שר החוץ אלי כהן במסיבת עיתונאים בפולין, 22 במרץ 2023 (צילום: AP Photo/Michal Dyjuk)
AP Photo/Michal Dyjuk
שר החוץ אלי כהן במסיבת עיתונאים בפולין, 22 במרץ 2023

"נכון להתחלף אחרי שנתיים. אדבר עם כ"ץ"

ריאיון הזמן אוזל לשר החוץ, שדוהר להשיג כמה שיותר הצלחות בשנה הראשונה בתפקיד ● בריאיון לזמן ישראל הוא אומר שהוא מתכוון לשוחח עם מחליפו כ"ץ כדי שזה ידחה את כניסתו לתפקיד, טוען שמאי גולן תהיה קונסולית מוצלחת בניו יורק ("האנגלית שלה טובה"), מסביר כי המהפכה המשפטית צריכה להתמקד כרגע בשינוי שיטת בחירת השופטים ("זה יצמצם את האקטיביזם") – ומבקר את שר האוצר והנגיד לנוכח העלאות הריבית ("עושים לעצמם חיים קלים")

לשר החוץ אלי כהן נותרו עוד שמונה חודשים בתפקיד. ב־29 בדצמבר 2023 אמורה להסתיים הקדנציה שלו – ושר החוץ לשעבר ישראל כ"ץ, שכיום מכהן כשר האנרגיה, יכנס לתפקיד למשך שנתיים. בהמשך, במהלך שנת 2026, אמור כהן לחזור לתפקיד לשנה נוספת. זה הסכם הרוטציה המוזר שנחתם בליכוד.

החלוקה הזו מביאה את כהן להתנהל כפי שהוא מתנהל. הוא מודע לכך שיתכן שהוא לא יחזור למשרד ב־2026 ולכן, למעשה, יש בידיו שנה אחת בלבד בתפקיד הנחשק. לכן, הוא קבע מספר יעדים ליצירת השפעה ובולטות.

למשל, נסיעות מהירות למקומות וליעדים המבליטים את פעילותו של השר כמו סודאן וקייב; פתיחת השמיים מעל לעומאן; סיוע לטורקיה במהלך רעש האדמה; והנסיעה החד־פעמית בשבוע שעבר למדינה מאוד סגורה לעולם החיצון, מדינה שישראל רוצה לייצר בה נוכחות בשל הקרבה שלה לאיראן – טורקמניסטן.

הריאיון עם כהן נערך בקונקשן – בחניית הביניים באיסטנבול – אחרי ארבע שעות טיסה מהבירה המבודדת והמוזרה אשחבאד ולפני הטיסה לתל אביב. לפני הביקור בטורקמניסטן, הגיע שר החוץ בלוויית כ־30 אנשי עסקים לבאקו, עיר הבירה של אזרבייג'ן.  שם יש לישראל מגוון אינטרסים: ייצוא ביטחוני; מכירת מפעלי התפלת מים; מכירת לוויינים – וייבוא של כשליש מתצרוכת הדלק שלנו.

שר החוץ אלי כהן בעת כניסתו לתפקיד , 2 בינואר 2023 (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)
שר החוץ אלי כהן בעת כניסתו לתפקיד, 2 בינואר 2023 (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)

החלוקה הזו מביאה את כהן להתנהל כפי שהוא מתנהל. הוא מודע לכך שיתכן שהוא לא יחזור למשרד ב־2026 ולכן, למעשה, יש בידיו שנה אחת בלבד בתפקיד הנחשק

"עד היום שמנו דגש, במשרד החוץ, על מדינות המפרץ הפרסי כדי להגיע להרחבת 'הסכמי אברהם' ועל מדינות באפריקה. עם הביקור הזה, בשתי מדינות גדולות ומשמעותיות, אנחנו מייצרים הרחבה לאזור האירו־אסיה. אומנם מדובר במדינות מוסלמיות, אבל סוגיית הדת אינה דומיננטית אצלן".

