מטוס קרב רוסי סוחוי Su-35 (צילום: AP Photo/Alexander Zemlianichenko)
AP Photo/Alexander Zemlianichenko

רוסיה מהדקת את קשריה עם איראן, שמאשרת כי תקבל מטוסי קרב מפוטין

עסקת המטוסים מסוכנת לישראל ותלויה עתה בנכונות של מוסקבה להמשיך במסלול ההתקרבות לטהרן ● כשנתיים וחצי מאז הפיצוץ בנמל ביירות, בלבנון עוצרים דווקא את קרובי המשפחה של הנספים ● ברקע המשבר הכלכלי, במצרים ממליצים לאזרחים לאכול רגלי עוף ● לראשונה: ילדי הנשים הסעודיות הנשואות לזרים יזכו באזרחות ● והשבוע בשנת 1979 – השאה עזב את איראן ● קסניה סבטלובה מסכמת שבוע במזה"ת

איראן תקבל את מטוסי הקרב הרוסיים?

איראן אישרה השבוע אישרה לראשונה כי היא מצפה למשלוח של מטוסי קרב רוסיים מסוג SU-35. בכירים איראניים העריכו שהמטוסים החדישים יגיעו אליה במהלך החודשים הקרובים, עד מרץ.

הדיווחים על העסקה החלו להתפרסם כבר לפני מספר חודשים. למעשה, כשרוסיה פלשה לאוקראינה לפני כמעט שנה היה ברור שההתקרבות לרפובליקה האסלאמית היא בלתי נמנעת בגלל הבידוד העולמי והצורך בנשק. בסוף דצמבר השמועות הפכו לידיעות – ועתה התקבל האישור האיראני.

אם איראן אכן תקבל לידיה את המטוסים הרוסיים, מדובר בהתפתחות מסוכנת מאוד עבור ישראל ומדינות האזור המאוימות על־ידי טהרן. מאז שנות ה־90 רוסיה סירבה לספק מטוסים לאיראן. כשאיראן חתמה על עסקת הגרעין רוסיה דבקה בסנקציות הבינלאומיות האוסרות על יצרניות נשק לשתף פעולה עם איראן.

אין ספק שבמוסקבה היו מעדיפים לקוחות אחרים כמו מצרים, למשל. קהיר חתמה על הסכם עם מוסקבה לפני כמה שנים והתעתדה לקנות את מטוסי הקרב שככל הנראה יטוסו עכשיו לטהרן. העסקה בוטלה בסופו של דבר בעקבות לחץ אמריקאי, אף שכלי תקשורת רוסיים דיווחו בשלב מסוים על כך שהמטוסים כבר נמצאים בדרך לקהיר.

מטוס סוחוי Su-35 (צילום: Ivan Sekretarev, AP)
מטוס סוחוי Su-35 (צילום: Ivan Sekretarev, AP)

מכירת מטוסי הקרב הרוסיים תלויה עתה אך ורק בנכונות ההנהגה הרוסית להמשיך במסלול ההתקרבות לטהרן ולגמול לאיראנים על המל"טים המתאבדים שלהם

ארה"ב הצליחה בזמנו למנוע את עסקת המטוסים כשהציעה לקהיר את מטוסי הקרב שלה – F-15. אולם, במקרה האיראני אין מי שייתן לטהרן הצעה טובה ומשתלמת יותר. לכן, מכירת מטוסי הקרב הרוסיים תלויה עתה אך ורק בנכונות ההנהגה הרוסית להמשיך במסלול ההתקרבות לטהרן ולגמול לאיראנים על המל"טים המתאבדים שלהם, שזורים מוות והרס באוקראינה.

מעצר קרובי המשפחה של קורבנות הפיצוץ בנמל ביירות

באוגוסט 2020 פיצוץ נוראי הרעיד את ביירות. אלפי טונות של אמוניום – שהיו מאופסנות במחסן בנמל ביירות – גרמו לפיצוץ אדיר שהורגש אפילו בקפריסין הרחוקה כ־200 קילומטרים משם. מאות בני אדם נהרגו, הנמל הושמד כליל ומאות בניינים נהרסו.

מאז חלפו כבר שנתיים וחצי, אך בינתיים החוקרים לא הצליחו לאתר את האחראים לאסון ובית המשפט, מסתבר, רודף דווקא אחרי קרובי המשפחה של הנספים במקום להעניש את האשמים בטרגדיה הנוראית. קרובי הקורבנות נעצרו לאחרונה במהלך הפגנה נגד אוזלת היד של הרשויות. אחרים זומנו לחקירה.

