קסניה סבטלובה (במרכז) במפגש עם דיירי מלון דיפלומט בירושלים

קליטת עלייה אבודים ב"דיפלומט"

מאות העולים הקשישים ממלון "דיפלומט" בירושלים אינם יודעים מה יעלה בגורלם, עם הסבת המבנה לשגרירות ארה"ב ● פוליטיקאים ופקידים באו והלכו, אבל פתרונות אין ● "אנחנו אבודים, איש לא מודיע לנו מה יקרה בערוב ימינו", אמרה מאיה דובובה (88) לקסניה סבטלובה - שבעצמה התגוררה שם עם משפחתה בימיה הראשונים בישראל

הבטיחו להם שהם יוכלו להישאר יחד, ושאם יצטרכו לעבור – יקבלו פתרון דיור הוגן. אך בימים אלה, בשקט-בשקט, כשישראל שקועה עד צוואר בנשורת הגרעינית של בחירות מועד ב', החלו במשרד העלייה והקליטה בתהליך פינוי דייריו הקשישים של מלון "דיפלומט" בירושלים. בקרוב, מבנה המלון – שעד כה שימש כדיור מוגן למאות עולים קשישים – צריך לעבור לידי בעליו החדשים, ממשלת ארה"ב. עד סוף יוני 2020 כל הדיירים יעזבו את ביתם.

קהילה תומכת בדרך לפירוק

כ-450 עולים קשישים מתגוררים היום ב"דיפלומט". הגיל הממוצע שלהם נושק ל-85. לא מעט מהדיירים כאן חצו את גיל 90, ויש גם כאלה שיותר קרובים  ל-100. רובם מתגוררים כאן שנים רבות, בין 20 ל-25 שנים.

הם עושים את החגים ביחד, חולקים את הזיכרונות ומנהלים חיים משותפים במקום שהם קוראים לו "בית". לא מעט מהדיירים הם ניצולי שואה, ויש גם וטרנים – ותיקי מלחמת העולם השנייה, שלחמו בנאצים בשורות הצבא האדום.

במשך השנים נוצרה פה קהילה תומכת שבה כל אחד מכיר את שכנו, את מחלותיו ואת מצוקותיו. לא פעם הדיירים הביעו רצון להישאר יחד כקהילה, ולא להיפרד כשיגיע מועד הפינוי מדיפלומט. רובם קיוו בסתר לבם שהפינוי יידחה או יבוטל.

במהלך כהונתי בכנסת, דיירים ממלון דיפלומט פנו ללשכתי בבקשת עזרה. כבר אז, לפני כ-4 שנים, הם הרגישו אבודים והתלוננו על כך שאינם מקבלים תשובות.  הבטחתי להם שאסייע במציאת התשובות, ובמידת האפשר – גם פתרונות.

לפני 28 שנים, כשעלינו ארצה, מלון דיפלומט היה לבית הראשון בישראל עבורי ועבור משפחתי. לאחר תהליך הקליטה בבן-גוריון קיבלנו שובר למונית והגענו הישר לדיפלומט, ששימש אז כמרכז קליטה לעליה מאתיופיה ומבריה"מ.

גרנו שם במהלך כחודש, ועברנו מיד כשאמא מצאה עבודה ושכרנו דירה. עולים רבים, במיוחד המבוגרים שבהם, שבהם נשארו בדיפלומט.

לפני 28 שנים, כשעלינו ארצה, מלון דיפלומט היה לבית הראשון בישראל עבורי ועבור משפחתי. לאחר תהליך הקליטה קיבלנו שובר למונית והגענו הישר לדיפלומט, ששימש אז כמרכז קליטה לעליה מאתיופיה ומבריה"מ

כששמעתי על הפינוי המתקרב, נזכרתי בסבתי שעמדה בפתח החדר כאשר חזרתי מבית הספר עם כמה תפוחים אדומים ויפים – שי לראש השנה שהביא לפתחנו איזשהו ארגון שסייע אז לעולים. עכשיו סבתות וסבים אף יותר מבוגרים מסבתי אז עומדים לאבד את ביתם. השבוע חזרתי לדיפלומט, וגיליתי שלמרות השעון המתקתק, אי-הוודאות והמצוקה שם עדיין גדולות.

