השחקנית ברוק שילדס בהקרנת הבכורה של "ילדה פה" בפסטיבל סאנדנס, 20 בינואר 2023 (צילום: Taylor Jewell/Invision/AP)
Taylor Jewell/Invision/AP

ריאיון "לקח לי הרבה זמן להגיע לנקודה שאני יכולה לדבר על זה"

השחקנית ברוק שילדס מספרת בסרט תיעודי חדש על חייה כילדה כוכבת המנוצלת באופן תדיר ● בשיחה בעקבות הקרנת הבכורה של הסרט, היא התייחסה גם לאונס שעברה אחרי לימודיה בקולג', בזמן שניסתה לחזור לעולם המשחק: "קפאתי לגמרי. חשבתי, 'תישארי בחיים – וצאי מפה'"

הסרט התיעודי החדש – בשני חלקים – של ברוק שילדס, "ילדה יפה", זכה לתשואות סוערות בהקרנת הבכורה בפסטיבל הסרטים סאנדנס.

הסרט – שצפוי לעלות לשירות הולו (וככל הנראה דיסני פלוס בישראל) בהמשך השנה – עוסק בחיפצון שעברה שילדס בעולם הדוגמנות כילדה בת תשע – ובהמשך כאישה – ובקריירת המשחק שהגיעה בעקבותיה, תוך כדי העיסוק בציפיות הלא הגיוניות של החברה מילדות ומנשים צעירות.

"ילדה יפה" – שבוים על־ידי לנה וילסון (הבמאית של "מיס אמריקנה", סרטה של טיילור סוויפט) – מציג רגעים מטרידים לאורך הקריירה של שילדס, בעולם שאחרי מהפכת MeToo#. למשל, צילומי עירום לפני גיל ההתבגרות; שאלות על היותה סמל מין עוד לפני גיל 12; ההתמודדות עם אימא אלכוהוליסטית; והקרבות הציבוריים הנודעים עם טום קרוז.

"תמיד התעקשתי להיות כמה שיותר כנה, זה חלק חשוב במסע שלי. לא רק כלפי חוץ – אלא גם כלפי עצמי", אמרה שילדס אחרי הקרנת הבכורה. "לא רציתי שיכבו אותי. התעשייה הזאת מביאה לכיבוי עצמי. לא רציתי להפסיד לזה".

השחקנית ברוק שילדס בהקרנת הבכורה של "ילדה פה" בפסטיבל סאנדנס, 20 בינואר 2023 (צילום: AP Photo/Chris Pizzello)
ברוק שילדס בהקרנת הבכורה של "ילדה פה" בפסטיבל סאנדנס, 20 בינואר 2023 (צילום: AP Photo/Chris Pizzello)

בשנת 1978, כשהייתה בת 12, גילמה שילדס ילדה זונה בסרטו השנוי במחלוקת של לואי מאל, "ילדה יפה". בשנת 1980, ברוק בת ה־14 הייתה הדוגמנית הצעירה ביותר שהופיעה אי־פעם על השער של ווג

חברת הילדות של שילדס לורה ליני, ליונל ריצ'י, אלי וונטוורת, צאר האבטחה גווין דה בקר – הם רק חלק מהאנשים המופיעים בסרט. השחקנית והחברה דרו ברימור מאששת את הבלבול והקשיים המתלווים לכוכבות בגיל צעיר.

בשנת 1978, כשהייתה בת 12, גילמה שילדס ילדה זונה בסרטו השנוי במחלוקת של לואי מאל, "ילדה יפה". בשנת 1980, ברוק בת ה־14 הייתה הדוגמנית הצעירה ביותר שהופיעה אי־פעם על השער של ווג. היא גם הופיעה בפרסומות שנויות במחלוקת של קלווין קליין בטלוויזיה ובמודעות.

הפרסומת בטלוויזיה כללה את המשפט המפורסם: "רוצה לדעת מה מפריד ביני לבין הג'ינס שלי? כלום". הפרסומות האלה סייעו להזניק את הקריירה של קליין למעמד של מעצב על.

התבגרות מינית

השיא הגיע במסגרת הצילומים ל"הלגונה הכחולה" – הסרט המכונן על ילד וילדה צעירים ומאוהבים באי בודד. הבמאי רנדל קייזלר יצר נרטיב סביב הסרט שלפיו שילדס הגיעה לבגרות מינית במקביל לדמות שלה. "הם רצו להפוך את זה לתוכנית ריאליטי", אומרת שילדס. "הם רצו למכור את ההגעה לבשלות המינית שלי".

השחקנית ברוק שילדס לצד אימה טרי, 1980 (צילום: AP Photo, file)
ברוק שילדס לצד אימה טרי, 1980 (צילום: AP Photo, file)

הבמאי רנדל קייזלר יצר נרטיב סביב הסרט "הלגונה הכחולה" שלפיו שילדס הגיעה לבגרות מינית במקביל לדמות שלה. "הם רצו להפוך את זה לתוכנית ריאליטי"

בסרט אף נרמז כי זו הסיבה ששילדס בחרה לעצור את קריירת המשחק שלה. "ברוק התעקשה לשלוט בראש שלה, בקריירה שלה, בעתיד שלה. זה היה מדהים ועכשווי בכל כך הרבה אופנים", סיפרה וילסון לקהל.

