אתר יוטיוב, 18 במרץ 2010 (צילום: סוכנות הידיעות האמריקאית/ריצ'רד ווגל, ארכיון)
סוכנות הידיעות האמריקאית/ריצ'רד ווגל, ארכיון

יוטיוב מציגה כאן מסיתים בכיף נגד יהודים, מוסלמים ולהט"בים

בסרטון שהעלה ב-20 בפברואר ליוטיוב, אומר הכומר ריק ויילס: "לא המוסלמים הם אלה שהולכים להרוג אותנו, אלא היהודים" ● במרץ הצהיר: "ישראל חיסלה את ג'ון קנדי" ● וזוהי רק ההתחלה ● יוטיוב בתגובה: "סרטונים שמפרים את תנאי השימוש מוסרים מהאתר, אבל לא בהכרח הערוצים עצמם" ● הליגה נגד השמצה: "הם לא עושים מספיק"

אם תבלו זמן מה ביוטיוב, תוכלו ללמוד לא מעט על היהודים: הם עומדים מאחורי ההתנקשות בג'ון פיצג'רלד קנדי; הם אחראים להפצת פורנוגרפיה ברחבי העולם; הם אויביה של הכנסייה הקתולית; ויש להם השפעה מופרזת על מדיניותה של ארצות הברית (הקונגרס האמריקאי, למשל, נשלט על ידי כסף יהודי).

כך לפחות אתם עשויים לחשוב אם תראו – ותפנימו – שעות על גבי שעות של סרטוני וידאו ביוטיוב, שמקדמים תיאוריות קונספירציה אנטישמיות.

ביוני האחרון האתר עדכן את מדיניותו בנוגע לפרסום דברי שטנה, והודיע שיסיר סרטונים המקדמים אידאולוגיות כמו עליונות לבנה, מכחישי זוועות היסטוריות -ובכללן השואה – או מצדיקי אפליה של קבוצות מוגנות. עם זאת עדיין קיים שם מאגר עצום של פרסומים קיצוניים, המייצגים דעות גזעניות וחוסר סובלנות.

https://youtu.be/N7GIMt6Dslc

על פי דוח שחיברה לאחרונה הליגה נגד השמצה, רבים מתכני השטנה האלה נותרו באתר, למרות ההבטחה של יוטיוב לנקוט אמצעים נגדם.

"בזמן שחלף מאז, איתרנו יותר מ-30 ערוצים שממשיכים להפיץ אנטישמיות ואידאולוגיה של עליונות לבנה", אומר אריה טרוכמן, מנהל שותף של המרכז לחקר קיצוניות של הליגה נגד השמצה. הליגה מצאה כי 5 מהערוצים "מפיצים האשמות ודימויים שנעשה בהם שימוש במשך דורות, כדי לזרוע פחד ושנאה כלפי יהודים".

ואם זה לא חמור מספיק שהם קיימים, כמה מהערוצים נהנים מעוקבים רבים.

אחד מהערוצים האלה נקרא "TruNews", פלטפורמה נוצרית קיצונית שמעלה באופן קבוע סרטונים אנטישמיים, איסלאמופוביים והומופוביים. יש לו יותר מ-185 אלף מנויים – והסרטונים שלו צברו יותר מ-17 מיליון צפיות.

בסרטון שהעלה ב-20 בפברואר, אמר הכומר ריק ויילס: "לא המוסלמים הם אלה שהולכים להרוג אותנו, אלא היהודים". במרץ הצהיר: "אני מאמין שישראל חיסלה את ג'ון קנדי"

המייסד והמנהל של הערוץ, הכומר ריק ויילס, ידוע בתיאוריות הקונספירציה האנטישמיות שלו. הוא משתמש באתר כדי לטעון שהיהודים שולטים בתקשורת, מהווים סכנה לנוצרים בכל מקום, ובמילותיו, הם "בית הכנסת של השטן".

בסרטון שהעלה ב-20 בפברואר, אמר: "לא המוסלמים הם אלה שהולכים להרוג אותנו, אלא היהודים". במרץ הצהיר: "אני מאמין שישראל חיסלה את ג'ון קנדי".

עם ערוצים אנטישמיים אחרים שאיתרו חוקרי הליגה נגד השמצה ביוטיוב נמנים, בין השאר, "Sanderson1611", "E. Michael Jones", "Brother Nathaniel Video" ו-" Michael Hoffman" (הראשון והאחרון הוסרו בינתיים מהאתר).

לערוץ של א' מייקל ג'ונס יש 37 אלף מנויים ויותר מ-3.5 מיליון צפיות. בסרטונים שלו הוא מדבר על השפעתם הזדונית של יהודים על הממשל האמריקאי.

