נתניהו לא עצר את ביקורו ברומא ואין לו שום כוונות לעצור את רפורמת לוין

נתניהו ישב עייף ומותש בבית הכנסת הספרדי ברומא ● הוא דיבר על אחדות וקרא אחים אנחנו ● ואז הגיעו הדיווחים על הפיגוע בדיזנגוף ● האירוע לא נעצר, הנואמים לא הפסיקו לדבר, ונתניהו נראה כמי שרק רוצה לקום ולברוח ● אבל הוא נשאר לסופ"ש עם אישתו כי "לא נכנעים לטרור" ● מבחינתו, זהו גם המצב בכל הקשור למהפכה המשפטית ● שלום ירושלמי מדווח מפמליית ראש הממשלה

רגע העדכון ממזכירו הצבאי אלוף גיל על פיגוע הירי בתל אביב, במהלך אירוע עם נציגי הקהילה היהודית באיטליה, בבית הכנסת הספרדי במוזיאון יהדות איטליה ברומא, 9 במרץ 2023 (צילום: עמוס בן-גרשום/לע"מ)
עמוס בן-גרשום/לע"מ
רגע העדכון ממזכירו הצבאי אלוף גיל על פיגוע הירי בתל אביב, במהלך אירוע עם נציגי הקהילה היהודית באיטליה, בבית הכנסת הספרדי במוזיאון יהדות איטליה ברומא, 9 במרץ 2023

ספק אם בנימין נתניהו עבר מעודו טיסה יותר הזויה מזו שחווה אתמול (חמישי) בדרך לרומא.

בהתחלה לא היו טייסים וגם לא מטוסים והוא נאלץ להתעמת עם חברת התעופה הלאומית עד שיצא מכרז ונמצא מטוס מדגם 737 עם צוות שהסכים לצאת לדרך. היה צריך לראות אתמול את מנכ"לית אל על דינה בן-טל עומדת בחרדה למרגלות מטוס ראש הממשלה, מתפללת שהטיסה תצלח ולא תיפול עליה עוד מריבה או תקלה אחרי כל התקדימים השבוע.

את הדרך לנתב"ג עשה נתניהו עם רעייתו במסוק משטרתי שהמריא מנחל חלילים אחרי פעולת הטעיה מפוארת. אלפי המפגינים נגד הרפורמה איימו לשבש את התנועה בשדה התעופה, וראש הממשלה לא יכול היה לקחת סיכון.

בנתב"ג פגש נתניהו את שר הביטחון האמריקאי לויד אוסטין, עוד אירוע שהתקיים בטרמינל רק מחשש מהמחאה שם בחוץ. ועוד לא דיברנו על המתרגם מאיטלקית שלא נמצא, ו-60 החדרים שהוזמנו לנתניהו ופמלייתו עבור סוף שבוע עם פגישה משמעותית אחת – היום, עם ראשת ממשלת איטליה ג'ורג'ה מלוני. הזמן המשוער לשיחה בין השניים: 45 דקות בלבד.

ראש הממשלה נתניהו לוחץ את ידו של מזכיר ההגנה האמריקאי לויד אוסטין, 9 במרץ 2023 (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)
ראש הממשלה נתניהו לוחץ את ידו של מזכיר ההגנה האמריקאי לויד אוסטין, 9 במרץ 2023 (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)

ואז הגיע הפיגוע ברחוב דיזנגוף בתל אביב. נתניהו ישב עייף ומותש עם רעייתו שרה בשורה הראשונה בבית הכנסת הספרדי ברומא. הוא דיבר על אחדות עם ישראל וקרא אחים אנחנו, כצפוי. אחר כך נאלץ לשמוע נאומים ארוכים של ראשי הקהילה היהודית, שלא חסכו ממנו ביקורת על המהפכה המשפטית שהוא וחבריו לקואליציה עושים בארץ.

בסמוך לשעה שמונה בערב שעון איטליה העביר היועץ טופז לוק לראש הממשלה פתק ובו פרטים ראשוניים על הפיגוע בדיזנגוף. נתניהו שמר על פנים שלוות, אבל הדיווחים הקשים לא פסקו. אחרי לוק היה זה היועץ הצבאי, האלוף אבי גיל, שהעביר את הדיווח – ונתניהו אף ביקש מרעייתו שרה לפנות את מקומה לגיל.

זו הייתה דרמה בשידור חי. הנואמים של הקהילה לא הפסיקו לדבר, המתורגמנית לעת מצוא לא הפסיקה לדבר, העדכונים זרמו ונתניהו נראה כמו מי שרק רוצה לקום ולברוח משם. בשלב מסוים הוא סיפר לרב הקהילה על הפיגוע, אבל גם זה לא עזר.

זו הייתה דרמה בשידור חי. הנואמים של הקהילה לא הפסיקו לדבר, המתורגמנית לעת מצוא לא הפסיקה לדבר, העדכונים זרמו ונתניהו נראה כמו מי שרק רוצה לקום ולברוח

בסוף האירוע, אגב, פרצה תגרה בתוך הקהילה בין אלה שחשבו שהיה צריך להפסיק את הטקס, ובין מי שביקש להמשיך כרגיל.

