רבה צבאית קוראת בתורה בבסיס של צבא היבשה האמריקני (צילום: JWB Jewish Chaplains Council)
JWB Jewish Chaplains Council

סוכות בגוונטאנאמו הרבנים הצבאיים בארה"ב מתכוננים לחגים

עשרות רבנים צבאיים אמריקאים עושים בימים אלה את דרכם לבסיסים ברחבי העולם, כדי להיות עם החיילים היהודים בתקופת החגים ● יש שם ייצוג לגברים ולנשים, לאורתודוקסיים ולרפורמיים, וגם ועד פעיל שקיים מאז 1917 ● "כל חייל יהודי יכול לבקש להיפגש איתנו"

אז איפה אתם עושים את החגים? עבור כמה עשרות רבנים צבאיים בארצות הברית – המשרתים בקבע ובמילואים – התשובה נעה בין אפגניסטן לעיראק, בין קובה לקוריאה הדרומית. בימים אלה הם יוצאים לבסיסי ארצות הברית בכל רחבי העולם, כדי לקרב למסורת את חיילים היהודים המשרתים בכל זרועות הצבא.

הרבה מלינדה זלמה, למשל, כבר בדרך לבסיס האמריקני בגוונטנאמו שבקובה, מקום משכנו של בסיס צי גדול, וכמובן של בית הכלא הידוע לשמצה, שבו מחזיקה ארצות הברית עצורים החשודים במעורבות בטרור נגדה.

במקום משרתים 15-20 חיילים יהודים, ואין להם רב קבוע. הרבה זלמה תמלא את החסר לתקופת החגים. "אני אהיה שם למשך שבועיים, ואנהל את תפילות ראש השנה, שבת ויום כיפור", היא מספרת לפני צאתה לדרך.

"הייתי שם בעבר. אין שם בית כנסת, אלא חדר המוקצה לתפילה". למי שדואג, זלמה מרגיעה ומספרת שמניסיונה, גוונטנאמו הוא "לא מקום מסוכן".

את שירות המילואים שלה עשתה הרבה זלמה בבסיסים רבים ברחבי העולם. היא החלה את דרכה המקצועית דווקא כסטודנטית להנדסה, אבל אחרי חצי שנה החליטה לעבור ללימודי דת.

זלמה למדה שנתיים בבית ספר קונסרבטיבי לרבנות בירושלים. משנת 2003 היא משמשת כרבה בצבא האמריקני, וחלק גדול מתפקידה, היא מספרת, כולל דווקא הרצאות ותדרוכים על יהדות לחיילים שאינם יהודים.

עשרת אלפים חיילים יהודים

כעשרת אלפים חיילים יהודים משרתים במדים בזרועות השונות של צבא ארה"ב, והם זכאים לשירותי דת צמודים של 36 רבנים בקבע, הפרושים ברחבי העולם – בבסיסים בארצות הברית ומעבר לים ועל סיפון נושאת מטוסים.

הרבנים נושאים דרגות קצונה ועובדים קשה כדי לספק שירותי דת לכל דורש. ועכשיו לקראת ראש השנה ויום כיפור, הם מתוגברים בעשרות רבנים במילואים, שנמצאים בבדרכם לבסיסים הקדמיים, מצוידים במחזורי תפילה וספרי תורה.

את התפקיד ממלאים נשים וגברים כאחד, מכל הזרמים ביהדות. כמו הרב האורתודוקסי מיכאל בראם, המשרת בבסיס האקדמיה של חיל האוויר בקולורדו; הרב הקונסרבטיבי ג'וש שרווין, בבסיס המארינס בקמפ פנדלטון בקליפורניה; או מיכאל כהן, רב רפורמי שמשרת בבסיס של צבא היבשה בג'ורג'יה.

"הארגון שלנו מבטיח שיהיו רבנים במרבית הבסיסים בעולם. הם מוצבים ל-2-3 שנים", אומר הרב אירווין אלסון, העומד בראש ועד הרבנים הצבאיים, שנוסד ב-1917. אלסון השתחרר לפני שלוש שנים בדרגת קפטן, אחרי 25 שנה במדים.

"חלק גדול מהקריירה הרבנית שלי עשיתי עם המארינס באי אוקינאווה ביפן, ושירתי גם כמה פעמים לתקופות של חודש עד ארבעה חודשים בעיראק", וזה היה אולי החלק הקשה ביותר של שירותו כרב צבאי, הוא מספר.

