נשיא פיפ"א ג'ובאני אינפנטינו במשחק הפתיחה של "גביע המפרץ הערבי", 6 בינואר 2023 (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק הרשמי של AGCFF)
מתוך עמוד הפייסבוק הרשמי של AGCFF
נשיא פיפ"א ג'ובאני אינפנטינו במשחק הפתיחה של "גביע המפרץ הערבי", 6 בינואר 2023

איראן מאשימה את נשיא פיפ"א ב"עיוות היסטורי"

נשיא פיפ"א ביקר במשחק הפתיחה של "גביע המפרץ הערבי" בעיראק וגרם למחאה באיראן בעקבות השימוש "המעוות" והמזלזל מבחינתם בשם הטורניר ● האיראנים אף ביקרו בחריפות את המשטר בגין התמיכה במיליציות השיעיות בעיראק, שלטענתם לא הוכיחו את נאמנותן במקרה הזה ● הוויכוח הסוער הגיע אפילו לגוגל, שהחליטה לוותר על שם המפרץ במפותיה ב־2012 – אבל התקפלה בעקבות מחאה איראנית

נשיא פיפ"א ג'ובאני אינפנטינו מנסה לסחוט את הלימון המוצלח של המונדיאל עד המקסימום האפשרי. מבחינתו, למרות הביקורת החריפה על בחירת קטאר ושערוריית השוחד הנלווית – פיפ"א הציגה כאן אמירה ברורה. הכדורגל הוא לא רק מנת חלקו של העולם המערבי הנוצרי – להוציא את מס השפתיים ששולם לדרום אפריקה ב־2010 – ומשנת 2022 הוא שייך גם למוסלמים ולמזרח התיכון.

בסדרה הדוקומנטרית של נטפליקס "פיפ"א חשיפה" העוסקת ב"קניית" המונדיאל על ידי קטאר – אנשי פיפ"א חזרו בדיוק על האמירה לעיל בכל פעם שנשאלו כיצד קטאר ניצחה בתחרות על אירוח הטורניר מדינות כמו בריטניה וארצות הברית.

נישא על גלי האופוריה של "המונדיאל המוצלח מעולם" כהגדרתו, אינפנטינו ממשיך לטייל בימים אלה במפרץ הפרסי, או במפרץ הערבי, תלוי את מי שואלים. בסוף השבוע שעבר נפתח באצטדיון הכדורגל של בצרה בעיראק טורניר "גביע המפרץ הערבי".

בטורניר הזה משתתפות כל מדינות האזור: עיראק, בחריין, ערב הסעודית, עומאן, תימן, כווית, קטאר ואיחוד האמירויות. איראן – בכל 25 שנות הטורניר – מעולם לא השתתפה בו. אינפנטינו אמר בדברי הברכה שלו לפני משחק הפתיחה בין המארחת עיראק לעומאן: "זה כבוד גדול עבורי ועבור פיפ"א להיות נוכח בטורניר גביע המפרץ הערבי". את שאר הדברים האיראנים שמעבר למפרץ כבר לא שמעו.

נשיא פיפ"א ג'ובאני אינפנטינו במשחק הפתיחה של "גביע המפרץ הערבי", 6 בינואר 2023 (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק הרשמי של AGCFF)
נשיא פיפ"א ג'ובאני אינפנטינו במשחק הפתיחה של "גביע המפרץ הערבי", 6 בינואר 2023 (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק הרשמי של AGCFF)

בטורניר הזה משתתפות כל מדינות האזור: עיראק, בחריין, ערב הסעודית, עומאן, תימן, כווית, קטאר ואיחוד האמירויות. איראן – בכל 25 שנות הטורניר – מעולם לא השתתפה בו

מתברר שאלפי איראנים עקבו אחרי משחק הפתיחה ומחו בפני משרד החוץ על "השם המעוות" מבחינתם של הטורניר. לטענתם הוא נערך במפרץ הפרסי והשם "המפרץ הערבי" מעוות את ההיסטוריה. דובר משרד החוץ האיראני נאסר קנאני נאלץ לפרסם ביום שני הודעה רשמית המתייחסת לאותו "עיוות מציאות", שנגרם מהשימוש במינוח "המפרץ הערבי".

המפרץ הפרסי הוא המפרץ הפרסי. מייד כשהבנו את חומרת הדברים העברנו את מחאתנו לממשלת עיראק. משרד החוץ, התאחדות הכדורגל האיראנית ומשרד הספורט – כולם מטפלים ברצינות בעניין.

אלא שהדברים הללו נופלים על קרקע בוערת ועצבים רגישים של האזרחים האיראנים. רבים מהמוחים הפנו אצבע מאשימה למשטר האיראני התומך במאות מיליוני דולרים במיליציות השיעיות בעיראק – ואלה, בעיני אזרחי איראן, לא סיפקו את הסחורה במקרה הזה.

מבחינת הציבור האיראני מדובר בהוכחה לכך שסכומי הכסף העצומים ששופך משטר האייתולות על המיעוט השיעי בעיראק לא קונה נאמנות. במבחן החשוב הזה עיראק, מבחינתם, כשלה.

