בית חב"ד באתונה, 28 במרץ 2023 (צילום: AP Photo/Thanassis Stavrakis)
AP Photo/Thanassis Stavrakis

ישראל צריכה לנצל את המתיחות בין איראן לאירופה כמנוף לחץ

חשיפת תשתית הטרור ביוון מעידה על עומק החדירה של המוסד לפעילות כוח קודס של משמרות המהפכה ועל המוטיבציה הגוברת של איראן לגבות מחיר מישראל ● הפעולות באירופה מוכיחות כי התחושה בטהרן כיום היא שהציר הרוסי–סיני החדש מהווה משקל נגד לארה"ב והמערב ● לכן, חשיפת התשתית היא לא רק הישג מודיעיני – אלא גם מנוף לחץ מדיני חשוב ● פרשנות

"הפעולה הזו תיראה כמו הפיגוע בתיאטרון בפריז ב־2015", כתב חאיידר לסוחר הנשק האלבני. בשלב הזה החליט איש המאפיה לנתק מגע ואולי גם לזרוק טיפ קטן לשירותי הביטחון היוונים.

התיאור הזה אמיתי. הוא נחשף בסוף השבוע האחרון בדיון סגור בבית משפט באתונה, בעת הבקשה להארכת המעצר של שני האזרחים הפקיסטניים שגויסו לשורות משמרות המהפכה כדי לבצע את "טבח פסח" בבית חב"ד, ברובע הבילויים פסירי במרכזה של בירת יוון.

כל הפרטים כאן לקוחים מחקירת השניים, שנעצרו כבר בתחילת חודש פברואר בדרום יוון. חאיידר בן ה־27, מנהיג החוליה, נעצר באי זקינתוס, וחוסיין בן ה־29 בעיר ספרטה. מדובר בתיאור של שיטות הפעולה האיראניות – ומולן יכולות המעקב המודיעיני של המוסד.

שני העצורים והמפעיל שלהם הכירו זה את זה בכפר הולדתם בפקיסטן, מה שהיווה את הבסיס לגיוסם. המפעיל בן ה־30 למד עם אחד מהם בבית הספר בכפר. כמו כן, המפעיל מגיע ממשפחת פשע מקומית; אביו כלוא באשמת רצח; אחיו מבוקש באשמת רצח; והוא עצמו נמלט לאיראן לאחר שביצע רצח.

שוטר יווני בכניסה לבית המשפט באתונה, מרץ 2023 (צילום: AP Photo/Petros Giannakouris)
שוטר יווני בכניסה לבית המשפט באתונה, מרץ 2023 (צילום: AP Photo/Petros Giannakouris)

המפעיל בטהרן לא סמך על כישורי הניווט והזיהוי של חאיידר וחוסיין – וביקש מהם, אחרי שהביעו את הסכמתם לבצע את הפיגוע, להגיע פיזית למקום ולצלם את המבנה

בסוף השבוע האחרון – במקביל לדיון הארכת המעצר של השניים – נעצרו בפרברי אתונה עוד שמונה שוהים בלתי חוקיים, כולם פקיסטניים, חלקם אירחו את חאיידר וחוסיין בזמן הביקורים שערכו באתונה לקראת הפיגוע. המפעיל בטהרן לא סמך על כישורי הניווט והזיהוי של חאיידר וחוסיין – וביקש מהם, אחרי שהביעו את הסכמתם לבצע את הפיגוע, להגיע פיזית למקום ולצלם את המבנה.

אחרי שקיבל את הסרטונים והתמונות של בית חב"ד, הוא אישר להם להתקדם בתכנון הפיגוע. בשלב הזה פנה חאיידר לסוחר נשק מהמאפיה האלבנית – וביקש להצטייד במקלעים. הסוחר השתחצן בפניו בשיחה הראשונה כי ידע לספק לו כל מה שירצה.

בשיחה השנייה, כשהתברר לאלבני מה התכנון, הוא ניתק מגע מייד. עובדתית, לא דווח שהוא נעצר על־ידי משטרת יוון, מה שמעלה את האפשרות לשיתוף פעולה מוקדם מצדו בחקירה. חשיפת התשתית היוונית מעידה על שני דברים: ראשית, על עומק החדירה של המוסד לפעילות כוח קודס של משמרות המהפכה.