"הארגון שלנו מבטיח שיהיו רבנים במרבית הבסיסים בעולם", אומר הרב אירווין אלסון, העומד בראש ועד הרבנים הצבאיים, שנוסד ב-1917. אלסון השתחרר לפני שלוש שנים בדרגת קפטן, אחרי 25 שנה במדים

בשנת 2003 נלווה אלסון לחיילי המארינס שהיו בכוח האמריקני הכובש שייצא מכווית וסיים בבגדד. ב-2004 הוא סיפק שירותי דת ללוחמים היהודים שהשתתפו בקרב על פלוג'ה. כעבור שנה שב לסבב נוסף של כמה שבועות בבגדד.

"היינו שני רבנים בעיראק. אני השתייכתי למארינס והרב השני לצבא היבשה. שנינו עברנו ממקום למקום כדי לספק שירותי דת. בדרך כלל הצטרפתי למסוקים שעברו בין הבסיסים. בכל מקום שאליו הגעתי, הודיעו כי רב עומד כעת לרשותו של מי שנזקק לשירותי דת. עשינו את זה בשבת ובחגים – אבל לא רק. גם בימים רגילים, כל חייל יהודי יכול היה לבקש להיפגש אתי".

הרב אלסון הוצב גם בצי השישי בים התיכון, וביקר פעמים רבות בנמל חיפה. הוא דובר עברית, וגאה לספר שבבסיס הצי האמריקני בעיר אנאפוליס, ממזרח לוושינגטון, פועל בית כנסת מפואר ובו ספר תורה מתנת חיל הים הישראלי.

התפקיד של הרבנים הוא להבטיח מתן שירותי דת ברחבי העולם, לא רק לעשרת אלפים החיילים היהודים, אלא גם ל-15 אלף בני משפחותיהם, הנלווים אליהם.

בני המשפחות לא עוברים, כמובן, לגור באפגנטיסטן או עיראק, אבל בהחלט נודדים עם החיילים שלהם לבסיסים הגדולים, ביפן, דרום קוריאה, או גרמניה, שבה ריכוז הבסיסים האמריקנים הגדול בעולם. שלא לדבר על בסיסים בקליפורניה, צפון קרוליינה, ניו-ג'רזי, ג'ורג'יה ומתקנים אחרים בארה"ב ובעולם.

הרבה אמילי רוזנצווייג (צילום: JWB Jewish Chaplains Council)
הרבה אמילי רוזנצווייג (צילום: JWB Jewish Chaplains Council)

הרבה אמילי רוזנצווייג תעשה השנה את החגים על סיפון נושאת המטוסים נימיץ באוקיינוס השקט. רוזנצוויג, לויטננט בדרגתה הצבאית, מספרת שרצתה להיות רבה כבר בגיל 15. אם זה לא היה הולך, היא אומרת, "הייתי נעשית ברמנית".

היא למדה בהיברו יוניון קולג' בירושלים, המוסד העיקרי של התנועה הרפורמית ללימודי רבנות וחזנות. את הסמכתה היא השלימה בלוס אנג'לס, והפכה לרבה בבית כנסת באוהיו למשך 5 שנים. היא משרתת בחיל הים האמריקני זה 6 שנים.

כשהייתה מוצבת בהוואי מילאה תפקיד כפול: היא גם טיפלה בחיילי המארינס, הצי, חיל האוויר ומשמר החופים שהוצבו שם וגם ניהלה את הפעילות הדתית של הקהילה היהודית בפרל הארבור. כעת, בתפקידה על צי משחתות בחוף המערבי של ארה"ב ובאוקיינוס השקט, היא מטפלת בכ-30 לוחמים יהודים.

"ב-2014 נקראתי להוביל את תפילות הימים הנוראים על נושאת המטוסים ג'ורג' וושינגטון", סיפרה רוזנצווייג. "הטיסו אותי מאילינוי לאי גואם, שם עליתי על הספינה, ניהלתי את התפילות ושברתי את הצום עם הימאים"

"ב-2014 נקראתי להוביל את תפילות הימים הנוראים על נושאת המטוסים ג'ורג' וושינגטון, שלא היה עליה רב", סיפרה רוזנצווייג. "הטיסו אותי מאילינוי לאי גואם, שם עליתי על הספינה, ניהלתי את התפילות ושברתי את הצום עם הימאים".

הרבה רוזנצוויג אומרת שהיא הייתה יוצאת ברצון לעשות את החגים באפגניסטן. כעת מוצב באפגניסטן רב אחד דרך קבע, ורב נוסף הצטרף אליו להעביר את עשרת ימי תשובה עם החיילים היהודים המשרתים במדינה שסועת הקרבות. אם יעמוד הממשל בהתחייבותו להוציא את החיילים האמריקנים מהמדינה, יתכן שתהיה זו הפעם האחרונה שבה מתקיימות באפגניסטן תפילות לימים הנוראים.

עוד 806 מילים
סגירה