מאיה דובובה, דיירת במלון ומנהלת ארגון ותיקי מלחמת העולם השנייה, שבקרוב תחגוג את יום הולדתה ה-88, סיפרה לי שהאווירה בקרב הדיירים לחוצה וקשה. רבים מהם חוששים שאם לא יסכימו לאופציה שתוצע להם, הם לא יוכלו להישאר בירושלים – או ירדו בתנאי המחיה.

מלון דיפלומט בירושלים, ארכיון, 2012 (צילום: Miriam Alster/FLASH90)
מלון דיפלומט בירושלים, ארכיון, 2012 (צילום: Miriam Alster/FLASH90)

"אף אחד לא מודיע לנו כלום. מעת לעת אנחנו שומעים על כל מיני ישיבות שמתרחשות במלון, אך לא כולם מוזמנים אליהן. כמה מאתנו קיבלו הצעה לעבור למלון 'חן', ליד הר הרצל. ידוע לנו שהחדרים שם קטנים יותר, אי אפשר לשים את מכונת הכביסה בחדר. אולי למישהו זה נשמע כמו דבר פעוט, אך אתם יודעים עד כמה זה משמעותי לאנשים מבוגרים שתהיה להם גישה מידית למכונת כביסה?

"אנחנו מרגישים אבודים. מקווה שמי שאמון על העניין יעזור לנו ולא יגרום לנו בערוב ימינו לחיות בתנאים בלתי נסבלים", אמרה לי דובובה בכאב.

הפתעה דיפלומטית

הבניין שבו שוכן מלון "דיפלומט" נרכש על ידי ממשלת ארה"ב כבר בשנת 2014. על פי ההסכם, הבעלים של הבניין היו אמורים לפנותו לקראת יוני 2020.

פעם אחת משרד העלייה והקליטה הצליח להאריך את חוזה השכירות במלון, כדי שדייריו יוכלו להישאר שם, אך כבר לפני 5 שנים ידעה המדינה שתצטרך לספק דיור חילופי לקשישים, שכולם זכאי דיור של המשרד. הזמן טס, ופתרון לא נמצא.

בשנת 2017 הכריז הנשיא, דונלד טראמפ, על העברת השגרירות האמריקאית לירושלים, ומלון דיפלומט הפך למוקד עליה לרגל של כתבי תקשורת ופוליטיקאים.

לזמן ישראל נודע, כי בשלב זה כ-100 מהדיירים של מלון דיפלומט קיבלו הצעה לעבור למלון חן, הנמצא בהר הרצל, אך בינתיים רק כ-50 הסכימו לעבור אליו, כיוון שמבחינתם מדובר בהרעת תנאים משמעותית

בעוד שרובם ככולם התעניינו בשגרירות העתידית ובבניין המלון הוותיק שישמש אותה, רק מעטים מהם בחרו לשוחח עם הדיירים המתוסכלים ואובדי העצות, שהבינו רק דבר אחד: הסערה הדיפלומטית הזאת תעלה להם בביתם היחיד.

דייר המלון, בן 90, שהעדיף לא להזדהות בשמו מחשש ש"יקבל פתרון דיור בעייתי", אומר שהוא מברך על העברת השגרירות לעיר, אך כועס על כך שמדינת ישראל לא עשתה כלום כדי לדאוג מראש לפתרון הוגן לדיירים של המלון.

עמימות, העדר שקיפות וגרירת רגליים

העמימות בכל מה שקשור למלון "דיפלומט" לא החלה היום. למעשה, נראה כי כך התנהלו העניינים במהלך שנים רבות, במהלכן הדיירים טענו שוב ושוב כי הם מודרים מהליך קבלת ההחלטות בעניינם, ולא מעודכנים בהתפתחויות בפרשה.

לדבריהם, כאשר פנו בעבר לשרת העלייה והקליטה דאז, סופה לנדוור ("ישראל ביתנו"), הם שמעו ממנה הבטחות מפליגות – אך עמומות – בקשר לפתרון אפשרי.

