לבנונים צופים בנאומו של מזכ"ל חזבאללה חסן נסראללה בביירות, 6 במרץ 2023 (צילום: AP Photo/Bilal Hussein)
AP Photo/Bilal Hussein

נסראללה מזהה חולשה בישראל וצובר ביטחון, אך גם הוא יודע שהתגובה בוא תבוא

בנאומו אתמול, בחר מזכ"ל חזבאללה בעמימות האופיינית בדרך כלל דווקא לישראל ● אולם המסר לא היה בין השורות, אלא איום ממשי להגיב על כל פגיעה בלבנון כנקמה על הפיגוע במגידו ● בכיר במערכת הביטחון: "אסור להיגרר, חייבים להתאפק ולהגיב במקום ובזמן שמתאים לנו עם הישג תודעתי גדול ככל הניתן, שיובן היטב בצד השני" ● פרשנות

ביום רביעי שעבר, כשראש הממשלה בנימין נתניהו עוד היה בכנסת, המתינו לו אנשיו בשדה התעופה בן-גוריון לקראת טיסתו לביקור מדיני בגרמניה. תשומת הלב נחלקה לשניים: חלקם – אפילו רובם – עסקו במתווה הנשיא שהוצג באותו ערב, ואחרים בפיגוע במגידו שנסיבותיו נחשפו שעות קודם לכן ושמו קץ לחרושת שמועות של שלושה ימים.

למרות שלא הרבו בדיבור, ניכר היה שישראל לא מגששת באפלה בחקירת הפיגוע. אמנם באותו ערב היו יותר סימני שאלה מסימני קריאה, אבל הכיוון הכללי היה ברור. מבלי שישראל אמרה זאת במפורש, האצבע המאשימה הופנתה לחזבאללה – ולשם גם הופנה הזרקור המודיעיני.

בדיוק שבוע אחר כך, הגיעה התגובה של מזכ"ל חזבאללה – שעד כה לא הגיב כלל לאירוע מגידו. בנאומו אתמול, בחר חסן נסראללה במדיניות העמימות האופיינית בדרך כלל דווקא לישראל. הוא דיבר על הפיגוע בלשון כללית, נוגע לא נוגע, רומז, משחק עם המילים. כרגיל, נסראללה קורא נכון מאוד את הרחשים בחברה הישראלית, במיוחד כשהיא משדרת חולשה.

הוא דיבר על הפיגוע בלשון כללית, נוגע לא נוגע, רומז, משחק עם המילים. כרגיל, נסראללה קורא נכון מאוד את הרחשים בחברה הישראלית, במיוחד כשהיא משדרת חולשה

בכלל, נסראללה מרים לאחרונה את הטון בכל הקשור לישראל. משהו השתנה בביטחון שהוא מפגין כלפי חוץ. יכול להיות שמדובר בזיהוי החולשה החברתית בישראל, יכול להיות שהוא מרגיש חזק מספיק צבאית, יכול להיות שהוא מרגיש שהוא כבר שולט קצת יותר בזירה הפנים-לבנונית. ויכול להיות – וכנראה סביר – שכל התשובות נכונות.

חייל בגבול הצפון אחרי הפיגוע בצומת מגידו, 15 במרץ 2023 (צילום: דובר צה"ל)
חייל בגבול הצפון אחרי הפיגוע בצומת מגידו, 15 במרץ 2023 (צילום: דובר צה"ל)

מכאן ועד הסתכנות במלחמה עם ישראל, המרחק כנראה גדול. המצב הכלכלי בלבנון עדיין קשה מאוד והמערכת הפוליטית שם משותקת, כשהצדדים מתקשים להגיע להסכמה על מועמדים לתפקידי הנשיא וראש הממשלה. איראן וערב הסעודית, שתמיד בחשו בהסדרים הללו ומשכו כל אחת לכיוונה, נמצאות לאחרונה בתהליך של התקרבות, ועדיין אין הסכמה בעניין הלבנוני.

מי שהקשיב לנאום נסראללה אתמול, הבין מייד מה הוא אומר. הפעם המסר לא היה בין השורות, אלא איום ממשי להגיב על כל פגיעה בלבנון כנקמה על הפיגוע במגידו. ולא רק פגיעה צבאית אלא גם פעולה ביטחונית. נסראללה הקפיד להדגיש את זה – ולמעשה הרחיב את מנעד המקרים האפשריים. כלומר, חזבאללה רואה עצמו חופשי להגיב על פי הפרשנות שלו למה שהוא יפרש כפרובוקציה או פעולה ישראלית.