הפטריארך המארוני בשארה בוטרוס א־ראעי גינה בחריפות את המעצרים ודרש צדק עבר הקורבנות והמשפחות שלהם. ויליאם נון – אח שכול המייצג את משפחות הנספים – שוחרר אחרי יממה במעצר. השופט טארק ביטאר – שניסה לחקור בכירים בחזבאללה ובמפלגת אמל ובכירים סוניים נוספים – נתקל בחומה בצורה.

שנה אחרי הפיצוץ בנמל ביירות, 31 ביולי 2021 (צילום: AP Photo/Hassan Ammar)
שנה אחרי הפיצוץ בנמל ביירות, 31 ביולי 2021 (צילום: AP Photo/Hassan Ammar)

החשודים טענו לחסינות מטעמים שונים וסירבו להתייצב לחקירה. מזכ"ל חזבאללה השייח' חסן נסראללה האשים את השופט ב"דעות קדומות" ודרש להדיח אותו מהתפקיד

החשודים טענו לחסינות מטעמים שונים וסירבו להתייצב לחקירה. מזכ"ל חזבאללה השייח' חסן נסראללה האשים את השופט ב"דעות קדומות" ודרש להדיח אותו מהתפקיד. השופט הקודם הוחלף בגלל הלחץ של הדרגים הפוליטיים.

כך נראית חקירה במדינה ללא עקרון של עליונות החוק, מדינה שבה הפוליטיקאים יכולים לאיים על השופטים ואף להחליפם כפי רצונם, מדינה שאין בה לא חוק ולא סדר – ורק לבעלי הכוח – הפוליטיקאים, החמושים או העשירים – יש זכויות.

מצרים זקוקה למטבע זר

מצרים ממשיכה להיאבק במשבר כלכלי כבד בזמן שהיא לווה סכומי עתק מהמוסדות הפיננסיים הבינלאומיים ונזקקת לתמיכה נוספת מצד מדינות המפרץ העשירות. ב־9 בינואר, ראש ממשלת מצרים מוסטפא מדבולי, הורה לדחות כל פרויקט שטרם התחיל – ודורש מטבע זר – עד לסוף שנת הכספים על מנת להתמודד עם המחסור במטבע חוץ ובאינפלציה הגוברת.

כמו כן, מדבולי הוציא מערכת תקנות עבור ההוצאות הציבוריות על רקע המשבר הכלכלי המתמשך. משרדי הממשלה התבקשו לדחות מימון להוצאות לא חיוניות. למרות הצעדים הבהולים, הפיחות בערכו של המטבע המצרי נמשך. השבוע הוא הגיע לשפל היסטורי של 32 לירה מצרית לדולר אמריקאי.

אזרחים מצרים קונים ירקות בשוק בקהיר, 12 בינואר 2023 (צילום: AP Photo/Amr Nabil)
אזרחים מצרים קונים ירקות בשוק בקהיר, 12 בינואר 2023 (צילום: AP Photo/Amr Nabil)

משרדי הממשלה התבקשו לדחות מימון להוצאות לא חיוניות. למרות הצעדים הבהולים, הפיחות בערכו של המטבע המצרי נמשך. השבוע הוא הגיע לשפל היסטורי של 32 לירה מצרית לדולר

מחירי המצרכים עלו באופן משמעותי והסופרמרקטים התרוקנו מלקוחות. הנשיא עבד אל־פתאח א־סיסי מאשים במשבר הנוכחי את מגפת הקורונה ואת המלחמה באוקראינה, אך הכלכלנים במצרים ומחוצה לה מצביעים על בעיות מבניות בכלכלה המצרית שעם השנים הופכת ליותר ריכוזית.

כמו כן, הכלכלנים טוענים שלכוחות הביטחון המצריים יש יותר ויותר השפעה על הכלכלה. בסוף דצמבר המכון הלאומי לתזונה פרסם בפייסבוק המלצה ברוח התקופה הקשה: אכילת כפות רגלי עוף – חלק שבדרך כלל נזרק. המכון אף פרסם לינקים למספר מתכונים.

ההמלצה ככל הנראה נובעת מההבנה שמצרים רבים כבר לא יכולים להרשות לעצמם לקנות בשר בקר או עוף. לכן, המכון מציע להשתמש בחלקי הבשר שלפני כן נחשבו כלא ראויים למאכל.