הביקור הראשון שלך כשר חוץ היה לסודאן. יצרת קשר עם הגנרל עבד אל־פתאח אל־בורהאן – והייתם קרובים לחתימה על הסכם. אולם, האמריקאים ביקשו להמתין בשל המצב הפוליטי־לוחמתי שם, וכעת הכול התהפך. אין בעצם משמעות לאותו ביקור כי המדינה נמצאת במאבק בין שני פלגים צבאיים.
"הדבר החשוב הוא שסודאן לא תחזור לאחור, שלא יהיה מצב שגורמים אסלאמיסטיים כמו בתקופת עומר אל־בשיר (הנשיא הדיקטטור שכיהן 30 שנה עד 2019) ייקחו את המושכות.

"כל אחד יודע איך זה מתחיל, אבל לא יודע אך זה נגמר. לכן יש פעילות אינטנסיבית של ארה"ב, ישראל, איחוד האמירויות וערב הסעודית להחזרת המצב לקדמותו".

איך ישראל יכולה להחזיר את המצב לקדמותו בסודאן?
"אנחנו מעבירים מסרים ומנסים להרגיע את המצב. אנחנו בקשר עם המצרים. באזור שלנו צריך ליזום ולדחוף לדברים כדי שיקרו – ולא לחכות שהדברים יתרחשו מעצמם. סודאן נמצאת במצב של ממשלת מעבר כבר יותר משנה, מעורבות אמריקאית גבוהה יותר היא חיונית".

עשן מיתמר באזור ח'רטום, סודאן, 19 באפריל 2023 (צילום: AP Photo/Marwan Ali)
עשן מיתמר באזור ח'רטום, סודאן, 19 באפריל 2023 (צילום: AP Photo/Marwan Ali)

"רוטציה של שנה זה פחות טוב בעיניי"

לפי ההסכם בתוך הליכוד, יש לך תקופה של שנה בתפקיד שר החוץ – ואחר כך שנתיים כשר האנרגיה. זה זמן מוגבל. מבחוץ זה נראה שאתה מבקש לרוץ מהר, לייצר השפעה בזמן קצר. אין לך זמן לתהליכים. 
"בעיניי, רוטציה של שנה, שנתיים, שנה – זה דבר פחות טוב. נכון היה להחליף בתפקיד במחצית התקופה ואני אנסה לשוחח על כך עם ישראל [כ"ץ] בזמן הקרוב.

"שנית, השרים שכיהנו לפניי, שימשו בתפקיד כל אחד כשנה – ישראל כ"ץ, גבי אשכנזי ויאיר לפיד. אני מאמין שצריך לעשות חלוקה של ארבע שנים, חצי־חצי. מאז שנכנסתי לתפקיד בניתי תוכנית עבודה מתוך הנחה שאני בתפקיד למשך שנה – וכבר בארבעה חודשים הצלחנו לייצר פריצות דרך.

"הנחנו תשתית ליחסים עם סודאן; שיפרנו יחסים עם טורקיה; פתחתנו את השמיים לטיסות מעל עומאן; שיקמנו את היחסים עם פולין; פפואה גינאה החדשה הודיעה כי תפתח שגרירות בירושלים; ערכנו נסיעה חשובה לקייב ונסענו לאזרבייג'ן ולטורקמניסטן; מדובר בהישגים שאחרים לא עשו במשך שנה".

"אני מאמין שצריך לעשות חלוקה של ארבע שנים, חצי־חצי. מאז שנכנסתי לתפקיד בניתי תוכנית עבודה מתוך הנחה שאני בתפקיד למשך שנה – וכבר בארבעה חודשים הצלחנו לייצר פריצות דרך"

אחרים הצליחו פחות כי ראש הממשלה בנימין נתניהו הצר את צעדיהם? 
"מה? (כהן צוחק, ט"ש). בכל משרד בו עבדתי, הכלכלה או המודיעין, הנעתי תהליכים. בכל מקום עבדתי קשה. במשרד החוץ ניתן להוציא מהלכים לפועל בקצב מהר יחסית. זה לא דומה למשרד האנרגיה. שם, מהרגע שמפרסמים מכרז או פרויקט תשתית ועד שהוא מתרחש יכולות לעבור שנים".

