נתניהו קבע פגישה בפריז ורק אז החליט ליצוק בה תוכן

נשיא צרפת התקשר לראש הממשלה אחרי הפיגועים להביע זעזוע ותנחומים, והציע לנתניהו לקפוץ לביקור ● נתניהו קפץ על המציאה ● אמש, בפתחו של סוף שבוע רגוע בעיר הבירה הצרפתית, הוא נכח ארוחת ערב עם הנשיא בארמון האליזה, כשהמנה העיקרית בה הייתה איראן ● אבל המחשבות נודדות גם לארץ, ובעיקר ל"שני המשוגעים" - סמוטריץ' ובן-גביר ● שלום ירושלמי מדווח מפמליית ראש הממשלה

נשיא צרפת עמנואל מקרון וראש הממשלה בנימין נתניהו נפרדים אחרי פגישת השניים בארמון האליזה בפריז, 2 בפברואר 2023 (צילום: משרד ראש הממשלה)
משרד ראש הממשלה
נשיא צרפת עמנואל מקרון וראש הממשלה בנימין נתניהו נפרדים אחרי פגישת השניים בארמון האליזה בפריז, 2 בפברואר 2023

בתחילת השבוע טלפן נשיא צרפת עמנואל מקרון לראש הממשלה בנימין נתניהו כדי להביע זעזוע מהפיגוע הקשה שארע בליל שישי בשכונת נווה יעקב בירושלים.

"למה שלא תבוא לביקור", שאל מקרון, ונתניהו קפץ על המציאה. היחסים שלו עם מקרון ידעו עליות ומורדות לאורך השנים. הם לא נפגשו מאז 2020 ועכשיו נתניהו זיהה את ההזדמנות לחדש את הקשר. לשכת ראש הממשלה רצה בכל הכוח לתאם את הביקור אתמול, גם אם לא הייתה בו הרבה דחיפות – ועוד בימים שבהן הדרמה המדינית מתרחשת במקום אחר.

המהירות שבה נולדה הפגישה מלמדת גם על הלו"ז המרווח – שלא לומר הדל – שמלווה את נתניהו בנסיעתו המדינית הראשונה: פגישה עם הקהילה היהודית, עם אנשי עסקים ובעצם סופ"ש בעיר האהובה כל כך על יאיר לפיד, שגם הציע באופן חסר טעם המלצות על מסעדות לראש הממשלה.

ובכל זאת, הנושא האיראני מככב תמיד בפגישות של מקרון עם מנהיגים ישראלים. נתניהו מעריך את העמדה התקיפה של מקרון נגד איראן, אל מול האכזבה מהיחס המתון יותר של גרמניה ובריטניה לנושא הגרעין האיראני.

הנושא האיראני מככב תמיד בפגישות של מקרון עם מנהיגים ישראלים. נתניהו מעריך את העמדה התקיפה של מקרון נגד איראן, אל מול האכזבה מהיחס המתון יותר של גרמניה ובריטניה לנושא הגרעין האיראני

ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה בדרך לפריז, 2 בפברואר 2023 (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)
ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה בדרך לפריז, 2 בפברואר 2023 (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)

מעבר לזה, בישראל רואים חלון הזדמנויות פנטסטי לשיפור העמדות בגלל מה שמתרחש באוקראינה. הסיוע האיראני לרוסים במלחמה נתפס בחומרה בידי הנשיא מקרון ומנהיגים אחרים באירופה, ונתניהו מזהה כאן אפשרות לתקוע עוד טריז בין צרפת ואיראן.

הראש בפריז, אבל המחשבות בסביבה של נתניהו נודדות לארץ. מה שמדאיג את נתניהו ואנשיו הוא המצב בממשלה ובעיקר "שני המשוגעים" – כפי שמכנה אחד ממקורביו של נתניהו את השרים בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן-גביר.

הראש בפריז, אבל המחשבות בסביבה של נתניהו נודדות לארץ. מה שמדאיג את נתניהו ואנשיו הוא המצב בממשלה ובעיקר "שני המשוגעים" – כפי שמכנה אחד ממקורביו של נתניהו את השרים סמוטריץ' ובן-גביר

האכזבה בסביבת נתניהו היא בעיקר מהאג'נדה הסקטוריאלית של השניים והשאיפה לרצות בכל מחיר את הבוחרים של הציונות הדתית, לפעמים על חשבון האינטרס הלאומי.

"גם לנתניהו יש בוחרים, והוא גם מחויב להם, אבל יש לו מדינה. אצל סמוטריץ' יש התנחלויות והן קודמות למדינה. הסדר הזה צריך להתהפך כי אחרת אנחנו בבעיה", אומר גורם בסביבת נתניהו.

