לאיחוד החזיתות של לבנון, עזה והגדה - נתניהו צירף אמש את ירדן

מלך ירדן עבדאללה השני בריאיון לרשת סי-אן-אן, 28 בדצמבר 2022 (צילום: צילום מסך, סי-אן-אן)
צילום מסך, סי-אן-אן
מלך ירדן עבדאללה השני בריאיון לרשת סי-אן-אן, 28 בדצמבר 2022

את עיקר האירועים שחווינו אתמול אפשר לתמצת בהידוק הברית בין בנימין נתניהו לבין בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר, וארגון הרחוב הימני לקראת העימות עם מערכת המשפט על ביטול של חוקי ההפיכה.

את עיקר האירועים שחווינו אתמול אפשר לתמצת בהידוק הברית בין נתניהו לבין סמוטריץ' ובן גביר, וארגון הרחוב הימני לקראת העימות עם מערכת המשפט על ביטול חוקי ההפיכה

בכך, למעשה, נתניהו פותח חזית ביטחונית חדשה, החזית של ירדן, לצד איחוד חזיתות הגדה ולבנון במהלך הרמדאן, שמפניו מזהירה מערכת הביטחון, ושעמד ברקע החלטת שר הביטחון יואב גלנט למסור את ההודעה לאומה, שגררה את פיטוריו בהמשך.

מה שקורה בירדן צריך להדאיג את ישראל לא פחות מאשר בלבנון. שבטי הבדואים מתקרבים לאחים המוסלמים, ומנהיג האחים בירדן, השיח' מוראד אל-עדאילה, הזהיר שרובי צבא ירדן יכוונו כלפי ישראל. וזאת אחרי שלפני חודש השיח' של השבט הגדול, בנו סח'ר, התחייב להגן על אל-אקצא (אם המלך עבדאללה ייכשל במשימה).

צבא ירדן מורכב מבני השבטים, והוא זה שפרוס לאורך הגבול הארוך עם ישראל, ולמעשה הוא אשר מגן על הגבול הארוך שלנו. הסכנה היא שלא רק שבני השבטים לא ימנעו חדירות טרור לישראל, אלא הם עצמם ירו לתוך ישראל.

ומדוע שיעשו זאת? החוקר הירדני, עורייב א-רנתאווי כתב (אל-חורה, 22.5.22) כי כל ההנחות שירדן הניחה בבסיס הסכם השלום ישראל קורסות, ובראשן שישראל תוותר על חזון המדינה הפלסטינית בירדן, "המולדת החלופית".

צבא ירדן מורכב מבני השבטים, והוא זה שפרוש לאורך הגבול הארוך עם ישראל. למעשה, הוא זה שמגן על הגבול שלנו. הסכנה היא שלא רק שבני השבטים לא ימנעו חדירות טרור לישראל, אלא הם עצמם ירו לתוכה

וכעת ברור, לדברי א-רנתאווי, שכאשר סמוטריץ' ובן גביר הם מובילי הממשלה של נתניהו, המדיניות האמיתית של ממשלת ישראל היא ליצור נכבה חדשה אשר תגרש את הפלסטינים מן הגדה המערבית לגדה המזרחית. כך, לטענתו, יש להבין את חתירתם של השניים לחולל מהומות בירושלים ובגדה המערבית.

לדבריו, בחוגי העלית הירדנית כבר שואלים מדוע על ירדן להיות שומר הגבול עם ישראל. אם ישראל לא תכבד את הסטטוס קוו על הר הבית, וסמוטריץ' ובן גביר יקדמו את הנכבה, צבא ירדן ייסוג מן הפריסה לאורך הגבול, והגבול למעשה יהיה פרוץ.

זה לא יקרה מחר, בעיקר מכיוון שירדן תלויה בישראל במים וגז טבעי, אבל אם היא תחליט לנקוט בצעד זה, ישראל לא תוכל לנתק את אספקת המים והגז לירדן. נגיע למצב עזתי שבו יש בעיות ביטחוניות עם ירדן, אבל ישראל ממשיכה לספק לה את כל צרכיה, כמו בעזה.

מה שקרה אתמול הוא קידום נוער הגבעות, הכוח המרכזי שתפקידו לחולל את הנכבה, לכוח רשמי בפיקודו של בן גביר במסגרת "המשמר הלאומי", אשר לא יחמיץ את ההזדמנות של רמדאן לחולל מהומות על הר הבית.

מול בן גביר וסמוטריץ' הפטריוטים, הרמטכ"ל הרצי הלוי "נכשל" בתפקידו לעצור את "הסרבנות" של "האנרכיסטים". בנאומו אתמול הדגיש נתניהו את המהומות של "האנרכיסטים" כלומר, המילואימניקים, מול הפגנת הימין שרוממה את רוחו.

מה שקרה אמש הוא קידום נוער הגבעות, הכוח המרכזי שתפקידו לחולל את הנכבה, לכוח רשמי בפיקוד בן גביר, "המשמר הלאומי", שלא יחמיץ את הזדמנות רמדאן לחולל מהומות על הר הבית

בעוד "הנכשל" הלוי מייחד את זמנו בניסיון להתמודד מול איחוד החזיתות של לבנון, עזה והגדה, נתניהו פותח לו חזית חדשה ממזרח, וכל זאת כדי להרתיע את בג"ץ בשלב פסילת חוקי ההפיכה והכרזת הנבצרות. אחרי בג"ץ ה 11:0 אני לא מציע לאף אחד לסמוך על בג"ץ. הלקח של נתניהו מה 11:0 שיש לו סיכוי גם בחזית הזאת.

פנחס ענברי הוא חוקר בכיר של מזרח התיכון, עיתונאי, סופר, תסריטאי ומשורר. שימש שנים רבות חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה. חיבר ספרי עיון על בבעיה הפלסטינית. הרומנים שחיבר יחד עם אשתו אביבה הם: "על גב סופה" - על אתגרי הקהילות הנוצריות בגליל המערבי בימי המנדט הבריטי מול האסלאם הרדיקלי ומעמד האישה, ו"שומר השאול" עוסק בשחיתות הישראלית.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 516 מילים
סגירה