בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן-גביר במליאת הכנסת, 15 בנובמבר 2022 (צילום: Abir Sultan/Pool Photo via AP)
Abir Sultan/Pool Photo via AP

זו לא ממשלת נתניהו השישית, זו ממשלת סמוטריץ' ובן-גביר הראשונה

ממשלת ימין מלא מלא הוכיחה את עצמה: יש מלא מלא חוסר שלטון, מלא מלא טרור, מלא מלא אנרכיה ● זה התחיל בהסכמות שנחתמו בעקבה - ומייד הממשלה התכחשה להם כי סמוטריץ' ובן-גביר אמרו ● המשיך בפיגוע רצחני ופוגרום נקמה חסר תקדים בכפר חווארה ● ונגמר בריקודים לתוך הלילה במאחז אביתר ● ככה נראית מדינת ישראל תחת שלטונו של ראש הממשלה האמיתי בשטח ● פרשנות

טירוף המערכות הכללי, הבלבול השלטוני והאנרכיה במדינה ובשטחים הסתמנו אתמול כבר בשבע בערב, כמה שעות אחרי הפיגוע שבו נרצחו האחים הלל ויגל יניב, וכמה שעות לפני פוגרום האש של המתנחלים בכפר חווארה.

המשלחת הישראלית רמת הדרג חזרה אז לארץ אחרי שניהלה בעקבה דיון ביטחוני-מדיני חשוב מול משלחות מקבילות של ירדן, מצרים והפלסטינים – והכל בחסות אמריקאית.

לא קשה לתאר את פניו הנדהמות של ראש המל"ל צחי הנגבי, שעמד בראש המשלחת יחד עם ראש שב"כ רונן בר, קורא ושומע משרים בכירים בממשלה שהוא בעצם לא היה בעקבה, וכל האירוע לא היה ולא נברא ואם כן – הוא חסר משמעות והסיכומים נטולי כל ערך.

"אין לי מושג על מה דיברו או לא דיברו בירדן", צייץ השר בצלאל סמוטריץ', שר בכיר בקבינט, שלטענתו בכלל לא ידע על האירוע בעקבה, עניין חמור ותמוה בפני עצמו. "שמעתי על הוועידה המיותרת הזו מהתקשורת בדיוק כמוכם, אבל דבר אחד אני כן יודע: לא תהיה הקפאה של הבנייה והפיתוח בהתיישבות אפילו ליום אחד וזה בסמכותי".

"שמעתי על הוועידה המיותרת הזו מהתקשורת בדיוק כמוכם, אבל דבר אחד אני כן יודע: לא תהיה הקפאה של הבנייה והפיתוח בהתיישבות אפילו ליום אחד וזה בסמכותי"

גם השר איתמר בן-גביר הצטרף להכחשה של הפסגה: "מה שהיה בירדן, אם היה, יישאר בירדן", הוא צייץ זמן קצר אחרי ההודעה של סמוטריץ'. הציוץ הזה, אגב, היה האחרון שבן-גביר הוציא אמש, בשבע בערב. מילה לא נשמעה ממנו אחר כך.

עיקר המחלוקת היא סביב הסיכום שהושג בוועידה להקפיא את הבנייה בהתנחלויות לארבעה חודשים, מה שנועד למנוע את ההסלמה בשטחים לקראת חודש רמאדן.

המינוח הקפאה הוא טראומטי בקרב המתנחלים, זיכרון מימי הקפאות קודמים, בעיקר בתקופת שלטון נתניהו. ואם מדובר על הקפאה דווקא ביום שבו נרצחים שני אחים בפיגוע מחריד בצומת חווארה, כפי שאירע אתמול, הזעם מתפרץ פי כמה.

ההתנחלויות בעיני הימין נחשבות תשובה ניצחת לטרור וכך, כל פוליטיקאי מהימין הרגיש צורך טבעי לגנות את החלטת ההקפאה ביום הפיגוע. דני דנון, אופוזיציונר-לייט בליכוד שהגיע לזירת הפיגוע בחווארה, קבע שהקפאה ביום כזה היא "בושה וחרפה".

מחלקת המדינה האמריקאית אישרה מצדה את הסיכום שהושג על ההקפאה, אבל אז הגיע התור של ראש הממשלה והנגבי להכחיש את ההודעה הרשמית האמריקאית, עוד אירוע חסר תקדים בפני עצמו. נתניהו הבין מהר מאד מה פירוש הקפאה ביום כזה והוא התיישר מיד לפי הציוצים של סמוטריץ' ובן-גביר, בעלי הבית האמיתיים בממשלה הזו, יחד עם יריב לוין.

