סטודנטיות פלסטיניות מפגינות ביום הנכבה באוניברסיטת תל אביב, 15 במאי 2022 (צילום: Tomer Neuberg/Flash90)
Tomer Neuberg/Flash90

בימין זועמים על סיורים לתיירים בירושלים בנושא תולדות העם הפלסטיני

במקום להתעלם ולהכחיש את ההיסטוריה הפלסטינית כדאי לסמוטריץ' ללמוד מהסיורים של הווקף הירדני ● ערב הסעודית מצטרפת לארגון שנגחאי בזמן שסין מוכיחה שהיא הופכת לשחקנית מרכזית במזרח התיכון ● מה השעה בלבנון? תלוי את מי שואלים ● במסגרת נרמול היחסים עם איראן, תיירים יוכלו לבקר בסיני ● והשבוע ב־2002 – יוזמת השלום הסעודית ● קסניה סבטלובה מסכמת שבוע במזה"ת

הווקף הירדני מציג: תולדות העם הפלסטיני לפני הנכבה

אחרי ששר האוצר בצלאל סמוטריץ' נאם את נאומו ההיסטורי בפריז מאחורי פודיום הכולל את מפת ארץ ישראל השלמה בתוספת הממלכה ההאשמית של ירדן – מתברר שהווקף הירדני מציע סיורים מיוחדים בירושלים בנושא תולדות הפלסטינים בחלק המערבי של העיר, מהתקופה שלפני הנכבה.

בחוגי הימין התקוממו לנוכח ההתפתחות הזאת. בזמן שדברי סמוטריץ' לא עוררו שום זעם או זעזוע – הם תקפו את הוואקף הירדני והאשימו אותו בהסתה פרועה ובניסיון לשלול את הלגיטימציה של קיומה של מדינת ישראל.

אין ספק שהצד הירדני נדהם מעזות המצח של השר הישראלי, שהכחיש באופן פומבי את קיום העם הפלסטיני – וגם הוסיף לחזון ארץ ישראל השלמה את הממלכה ההאשמית. בפרלמנט הירדני גינו את דברי סמוטריץ' ודרשו לגרש את השגריר הישראלי מהממלכה. אולם, אין להחלטות הללו הרבה תוקף והן לא מחייבות.

סיורי הנכבה במערב ירושלים לא זהים, כמובן, לדברי הבלע של סמוטריץ' בנוגע לעם הפלסטיני. לפני 1948 הפלסטינים חיו גם במזרח וגם במערב ירושלים – והיו חלק אינטגרלי מהעיר. הייתה להם היסטוריה – והיא לא נעלמת לשום מקום רק בגלל שר בור כזה או אחר.

חברי ההגנה מסיירים בשכונת קטמון בירושלים, 6 במאי 1948 (צילום: AP Photo/Pringle)
חברי ההגנה מסיירים בשכונת קטמון בירושלים, 6 במאי 1948 (צילום: AP Photo/Pringle)

סיורי הנכבה במערב ירושלים לא זהים, כמובן, לדברי הבלע של סמוטריץ' בנוגע לעם הפלסטיני. לפני 1948 הפלסטינים חיו גם במזרח וגם במערב ירושלים – והיו חלק אינטגרלי מהעיר

ההפך הוא הנכון, משום שמתעלמים מההיסטוריה הזאת, ישראלים רבים מתקיימים בבועה סגורה ורחוקה שנות אור מהסיפור האמיתי של הישראלים והפלסטינים במזרח התיכון.

דווקא כדאי שסמוטריץ', שרים וח"כים נוספים המכחישים את קיום העם הפלסטיני ישתתפו בסיורי הנכבה של הווקף הירדני. אולי שם הם יגלו הרבה עובדות מעניינות על אותם אנשים שהם דורשים לגרש, לשרוף ולהשמיד.

ערב הסעודית מצטרפת לארגון שנגחאי

אחרי הביקור של הנשיא הסיני בריאד והתיווך הסיני בין ערב הסעודית ואיראן – הממשלה בערב הסעודית אישרה את ההצטרפות של הממלכה לארגון שנגחאי לשיתוף פעולה. ארגון שנגחאי הוא ארגון פוליטי, כלכלי וביטחוני בינלאומי אירו־אסייתי.