אלי כהן בכנס השלטון המקומי, 8 בדצמבר 2022 (צילום: Tomer Neuberg/Flash90)
אלי כהן בכנס השלטון המקומי, 8 בדצמבר 2022 (צילום: Tomer Neuberg/Flash90)

נפגשת עם נשיא אזרבייג'ן אילהם אלייב. בשנים האחרונות ישראל לקחה צד במלחמה נגד ארמניה בחבל נגורנו קרבאך. ישראל סיפקה כמויות עצומות של נשק לאזרים. בחלק מהדיווחים נודע על פצצות מצרר שפגעו באזרחים ארמניים. האזרבייג'נים מספרים שניצחו את המלחמה בזכות הנשק הזה.
"מרבית מדינות ה־G7 מתאפיינות בתעשיות נשק חזקות. צרפת, ארה"ב, הן מוכרות נשק".

אבל אנחנו לא ה־G7, אנחנו מדינת היהודים. זה לא כתם מוסרי בעיניך? המסר שלנו אמור להיות "לֹא יִשָּׂא גוֹי אֶל גּוֹי חֶרֶב וְלֹא יִלְמְדוּ עוֹד מִלְחָמָה" ולא מכירות אינסופיות של נשק.
"אנחנו חיים באחד המקומות המורכבים ביותר בעולם ובנינו יכולות צבאיות עצומות ועצמאיות. אני חושב שאנחנו פועלים באחריות ומקפידים על כללים בינלאומיים – ולא מוכרים למדינות שיש איתן בעיות".

"אנחנו חיים באחד המקומות המורכבים ביותר בעולם ובנינו יכולות צבאיות עצומות ועצמאיות. אני חושב שאנחנו פועלים באחריות ומקפידים על כללים בינלאומיים – ולא מוכרים למדינות שיש איתן בעיות"

אזרבייג'ן היא לא דוגמה לכך? הם הפעילו נשקים נגד אזרחים לא מעורבים.
"הציוד שאנחנו מוכרים נמכר במקביל על־ידי מרבית המדינות הדמוקרטיות. אצלנו יש ועדת שרים שבוחנת את העסקאות, שמוודאת שאנחנו לא מוכרים למדינות בעייתיות".

הוועדה הזו התכנסה מאז שקמה הממשלה? 
"כן, היא התכנסה ואני יושב בוועדה".

ארמני מנגורנו קרבאך הולך לצד בניין מגורים שהופגז על ידי אזרבייג'ן בשושה, סוף אוקטובר 2020 (צילום: גילעד שדה)
ארמני מנגורנו קרבאך לצד בניין מגורים שהופגז על ידי אזרבייג'ן בשושה, אוקטובר 2020 (צילום: גילעד שדה)

ופסלתם עסקאות כלשהן? 
"לא, לא היו עסקאות שפסלנו".

במהלך הביקור שלך באזרבייג'ן, דווח על סגירת עסקת רכש לוויינים מחברה ישראלית.
"קיבלנו מהאזרים דיווח על כך שהם בחרו בחברה ישראלית לעסקת רכש ללוויינים. אבל אני חייב להגיד שהעסקה המשמעותית יותר היא מכירת מתקני התפלת מים. מעבר לכך, הביקור בבאקו היה בעיקר לאות הערכה על כך שהם פתחו שגרירות בישראל, אחרי 30 שנות מערכת יחסים.

"זה התקיים בזכות חימום היחסים בין ישראל לטורקיה וגם כהשפעה עקיפה של 'הסכמי אברהם'".

"האנגלית שלה מצוינת. היא תעשה הסברה טובה למדינה"

מה עמדתך על המינוי של מאי גולן לתפקיד הקונסולית הישראלית בניו יורק? 
"מינויים פוליטיים משמשים לעיתים לפתרון בעיות קואליציוניות כאלה ואחרות – זה לא משהו חדש, זה קרה כבר בעבר. גם בממשלה הקודמת של בנט ולפיד".