מחלקת המדינה האמריקאית אישרה מצדה את הסיכום שהושג על ההקפאה, אבל אז הגיע התור של ראש הממשלה והנגבי להכחיש את ההודעה הרשמית האמריקאית, עוד אירוע חסר תקדים בפני עצמו

"הבנייה וההסדרה ביהודה ושומרון יימשכו בהתאם ללו"ז התכנון והבנייה המקורי. אין ולא תהיה שום הקפאה", הודיע נתניהו. רק היה חסר לו שלא היה מכחיש את ההודעה האמריקאית.

וכך, הדיונים בירדן – שרק ההכנות והתיאומים אליהן לקחו חודשיים לפחות (וסמוטריץ' לא ידע כלום), ושנועדו להביא רגיעה בשטחים – השיגו את התוצאה ההפוכה. מחדל דיפלומטי רדף מחדל ביטחוני שרדף מחדל מוסרי ופוגרום חסר אבחנה, עד שהמדינה איבדה שליטה על עצמה ביום ארור אחד.

ממשלת ימין מלא מלא הוכיחה את עצמה: יש מלא מלא טמטום וחוסר שלטון, מלא מלא טרור, מלא מלא אנרכיה. פרופ' יחזקאל דרור שחיבר את הספר "מדינות מטורפות: פנטיזם וטרור כבעיה ביטחונית", היה מכליל בו את ישראל של אתמול בפרק הראשון.

הפיגוע במחסום חווארה חייב נוכחות צבאית עצומה ומיידית. המתנחלים בסביבה, דמם רותח בקרבם, הודיעו מבעוד מועד שהם מגיעים לצומת הכפר כדי לנקום את הרצח של שני האחים.

הפיגוע במחסום חווארה חייב נוכחות צבאית עצומה ומיידית. המתנחלים בסביבה, דמם רותח בקרבם, הודיעו מבעוד מועד שהם מגיעים לצומת הכפר כדי לנקום רצח האחים

דוידי בן ציון, מראשי המתנחלים צייץ שצריך למחוק את חווארה מעל פני האדמה. סמוטריץ' סימן לייק, ובציוץ אחרי הוא חזר על משנתו שאת הטרור בערים הפלסטיניות מכים באמצעות טנקים ומטוסים. המלחמה הכוללת הזו היא משאת נפשו של השר במשרד הביטחון, והוא לא מסתיר אותה בתוכנית המדינית-ביטחונית שפרסם לפני כמה שנים.

כוח צבאי רציני לא חיכה בצומת חווארה למתפרעים שהציתו עשרות בתים ורכבים. במהומות נהרג פלסטיני ומאות אחרים נפצעו.

למעשי הזוועה הללו לא מצאתי גינויים מפורשים בימין, אלא רק קריאה של נתניהו, סמוטריץ ואחרים שלא לקחת את החוק לידיים ולהניח לצה"ל להשלים את מלאכתו ולתפוס את המחבל שרצח את הלל ויגל יניב.

את האנרכיה בחווארה ליוותה גם צעדה לא חוקית להתנחלות הנטושה אביתר. מאות מתנחלים, חלקם גרו שם לפני הפינוי המוסכם של המקום ביולי 2021, הגיעו לאביתר וסירבו להתפנות.

את האנרכיה בחווארה ליוותה גם צעדה לא חוקית להתנחלות הנטושה אביתר. מאות מתנחלים, חלקם גרו שם לפני הפינוי המוסכם של המקום ביולי 2021, הגיעו לאביתר וסירבו להתפנות

לא היה קשה לארגן במהירות רבה את המתנחלים הללו. הם תכננו לעלות לאביתר בעוד חודש וחצי, בסדר פסח, ורק הקדימו את המבצע.

כוחות מג"ב שנשלחו לאביתר התעמתו עם המתנחלים אבל ויתרו מהר מאד ועזבו. בשעה שתיים לפנות בוקר הגיעו למקום קרוב ל-1,000 איש. "לולא האסון שעבר עלינו הייתי מרגישה יום חג", אמרה לזמן ישראל דניאלה וייס, שעמדה בראש המבצע הזה. "כל 50 הבתים שעזבנו מאוכלסים במשפחות ובילדים. בית המדרש הומה אדם".

ומה יש לווייס לומר על הפוגרום בחווארה? "אם הצבא לא מסוגל למנוע את הרצח, אז שיעשו חשבון נפש".

מתנחלים חוגגים באביתר (וידיאו: דניאלה וייס)

וכך, ביום שבו התכנסה הוועידה בעקבה שבאה למנוע הסלמה, להקפיא את ההתנחלויות ולהרגיע את השטח לפני רמאדן, אנחנו רושמים דווקא שיאים של פיגועים ואלימות, רצח שני אחים מהר ברכה, מסע הרס רצחני חסר תקדים של מאות מתנחלים בחווארה, תגבור כוחות לקראת אינתיפאדה חדשה ואלפי צעירים שעולים על אביתר, לשמחתו של השר במשרד הביטחון סמוטריץ' ובניגוד לדעתו של שר הביטחון יואב גלנט.

עוד 846 מילים ו-1 תגובות
סגירה