המשמעות של שתייה ממותקת

משקאות ממותקים, אילוסטרציה (צילום: monticelllo / iStock)
monticelllo / iStock
משקאות ממותקים, אילוסטרציה

משקאות ממותקים הם סכנה לבריאות הציבור מכיוון שהם מכילים כמויות גדולות של סוכר. בליטר קוקה קולה, למשל, יש 27 כפיות סוכר. כן, 27 כפיות סוכר, כלומר 540 קלוריות רק על הסוכר שמוכנס לבקבוק. מלבד זאת לקולה, בדומה למשקאות קלים אחרים, אין ערך תזונתי, כלומר המשקה לא מטיב עם הגוף שלנו בשום צורה.

בליטר קוקה קולה, למשל, יש 27 כפיות סוכר – כלומר 540 קלוריות רק על הסוכר שמוכנס לבקבוק. מלבד זאת, בדומה למשקאות קלים אחרים, לקולה אין ערך תזונתי – כלומר המשקה לא מטיב עם הגוף שלנו בשום צורה

אז נכון, כשצורכים כוס או פחית פעם בשבועיים בחוף הים או פעם בחודש במסעדה בחוץ בשביל ההרגשה הטובה זה הרבה פחות גרוע מאשר אם אנחנו מכניסים את המשקאות הנוראיים לבית שלנו, שם הם זמינים לנו ונגישים וכל מה שאנחנו צריכים לעשות זה פשוט לפתוח את המקרר ולשתות חופשי.

לצערנו אחוז גבוה מהילדים ובני הנוער מרבים לשתות משקאות ממותקים יום יום, ואנחנו יודעים שלמעשה זה הגורם המרכזי לעלייה במשקל ולעודף משקל בקרב בני נוער וילדים.

החברה המערבית והחברה הישראלית בפרט סובלת בשנים האחרונות מעלייה משמעותית בעודף משקל בקרב בני נוער, בעיקר בחברה החרדית ובחברה הערבית. אם אנחנו מוסיפים לכך את העובדה שלצערי בני הנוער לא מבצעים כמעט פעילות גופנית, אנחנו עדים למגפה אמיתית שניתן למנוע אותה. למגפה יש שם וקוראים לה השמנה.

אנחנו יודעים שיש קשר ישיר בין כמות השתייה המופרזת של משקאות ממותקים לבין תופעת ההשמנה. ואנחנו יודעים גם שיש קשר ישיר בן השמנה לסוכרת סוג II ומחלות אחרות כמו יתר לחץ דם, דום נשימה, כבד שומני.

אנחנו יודעים שיש קשר ישיר בין כמות השתייה המופרזת של משקאות ממותקים לבין תופעת ההשמנה. ואנחנו יודעים גם שיש קשר ישיר בן השמנה לסוכרת סוג II ומחלות אחרות כמו יתר לחץ דם, דום נשימה, כבד שומני

לצערי, אני ככירורג פוגש בני נוער אשר סובלים מהשמנת יתר קיצונית עם מחלות נלוות להשמנה כמו סוכרת, יתר לחץ דם, דום נשימה ועוד. במקרים כאלה אין אופציה אחרת מלבד להציע ניתוח כמו שרוול קיבה או מעקף קיבה. ברור לכולנו שכחברה פספסנו את הרכבת.

לדוגמה לפני כחודש ניתחתי נער בן 17 אשר שקל 150 ק"ג וסבל מסוכרת התלויה באינסולין. ברור שהמקרה הזה הוא מקרה קיצון אבל לצערי לא נדיר.

אין לי ספק ששילוב של שינוי באורך החיים, הפחתה משמעותית בשתייה ממותקת והוספת שעות ספורט במערכת החינוך, יכולה להפחית באופן דרסטי את תופעת ההשמנה ומחלות כמו סוכרת אצל בני נוער.

יש הרבה דוגמאות בעולם שזה עובד. לדוגמה במדינה פילדלפיה שבארצות הברית חוקקו חוק שאוסר מכירת משקאות ממותקים בבית הספר. במקום זה מכרו מים מינרלים, סודה ומים עם לימון ללא תוספת סוכר.

בנוסף הוסיפו שעה ספורט נוספת ביום, כחובה במערכת החינוך. לאחר כשנתיhם הצליחו להוריד את המשקל הממוצע של בני הנוער ב-7 ק"ג ואת התפתחות הסוכרת הורידו ב-15% לעומת שנים קודמות.

זאת דוגמה ממשית להישג של חקיקה מוצלחת, אשר הובילה לשיפור בריאות בני הנוער.

לצערי, אני ככירורג פוגש בני נוער אשר סובלים מהשמנת יתר קיצונית עם מחלות נלוות להשמנה כמו סוכרת, יתר לחץ דם, דום נשימה ועוד. במקרים כאלה אין אופציה אחרת מלבד להציע ניתוח

כמובן שיש צורך בהסברה וחינוך בקרב ההורים והאוכלוסייה כולה.

פרופ' דוד חזן - מומחה לכירורגיה כללית, כירורגיה בריאטרית וכירורגיה רובוטית בבית חולים רפאל, ומנהל היחידה לכירורגיה רובוטית וזעיר פולשנית המרכז הרפואי ע״ש חיים שיבא.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 479 מילים ו-1 תגובות
סגירה