חוץ מסין, גם הודו, קזחסטן, קירגיזסטן, רוסיה, טג'יקיסטן, פקיסטן ואוזבקיסטן חברות בו – ואיראן אמורה להצטרף  לשורות הארגון בקרוב. ההחלטה על ההצטרפות לארגון הזה התקבלה עוד לפני שנתיים, אך רק עכשיו – כשברור לכל שסין וערב הסעודית צועדות יחד לעבר האופק – הגיע האשרור הסופי.

סין מתעתדת לשחק תפקיד משמעותי יותר במזרח התיכון כבר בעת הקרובה. כשמחברים את כל חלקי הפאזל יחד, מתברר שהיא כבר מעורבת מאוד בכל מה שקורה כאן

סין מתעתדת לשחק תפקיד משמעותי יותר במזרח התיכון כבר בעת הקרובה. כשמחברים את כל חלקי הפאזל יחד, מתברר שהיא כבר מעורבת מאוד בכל מה שקורה כאן. הסינים בונים את הבירה האדמיניסטרטיבית החדשה במצרים, משקיעים הון תועפות בתשתיות הנפט בעיראק ומקימים שם מאות בתי ספר.

ההתפתחות ביחסים עם ערב הסעודית מגיעה בזמן שיחסי וושינגטון וריאד נמצאים בשפל. ערב הסעודית לא מוותרת על ארה"ב אך אומרת בקול ברור שהיא מתכוונת לפזר את הז'יטונים על פני כל השחקניות הגלובליות – וסין היא אחת השחקניות המרכזיות.

בלבנון השסועה אפילו הזמן הוא נושא למחלוקת

כבר כמה שנים שהלבנונים לא מסוגלים להסכים על דבר. בחירת נשיא היא עניין רגיש שיכול לקחת חודשים רבים ואף שנים – וכך גם הרכבת הממשלה. אולם, מסתבר שגם בנושאים ניטרליים לכאורה הלבנונים מתקשים להגיע לפתרון.

כשהגיע הזמן לעבור לשעון הקיץ, המוסלמים – שבדיוק נכנסו לחודש רמדאן – התנגדו למהלך ודרשו לדחות את המעבר בחודש. אולם, העדה הנוצרית התמרמרה והכריזה שמשום שלא התייעצו איתה – היא עוברת לשעון קיץ בכל מקרה.

רוכל יושב ליד שני שעונים המראים את הזמנים השונים בלבנון, 27 במרץ 2023 (צילום: AP Photo/Mohammed Zaatari)
רוכל יושב ליד שעונים המראים את הזמנים השונים בלבנון, 27 במרץ 2023 (צילום: AP Photo/Mohammed Zaatari)

כשהגיע הזמן לעבור לשעון הקיץ, המוסלמים – שבדיוק נכנסו לחודש רמדאן – התנגדו למהלך ודרשו לדחות את המעבר בחודש. אולם, העדה הנוצרית התמרמרה והכריזה על מעבר לשעון קיץ בכל מקרה

ביום למוחרת מיליוני לבנונים התעוררו ולא ידעו מה השעה בארצם. הבלבול הזה אופייני לכל מדינה ביום הראשון של המעבר אך בארץ הארזים הבלבול היה קשה ומורכב יותר מבכל מקום אחר. חולה לבנוני מוסלמי, שקבע תור לרופא לבנוני נוצרי, הגיע שעה מאוחר מדי. במקביל, התעוררו שאלות לגבי לוח הטיסות וזמני קבלה במשרדים ממשלתיים.

הסיפור הזה מצביע על פילוג עמוק מאוד הקיים בלבנון בקרב ההנהגה הפוליטית, שאפילו בשעת משבר לאומי קשה מתקשה לסכם בינה לבין עצמה על פי איזה זמן תחיה המדינה בתקופה הקצרה. ישראל צריכה להיזהר מאוד מלבנוניזציה – גם בהקשר של המיליציות החמושות הכפופות לפלג כזה או אחר, וגם בהקשר הפוליטי הרחב.

תיירים מאיראן יוכלו לבקר בחצי האי סיני

האם התיירים האיראנים יחליפו את התיירים מאוקראינה ומרוסיה במצרים? מאז תחילת המלחמה באוקראינה, זרם התיירים משם פסק לחלוטין מהסיבות הברורות – וגם התיירות מרוסיה פחתה באופן משמעותי.

