בני גנץ, בנימין נתניהו (צילום: פלאש90, מונטז')
פלאש90, מונטז'

השיחות בבית הנשיא עשויות לקבוע מי יהיה ראש הממשלה הבא

מצבור הבעיות הפוליטיות, הביטחוניות והכלכליות שנתניהו הביא על עצמו הוציאו לו קצת את החשק להמשיך ברפורמה המשפטית ● מנגד, בני גנץ הוא כוכב תהליך ההידברות והמרוויח העיקרי כרגע מהמצב - מהיום ועד הבחירות, זה יהיה הטיקט שלו ● המשמעות היא שגם נתניהו וגם גנץ נמצאים כרגע במלכוד ● פרשנות

ביום ראשון יתחדשו הדיונים בבית הנשיא על הרפורמה המשפטית. הכוונה לקיים את המשא ומתן בקצב יותר אינטנסיבי, מרתון בין נציגי המפלגות שיימשך שעות ארוכות בכל יום.

מצב המו"מ ועמדות הצדדים לא השתנו מאז ההתכנסות האחרונה לפני החג. פוליטיקאים משני הצדדים מודים שהפערים גדולים, העסק מורכב, ולפעמים יש סתירות בין הסעיפים שאפשר או אי אפשר להגיע עליהם להסכמה.

מה שכן השתנה במרוצת הימים הללו זה המיצוב הפוליטי של השחקנים המרכזיים. מצד אחד בנימין נתניהו, מצד שני בני גנץ. מצבור הבעיות הפוליטיות, הביטחוניות והכלכליות שנתניהו הביא על עצמו הוציאו לו קצת את החשק להמשיך ברפורמה הזו.

נתניהו בשפל, והסקרים מעידים על כך. נדמה לי שהוא קצת התייאש מהסיכוי שהרפורמה החדשה תחולל שינוי במשפט שלו, גם אם הוא עדיין רוצה לנקום במערכות החוק.

השאלה הכי מסקרנת מיום ראשון ואילך היא האם נתניהו עדיין יתעקש על הרפורמה שיריב לוין הציג ב-4 בינואר, או שהוא הוא ילך על רפורמה חלקית – או שהוא יוותר לגמרי. אני חושב שהוא מתלבט בין שתי האפשרויות האחרונות. בראיון שנתניהו העניק אתמול לערוץ 14 אפשר היה לשמוע טקסטים של התקפלות.

גנץ, יו"ר המחנה הממלכתי, הוא כוכב ההידברות בבית הנשיא. בסקרים הוא מגיע למספרים שעליהם לא חלם כשנכנס לחיים הפוליטיים בינואר 2019. הקפיצות שלו הן בטור הנדסי מעורר תדהמה. לפני חמישה חודשים גנץ עמד על 12 מנדטים בסקרים והיום הוא מגרד את ה-30 עם פער של שישה אחוזים על נתניהו בשאלת ההתאמה לראשות הממשלה.

גנץ עונה על התביעה של רוב הציבור להגיע להסכם. אפילו בש"ס הוא גיבור הפשרה, אורח רצוי אצל הרב דוד יוסף שמרעיף עליו תשבחות. ההידברות בבית הנשיא ובכלל היא כרטיס הביקור שלו מהיום ועד הבחירות, ואסור לו לבזבז את הדיבידנד הזה.

גנץ עונה על התביעה של רוב הציבור להגיע להסכם. אפילו בש"ס הוא גיבור הפשרה. ההידברות בבית הנשיא ובכלל היא כרטיס הביקור שלו מהיום ועד הבחירות, ואסור לו לבזבז את הדיבידנד הזה

זו הסיבה שחילי טרופר, מקורבו של גנץ וחבר בצוות ההידברות, מתאבד על המשא ומתן הזה, שונא את ההפגנות מול הבתים של הפוליטיקאים, ומנסה להגיע להסכם עם כל הצדדים. טרופר יודע שאם יחול כאן כישלון, גנץ עלול לחזור הרחק לאחור.

ח"כ חילי טרופר (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
ח"כ חילי טרופר (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)

נתניהו וגנץ מחפשים פשרה, אבל שניהם במלכוד. נתניהו לא יכול להמשיך עם הרפורמה של לוין ולהסתבך עם הנשיא ביידן, חצי העם, המוכנות של הצבא, הכלכלה וכל מה שראינו לפני החג. מצד שני, אם יוותר הוא ימצא את עצמו בצרות עם לוין, בצלאל סמוטריץ', איתמר בן גביר וחבריהם בימין.

נתניהו לא יכול להמשיך עם הרפורמה של לוין ולהסתבך עם הנשיא ביידן, חצי העם, הצבא, הכלכלה וכל מה שראינו לפני החג. מצד שני, אם יוותר הוא ימצא את עצמו בצרות עם לוין, סמוטריץ', בן גביר וחבריהם

לגנץ מחכה מארב מכיוון אחר. יש מצב שהוא יגיע להסכם עם הליכוד, אבל יאיר לפיד יטיל וטו. מה עושים אז? מעבירים את ההסכם בכנסת יחד עם הליכוד, אומר לי גורם במחנה הממלכתי. אלא שאז מסתכנים שוב בצניחה בסקרים, אם מתנגדי הרפורמה ירגישו שעבדו עליהם.

זו הסיטואציה המורכבת שבה נתונים המתדיינים לקראת חידוש השיחות. האינטרס להגיע לפשרה גבוה, אבל הפערים עצומים, לפחות על פי רוב הדוברים. הדבר היחידי שאפשר לומר ברגע זה הוא שהרפורמה של יריב לוין – קפוט.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
3
עוד 483 מילים ו-3 תגובות
סגירה