מי שהקשיב לנאום נסראללה אתמול, הבין מייד מה הוא אומר. הפעם המסר לא היה בין השורות, אלא איום ממשי להגיב על כל פגיעה בלבנון כנקמה על הפיגוע במגידו

במקרה הזה ההגדרה רחבה והיא יכולה להיות מתורגמת לא רק לחיסול כזה או אחר או פגיעה בתשתית של הארגון, אלא גם לטיסות בגובה נמוך של חיל האוויר מעל שמי לבנון, למשל. זו פעולה שהפכה לשגרתית בשנים האחרונות, בכל פעם שישראל רצתה להרתיע את חזבאללה.

הנאום אמש לא ממש חרג מדפוס הפעולה הקבוע של נסראללה. חזבאללה וישראל מנהלים כבר כמה עשורים דו-שיח ברור – במילים או במעשים. שני הצדדים מודעים היטב לכללי המשחק, וגם אם לא יודו בפומבי, שני הצדדים מנסים גם לשמור עליהם ככל הניתן.

לבנונים צופים בנאומו של מזכ"ל חזבאללה חסן נסראללה בביירות, 6 במרץ 2023 (צילום: AP Photo/Bilal Hussein)
לבנונים צופים בנאומו של מזכ"ל חזבאללה חסן נסראללה בביירות, 6 במרץ 2023 (צילום: AP Photo/Bilal Hussein)

דוגמה לכך ניתן לראות באירועי אפריל 2020. על פי פרסומים זרים, ישראל ירתה טיל לעבר מכוניתו של פעיל חזבאללה בכיר שחצה מלבנון לסוריה דקות אחרי מעבר הגבול. הטיל הראשון פגע לפני הרכב, הפעיל ושני אנשים שהיו עימו נמלטו ורק אחר כך הושמד הרכב. ישראל רצתה להעביר מסר כי היא מודעת ועוקבת אחרי הפעילות של חזבאללה בסוריה.

חזבאללה לא המתין הרבה עם מתן תשובה משלו. כמה ימים אחר ירי הטילים בסוריה, שלוש חוליות של הארגון הגיעו לשלושה מקומות שונים בגדר הגבול עם ישראל בדרום לבנון וחתכו אותה. מי שהגיע לגדר וחתך אותה יכול היה גם לחדור לישראל, ולא עשה זאת. מבחינת נסראללה זו הייתה התשובה למסר המאיים של ישראל. היא לא גבתה מחיר בירי הטילים, הוא הסתפק בחיתוך הגדר.

לא בכדי ישראל לא תוקפת את שיירות הנשק בלבנון, אלא מקדימה לעשות את זה בסוריה. בשטחו של אסד, כללי המשחק כבר גובשו ואין סכנה לתגובה. מול לבנון המצב שונה לחלוטין: שם מאזן ההתרעה פועל לשני הכיוונים.

לא בכדי ישראל לא תוקפת את השיירות בלבנון, אלא מקדימה לעשות זאת בסוריה – שם כללי המשחק כבר גובשו ואין סכנה לתגובה. מול לבנון המצב שונה לחלוטין ומאזן ההתרעה פועל לשני הכיוונים

זו אחת הסיבות שהקולות שעלו בירושלים להגיב מהר לפיגוע במגידו נשכחו כלעומת שבאו, למרות שבחיל האוויר כבר החלה התכוננות. "ב-2006, בפעם האחרונה שישראל הגיבה מהבטן לפעולה של חזבאללה, זה נגמר במלחמה של 33 ימים. אסור להיגרר, חייבים להתאפק ולהגיב במקום ובזמן שמתאים לנו עם הישג תודעתי גדול ככל הניתן, שיובן היטב בצד השני", אמר בכיר במערכת הביטחון מייד אחרי חשיפת אירוע מגידו.

חיילים בגבול הצפון אחרי הפיגוע בצומת מגידו, 15 במרץ 2023 (צילום: דובר צה
חיילים בגבול הצפון אחרי הפיגוע בצומת מגידו, 15 במרץ 2023 (צילום: דובר צה"ל)

במהלך הביקור שלו בברלין, נתניהו סירב להתייחס לפיגוע. זה לא שישראל לא תגיב, היא כן. אלה כללי המשחק שהיא גיבשה מאז מלחמת לבנון השנייה – כל שכן מול חזבאללה. ההערכה הסבירה היא שזו לא תהיה פעולה רועשת וגלויה אלא שקטה עם מסר ברור.

את השקט הזה בצד הישראלי, נסראללה מפרש נכון.

זה לא שישראל לא תגיב, היא כן. אלה כללי המשחק שהיא גיבשה מאז מלחמת לבנון השנייה – כל שכן מול חזבאללה. ההערכה הסבירה היא שזו לא תהיה פעולה רועשת וגלויה אלא שקטה עם מסר ברור

עוד 768 מילים
סגירה