לוחמי מיליציה בתמיכת איראן בעיראק, ינואר 2020 (צילום: AP Photo/Anmar Khalil)
לוחמי מיליציה בתמיכת איראן בעיראק, ינואר 2020 (צילום: AP Photo/Anmar Khalil)

לא מפתיע כי למרות המחאות נגד שלטון האייתולות בתוך איראן הגאווה האיראנית הבסיסית לא גוועת אלא בדיוק להיפך – היא רק מתעצמת לנוכח "הזלזול" שהפגינו המדיניות הסוניות בטורניר

לא מפתיע כי למרות המחאות נגד שלטון האייתולות בתוך איראן הגאווה האיראנית הבסיסית לא גוועת אלא בדיוק להיפך – היא רק מתעצמת לנוכח "הזלזול" שהפגינו המדיניות הסוניות בטורניר כלפי ההיסטוריה רבת השנים של איראן, בלי קשר ללגיטימציה הפנימית של המשטר הנוכחי.

משרד החוץ האיראני הבין קצת באיחור את הנפיצות מבחינת הזירה הפנימית. נוסף על המצב הכלכלי הקשה, הכפייה הדתית והדיכוי האלים של המהומות – המשטר מצטייר בעיני הציבור האיראני כמי שלא שומר על כבודה וחשיבותה ההיסטורית של האומה באזור.

כמהלך חירום להרגעת הרוחות צוטט שלשום שר החוץ חוסיין אמיר עבדולחיאן בסוכנות הידיעות המקומית IRNA אומר בפורום סגור כי השגריר העיראקי זומן לשיחת נזיפה. זו גם הסיבה שבהודעת דובר המשרד שכותרתה הייתה, כאמור, "עיוות המציאות", נאמר כי אף שהדברים לא פורסמו, "איראן העבירה מייד את מחאתה לפיפ"א ולממשלת עיראק".

"גביע המפרץ הערבי" נוסד ב־1968 על ידי ערב הסעודית, בחריין כווית וקטאר, במטרה ליצור תחרות כדורגל בינלאומית של האומות הערביות. במהלך השנים נוספו לו מדינות נוספות – כולן סוניות או נשלטות על ידי סונים. שמו הערבי של הטורניר הוא "אל חליג'י", "המפרצי" בתרגום חופשי לעברית – והוא נערך אחת לשנתיים, בכל פעם במדינה אחרת.

אירוע הפתיחה של "גביע המפרץ הערבי", 6 בינואר 2023 (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק הרשמי של AGCFF)
אירוע הפתיחה של "גביע המפרץ הערבי", 6 בינואר 2023 (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק הרשמי של AGCFF)

גם התאחדות הכדורגל האיראנית מצאה את עצמה תחת מתקפה. בתחילת השבוע שעבר היא טענה כי העבירה מייד מחאה לפיפ"א בגין "העיוות ההיסטורי" – כולל הוכחות מתוך מפות, אטלסים וספרי היסטוריה, שבהם מופיע השם המפורש "המפרץ הפרסי" ולא "המפרץ הערבי".

כדי להבין את עוצמת העלבון של שני הצדדים צריך לחזור אחורה בזמן. יש הטוענים באיראן כי כבר בימי אלכסנדר מוקדון כינו את האזור המפרץ הפרסי. העימות בעידן הנוכחי בין איראן למדינות הערביות התעצם מאד בשנות ה־60, בתקופת שלטונו של גמאל עבד אל נאצר במצרים.

חזון הפאן־ערביות של נאסר כלל גם שינויים סמנטיים – ואז הוא החל להשתמש בשם "המפרץ הערבי". לטענת פרשן אל־ג'זירה לשעבר טיימור נאבילי, השימוש במונח "המפרץ הערבי" התעצם בתחילת שנות ה־70 בשל הקרבה והיחסים החמים בין השאה הפרסי למדינת ישראל – וירידת השפעתה של איראן בעולם הערבי בדמדומי שלטונו של השאה.

נשיא מצרים גמאל עבד אל נאצר מתקבל בתשואות ברחובות קהיר ב-28 ביולי 1956, בעקבות הכרזתו על הלאמת תעלת סואץ (צילום: AP Photo)
נשיא מצרים גמאל עבד אל נאצר מתקבל בתשואות ברחובות קהיר ב־28 ביולי 1956, בעקבות הכרזתו על הלאמת תעלת סואץ (צילום: AP Photo)

גוגל כינתה במפותיה את האזור המפרץ בשני השמות עד 2012. מאז הוחלט להסיר את שניהם. החברה טענה שהם לא מחויבים לציין שמות של אזורים שנויים במחלוקת

עד היום הוויכוח הזה לא שוכח. גוגל כינתה במפותיה את אזור המפרץ בשני השמות עד 2012. מאז הוחלט להסיר את שניהם. החברה טענה שהם לא מחויבים לציין שמות של אזורים שנויים במחלוקת. כתוצאה מכך נפתח קמפיין איראני בטוויטר תחת הכותרת "איפה המפרץ הפרסי?" – וגוגל, נכון לכתיבת שורות אלה, התקפלה.

עתה השם שמופיע בגוגל מפות ובגוגל Earth הוא "המפרץ הפרסי" – ומתחתיו, בסוגריים, "המפרץ הערבי". בשל כך אינפנטינו ופיפ"א תמיד יכולים לטעון שהם "בצד הנכון" ו"האובייקטיבי" בהסתמך על האותיות הקטנות המופיעות בסוגריים.

עוד 786 מילים
סגירה