בין השנים 2015 ו-2018, הנושא נדון מספר פעמים בוועדת העלייה והקליטה בכנסת, שם טענו בכירי משרד העלייה והקליטה כי הם מחפשים (יחד עם עיריית ירושלים) בניין חלופי שיתאים לצורכי הדיירים הקשישים, כך שיוכלו להישאר יחד.

בישיבת ועדת העלייה והקליטה שנערכה ב-25 בדצמבר 2017, אמר מנכ"ל משרד העלייה והקליטה דאז, אלכס קושניר, כי "עד היום לא קרה ולו מקרה אחד של קשיש שנאלץ לעזוב מקבץ דיור בלי שנמצא לו פתרון הולם.

"אנחנו עובדים יחד עם כל המשרדים בזמן הקרוב, ואף קשיש לא יישאר בלי פתרון בירושלים. מדובר בחוזה מסחרי ובעניינים רגישים, וככל שידברו פחות בנושא – כן יטב גם למציאת הפתרון וגם לרוגע של הקשישים".

מלון דיפלומט בירושלים, ארכיון, 2012 (צילום: Miriam Alster/FLASH90)
מלון דיפלומט בירושלים, ארכיון, 2012 (צילום: Miriam Alster/FLASH90)

באותה הישיבה, מנהל רשות הקליטה בירושלים, פיני גלינקביץ, הצביע על כך שבעיר קיימת מצוקה בתחום הדיור הציבורי.

גלינקביץ טען בדיון, כי "להיערך לפתרון לכל משפחה ומשפחה זה תהליך ארוך וממושך. אין מקומות דיור אפשריים בעיר, ואנחנו כבר באיחור של שנתיים".

בדיון נוסף בוועדת העלייה והקליטה, שנערך ב-19 במרס 2018, שוב עלה העניין של מלון דיפלומט, ושוב לא נרשמה התקדמות משמעותית.  אבל באותה ישיבה סיפר קושנר על המתווים הקיימים מבחינת המשרד לפתרון אפשרי.

"הכיוונים הם אלה", סיפר קושנר לח"כים: "יש אופציה שנבדקת עכשיו, של הקמת בניין חדש בתחומי העיר ירושלים, שיספק מגורים לאותם אנשים שמתגוררים כרגע במלון דיפלומט; אופציה נוספת שנבדקת היא אופציה על בסיס פתרונות קיימים; ואופציה שלישית שנבדקת – ואני אומר את זה מבלי שקיבלתי לזה אישור מהצד האמריקני – היא הארכת החוזה. אלה שלוש האופציות שנבדקו".

אבל נציג משרד החוץ, שנכח בישיבה, טען שלא ידוע לו על כך שקיימת אופציה להארכת החוזה, בעוד שבעיריית ירושלים לא יכלו לומר האם קיימת היתכנות להקמה של מבנה חדש, במיוחד כאשר הזמן שנותר עד הפינוי היה מועט ביותר.

הדיירים של דיפלומט, שנכחו אף הם בישיבה, שוב חזרו הביתה בידיים ריקות.

משם התהליך המשיך לקרטע. בנובמבר 2018 "ישראל ביתנו" יצאה מהממשלה, השרה סופה לנדוור נטשה את משרד העליה והקליטה, וכאשר מונה השר החדש, יואב גלנט, פוטר גם המנכ"ל אלכס קושנר, איש "ישראל ביתנו".

משם התהליך המשיך לקרטע. בנובמבר 2018 "ישראל ביתנו" יצאה מהממשלה, השרה סופה לנדוור נטשה את משרד העליה והקליטה, וכאשר מונה השר החדש, יואב גלנט, פוטר גם המנכ"ל אלכס קושנר, איש "ישראל ביתנו"

במרס 2019, בעלי המלון עתרו לבית המשפט המחוזי בירושלים, כדי שהמדינה תפנה את דיירי המקום עד 2020, מועד מסירת המבנה לממשלת ארה"ב.

העותרים כתבו שמאז 2014 – מועד מכירת המבנה לממשלת ארה"ב – "המדינה לא נקטה פעולות קונקרטיות להצעת דיור חלופי לדיירי המלון הקשישים".