יועץ ראש הממשלה טופז לוק מעביר לבנימין נתניהו פתק ובו ההודעה על הפיגוע ברחוב דיזנגוף בתל אביב, בזמן שהם שוהים בבית הכנסת ברומא, 9 במרץ 2023 (צילום: שלום ירושלמי)
יועץ ראש הממשלה טופז לוק מעביר לבנימין נתניהו פתק ובו ההודעה על הפיגוע ברחוב דיזנגוף בתל אביב, בזמן שהם שוהים בבית הכנסת ברומא, 9 במרץ 2023 (צילום: שלום ירושלמי)

נתניהו החליט בסוף, אחרי התייעצויות, להמשיך את ביקורו ברומא כמתוכנן. הוא נימק את זה בכך ש"הטרור לא יכתיב לנו" את לוחות הזמנים. האמת היא שפיגוע קשה, רב הרוגים, היה מעלה אותו בחזרה על המטוס. זהו חשבון דמים אכזרי, בלתי נמנע, אבל הוא מתקיים תמיד.

היום ייפגש נתניהו, כאמור, עם ראש הממשלה האיטלקית, אשת הימין הצעירה שנבחרה באוקטובר האחרון והפכה מאז פופולרית מאוד בארצה ובאירופה בכלל. אחרי כן, צפויה לנתניהו שבת חביבה בחיק המשפחה, עד לראשון בבוקר, הרחק הרחק משאון הפיגועים והמפגינים בישראל.

אחיזת עיניים

בעצם, אפשר פשוט לכלול את הנסיעה המטורללת הזו לרומא עם הטירוף המדינתי ואז לקבל את הכול כמו גזירת גורל שאין ממנה מוצא.

זה המצב. אחרי כמה שיחות לא קצרות שניהלתי אתמול עם אנשי נתניהו ועם השר לביטחון לאומי איתמר בן-גביר, שהסתובב אתמול בנתב"ג כמו שריף מקומי, מלווה בצבא מאבטחים משלו, אני מוכן להתחייב כאן שאנחנו לפני מלחמת הכול בכול.

אחרי כמה שיחות לא קצרות שניהלתי אתמול עם אנשי נתניהו ועם בן-גביר, שהסתובב אתמול בנתב"ג כמו שריף מקומי, מלווה בצבא מאבטחים משלו, אני מוכן להתחייב כאן שאנחנו לפני מלחמת הכול בכול

השר לביטחון הלאומי איתמר בן גביר בנתב"ג, 9 במרץ 2023 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)
השר לביטחון הלאומי איתמר בן גביר בנתב"ג, 9 במרץ 2023 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)

המשבר הלאומי רק בתחילת הדרך, אין ולא תהיה פשרה, המתווה הוא אחיזת עיניים – ולא חשוב מי מוביל אותו וגם לא מה יאמר הנשיא יצחק הרצוג, שתפס אתמול צד ברור ונחרץ נגד חוקי הרפורמה של שר המשפטים יריב לוין ויו"ר ועדת החוקה, ח"כ שמחה רוטמן.

הסיפור פשוט: המהפכה המשפטית מבחינת נתניהו ואנשיו היא כורח עמוק נגד מערכת המשפט, אותה הם רואים כמושחתת ורקובה מהיסוד. השנאה שלהם לשופטים מתחרה רק באיבה שהם רוחשים לאנשי הפרקליטות.

הסיפור פשוט: המהפכה המשפטית מבחינת נתניהו ואנשיו היא כורח עמוק נגד מערכת המשפט, אותה הם רואים כמושחתת ורקובה מהיסוד. השנאה שלהם לשופטים מתחרה רק באיבה שהם רוחשים לאנשי הפרקליטות

זוהי תפיסת עולם כמעט דתית. מנקודת המבט הזו, מהצד שלהם, אין מקום לשום פשרה בנושאים שבאים להסיר את הרוע השיפוטי שהשתלט על המדינה. מי שחושב שיש שמץ של סיכוי שנתניהו-לוין-רוטמן יוותרו על השליטה המוחלטת בוועדה לבחירת שופטים – לא יודע מה הוא מדבר.

ומה לגבי ההפגנות? אז ככה: נתניהו ואנשיו חושבים שאלה הפגנות של מדינת תל אביב. ההפגנות הללו מטרידות ומציקות להם, אבל לא יזיזו אותם מן המטרה. אתה לא מזהה שם (עדיין?) חרדה שתביא למחשבה שנייה.

מפגינים מוחים נגד המהפכה המשפטית ליד ביתו של יריב לוין במודיעין, 9 במרץ 2023 (צילום: פלאש 90)
מפגינים מוחים נגד המהפכה המשפטית ליד ביתו של יריב לוין במודיעין, 9 במרץ 2023 (צילום: פלאש 90)

אפילו הטענות של הכלכלנים, ביניהם גם בליכוד, על הקטסטרופה שצפויה כאן אם הרפורמה תעבור לא מתקבלות במלואן. תמיד יהיה שם מי שיאמר כי בפולין ובהונגריה דווקא חל שיפור כלכלי אחרי שהפכו לדמוקרטיות אוטוריטריות. "אפילו בטורקיה המצב השתפר", אמר אתמול בחיוך אחד המקורבים לנתניהו.

תמיד יהיה שם מי שיאמר כי בפולין ובהונגריה דווקא חל שיפור כלכלי אחרי שהפכו לדמוקרטיות אוטוריטריות. "אפילו בטורקיה המצב השתפר", אמר אתמול בחיוך אחד המקורבים לנתניהו

עוד 751 מילים ו-1 תגובות
סגירה