שנית, על המוטיבציה הגוברת של איראן לגבות מחיר מישראל על סדרת החיסולים על אדמתה, כשהבולט שבהם הוא חיסולו של ראש תוכנית הגרעין מוחסן פחרי־זאדה בנובמבר 2020. המוסד העביר ליוונים את ההתראה הראשונית על התשתית האיראנית כבר באוגוסט 2022.

בית חב"ד באתונה, 28 במרץ 2023 (צילום: AP Photo/Thanassis Stavrakis)
בית חב"ד באתונה, 28 במרץ 2023 (צילום: AP Photo/Thanassis Stavrakis)

חשיפת התשתית היוונית מעידה על שני דברים: ראשית, על עומק החדירה של המוסד לפעילות כוח קודס של משמרות המהפכה. שנית, על המוטיבציה הגוברת של איראן לגבות מחיר מישראל

אז, ככל הנראה, נוצר הקשר הראשוני בין המפעיל, שישב במשרדי כוח קודס בטהרן, לשני מכריו מהכפר בפקיסטן. השניים, שוהים בלתי חוקיים שעברו את הגבול מטורקיה ב־2019, התפרנסו מעבודות מזדמנות. השכר הגבוה – 15 אלף אירו לכל הרוג – קסם להם כבר בתחילת הדרך.

"אותו סכום גם ישולם לכל מי שתגייס וישתתף בפיגוע", הבטיח המפעיל. חאיידר הגיע לאתונה וניסה לגייס עוד שלושה פקיסטניים לתשתית – אבל הם סירבו. "אני מבטיח לשלוח סרטונים של כל הרוג ופצוע", הוא כתב למפעיל שלו, כדי להבטיח את הסכום הדימיוני שהובטח לו.

תשובת המפעיל הייתה: "אנחנו נחלץ אתכם מיוון אחרי הפיגוע, נטיס אתכם לטהרן – ונעזור לכם לפתוח מסעדה". לא ברור איך זה היה אמור ליקרות. בדרך כלל כשאיראן עושה שימוש בגורם שלישי, היא מתנערת מאחריות. כך היה עם המתנקש מאזרבייג'ן שנתפס בקפריסין, עם המתנקשים בגאורגיה ועם החוליות באיסטנבול.

אולם, איראן פועלת אחרת כשזה נוגע לאנשי משמרות המהפכה הכלואים באירופה. אסדוללה אסדי – קצין של משמרות המהפכה – כלוא מאז 2018 בבלגיה אחרי שנידון למאסר של 20 שנה על תכנון פיגוע מטען בהפגנה של גולים איראניים ליד פריז.

משרדי האיחוד האירופי בבריסל, בלגיה (צילום: iStock)
משרדי האיחוד האירופי בבריסל, בלגיה (צילום: iStock)

תחת כסות של דיפלומט בשגרירות וינה, הוא העביר מטען קטלני שהגיע בדואר דיפלומטי מאיראן לצמד סוכנים שפגש במסעדה בלוכסמבורג. הוא עצמו נעצר בבלגיה כשעשה את דרכו בחזרה לווינה. למרות החסינות הדיפלומטית, בלגיה קיבלה החלטה אמיצה – שעליה היא תשלם בהמשך מחיר כבד.

השלטונות הבלגים יצרו תקדים משפטי – חסינות דיפלומטית עומדת לשליח רק במדינה שבה הוא משרת,  במקרה הזה – אוסטריה. משום שאסדי ביצע את הפשע במדינה אחרת – החסינות אינה תקפה, וכך הוא הועמד למשפט.