מאי גולן במליאת הכנסת, 16 בינואר 2023 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
מאי גולן במליאת הכנסת, 16 בינואר 2023 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

היא מתאימה לדעתך להיות קונסולית ישראל בניו יורק, על רקע הציוצים שלה נגד הנשיא ג'ו ביידן ועמדותיה הגזעניות? 
"היא דוברת אנגלית ברמה גבוהה מאוד. יודעת לדבר באופן ראוי ויכולה לעשות תפקיד הסברה ראוי. בינתיים אני מבין שהיא טרם השיבה להצעה. יתכן שהיא מעדיפה להמשיך בכנסת. לכן, אני לא בטוח כמה זה רלוונטי".

יש התנגדות של האמריקאים למינוי שלה. אני שומעת מאנשים שם, ממכוני מחקר ומארגונים יהודיים. היא יכולה להיות הפנים של משרד החוץ, של מדינת ישראל? 
"כן, היא יכולה להיות הפנים של ההסברה. אני לא קיבלתי פידבק מגורמים רשמיים. בכל מקרה, אנחנו עדיין לא במצב שהיא השיבה באופן חיובי להצעה".

זה במסגרת המינויים הפוליטיים של ראש הממשלה. לך יש או אין אמירה מטעמך במינוי הזה?
"יש סיכום ביני לבין ראש הממשלה, שחלק מהמינויים הפוליטיים אני אעשה – וחלק הוא יעשה. בקרוב אביא גם אני מינוי פוליטי בבירה מרכזית באירופה".

"יש סיכום ביני לבין ראש הממשלה, שחלק מהמינויים הפוליטיים אני אעשה – וחלק הוא יעשה. בקרוב אביא גם אני מינוי פוליטי בבירה מרכזית באירופה"

כהן לא מעוניין למסור פרטים נוספים בנושא, אך מכיוון שלונדון ופריז הן אינם מינויים שלו – ההנחה היא שמדובר ברומא, בה סיים השגריר לשעבר דרור אידר לאחרונה את התפקיד. לפני כמה ימים פורסם שנתניהו עשוי למנות את ח"כ בועז ביסמוט לשגריר בפריז.

לפי שעה מדברים על ראש עיריית מעלה אדומים בני כשריאל כמועמד לתפקיד השגריר באיטליה, זאת על אף שבמשרד החוץ כבר אישרו מועמד אחר (מינוי מקצועי) לתפקיד.

ח"כ בועז ביסמוט בוועדת הכנסת, 17 בינואר 2023 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
ח"כ בועז ביסמוט בוועדת הכנסת, 17 בינואר 2023 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)

לאחרונה הודיע הקונסול הישראלי בניו יורק אסף זמיר שהוא עוזב את תפקידו על רקע ההפיכה המשפטית. כהן מעדיף שלא לפתוח חזית פומבית עם זמיר. הוא לא רוצה עימות חזיתי איתו ועם אחרים. בכלל, זה מאפיין את סגנונו הפוליטי, הוא לא חובב עימותים ושימוש בשפה בוטה.

מצד אחד, לא ניתן לשמוע ממנו ביקורת על חבריו לסיעה כמו דוד אמסלם, מאי גולן, טלי גוטליב או גלית דיסטל־אטבריאן בגין שימוש בשפת ביבים נגד מתנגדים פוליטיים – ועל ריקודים אינסופיים על השסע העדתי. כהן הוא עוף נדיר בליכוד של ימינו – לא משתלח באזרחי ישראל, גם כשהם חולקים עליו פוליטית ולא עושה פוליטיקה של מכות מתחת לחגורה.

הביקורת שלך על מערכת המשפט היא שצריך למנות יותר שופטים מזרחיים לעליון? החוקים המוצעים על־ידי הממשלה ישרתו את המטרה הזו? 
"קודם כל אני חושב ששופטים צריכים להיבחר לא על רקע עדתי, אלא לפי היכולות והמקצועיות שלהם. כיום, מה שקורה בעליון וגם בצה"ל, זה שיטת חבר מביא חבר – וזה צריך להיעלם מהעולם.

"אני בכלל לא מדבר על מוצא ועדתיות, אלא על כך ששיטה שבה מביאים חברים היא לא ראויה. לא יתכן שהנפוטיזם בעליון עולה על גדותיו".