העתירה הוגשה נגד משרד העלייה והקליטה, וכן נגד עמידר, משרד השיכון, משרד החוץ ועיריית ירושלים, כשהעותרים מאיימים לנקוט בפעולות פינוי כפוי כלפי הדיירים, בגלל חוסר מעש של המדינה ש"אחראית לכבודם ולמדורם של העולים".

רק לאחר שנשמעו האיומים המפורשים מפי בעלי המבנה, החלה המדינה – באיחור ניכר של 5 שנים – לפעול ליצירת אופציות דיור חלופיות עבור הדיירים.

במהלך שנים אלה ניתן היה לייעד קרקע למבנה חלופי, להקים אותו ולהעביר אליו את הדיירים. אך המדינה גררה רגליים ועסקה בהבטחת הבטחות ריקות מתוכן.

אומרים "לא" להרעת תנאים

לזמן ישראל נודע, כי בשלב זה כ-100 דיירים קיבלו הצעה לעבור למלון חן, הנמצא בהר הרצל, אך בינתיים רק כ-50 הסכימו לעבור אליו, כיוון שמבחינתם מדובר בהרעת תנאים משמעותית. ככל הנראה, ישנה כוונה לבנות עוד קומה או שתיים בחן, ודיירי הדיפלומט חוששים מכך שהתנאים שם עלולים להיות ירודים.

קסניה סבטלובה (במרכז) במפגש עם דיירי מלון דיפלומט בירושלים
קסניה סבטלובה (במרכז) במפגש עם דיירי מלון דיפלומט בירושלים

בשלב הזה, אין ודאות לגבי האופציות הנוספות עבור אלה שיסרבו לעבור למלון חן. עופר ברקוביץ', ראש סיעת "התעוררות בירושלים" במועצת העיר, מספר כי חברו לסיעה, יובב צור, הפנה מכתב בהול בנושא למנכ"ל משרד העלייה והקליטה.

"לא יעלה על הדעת שלעולים הוותיקים, לוחמי מלחמת העולם השנייה, לא יינתנו פתרונות דיור במדינת ישראל של המאה ה-21. הדברים עומדים בעינם במשך תקופה כה ארוכה, וזאת חרף הבטחותיהם של אנשי מפלגתו של אביגדור ליברמן, שהיו אמונים על הנושא בשנים האחרונות במשרדי הממשלה.

"לא יעלה על הדעת שלעולים הוותיקים, לוחמי מלחמת העולם השנייה, לא יינתנו פתרונות דיור במדינת ישראל של המאה ה-21. הדברים עומדים בעינם במשך תקופה כה ארוכה, וזאת חרף הבטחותיהם של אנשי ישראל ביתנו"

"ניסיון להשתיק את הנושא, ולפזר את דיירי דיפלומט בכל מיני מקומות, תוך הרעת תנאים מתחת לרדאר, לא יצלח", אמר ברקוביץ' לזמן ישראל.

תגובות

ממשרד העלייה והקליטה נמסר: "משרד העלייה והקליטה מייחס חשיבות רבה לעניין הדיור המוגן במלון דיפלומט, ושוקד בימים אלה על מציאת פתרונות דיור הולמים עבור הדיירים המתגוררים בו. יודגש, כי המשרד פועל כדי שלכל דייר בדיור המוגן במלון דיפלומט תמצא קורת גג חלופית".

משגרירות ארה"ב בישראל נמסר: "ההסכם שלנו עם הבעלים של מלון דיפלומט דורש ממנו להעביר את הנכס המפונה לידינו עד ה-30 ביוני, 2020. אנו מודעים לכך שהבעלים עובד עם ממשלת ישראל על מציאת פתרון, כך שהוא יצליח לעמוד במחויבות החוזית שלו להעביר את הנכס המפונה לידי ממשלת ארה"ב עד ה-30 ביוני, 2020. ממשלת ארה"ב אינה צד בדיונים. אין לנו עדכונים נוספים בנושא".
עוד 1,441 מילים
סגירה