بتدور على بدائل غذائية تكون غنية بالبروتين و في نفس الوقت توفر ميزانيتك؟ ????يوجد الكثير من الاكلات المعروفه علي المستوي…

Posted by ‎المعهد القومي للتغذية الصفحة الرسمية‎ on Friday, December 23, 2022

הנשים הסעודיות יוכלו להעביר את אזרחותן לילדיהן

צעד קטן לאנושות, צעד גדול לנשים בערב הסעודית הנשואות לזרים – ולילדיהן. לראשונה מאז הקמתה, הממלכה הסעודית תאפשר לילדים של אימהות סעודיות הנשואות לאזרחים זרים לזכות באזרחות של ערב הסעודית.

עד כה הדבר לא התאפשר גם כשהסעודיות נישאו לאזרחים של מדינות ערביות אחרות במפרץ. המהלך הזה נועד להרחיב את המאגר של האזרחים הסעודיים בעלי הזיקה למדינה במסגרת תהליך ה"סעודיזציה" של שוק העבודה.

אוכלוסיית הזרים מהווה כשליש מאוכלוסייה הסעודית (כ־13.4 מיליון בני אדם) – ונישואין בין גברים מוסלמים שאינם אזרחי המדינה לבין נשים סעודיות הם לא דבר נדיר. לכן, הצעד הזה – שנוגד את המנהגים השבטיים – זוכה לתמיכה רחבה בקרב החברה הסעודית.

לראשונה מאז הקמתה, הממלכה הסעודית תאפשר לילדים של אימהות סעודיות הנשואות לאזרחים זרים לזכות באזרחות של ערב הסעודית. המהלך הזה נועד להרחיב את המאגר של האזרחים בעלי הזיקה למדינה

לפני כשנה הנשים בערב הסעודית קיבלו לראשונה את הזכות לטוס לחו"ל בהצגת אישור נישואין על מנת להצטרף אל הבעל בחו"ל. לפני כמה חודשים ערב הסעודית גם הכריזה על תוכנית "דרכון הזהב", שיוענק למומחים ולבעלי מקצועות חיוניים שיבחרו לעבוד ולהתגורר בממלכה.

מבט אווירי על העיר ריאד, ערב הסעודית (צילום: AP Photo/Amr Nabil)
מבט אווירי על העיר ריאד, ערב הסעודית (צילום: AP Photo/Amr Nabil)

תוכנית דומה קיימת גם באיחוד האמירויות. שתי המדינות נאבקות על כישרונות ועל מומחים.

היום הזה בתולדות המזה"ת: השאה עוזב את איראן

ב־16 בינואר 1979 השאה האיראני מוחמד רזא פהלווי עזב את טהרן במטוס בואינג 707, אותו הטיס באופן עצמאי. ההמונים שהשתתפו במהפכה האסלאמית ותמכו בה הריעו וחגגו את עזיבתו – אם כי היו כאלה שדרשו להחזיר את השאה כדי להעמיד אותו לדין.

המהנדס הסובייטי יבגני קלינין – שבאותה העת עבד בטהרן – תיאר את היום הזה כך:

המונים יצאו לרחובות טהרן ולערים אחרות. אנשים שרו ורקדו ובירכו אחד את השני. 'השאה איננו לנצח!' הם צעקו והתחבקו. תושבי טהרן קרעו מהבניינים תמונות, דיוקנאות וסמלים אחרים של השושלת האיראנית האחרונה.

הם הורידו את הפסלים. דיוקנו של השליט השנוא נחתך מתוך שטרות הכסף. נהגים צפרו. דיוקנאות של המנהיג הדתי אייתוללה רוחאללה חומייני עלו באוויר מעל הקהל.

השאה הצעיר מוחמד רזא פהלווי ומשפחתו, 1942 (צילום: AP)
השאה הצעיר מוחמד רזא פהלווי ומשפחתו, 1942 (צילום: AP)

השאה פהלווי מעולם לא חזר למולדתו. אחרי שעזב, הוא חי זמן מה במצרים, שם התקבל על ידי הנשיא אנואר סאדאת. לאחר מכן עבר למרוקו, משם המשיך למקסיקו ולאיי בהאמה. עם הגעתו לארה"ב החל משבר השגרירות: האיראנים לכדו מאות דיפלומטים אמריקאים, עובדי שגרירות ארה"ב, בטהרן כבני ערובה.

השאה נאלץ לעזוב את ארה"ב ורק פנמה הסכימה לתת לו מחסה. ב־27 ביולי 1980 הוא נפטר בגיל 60 מסרטן בקהיר.

עוד 1,040 מילים
סגירה