החיסרון העיקרי באסטרטגיה האיראנית של נתניהו

בנימין נתניהו חושף את האתר הסודי בתוכנית הגרעין של איראן, 8 בספטמבר 2019 (צילום: יונתן סינדל/פלאש90)
יונתן סינדל/פלאש90
בנימין נתניהו חושף את האתר הסודי בתוכנית הגרעין של איראן, 8 בספטמבר 2019

בוא נדלג רגע על השאלה הלא מעניינת – האם הודעתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו שלשום (שני), כי ישראל חשפה אתרים סודיים נוספים בתוכנית הגרעין של איראן, קשורה לבחירות או לא – וננסה להתמקד בעניין עצמו.

ישראל מנסה כרגע לעצור שתי מגמות – האחת, הרצון של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ להיפגש עם נשיא איראן חסן רוחאני; השניה, הניסיון הצרפתי למנוע שבירה מוחלטת של הסכם הגרעין.

לגבי הראשונה, איני מזהה נכונות איראנית למו"מ עם טראמפ ואני מודה שאני נותן סבירות נמוכה לפגישה בסוף החודש. טראמפ הודיע שהוא מעוניין במו"מ מחודש מהיום הראשון, ואני באמת חושב שהוא מעוניין בכזה, למרות שאני לא חושב שיש לו מושג מה הוא רוצה להשיג במו"מ ואיך יוכל להשיג זאת.

האיראנים לא מוכנים למו"מ בלי הסרת הסנקציות שטראמפ הטיל עליהם, וכל נכונות שלהם לסגת מהדרישה הזאת, תהיה חזרה למו"מ בתנאים פחות טובים. להיפגש עם טראמפ לפני בחירות 2020 זה להעניק לו נקודות זכות לא רצויות. מבחינת האיראנים, נכון להניח שאם הוא לא ייבחר, נשיא חדש ירצה להפוך בחזרה את המורשת (הלא קיימת) של טראמפ.

האיראנים לא מוכנים למו"מ בלי הסרת הסנקציות שטראמפ הטיל עליהם, וכל נכונות שלהם לסגת מהדרישה הזאת, תהיה חזרה למו"מ בתנאים פחות טובים

לגבי הניסיון הצרפתי, ההשפעה של ישראל באירופה מזערית. כהרגלנו, אפשר לבוא בטענות רק לאירופים, שכל מה שהם רוצים זה נגד ישראל, אבל עדיפה בעיני הגישה הריאלית.

האירופים באמת סבורים שמסגרת הסכם הגרעין JCPOA טובה (אגב, גם מערכת הבטחון בישראל סברה שהוא לא גרוע, וגם אני סבור כך), מבינים שהיכולת שלהם להשפיע כרגע היא רק ע"י מניעת שבירתו המוחלטת, בתקווה שניתן יהיה לחזור למסגרת ההסכם אחרי הבחירות בארה"ב.

אז למה היה חשוב להציג שלשום את האתר החדש? נתניהו מעוניין לחסל סופית את הסכם הגרעין מיום חתימתו. תעזבו רגע אם זה נכון או לא נכון, מותר לא להסכים על זה. נתניהו באמת מאמין שאסור להגיע להסכם עם איראן.

אז למה היה חשוב לו להציג את האתר החדש? מוצדק או לא, נתניהו באמת מאמין שאסור להגיע להסכם עם איראן. החסרון העיקרי של האסטרטגיה שלו: אין לו נתיב ריאלי. אין מתנדבת עולמית שתתקוף צבאית את איראן

אני חושב שהחסרון העיקרי של האסטרטגיה של נתניהו הוא שאין לו נתיב ריאלי. אין מתנדבת עולמית שתתקוף צבאית את איראן, ומיום שהוא הכריז שאם אתם לא תטפלו אני אטפל, כולם צהלו ושמחו. למרבה הצער, בישראל לא מוכנים אפילו לדון על זה כחלק מהויכוח הפוליטי.

בחזרה להצהרה שלשום: זאת עדות להפרה משמעותית של איראן את ההסכם, ומאפשרת לנתניהו מנוף לנסות לקדם את חיסול הסכם הגרעין. זה אמור להקשות על טראמפ להיפגש עם רוחאני ועל מקרון לקדם את הערבויות לאיראן. שני המהלכים האופציונליים האלו שלהם נוגדים את האסטרטגיה של נתניהו, שמטרתה מניעת הסכם כלשהו.

מספר דברים שכדאי לשים לב אליהם:

נתניהו לא אמר מתי החלה פעילות אסורה באתר החדש שנחשף. אם הפעילות היתה מתחילה בטרם עזב טראמפ את ההסכם במאי שנה שעברה, זה היה יכול לחזק אותו בטענה העיקרית שהציג בשעתו, שבעיניו איראן מפרה את ההסכם, למרות שגורמי המודיעין האמריקאי טענו אחרת. זה גם היה מקדם את הטענה של ישראל בנושא.

ביום בו מפורסם שהוחזר סוכן אמריקאי בגלל חשש שטראמפ יחשוף אותו (בין אם זה נכון ובין אם לאו), טראמפ היה צריך לקפוץ על המציאה הזאת. במקום זאת, הוא דיבר על כך שייתכן שיפגש עם רוחאני. המשמעות היא שזה מקדם את החששות בישראל שאין בכוונתו של טראמפ ללחוץ את האיראנים לפינה מעבר לסנקציות שיתווספו פה ושם, ובודאי שלא לאיים בתקיפה.

למדיניות לחץ מקסימלי יש בעיה מובנית: היא לא מאפשרת להגביר את הלחץ, למעט במבצע סבתא, וגם אם כן זה לא קוהרנטי עם המסרים שאתה מעוניין במו"מ.

מילה אחרונה בנוגע לסוגית הפרסום שלשום. אני לא חושב שמעניין לעסוק בשאלה האם זה קשור לבחירות, כי ממילא זה לא משכנע מישהו. לראש הממשלה יש מלוא הזכות לחשוף כל מידע שהוא סבור שמסייע לישראל בקידום מה שהוא רואה כאינטרס המדינה.

אבל, להצדיק את הפרסום בכך שמערכת הבטחון תומכת בזה, מרגיז אותי. הפרסום נועד לסייע למערכה המדינית של ישראל אותה מוביל ראש הממשלה, אין צורך להתחבא מאחורי צידוקים של מערכת בטחון. הפרסום נובע מכך שנתניהו חושב שצריך לעשות זאת, גם אם מערכת הבטחון היתה מתנגדת, כולה או חלקים ממנה. זאת האחריות של העומד בראש, אסור לברוח ממנה.

עמר דנק הוא סא"ל במיל', נווט בחיל האוויר, שירת בחטיבה האסטרטגית באג"ת. מהנדס מערכות מידע, תואר שני ביחסים בינ"ל בניהול מו"מ וקבלת החלטות ומרתוניסט. הבלוג של עמר, "שאלה אסטרטגית" עוסק בניתוח גיאו אסטרטגי, בטחון לאומי, קבלת החלטות ודמוקרטיה.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 645 מילים
סגירה