הפגנה נגד המהפכה המשפטית של יריב לוין ליד ביתו במודיעין, 20 בינואר 2023 (צילום: Jonathan Shaul/Flash90)
הפגנה נגד המהפכה המשפטית של יריב לוין ליד ביתו במודיעין, 20 בינואר 2023 (צילום: Jonathan Shaul/Flash90)

"אני בכלל לא מדבר על מוצא ועדתיות, אלא על כך ששיטה שבה מביאים חברים היא לא ראויה. לא יתכן שהנפוטיזם בעליון עולה על גדותיו"

היו בעיות מהסוג הזה לפני 20 שנה. זה כבר לא נכון להיום.
"כן? באמת? אפילו כשעלתה ההצעה למנות את יוסף אלרון לשופט הייתה התנגדות חריפה של השופטים. השופטת נאור אמרה 'הוא לא מהמיליה שלנו'".

ככה היא אמרה און דה רקורד? היא צוטטה או שמדובר בשמועות לא נכונות לגביה?
"אין לי הקלטה של זה. הבנתי שזו הייתה רוח הדברים בוועדה לבחירת שופטים. אני לא הייתי חבר בוועדה".

מה הכוונה 'המיליה הנכון'? נאור היתה בת ללוחמי אצ"ל וההגנה, גדלה בירושלים, סיימה לימודים בהצטיינות, הייתה בתנועה למען ארץ ישראל השלמה, פעלה עם מתיישבי חברון. הנשיאה חיות גדלה במעברה להורים ניצולי שואה. סבה וסבתה גידלו אותה; באה מבית עני; עבדה כספרנית. אהרן ברק ניצול שואה, הגיע לישראל חסר כל, משפחה של פליטים עם תעודות מזויפות.
"המיליה נוצר דור לאחר מכן.

"השופטים הם אנשים טובים וראויים, אבל צמחו לתוך מיליה. ברק מתהדר בנוצות של יושרה והגינות, אבל לא הייתה הגינות בבית המשפט העליון. הם הפעילו שיטה של פרוטקציה וקשרים – והשיטה לא שונתה עד היום".

מפגינה אוחזת בשלט תמיכה באהרן ברק בהפגנה ליד ביתו בתל אביב, 20 באפריל 2023 (צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90)
מפגינה אוחזת בשלט תמיכה באהרן ברק בהפגנה ליד ביתו בת"א, 20 באפריל 2023 (צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90)

"השופטים הם אנשים טובים וראויים, אבל צמחו לתוך מיליה. ברק מתהדר בנוצות של יושרה והגינות, אבל לא הייתה הגינות בבית המשפט העליון. הם הפעילו שיטה של פרוטקציה וקשרים"

בימים ששהה כהן באזרבייג'ן ובטורקמניסטן התקיימה הפגנה קשה מול ביתו של השופט ברק. אנשים צעקו לעברו שחבל שהנאצים לא חיסלו אותו. כהן אומר כי לא הספיק לראות את הדיווחים החדשותיים אבל הדגיש: "אני נגד אלימות מילולית ופיזית. שאנשים יפגינו איפה שהם רוצים אבל אני קורא לכולם לא לפנות לשיח נמוך, לא לערב בני משפחה".

"הנגיד ושר האוצר עושים לעצמם חיים קלים"

אתה מתחרט על הציוץ שלך נגד הנגיד בנושא העלאת הריבית? המהלכים שלו ציננו את השוק, מה שניסיתם לעשות שנים ארוכות בתקופת משה כחלון כשר אוצר.
"לא מתחרט ולא מחקתי את הציוץ כי אמרתי בצורה ברורה שצריך לפעול בכלים נוספים כדי לבלום את האינפלציה – ולא רק בכלי של העלאת ריבית.

