מגיע לגננות יותר מהפירורים שנשארו משיפור תנאי המורים

גננת בגן ילדים, אילוסטרציה (צילום: Lordn - iStock)
Lordn - iStock
גננת בגן ילדים, אילוסטרציה

החודש צויין בישראל יום הגננת. יום אחד שבו הורים וילדים מודים לגננות ישראל על העבודה הקשה והתרומה שלהן לעתיד של ילדנו. אבל גם אם יום אחד מוקדש לאמירת תודה, חשוב לזכור גם ביתר ימות השנה את מה שעוברות הגננות במהלך עבודתן.

יום הגננות יוסד לפני כשלוש שנים על ידי ארגון גננות מחנכות במטרה לציין את תרומתן של הגננות לחברה הישראלית ולעתיד החינוך בישראל.

הוא מצויין על מנת להעניק יום מיוחד לגננות כדי להוקיר את תרומתן של גננות ישראל לחברה הישראלית, אבל גם כדי לשים דגש על התנאים המאתגרים בהם מועסקות הגננות בישראל.

יום הגננת שחל החודש נועד לציין יום מיוחד לגננות ישראל ולהוקיר את תרומתן לחברה הישראלית, אבל גם כדי לשים דגש על התנאים המאתגרים בהם מועסקות הגננות בישראל

מעמד הגננת בישראל נמוך בהרבה ממעמדן של הגננות בעולם: לא רק בדיונים על השכר, אלא גם בדיון סביב תנאי התעסוקה הירודים והשוחקים. מדינת ישראל מזניחה את הגננות, והנפגעים הראשיים מכך הם הילדים וההורים.

חשוב לזכור שההסכם אליו הגיעה הסתדרות המורים ומשרד החינוך לא התייחס באופן אמיתי למשבר של הגננות. בעוד ציבור המורים זכה לשדרוג רחב ומקיף יותר בתנאים, הגננות נשארו מאחור ללקט את הפירורים שנשארו. ארגון הגננות שמאגד את גננות ישראל יפעל מהשטח על מנת להעביר את הרפורמות שהגננות דורשות. בהן:

  1. הקטנת הגנים ל- 20 ילדים בלבד, דבר שיאפשר טיפול ראוי בכל אחד ואחת מהם.
  2. הקמת מנגנון ממוסד לממלאות מקום שיאפשר לנו בטחון תעסוקתי.
  3. הקמת מוסדות ליווי, הדרכה וייעוץ.
  4. כמו כן, התייחסות אמיתית לתנאים בהם מבלים ילדי ישראל את שנותיהם הראשונות בגנים שאינם מותאמים לצרכים הפיזיים, הרגשיים והפדגוגיים של הפעוטות.
  5. בנוסף, ישנם ברחבי ישראל גנים רבים שאינם ראויים לאכלס בתוכם ילדים וגננות. בגנים אלה נוכל למצוא קירות מתקלפים, בעיות במערכת הביוב, מפגעים שמסכנים את העובדים והילדים ועוד בעיות תשתיות רבות. במסגרת המאבק לשיפור תנאי השכר חייבים לדבר על הבעיות במבנים שבהם מתקיימות פעולות חינוכיות – בדגש על גנים – שם הבעיה חמורה בהרבה.

ללא יחידת מיקוח נפרדת, שמאפשרת להילחם אך ורק למען התנאים של הגננות בישראל, הדיון על מצבן מוזנח תמיד בקרב על הציבור החזק והגדול יותר – ציבור המורים והמורות.

בשביל שהגננות יוכלו להיאבק באופן עצמאי על התנאים שלהן – הקמנו את ארגון גננות מחנכות – והיום הזה מזכיר כמה הצורך בארגון כזה באקלים הנוכחי קיים.

מעמד הגננת בישראל נמוך בהרבה ממעמד הגננות בעולם: לא רק בדיוני שכר, אלא גם בדיון סביב תנאי התעסוקה הירודים והשוחקים. ישראל מזניחה את הגננות, והנפגעים הראשיים מכך הם הילדים וההורים

אני רואה במקצוע הגננת את המקצוע הטוב ביותר שיכול להיות בעולם. גננת היא למעשה כל עולמו של הילד, היא זו שתעצב את דמותו כבר בהיותו רך בשנים והיא זו שתחשוף אותו לעולם, תלמד אותו קשרים וכישורי חיים ותכשיר אותו להיות אזרח ואדם מאושר, יצרן, בעל שאיפות וסקרן.

לגננות בישראל מגיע יום בו מוקירים אותן ואת פועלן, ואומרים להן תודה. יתרה מכך, מגיע להן להרגיש כך בכל יום בשנה – ובשביל זה אנחנו כאן בשבילן.

דורית חזן היא יו״ר ארגון גננות מחנכות מבית ההסתדרות הלאומית

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 451 מילים ו-1 תגובות
סגירה