הילדה־כוכבת למעשה ביקשה לעשות אתחול לקריירת המשחק שלה כדי ללמוד בפרינסטון. אולם, החזרה להוליווד הייתה קשה יותר משציפתה. זה היה גם הרגע שבו התוקף שלה פנה אליה לראשונה. "שמעתי שעושים סרט, וששוקלים אותי לתפקיד", נזכרת שילדס. "זאת הייתה הפעם הראשונה מאז הקולג' שמישהו התעניין בי.

"אכלנו ארוחת ערב. חשבתי שמדובר בפגישת עבודה. פגשתי את האיש הזה בעבר והוא תמיד היה נחמד אלי". אבל האווירה של הפגישה השתנתה בצורה קיצונית באמצע הארוחה. היא ניסתה למצוא דרכים לצאת משם. "אמרתי, 'אני צריכה למצוא מונית', והוא אמר, 'תחזרי איתי למלון, אני אזמין לך משם".

שילדס הלכה בעקבותיו. היא זוכרת כי הרגישה שהיא לא יודעת מה עליה לעשות. "אני לא רוצה לגשת לטלפון, כי זה לא הטלפון שלי", היא אמרה. "אני לא רוצה להתיישב, כי אני לא מתכננת להישאר".

השחקנית ברוק שילדס בהקרנת הבכורה של "ילדה פה" בפסטיבל סאנדנס, 20 בינואר 2023 (צילום: Taylor Jewell/Invision/AP)
ברוק שילדס בהקרנת הבכורה של "ילדה פה" בפסטיבל סאנדנס, 20 בינואר 2023 (צילום: Taylor Jewell/Invision/AP)

בזמן שהביטה מבעד לחלון באמצעות משקפת, התוקף הגיח. "הדלת נפתחה – והאיש הזה הופיע עירום", היא אומרת. "הנחתי את המשקפת והוא פשוט היה עלי. זה התנהל כמו היאבקות", מתארת שילדס ומוסיפה כי פחדה להיאבק כדי שהתוקף לא יחנוק או יכה אותה. "קפאתי לגמרי. חשבתי לעצמי: ה'לא' האחד שלי היה אמור להספיק. תישארי בחיים – וצאי מפה".

"הדלת נפתחה – והאיש הזה הופיע עירום", היא אומרת. "הנחתי את המשקפת והוא פשוט היה עלי. זה התנהל כמו היאבקות", מתארת שילדס ומוסיפה כי פחדה להיאבק כדי שהתוקף לא יחנוק או יכה אותה

במהלך התקיפה שילדס "ניתקה" את עצמה מגופה, חוויה שהיא זוכרת משלב מוקדם יותר בקריירה שלה – על סט הצילומים של "אהבת בוסר" של פרנקו זפירלי ב־1981. בזמן צילומי "סצנת האהבה" לסרט, שילדס – שהייתה אז בת 15 – זוכרת שהבמאי האיטלקי תפס את אצבעות רגליה וסובב אותן עד כדי כאב כדי ליצור את הבעת ה"אקסטזה".

"הרגשתי חרדה יותר מכל דבר אחר. הוא הכאיב לי", אומרת שילדס בסרט התעודה. "לא רציתי להיראות טיפשה או חסרת כישרון – אז התנתקתי. זה כאילו שאת עושה זום אאוט: את רואה סיטואציה, אבל את לא מחוברת אליה. את הופכת לאד של עצמך".

זפירלי היה זה שביים ב־1968 את הגרסה שלו ל"רומיאו ויוליה" הכוללת סצנת עירום קצרה של שני הכוכבים הקטינים של הסרט אוליביה האסי ולאונרד וויטינג. חמישה עשורים אחרי הצילומים, שני השחקנים תובעים את אולפני פרמאונט על הסצנה הזאת בדיוק.

ברוק שילדס בטקס סיום הלימודים באוניברסיטת פרינסטון, 9 ביוני 1987 (צילום: AP Photo/Jack Kenthal)
ברוק שילדס בטקס סיום הלימודים באוניברסיטת פרינסטון, 9 ביוני 1987 (צילום: AP Photo/Jack Kenthal)

כשהאונס הסתיים, שילדס זוכרת את האנס העירום בחדר, שלא הכיר במה שקרה. "הדלת הייתה פתוחה והאיש הזה פשוט אמר לי 'נתראה'. אני אמרתי, 'כן', ירדתי במעלית ותפסתי לעצמי מונית. בכיתי כל הדרך לדירה של חברה שלי".

