בן-גביר מחלק את ירושלים

מי שמאיים לפתוח במרי אזרחי, כדאי שיביט לעבר מזרח ירושלים: המרי כבר התחיל שם ● תושבי חמש שכונות במזרח ירושלים, כולם בעלי תעודות זהות כחולות, מתקוממים נגד המדיניות הנוקשה של השר לביטחון לאומי בעקבות הפיגועים האחרונים ● ובאופן פרדוקסלי, דווקא בן-גביר עשוי להיות זה שיוביל לחלוקת העיר והעברת מזרח ירושלים לרשות הפלסטינית ● פרשנות

פלסטינים בשכונת עיסאוויה מתעמתים עם כוחות הביטחון, 19 בפברואר 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90
פלסטינים בשכונת עיסאוויה מתעמתים עם כוחות הביטחון, 19 בפברואר 2023

ראשי המחאה נגד המהפכה לביטול כוחה של המערכת המשפטית מאיימים במרי אזרחי אם התוכנית של שר המשפטים יריב לוין וח"כ שמחה רוטמן לא תיעצר. מרי אזרחי כזה כבר קיים, או לפחות החל אתמול.

המרי התחיל בשכונות במזרח ירושלים, בתחום הריבוני של מדינת ישראל, ביוזמתם של תושבי קבע של המדינה שכולם מחזיקים בתעודות זהות כחולות. הנסיבות שונות, כמובן. הרקע אחר. אבל אפשר ללמוד משהו על ההתפתחות ודרכי התגובה על מרי אזרחי כזה, אם הוא יתחיל גם במקומות אחרים. אפשר להפיק מהאירוע גם משמעות מדינית חשובה לטווח ארוך.

המרי האזרחי פרץ לפי שעה בחמש שכונות במזרח ירושלים: מחנה הפליטים שועפאט, ענאתא, ג'בל מוכבר, עיסאוויה וסילוואן. היוזמה הייתה של מנהיגים מקומיים ולא הגיעה מרמאללה או ממפקדת חמאס בעזה.

הסיבה הכללית היא המדיניות הנוקשה של השר לביטחון לאומי איתמר בן-גביר במזרח ירושלים, בעקבות הפיגועים הקשים האחרונים, ובעיקר ההחלטה על הריסת בתים לא חוקיים בעיר ומעצרים של חשודים בטרור. צריך רק להזכיר כי שליש מהבתים במזרח העיר, קרוב ל-20 אלף, לא נבנו כחוק.

עשן מיתמר ממחנה הפליטים שועפאט במזרח ירושלים, 19 בפברואר 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
עשן מיתמר ממחנה הפליטים שועפאט במזרח ירושלים, 19 בפברואר 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

את המחיר המיידי שילמה השכונה המסכנה והמסוכנת ביותר, מחנה הפליטים שועפאט. הפיגועים האחרונים במחסום – רצח החיילת נועה לזר באוקטובר 2022 ומותו של לוחם מג"ב סמ"ר אסיל סואעד לפני שבוע וחצי – הפך את מחנה הפליטים הענק הזה על מאה אלף תושביו למוקד של חיכוכים ועימותים קשים מול כוחות הביטחון שנכנסו, בין השאר, להרוס את בתי המחבלים.

וכך, היום אין כמעט אפשרות לצאת מהמחנה דרך המחסום לכיוון ירושלים. לפני הפיגוע באוקטובר, המעבר למערב העיר היה לוקח עשר דקות. היום, בעקבות הפיגועים, הנהגים מעוכבים שעות ארוכות במחסום ורבים עוברים בידוק גופני מדוקדק.

לפני הפיגוע באוקטובר, המעבר למערב העיר היה לוקח עשר דקות. היום, בעקבות הפיגועים, הנהגים מעוכבים שעות ארוכות במחסום ורבים עוברים בידוק גופני מדוקדק

תושבים רבים מעדיפים בתנאים הללו לא לצאת כלל מתוך המחנה לעבודה במערב העיר. ושביתה במזרח העיר משביתה כמעט לחלוטין את מערב העיר.

המרי האזרחי שעליו הכריזו בשכונות מזרח העיר כולל שביתה כללית והפסקת תשלומי מיסים וארנונה. במוצאי שבת חסמו מאות צעירים את דרכי הגישה בשכונות כדי למנוע מתושבי השכונה לצאת לעבודתם במערב העיר.

פלסטינים בשכונת עיסאוויה מתעמתים עם כוחות הביטחון, 19 בפברואר 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
פלסטינים בשכונת עיסאוויה מתעמתים עם כוחות הביטחון, 19 בפברואר 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

אתמול בבוקר פרצו עימותים בתוך השכונות הללו בין אנשים שביקשו לצאת ולהתפרנס כמו בכל יום רגיל וביו המתנגדים. המשטרה הצליחה לפנות את כל המחסומים, אבל סאמר סינג'ילאווי, מראשי הפת"ח בעיר, טוען שזהו רק הפרומו למרי האזרחי הגדול שיגיע לשיאו בימי צום רמדאן.

מבין חמש השכונות המורדות, שועפאט, ענאתא וג'בל מוכבר הן מעבר לגדר הביטחון, אבל בתחומי ירושלים. עיסאוויה נמצאת בתוך העיר, אבל אין בה התיישבות יהודית עדיין – ויש לכך משמעות מדינית.

המרי האזרחי שעליו הכריזו בשכונות יכול רק ללמד מה הפתרון הרצוי בעיר: אסור להמשיך ולספח את השכונות הפלסטיניות הללו, שרואות את עצמן קורבן לכיבוש אכזרי שמתקיים כאן מאז 1967.

המרי האזרחי שעליו הכריזו בשכונות יכול רק ללמד מה הפתרון הרצוי בעיר: אסור להמשיך ולספח את השכונות הפלסטיניות הללו, שרואות את עצמן קורבן לכיבוש אכזרי שמתקיים כאן מאז 1967

צריך לחלק את ירושלים בכל מקום שעדיין אפשר, ואם הרשות הפלסטינית רוצה לקבוע בעיסאוויה או בג'בל מוכבר, סמוך להר הבית, את בירתה, אז תפאדלו. במקומות האלה כבר יש ממילא גדר שמפרידה בין ישראל והרשות.

איתמר בן-גביר בזירת הפיגוע בשכונת רמות בירושלים, 10 בפברואר 2023 (צילום: Jamal Awad/Flash90)
איתמר בן-גביר בזירת הפיגוע בשכונת רמות בירושלים, 10 בפברואר 2023 (צילום: Jamal Awad/Flash90)

בן-גביר טען אתמול כי "מדינת ישראל לא תתקפל בפני קומץ טרוריסטים שמבקשים לזרוע אנרכיה". אבל על דרך הפרדוקס, אפשר לומר שדווקא המדיניות החדשה של בן-גביר והתוצאות שיהיו בשטח עשויות לעודד נוסחה של חלוקת העיר בין ישראל והרשות הפלסטינית, שפוליטיקאים חשובים מהימין תומכים בה.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 518 מילים ו-1 תגובות
סגירה