התיירים האיראנים עד לאחרונה לא היו רצויים במצרים ובאתרי הנופש בים האדום משום שהיחסים הדיפלומטיים בין המדינות היו בעייתיים למדי. אחרי הרצח של הנשיא אנואר סאדאת ב־6 באוקטובר 1981, האיראנים קראו לרחוב בטהרן על שמו של הקצין שירה בסאדאת – והיחסים התדרדרו במהרה לשפל.

נופי סיני (צילום: יוסי אלוני/פלאש90)
נופי סיני (צילום: יוסי אלוני/פלאש90)

עתה מצרים החליטה לאפשר לתיירים איראנים לקבל אשרות כניסה עבור הביקור בדרום סיני. ככל הנראה, הצעד הזה הוא חלק מההתחממות הכללית בין איראן למדינות ערב. במסגרת המגמה הזאת, ערב הסעודית ואיראן חידשו את היחסים הדיפלומטיים ופתחו שוב את השגרירויות, וגם מדינות נוספות כגון בחריין הצטרפו למעגל המנרמלים.

עתה מצרים החליטה לאפשר לתיירים איראנים לקבל אשרות כניסה עבור הביקור בדרום סיני. ככל הנראה, הצעד הזה הוא חלק מההתחממות הכללית בין איראן למדינות ערב

השאלה שמתעוררת מייד בהקשר של ישראל היא האם המגמה המסתמנת – ובמיוחד זרם התיירים האיראנים שיגיעו בקרוב לדרום סיני – תפגע בביטחון של אזרחי ישראל? מצד אחד, ישראלים מגיעים גם לגאורגיה, אזרבייג'ן ותאילנד, שגם שם יש לא מעט תיירים ישראלים.

מצד שני, סיני ידעה בעבר פיגועי טרור גדולים וקשים. בשלב הזה מדובר בתוכנית פיילוט ובמצרים עומדים להחליט על סמך מה שיקרה בחודשים הקרובים האם העניין משתלם והאם התיירים מאיראן יזכו בהקלות נוספות.

היום הזה בתולדות מזה"ת: יוזמת השלום של ערב הסעודית

ב־27 במרץ 2002, במהלך כינוס של הליגה הערבית בביירות, יורש העצר הסעודי הנסיך עבדאללה בין עבד אל־עזיז (לימים המלך עבדאללה), הטיל פצצה והדהים את המשתתפים כאשר שם על השולחן את יוזמת השלום שלו למזרח התיכון.

הנסיך הסעודי עבדאללה (במרכז) עם משלחתו בפתיחת הפסגה הערבית בבירות ב-2002, עתידים לדון ביוזמה הסעודית לשלום בין ישראל לפלסטין (צילום: AP Photo/Santiago Lyon)
הנסיך הסעודי עבדאללה (במרכז) עם משלחתו בפתיחת הפסגה הערבית בבירות ב־2002 (צילום: AP Photo/Santiago Lyon)

עבדאללה חשף לראשונה את הרעיון הזה במהלך שיחתו עם הפרשן האמריקאי תומאס פרידמן כ־10 ימים לפני כינוס הליגה הערבית. אולם, מעטים חשבו שתוך זמן כל כך קצר הוא יספיק גם לארגן תמיכה רחבה בעולם הערבי ובחו"ל – וגם לקדם את היוזמה באופן פומבי ובגלוי.

היוזמה הציעה לנרמל את היחסים בין ישראל לכל המדינות הערביות בתמורה לפתרון מדיני לסכסוך הישראלי–פלסטיני: נסיגה מהשטחים, הקמה של מדינה פלסטינית ופתרון צודק ומוסכם לסוגיית הפליטים הפלסטינים

היוזמה הציעה לנרמל את היחסים בין ישראל לכל המדינות הערביות בתמורה לפתרון מדיני לסכסוך הישראלי–פלסטיני: נסיגה מהשטחים, הקמה של מדינה פלסטינית שבירתה מזרח ירושלים ופתרון צודק ומוסכם לסוגיית הפליטים הפלסטינים.

כל המדינות הערביות החברות בליגה הערבית אימצו את היוזמה ובשנת 2007 אשררו אותה שוב. מדינת ישראל מעולם לא ענתה באופן רשמי ליוזמת השלום הערבית.

עוד 1,017 מילים
סגירה