"כמי שעבד בעבר בחברת דירוג, כמי שהוא רו"ח ומכיר את התחום, למאבק באינפלציה יש שני כלים – מוניטרי ופיסקלי. הנגיד ושר האוצר עושים לעצמם חיים קלים. הם יכלו להפעיל כלים אחרים כמו הורדת מס הבלו והורדת מחירי החשמל, שהיו מורידים את האינפלציה. הירידה המינורית שקיימת כיום במחירי הדירות בטלה לעומת העלייה החדה בתשלומי המשכנתה.

"לזוגות צעירים שלקחו משכנתה נשאר הרבה פחות הכנסה פנויה בגלל העלייה בתשלומי משכנתה. אז אי אפשר להעביר ביקורת על הנגיד? ברוח התקופה, אם אתה חושב אחרת מפקיד בכיר – הוא הופך להיות קדוש ואתה חוטף ביקורת.

נגיד בנק ישראל אמיר ירון (מימין) מתעמת עם ח"כ משה גפני (משמאל) בוועדת הכספים של הכנסת, 6 בפברואר 2023 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
נגיד בנק ישראל אמיר ירון (מימין) מתעמת עם ח"כ משה גפני (משמאל) בוועדת הכספים של הכנסת, 6 בפברואר 2023 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

"יכלו להפעיל כלים אחרים כמו הורדת מס הבלו והורדת מחירי החשמל, שהיו מורידים את האינפלציה. הירידה המינורית שקיימת כיום במחירי הדירות בטלה לעומת העלייה החדה בתשלומי המשכנתה"

"רוב האנשים שמתחו עליי ביקורת יודעים שאני צודק. הנגיד חייב להישאר עצמאי, אבל כל מה שאמרתי זה שצריך להפעיל כלים אחרים כדי להוריד את האינפלציה – ולכן, בכוונה, לא מחקתי את הציוץ הזה.

"אני עדיין חושב שהעלאות הריבית אינן סבירות, האינפלציה בישראל היא מחצית ממדינות אירופה, אז מדוע הריבית שלנו צריכה עלייה תלולה כמו באירופה? לאן הם עוד יגיעו עם העלאות הריבית?"

העלאות הריבית החלו לפני שנכנסת לממשלה, זה לא שהנגיד עושה את זה נגד הממשלה שלכם.
"אני לא חושב שהוא עושה את זה נגדנו ואני לא חושב שהוא עושה זאת ממניעים פוליטיים, איני מייחס לו שום שיקול פוליטי. אבל הוא גם היועץ הכלכלי של המדינה והוא צריך להציע עוד כלים למלחמה באינפלציה. העלאת הריבית מקטינה את ההכנסה הפנויה – וזה מקטין את הצריכה הפרטית ובסופו של דבר זה יגרום לאבטלה, יקטין את הכדאיות בהשקעות".

אבל הורדת מיסי בלו והורדת מחירי חשמל כדי שימשכו את האינפלציה למטה, זה לא בסמכות של הנגיד.
"בגלל זה אמרתי שגם שר האוצר אחראי למצב ויש לו עצמאות בתקציב והם צריכים לשבת יחד ולתכנן את הדברים נכון עבור המדינה. זה נכון שהרפורמה המשפטית חשובה, אבל אני חושב על הצעירים שצריכים לשלם משכנתה ונקרעים כל חודש".

בצלאל סמוטריץ' במסיבת עיתונאים במשרד האוצר, 8 בינואר 2023 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
בצלאל סמוטריץ' במסיבת עיתונאים במשרד האוצר, 8 בינואר 2023 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

"זה נכון שהרפורמה המשפטית חשובה, אבל אני חושב על הצעירים שצריכים לשלם משכנתה ונקרעים כל חודש"

לא צריך היה לחוקק את חוק החמץ

עבדת בסוכנויות דירוג אשראי, איך אתה רואה את ההחלטה של מודי'ס להוריד את תחזית הדירוג? 
"מודי'ס אמרו, בעצם, שהנתונים של ישראל טובים מאוד אך מצד שני – משום שהם רואים שיש בלגן בתוך הציבור הישראלי – הרפורמה יוצרת מתח בחברה ולכן הם מורידים את תחזית הדירוג בלי שהם מבינים את הרפורמה באופן מהותי.