איראן במקרה הזה לא שקטה לרגע, והחלה לעצור אזרחים בלגים בשטחה באשמת ריגול. אוליביה ונדקסטל שילם את המחיר. הוא נעצר בטהרן ונגזרו עליו 40 שנות מאסר

חומר מרשיע היה בשפע – המוסד הישראלי העביר צילומים, סרטונים על התשתית, תיעוד של העברת המטענים ויעדי הפיגוע. איראן במקרה הזה לא שקטה לרגע, והחלה לעצור אזרחים בלגים בשטחה באשמת ריגול. אוליביה ונדקסטל שילם את המחיר.

ונדקסטל, עובד סיוע בן 41 שהתגורר באיראן מ־2015, נעצר בטהרן באשמת ריגול ונגזרו עליו 40 שנות מאסר –כפול מהעונש של אסדי, זה לא מקרי. איראן רוצה לשדר כאן מסר מרתיע לאירופה – אל תתעסקו איתנו. במקרה הבלגי המסר עבר ועבד.

דגל איראן מתנוסס מול המשרדים הראשיים של הסוכנות לאנרגיה אטומית בווינה, אוסטריה, 24 במאי 2021 (צילום: AP Photo/Michael Gruber)
דגל איראן מתנוסס מול המשרדים הראשיים של הסוכנות לאנרגיה אטומית בווינה, אוסטריה, 24 במאי 2021 (צילום: AP Photo/Michael Gruber)

ממשלת בלגיה חתמה לפני שנה על הסכם עם המשטר האיראני לחילופי שבויים. אלא שבינתיים בית המשפט העליון של בלגיה עצר את המהלך. בחזה לסיכול הפיגוע ביוון. שגרירות איראן באתונה מיהרה בסוף השבוע שעבר להתנער מההאשמות.

במקרה הזה ההתנהלות הישראלית הייתה חריגה. ביום חמישי הוציא המוסד דרך לשכת ראש הממלשה הודעה רשמית כי משמרות המהפכה הם שעומדים מאחורי תכנון הפיגוע. בהשוואה לפעולה בבלגיה, התשתית ביוון נראית חובבנית, אולי כי איראן לא שמה את כל כובד משקלה על הפיגוע הזה.

אחרי הכשלונות בטורקיה, בקפריסין ובגאורגיה, איראן לא חוששת לפעול על אדמת אירופה. התעוזה הזו יכולה להיות מוסברת מצד אחד בפזיזות איראנית – ומצד שני כביטחון עצמי גובר במאבק מול המערב

למרות זאת, יש כאן הרבה מאוד סימני אזהרה. אחרי הכשלונות בטורקיה, בקפריסין ובגאורגיה, איראן לא חוששת לפעול על אדמת אירופה. התעוזה הזו יכולה להיות מוסברת מצד אחד בפזיזות איראנית – ומצד שני כביטחון עצמי גובר במאבק מול המערב.

התחושה באיראן כיום היא שהציר החדש עם רוסיה וסין הוא משקל נגד לארה"ב והמערב. חילופי המסרים החריפים ביו ירושלים לוושינגטון והמצב הפנימי בישראל בהחלט תורמים להרגשה הזו. נוסף על כך, האיראנים מעודדים מאוד מהתחממות היחסים עם סעודיה ועם מדינות המפרץ. מבחינתם, זה פתח לתקיעת טריז ב"הסכמי אברהם".

צעדה של משמרות המהפכה ברחובות טהרן (צילום: AP Photo/Ebrahim Noroozi)
צעדה של משמרות המהפכה ברחובות טהרן (צילום: AP Photo/Ebrahim Noroozi)

בהיבט הישראלי מדובר במגמה מסוכנת. זו הסיבה למגעים הדיפלומטיים הקדחתניים שמנהלת ישראל בבירות אירופה בשבועות האחרונים. איראן עברה בברלין, בפריז ובלונדון לצד הרע – ובישראל רוצים לנצל את המומנטום. יש כאן הזדמנות לשני הישגים משמעותיים: הכרזה על מנגנון "הגלגול לאחור" של הסכם הגרעין – והכרזה כלל אירופית על משמרות המהפכה כארגון טרור.

לכן, חשיפת תשתית הטרור על אדמת אירופה היא לא רק הישג מודיעיני אלא גם מנוף לחץ מדיני חשוב.

עוד 978 מילים
סגירה