"מינוי סמוטריץ' יפגע בכלכלה ובביטחון"

גורם ביטחוני בכיר, איש ימין, התריע בסוף השבוע בשיחה עם זמן ישראל כי מינוי של סמוטריץ' כשר במשרד הביטחון עלול להוביל לפגיעה דווקא בכלכלת ישראל ● לדבריו, האג'נדה שסמוטריץ' ינסה לקדם אינה מקובלת על הבית הלבן ו"האמריקאים יודעים בדיוק איך לכוון ולממש את המדיניות שלהם דרך הכלכלה" ● לדבריו, "זה עלול להיגמר בפגיעה ממשית באוצר וגם בביטחון"

יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' אחרי פגישה עם יו"ר ש"ס אריה דרעי ויו"ר הליכוד בנימין נתניהו במסגרת המו"מ הקואליציוני, 5 בדצמבר 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90
יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' אחרי פגישה עם יו"ר ש"ס אריה דרעי ויו"ר הליכוד בנימין נתניהו במסגרת המו"מ הקואליציוני, 5 בדצמבר 2022

גורם ביטחוני בכיר, איש ימין, הזהיר בסוף השבוע מפני הנזק הכלכלי שעלול להיגרם למדינה אם בצלאל סמוטריץ' יכהן גם כשר במשרד הביטחון.

בשיחה עם זמן ישראל, הגורם הסביר כי האג'נדה שינסה סמוטריץ' לקדם אינה מקובלת על הממשל האמריקאי, אשר ידאג להתנקם בישראל דווקא דרך התיק השני שמחזיק סמוטריץ' – משרד האוצר.

"האמריקאים יודעים בדיוק איך לכוון ולממש את המדיניות שלהם דרך הכלכלה", אומר הגורם הביטחוני, "הם עושים את זה בכל העולם כבר עשרות שנים. הם אלופים בזה. אתה פתאום מוריד סיוע, פוגע בדירוג האשראי, מערים קשיים. בעיקר אם מדובר בממשל דמוקרטי. זה עלול להיגמר בפגיעה ממשית באוצר וגם בביטחון".

"האמריקאים יודעים בדיוק איך לכוון ולממש את המדיניות שלהם דרך הכלכלה. הם אלופים בזה. בעיקר אם מדובר בממשל דמוקרטי. זה עלול להיגמר בפגיעה ממשית באוצר וגם בביטחון"

סמוטריץ', לפי ההסכמים הקואליציוניים, הולך להיות שר האוצר בשנתיים הראשונות של הממשלה החדשה ובמקביל ישמש שר במשרד הביטחון שאחראי על מתאם פעולות הממשלה בשטחים והמנהל האזרחי, ובעצם על המדיניות כלפי המתנחלים בשטחים. המהלך גורר ביקורת גדולה, בעיקר על הכפילות במשרד, על הפיצול ועל טשטוש התפקידים.

בנימין נתניהו לוחץ יד עם בצלאל סמוטריץ' אחרי שהצדדים הגיעו להסכם קואליציוני בין הליכוד והציונות הדתית, 1 בדצמבר 2022 (צילום: הליכוד)
בנימין נתניהו לוחץ יד עם בצלאל סמוטריץ' אחרי שהצדדים הגיעו להסכם קואליציוני בין הליכוד והציונות הדתית, 1 בדצמבר 2022 (צילום: הליכוד)

סמוטריץ' רואה בחזונו את ביטול המנהל האזרחי ופירוק הרשות בדרך לסיפוח השטחים. שר הביטחון המיועד יואב גלנט מהליכוד הוא גם בעל השקפת עולם ימנית, אבל יודע שסיפוח לא יכול להתבצע בלי תיאום אמריקאי – וכל מהלך בשטחים גורר עניין בינלאומי.

מהבחינה הזו, הפיצוץ בין שני השרים במשרד הביטחון מובטח ויבוא גם על רקע מינויים במנהל האזרחי והמתפ"ש שסמוטריץ' יבקש לקבוע בעצמו, מה שעלול להביא להתנגשות גם מול הרמטכ"ל.

הרמטכ"ל לשעבר ח"כ גדי איזנקוט העניק השבוע ראיון ל"מעריב" בנושא הזה. הביקורת שלו קשה ונוגעת גם בכל מה שקשור ברמת התיאום בין הגופים השונים בשטח.

"לתת לסמוטריץ' את האחריות על המתפ"ש והמנהל האזרחי, לתת לו לנהל את תוכניות הבנייה, להקים ייעוץ משפטי פרטי אלטרנטיבי, את כל הסמכויות האזרחיות, זה מעיד על חוסר הבנה של המכונה שנבנתה כאן מ-67' – המכונה שצה"ל, השב"כ והמשטרה מנהלים ביחד כדי לאפשר חיים נורמליים במציאות לא נורמלית", אמר איזנקוט.

"לתת לסמוטריץ' את האחריות על המתפ"ש והמנהל האזרחי, לתת לו לנהל את תוכניות הבנייה, להקים ייעוץ משפטי פרטי אלטרנטיבי, את כל הסמכויות האזרחיות, זה מעיד על חוסר הבנה של המכונה שנבנתה כאן מ-67'"

גדי איזנקוט (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
גדי איזנקוט (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

"לתת לסמוטריץ' להיכנס לנעלי הריבון, במקביל לשר הביטחון ומשרד הביטחון, לטפל בפלישות טריות לשטחים של פלסטינים ומתנחלים, נתניהו מבין את כל זה ולמרות הכול, עושה את זה. ואני עוד לא מדבר על שלושת האגואים שמצטופפים שם, על אותה הבלטה. האגו של גלנט יחד עם סמוטריץ' ואיתמר בן-גביר.

"אם החבורה הזו תממש רק 10% ממה שהבטיחה, אנחנו צפויים למציאות מאוד מורכבת מול כל השחקנים באזור: הפלסטינים, האמריקאים, האירופים, המפרציות, ירדן, עזה. זה יכול להתפתח למשהו משולב בין כל החזיתות. לקח לנו בפעם האחרונה שבע שנים להחזיר את השד לבקבוק. לא בטוח שבפעם הבאה זה יקרה כל כך מהר".

"אם החבורה הזו תממש רק 10% ממה שהבטיחה, אנחנו צפויים למציאות מאוד מורכבת מול כל השחקנים באזור. זה יכול להתפתח למשהו משולב בין כל החזיתות"

ככל הידוע, גם שר הביטחון המיועד גלנט מתנגד למינויו של סמוטריץ' וחושב שמדובר בטעות מבנית. אך לא ברור האם הביא את טענותיו בפני ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו. בכל מקרה, רק במהלך השבוע הקרוב נתניהו יודיע לגלנט כי החליט למנות אותו לשר הביטחון, יחד עם השרים האחרים בליכוד.

ועם כל זאת, בכירים בליכוד סבורים שגלנט יכול לשאוב תועלת פוליטית מהנוכחות של סמוטריץ' במשרד הביטחון.

יואב גלנט (צילום: שריה דיאמנט/פלאש90)
יואב גלנט (צילום: שריה דיאמנט/פלאש90)

סביר להניח שגלנט יאלץ במהלך הכהונה שלו במשרד לקבל החלטות בנושאי בנייה בהתנחלויות, פירוק מאחזים או במאבק בטרור, שלא ימצאו חן בעיני מתפקדי הליכוד הימנים. במקרה כזה, הוא יוכל להפיל את האחריות על סמוטריץ', שכבר מוגדר כשר לענייני יהודה ושומרון במשרד הביטחון.

עוד 559 מילים
סגירה