הסיבוב המביך של דודי אמסלם

דודי אמסלם היה אמור להיות מושבע לתפקיד שר השבוע, ומסיבות שיש עליהן מחלוקת ההשבעה נדחתה לשבוע הבא ● במקום זאת, עשה אמסלם את מה שהוא כל כך טוב בו: נשא בכנסת נאום רווי שנאה נגד מתנגדי ההפיכה המשטרית ● בליכוד לא אוהבים את ההתנהלות של אמסלם ובעיקר מלגלגים עליו שהתעקש על המלוכה ונשאר עם האתונות ● העיקר שיש לו שעון קרטייה ● פרשנות

דוד אמסלם נואם במליאת הכנסת, 13 בפברואר 2023 (צילום: נואם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
נואם מושקוביץ, דוברות הכנסת
דוד אמסלם נואם במליאת הכנסת, 13 בפברואר 2023

דודי אמסלם לא הושבע ביום שני לתפקיד שר בממשלה. ההשבעה נדחתה ליום שני הבא. על הסיבות לדחייה יש שלוש גרסאות. אנשי אמסלם אמרים כי התפקידים החדשים (והזוטרים) שהוא מקבל בממשלה מחייבים תיאום מורכב, שעדיין לא הושלם. גרסה שנייה מדברת על מחלוקת שלא נפתרה סופית סביב חלוקת הסמכויות במשרד המשפטים בינו ובין יריב לוין.

לפי הגרסה השלישית, אמסלם מחכה בעצמו להתפתחויות שיהיו בנושא הרפורמה בשבוע הקרוב, לאן יוביל מתווה הנשיא ומה יהיו מהלכי התגובה של שר המשפטים לוין. לכן הוא עיכב את טקס ההשבעה.

וכך, במקום להישבע אמונים לממשלת ישראל, אמסלם נשא נאום קשה ורווי שנאה נגד רבבות המפגינים נגד הרפורמה המשפטית, שהגיעו למחות מול הכנסת באותו היום.

אמסלם נכנס לאלמנט העדתי האהוב עליו, שכבר גרם לו נזקים בליכוד, והפריד בדבריו בין האליטה האצילית שעונדת לדבריו שעוני רולקס מנצנצים (בזמן שהוא עצמו עונד שעון קרטייה) ובין כל האחרים "שעובדים אצלכם בבית ומנקים לכם את הגינות".

אמסלם נכנס לאלמנט העדתי האהוב עליו, שכבר גרם לו נזקים בליכוד, והפריד בדבריו בין האליטה האצילית שעונדת לדבריו שעוני רולקס מנצנצים (בזמן שהוא עצמו עונד שעון קרטייה) ובין כל האחרים

נאום הרולקסים של דודי אמסלם במליאת הכנסת, 13 בפברואר 2023 (וידיאו: ערוץ הכנסת)

זה היה עוד אקורד צורם של אמסלם בסיבוב שעשה בחודשים האחרונים, ממנו הוא יוצא מוכה וחבול מכל הכיוונים, ורק באשמתו.

אמסלם, אחד האנשים הפופולריים בליכוד, הגיע בפריימריז למקום השלישי. קודמיו ברשימה וגם אלה שמאחוריו זכו בכל התיקים הכבדים. יריב לוין (מקום ראשון) הוא שר המשפטים; אלי כהן (מקום שני) הוא שר החוץ; יואב גלנט (מקום שלישי) הוא שר הביטחון; אמיר אוחנה (רביעי) הוא יו"ר הכנסת; ויואב קיש (חמישי) הוא שר החינוך.

אמסלם עצמו נשאר בלי כלום. הוא הגיע לאירוע חלוקת התיקים בליכוד עם אולטימטום, שעליו הכריז עוד לפני הפריימרז: "או שאהיה שר המשפטים או יו"ר הכנסת".

ראש הממשלה בנימין נתניהו לא רצה אותו בשני התפקידים הללו והציע לו שני תיקים בממשלה בעלי נפח ומשמעות: הכלכלה והתקשורת. אמסלם נצמד לעיקשות שלו וסירב לקבל את ההצעה. חבריו הטובים בליכוד, ישראל כ"ץ ודוד ביטן, אמרו לאמסלם שהוא עושה טעות קשה והפצירו בו לקחת את התיקים, אבל הוא לא שמע להם.