במהלך התקיפה שילדס "ניתקה" את עצמה מגופה, חוויה שהיא זוכרת משלב מוקדם יותר בקריירה שלה – על סט הצילומים של "אהבת בוסר" של פרנקו זפירלי ב־1981

בהמשך התעמתה שילדס עם התוקף שלה במכתב. "כתבתי, 'האמון שלי נשבר שם. איך העזת? אני יותר טובה מזה. אני יותר טובה ממך'. ככה התמודדתי עם זה. רציתי למחוק את כל הדבר הזה מהראש שלי ומהגוף שלי ופשוט להמשיך במסלול שהייתי עליו. המערכת מעולם לא באה לעזור לי. אפילו לא פעם אחת. הייתי פשוט מוכרחה להתחזק בכוחות עצמי".

שילדס לא הייתה בטוחה כי תספר על המקרה הזה לווילסון כשנפגשה איתה לראשונה. "לא היה לי מושג שאגיד את זה", היא מסבירה. אווירת ה"מי־טו" גרמה לה להבין שעכשיו זה הזמן הנכון לדבר. "כאימא לשתי בנות צעירות אני מרגישה שרק בגלל שהן שמעו על האירוע שלי אני יכולה להפוך לדוברת של הנושא.

"זה משהו שעדיין קורה מדי יום – והוא לא צריך לקרות. אני מרגישה שהגעתי לנקודה שבה אני יכולה לדבר על זה. זה לקח לי הרבה זמן". שילדס בת ה־57 משחזרת ב"ילדה יפה" את מערכות היחסים המאוד מפורסמות שלה, בין היתר עם מייקל ג'קסון, שלדבריה מעולם לא היה ביניהם קשר רומנטי. "נפגשנו כשהייתי בת 13 ופשוט בילינו ביחד", היא נזכרת. "זה היה מאוד ילדותי.

ברוק שילדס ומייקל ג'קסון, 20 בנובמבר 1991 (צילום: AP Photo/Rhonda Birndorf)
ברוק שילדס ומייקל ג'קסון, 20 בנובמבר 1991 (צילום: AP Photo/Rhonda Birndorf)

"היינו רק ידידים, אבל הוא תמיד רצה להיראות איתי. אם הוא היה בוחר מסעדה, הייתי שואלת, 'איך הפפראצי יודעים שאנחנו פה?' ובשלב הזה הוא אמר שאנחנו צריכים לאמץ ילד ולגדל אותו ביחד". השחקנית גם טוענת שג'קסון שיקר בריאיון לאופרה וינפרי ב־1993 כשטען שהוא ושילדס יוצאים.

"היינו רק ידידים, אבל מייקל ג'קסון תמיד רצה להיראות איתי. אם הוא היה בוחר מסעדה, הייתי שואלת, 'איך הפפראצי יודעים שאנחנו פה?' ובשלב הזה הוא אמר שאנחנו צריכים לאמץ ילד ולגדל אותו ביחד"

"התקשרתי אליו אחר כך ואמרתי, 'מה אתה עושה?'" היא נזכרת. "באותו רגע הייתי עם החבר שלי בניו יורק! בשלב מסוים איבדנו קשר". בבגרותה, שילדס מתארת כי נמשכה לדמויות "שתלטניות" – כמו כוכב הטניס אנדרה אגסי.

לדברי, אגסי היה אכול קנאה כשהיא פרצה בסיטקומים כמו "חברים" ו"סוף סוף סוזן". הריבים שלהם היו פומביים והנישואים לא נמשכו זמן רב. אחרי שנישאה לבעלה הנוכחי כריס הנצ'י, שילדס נאבקה במשך שנים להרות. בסופו של דבר היא ילדה את בתה רואן – ומייד חלתה בדיכאון קשה.

דיכאון אחרי לידה והעימות עם טום קרוז

בשנת 2005 היא פרסמה את הספר "ואז ירד הגשם: המסע שלי בנבכי הדיכאון אחרי הלידה". בתקופת קידום הספר, קרוז היה במסע יחסי ציבור משל עצמו לקידום הסרט "מלחמת העולם". קרוז, החבר המפורסם ביותר של כנסיית הסיינטולוגיה, תקף את שילדס בפומבי על כך שקידמה תרופות נגד דיכאון.

השחקנית ברוק שילדס, 25 ביולי 2011 (צילום: AP Photo/Victoria Will)
ברוק שילדס, 25 ביולי 2011 (צילום: AP Photo/Victoria Will)

הוא אף העז וכינה אותה "מסוכנת". בסרט התעודה שלה, שילדס נזכרת בתקרית כ"מגוחכת". באחת הסצנות המצלמה מתמקדת במאמר שהתפרסם בניו יורק טיימס תחת הכותרת "מה שטום קרוז לא יודע על אסטרוגן". הקהל גם הריע בעונג אחרי שג'אד נלסון נזכר בדברים שאמר לשילדס בזמנו: "טום קרוז צריך להתמקד במאבק בחייזרים".

עוד 1,207 מילים
סגירה