"כסף מניע את כל הקונגרס האמריקאי. ובעיקר כסף יהודי כשזה נוגע למדיניות חוץ", הוא אומר בסרטון שהעלה ביוני וזכה ליותר מ-21 אלף צפיות. "איפא"ק שולטת בקונגרס האמריקאי. אין כאן שאלה… הקונגרס נשלט על ידי כסף יהודי".

ביולי, הוא כינה את היהודים "אויבי הגזע האנושי". לפי הליגה נגד השמצה, הסרטון הזה צבר יותר מ-22 אלף צפיות. חוקרי הליגה מוסיפים כי הערוץ של מייקל הופמן פרסם גם סרטונים מכחישי שואה.

במחקר שערכו החוקרים, הם איתרו עוד 24 ערוצים, שתומכים באידאולוגיה של עליונות לבנה ובתיאוריות קונספירציה.

https://youtu.be/0Pl3tj3v6P0

דובר מטעם יוטיוב, שנמנע מלהגיב על מקרים ספציפיים, הסביר שסרטונים שמפרים את תנאי השימוש מוסרים מהאתר, אבל לא בהכרח הערוצים עצמם.

ההחלטה על כך, לדבריו, תלויה בשאלה אם הערוץ "מוקדש במלואו" לפרסום דברי שטנה. "האכיפה תגבר עם הזמן – צריך לזכור שעברו פחות מחודשיים מאז המדיניות החדשה", אמר לנו הדובר. "כבר הסרנו אלפי חשבונות ועשרות אלפי סרטונים שהיו מוקדשים לדברי שטנה, כפי שמגדירה המדיניות החדשה שלנו".

דובר מטעם יוטיוב, שנמנע מלהגיב על מקרים ספציפיים, הסביר שסרטונים שמפרים את תנאי השימוש מוסרים, אבל לא בהכרח הערוצים עצמם: "האכיפה תגבר עם הזמן"

"באופן כללי", הוא המשיך, "לגבי ערוצים רבים אחרים, שאולי העלו כמה סרטונים שנוגדים את המדיניות שלנו אבל אינם עוסקים בכך במלואם – הסרנו מהם ללא ענישה סרטונים שהועלו לפני שפרסמנו את המדיניות החדשה שלנו".

חסיד עליונות לבנה יוצא מפארק אמנסיפיישן בשרלוטנסוויל, וירג'יניה, 12 באוגוסט 2017 (צילום: צילום: סוכנות הידיעות האמריקאית/סטיב הלבר)
חסיד עליונות לבנה יוצא מפארק אמנסיפיישן בשרלוטנסוויל, וירג'יניה, 12 באוגוסט 2017 (צילום: צילום: סוכנות הידיעות האמריקאית/סטיב הלבר)

נכון לכתיבת שורות אלה, 3 מבין 5 הערוצים שזיהתה הליגה כאנטישמיים עדיין פועלים. כך גם 18 מתוך 24 ערוצים אחרים שזוהו כדוגלים בעליונות לבנה.

"מאז שעדכנו את המדיניות שלנו בנוגע לפרסום דברי שטנה ביוני 2019, הסרנו סרטונים מרשימת הערוצים שהופיעו בדוח", הבהיר דובר האתר. "כל סרטון שהועלה מאז השקת המדיניות החדשה ומפר אותה, תופעל עליו שיטת שלוש העבירות שלנו לפני הסרת הערוץ. ערוצים שיבצעו עבירות נשנות יוסרו".

מה אפשר עוד לעשות?

לא פשוט לשרטט את הגבול בין חופש הדיבור לבין דברי שטנה. השאלה אם אלה האחרונים מוגנים על פי התיקון הראשון לחוקה האמריקאית, נתונה בוויכוח בקהילה המשפטית של ארצות הברית. הוויכוח הוביל למאבק סביב סוג התוכן שיש להתיר את פרסומו ביוטיוב – אתר שיתוף הווידאו הפופולרי בעולם.

למרות שטרוכמן, מהליגה נגד השמצה, מכנה את עדכון המדיניות של יוטיוב "צעד חשוב", הוא מצביע על כמה פגמים נוספים שצריך להידרש אליהם. אחד מהם הוא העובדה שחסידי עליונות לבנה ואנטישמים מנצלים כלי מובנה באתר שמאפשר להם לתקשר ביניהם, ואף לגייס כספים למטרות הלאומנות הלבנה.

באמצעות כלי ה"סופר צ'אט", משתמשי יוטיוב יכולים להגיב לשידור חי בזמן אמת ולתקשר זה עם זה. באותו זמן, הערוץ יכול לפרסם בקשה לתרומות.