אמסלם נצמד לעיקשות שלו וסירב לקבל את ההצעה. חבריו הטובים בליכוד אמרו לאמסלם שהוא עושה טעות קשה והפצירו בו לקחת את התיקים, אבל הוא לא שמע להם

דני דנון (מימין) דוד אמסלם, אופיר כץ ואופיר אקוניס במליאת הכנסת, 16 בינואר 2023 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
דני דנון (מימין) דוד אמסלם, אופיר כץ ואופיר אקוניס במליאת הכנסת, 16 בינואר 2023 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

נתניהו שנא את ההתנהגות הזו של אמסלם. את התפקיד הבכיר שהוא הציע לאמסלם, תיק הכלכלה, הוא החליט להעניק ליריב הגדול ביותר שלו בליכוד, ניר ברקת. זה היה העונש הראשון של אמסלם.

בתחילת ינואר החריף אמסלם את המאבק בנתניהו, ויצא נגדו במסע עדתי. אמסלם עמד בפתח ביתו במעלה אדומים מול חבורת עסקנים מדרג נמוך של הליכוד, בראשם רמי בן יהודה, והכריז כי נתניהו הוא "כפוי טובה עצום" והוא לא ייתן לו "להשפיל את האמסלמים והביטנים". אמסלם טען עוד כי "אנחנו 70 אחוזים מהמפלגה ולא דרג ב'", הצהרה שמזכירה את הדברים שנשא אתמול בכנסת, הפעם נגד השמאל.

ההצהרה הזו של אמסלם פגעה בו קשות. הפעילים בליכוד לא אוהבים את הפגיעה בנתניהו וגם לא את הטיעון העדתי. אמסלם חטף אש נגדית מכל הכיוונים. ברשתות הפנימיות תקפו אותו על האולטימטום לנתניהו, על הסירוב לקבל את תיק הכלכלה ועכשיו גם על טענות האפליה המדומות.

ההצהרה הזו של אמסלם פגעה בו קשות. הפעילים בליכוד לא אוהבים את הפגיעה בנתניהו וגם לא את הטיעון העדתי. אמסלם חטף אש נגדית מכל הכיוונים

אחד מחברי הכנסת בליכוד ספר ומצא השבוע כי 22 מהשרים וחברי הכנסת של הליכוד הם בני עדות המזרח, כולל חמישה בעשירייה הראשונה.

"אמסלם הוא לא דוד לוי, שהרגיש את עצמו בצדק בודד ומקופח", אומר חבר הכנסת מהליכוד, "הוא לא עלה תאנה. הוא חלק מרוב חברי הכנסת בליכוד. אף אחד לא השפיל אותו. הוא רק פגע בליכוד והשפיל את עצמו באמירות העדתיות האלה".

"אמסלם הוא לא דוד לוי, שהרגיש את עצמו בצדק בודד ומקופח. הוא לא עלה תאנה. הוא חלק מרוב חברי הכנסת בליכוד. אף אחד לא השפיל אותו. הוא רק פגע בליכוד והשפיל את עצמו באמירות העדתיות האלה"

אמסלם הלך בינתיים ושקע בספסלי הכנסת, ולא רשם עבודה פרלמנטרית יוצאת דופן. השרים התמקמו במקביל במשרדיהם והביטו עליו מגבוה. נתניהו חיכה שאמסלם יתקפל. הצעת הפשרה הגיעה לפני שבועיים ואמסלם נאלץ להסכים לה.

במקום שר הכלכלה והתשתיות הוא יהפוך לשר במשרד המשפטים, השר לשיתוף פעולה אזורי, והשר המתאם בין הממשלה והכנסת. במשרד המשפטים יהיה אמסלם אחראי על המחלקה לרישוי נוטריונים, המחלקה לחוקים פרטיים, אגף שומת המקרקעין ועוד.

מי שנלחם כמו אריה, נפל כמו זבוב. ההסכם עם אמסלם עורר תגובות לגלגניות גם בליכוד. היו כאלה שהציעו לאמסלם לשמור על המילה שנתן ולהישאר בכנסת – כפי שעשו דני דנון ויולי אדלשטיין – אבל הוא סירב.

דוד ביטן (מימין) ודודי אמסלם בחדר סיעת הליכוד בכנסת. ארכיון (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
דוד ביטן (מימין) ודודי אמסלם בחדר סיעת הליכוד בכנסת. ארכיון (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)

לפי ההערכות בליכוד, אמסלם יתפטר מהכנסת במסגרת החוק הנורווגי זמן קצר אחרי שימונה לשר, כדי לפנות מקום למושיקו פסל, מקום 40 ברשימה. פסל הוא אחד האנשים המקורבים לאמסלם, מראשי המטה שלו בפריימריז האחרונים.

וכך, מי שרצה להיות שר המשפטים או יו"ר הכנסת יישאר בלי תפקיד שר המשפטים ובלי הכנסת.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 752 מילים ו-1 תגובות
סגירה