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו. 11 בינואר 2023 (צילום: עמוס בן גרשם / לע"מ)
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו. 11 בינואר 2023 (צילום: עמוס בן גרשם / לע"מ)

גם ההתנהגות האימפולסיבית  של בן-גביר מטרידה.

אחרי הפיגוע ביום שישי שעבר דרש השר לביטחון לאומי לאטום את הבית של המחבל בשכונת א-טור אבל נתקל בקשיים משפטיים, כזכור. בשלב מסוים הוא דרש מעובדי המשרד ללכת ולאטום את הבית בעצמם, לא פחות, עד שהבין מהר מאד שגם זה לא אפשרי.

הנה דוגמה נוספת: במהלך השבוע החליט בן גביר שהוא מפטר את כל המחלקה לאישור כלי יריה במשרד לביטחון פנים.

"תשלחו את כולם הביתה מייד, לא מעניין אותי", תבע בן-גביר. ראשי המשרד הסבירו לו כי המהלך לא חוקי ומדובר בעובדי מדינה ותיקים מאד שאי אפשר לפטר מהיום למחר.

"תשלחו את כולם הביתה מייד, לא מעניין אותי", תבע בן-גביר. ראשי המשרד הסבירו לו כי המהלך לא חוקי ומדובר בעובדי מדינה ותיקים מאד שאי אפשר לפטר מהיום למחר

תגובת בן גביר לזמן ישראל: "לא דרשתי לפטר ולא את כולם. דרשתי להוציא לחופש אם לא יהיה שיפור. שלשום (רביעי) הם כבר באו באווירה אחרת ועם יוזמות חדשות וסוף-סוף אפשר יהיה להתגבר על הפקק. יש 17 אלף בקשות למתו רישיונות שלא טופלו".

השר לביטחון לאומי איתמר בן-גביר במסיבת עיתונאים, 24 בינואר 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
השר לביטחון לאומי איתמר בן-גביר במסיבת עיתונאים, 24 בינואר 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

בחזרה לפריז. תמיד אפשר לומר כי נתניהו, או כל ראש ממשלה אחר, בורח מהצרות בבית. אבל בפריז הוא פגש אחד שיש לו הרבה צרות בבית.

מחר, במוצאי שבת, יחכו לנתניהו עשרות אלפי מפגינים בארץ נגד הרפורמה שהוא מנסה לקדם גם לטובת האינטרס המשפטי שלו. השבוע הפגינו מאות אלפים נגד מקרון ותוכניות הפנסיה החדשות שלו שעיקרן העלאת גיל הפרישה מ-62 ל-64, הלוואי עלינו.

כמו מול נתניהו ויריב לוין, גם הטענות נגד מקרון נוגעות למהירות ולתוקפנות חסרת הפשרות, שבה הוא מעביר את החוקים הסוציאליים הבעייתיים שלו.

מקרון חיכה לנתניהו בפתח ארמון האליזה וקיבל אותו בחיבוק חם. האירוע הוגדר כפגישת עבודה בלבד, ולכן דגלי ישראל לא התנוססו בארמון. במהלך הערב שדרג מקרון את ארוחת הערב ל"רשמית", מה שנתפס כהישג בידי המשלחת.

האירוע הוגדר כפגישת עבודה בלבד, ולכן דגלי ישראל לא התנוססו בארמון. במהלך הערב שדרג מקרון את ארוחת הערב ל"רשמית", מה שנתפס כהישג בידי המשלחת

נשיא צרפת עמנואל מקרון וראש הממשלה בנימין נתניהו נפרדים אחרי פגישת השניים בארמון האליזה בפריז, 2 בפברואר 2023 (צילום: משרד ראש הממשלה)
נשיא צרפת עמנואל מקרון וראש הממשלה בנימין נתניהו נפרדים אחרי פגישת השניים בארמון האליזה בפריז, 2 בפברואר 2023 (צילום: משרד ראש הממשלה)

נתניהו התפרץ כאמור לדלת פתוחה, ובעצם רכב על הזעם של מקרון כלפי טהרן. הוא תבע בעצם את הכול: להגביר את ההרתעה מול איראן, להטיל סנקציות על המשטר וכן להכליל את משמרות המהפכה ברשימת הטרור של האיחוד האירופי. מקרון לא שלל אף אחת מהדרישות, ונתניהו יצא מרוצה לסוף השבוע שלו בפריז.

נתניהו דרש להגביר את ההרתעה מול איראן, להטיל סנקציות על המשטר וכן להכליל את משמרות המהפכה ברשימת הטרור של האיחוד האירופי. מקרון לא שלל אף אחת מהדרישות, ונתניהו יצא מרוצה

עוד 709 מילים
סגירה