמרון, לא מנסה להפחיד אנשים משינויי אקלים אלא להציע – באמצעות הבחירות שעושים אנשי שבט הנאבי – כמה דרכים חלופיות. "עברנו מהכחשה מוחלטת של שינוי האקלים לקבלה פטליסטית שלו – ופספסנו את צעדי הביניים", הוא אומר. "תפקיד הקולנוען הוא לא לעשות את זה יותר עגום וקודר – אלא להציע פתרונות בונים".

מתוך הסרט השני בסדרת "אווטאר" (צילום: מתוך הטריילר הרשמי של הסרט, צילום מסך)
"תפקיד הקולנוען הוא להציע פתרונות" (צילום: מתוך הטריילר הרשמי של הסרט השני בסדרת "אווטאר", צילום מסך)
עוד 1,217 מילים
סגירה