"ה'סופר צ'אט' מקל על אידאולוגים אנטישמיים לנהל שיחות עם העוקבים שלהם, מה שמוסיף עוד פן ליכולת של אותם אנטישמים לעודד את התומכים שלהם להגיב לשאלות או להרחיב לגבי רעיונות בזמן אמת", אומר טרוכמן. "אם תצפה בסרטונים האנטישמיים, תראה איך התרומות נאספות תוך כדי השידור".

"אין לי נתונים על סכומי הכסף שאותם קיצונים מכניסים באמצעות השימוש בכלי הזה של יוטיוב, אבל הם ללא ספק מכניסים כסף", הוא מוסיף.

טרוכמן מציע שני פתרונות נוספים לצמצום הבעיה.

הפתרון הראשון הוא שיוטיוב תשנה את האלגוריתם, כך שהוא לא יציע סרטונים קיצוניים נוספים למשתמשים שכבר צפו בתוכן גזעני דומה. "הם יכולים לשנות את האלגוריתם שלהם, כך שהוא לא יעודד חשיפה של המשתמשים לתוכן חמור או קיצוני יותר על ידי הצעת רשימה של סרטונים קיצוניים נוספים", הוא אומר.

הפתרון השני, הוא להתייעץ עם מומחים לקיצוניות ולעליונות לבנה כיצד להגיב למשתמשים פיקחים שמוצאים דרכים לעקוף את הפיקוח של יוטיוב.

"אחת הדרכים שבהן אנטישמים וחסידי עליונות לבנה מצליחים לחמוק מצנזורה היא שימוש בשפה מקודדת, שקשה מאוד להתמודד איתה, מכיוון שכשאתה משתמש בקודים, הכוונות האמיתיות שלך ניתנות להכחשה בקלות", לדבריו.

"אחת הדרכים שבהן אנטישמים מצליחים לחמוק מצנזורה היא שימוש בשפה מקודדת. שכשאתה משתמש בקודים, הכוונות האמיתיות שלך ניתנות להכחשה בקלות"

אחת הדוגמאות שמצאו חוקרי הליגה נגד השמצה נוגעת לאחת התיאוריות הרווחות ביותר של העליונות הלבנה, אשר מכונה לעתים קרובות "בעיית ההחלפה" ("The replacement problem"). הכוונה לאמונה שלפיה נעשה מאמץ מכוון להחליף את הגזע הלבן במיעוטים גזעיים ואתניים.

הדבר קיבל ביטוי פומבי בצעדה בשרלוטנסוויל באוגוסט 2017, כשהניאו-נאצים שבו וקראו "היהודים לא יחליפו אותנו!".

עכשיו, אומר טרוכמן, חסידי עליונות לבנה פשוט מכנים את התאוריה הזאת "בעיית הה"א" ("R problem"), כדי לחמוק מכלי הניטור של האתר.

"אבל כל מי שמבין את האנשים שמצלמים את הסרטונים האלה יודע שזה מה שהם מנסים לעשות", הוא אומר. "אני חושב שיוטיוב יכולים בהחלט לעשות יותר, על ידי התייעצות עם מומחים שמכירים את השפה המקודדת שאותם אנטישמים וחסידי עליונות לבנה משתמשים בה כדי לעקוף את אמצעי הפיקוח".

AP_18033068890229
AP_18033068890229

אולם נכון לעכשיו, יוטיוב הוא עדיין פלטפורמה קהילתית שמאפשרת לקיצונים להפיץ את הרעיונות שלהם וליצור קשר עם אנשים בעלי דעות דומות לשלהם.

בחיפוש מהיר, אפשר למצוא את ריצ'רד ספנסר, אחד מאוהדי הנאצים המפורסמים ביותר בעולם, יחד עם מנהל ערוץ בשם "המרחב הציבורי" ("The Public Space"), חולקים את דעותיהם על העימות בין המתמודדים הדמוקרטיים לנשיאות ארצות הברית שהתקיים בחודש שעבר, ודנים באג'נדה של הלאומנות הלבנה במילים מפורשות. יותר מ-12,000 אנשים צפו בסרטון הזה.

במהלך הצפייה, הופיעה בצדו הימני של המסך פונקציית ה"סופר צ'אט", שבאמצעותה הגיבו אלפי אנשים, וכמה מהם תרמו כסף. אחד מאותם משתמשים, המכונה וירג'יל הילטס, כתב: "תודה לכם, אדונים, על תכנית נהדרת".

עוד 1,119 מילים
סגירה