"הם התייחסו להלך הרוח. לי יש כבוד גדול למפגינים והם גם באים להפגין מול הבית שלי, אבל מבחינת הדירוג של מודי'ס זה לא סביר שאנשים מדברים נגד ישראל בעולם. המוחים כורתים את הענף שעליו הם יושבים. הרי אין שום קשר בין הרפורמה לבין המערכת הבנקאית הישראלית שהיא יציבה ומפוקחת, אבל הם פעלו ליצור תבהלה".

זה לא שאנשים פעלו ליצור תבהלה אלא שהם נבהלו מכם, מהמהלך שאתם שמתם על השולחן. אנחנו חוזרים עכשיו מאזרבייג'ן, מדינה שהממשלה שלה ממנה שופטים, ברור שאנשים נבהלו מזה, הם חושבים שזה מייצר בעיה למשק.
"למה אנשים נבהלו? מי שחושב שמעמדה של ישראל ייחלש עושה זאת באופן פרשני. בסוף הוציאו את הכסף ואז דווקא בנק בקליפורניה הוא זה שקרס.

"לגבי מינוי שופטים, אמרתי את דעתי לנתניהו – אנחנו סטרטאפ ניישן עם חדשנות, אבל בעולם המשפטי אנחנו לא צריכים להיות יצירתיים. עדיף לנו לקחת מודל שעובד במדינה אחרת, כמו גרמניה, ולבנות את הרפורמה על פי המודל שלהם.

"אני הייתי עושה רפורמה יותר משמעותית, שבה השופטים בכלל לא מעורבים במינוי שופטים – והם נבחרים רק בפרלמנט, כפי שזה קורה בבונדסטאג".

הפגנת הימין בעד המהפכה המשפטית בתל אביב, 30 במרץ 023 (צילום: Erik Marmor/Flash90)
הפגנת הימין בעד המהפכה המשפטית בתל אביב, 30 במרץ 2023 (צילום: Erik Marmor/Flash90)

"אני הייתי עושה רפורמה יותר משמעותית, שבה השופטים בכלל לא מעורבים במינוי שופטים – והם נבחרים רק בפרלמנט, כפי שזה קורה בבונדסטאג"

אבל בגרמניה יש איזונים ובלמים נוספים, מבנה של שני בתי פרלמנט; מדינה פדרלית; ועדה משפטית מיוחדת שממליצה על השופטים, שבה חברים משפטנים.
"אני חושב שצריך לגרום לכך ששופטים לא יהיו חלק מהוועדה לבחירת שופטים. יש להוביל למצב ששופטי עליון מתמנים במליאה בכנסת ברוב משמעותי של כ־72 ח"כים, שזה בדיוק 60% מהכנסת. בתהליך כזה בית המשפט יהיה יותר הטרוגני וזה יעלה את אמון הציבור במערכת המשפט".

אבל הצעה כזו אינה נמצאת כרגע על הפרק.
"עכשיו כשיש פסק זמן מן החקיקה הזו, אפשר לחשוב על זה".

איך יסתיים האירוע? נתניהו דוחה את ההצבעות על ההפיכה המשטרית עד אחרי העברת התקציב? השמועות על מסמוס האירוע נכונות?
"בכנות, נתניהו רוצה להגיע להסכמה רחבה. אם שואלים אותי, במידה שיעבירו את השינוי בוועדה למינוי שופטים – חלק מהחלקים האחרים ברפורמה מתייתרים.

"אם יהיה שינוי בוועדה למינוי שופטים, אנחנו מצפים שהאקטיביזם השיפוטי יפחת ואז הצורך לפסקת התגברות, למשל, יורד. אמרתי בישיבת הסיעה של הליכוד שעלינו לבנות רפורמה טובה ל־20–30 שנים. אם זה לא יבנה נכון זה פשוט לא יחזיק מעמד. תבוא ממשלה אחרת ותבטל הכול.

חבר בצוות משרד החוץ על רקע מסיבת מסיבת העיתונאים של שר החוץ אלי כהן ומקבילו הקפריסאי, 30 במרץ 2023 (צילום: AP Photo/Petros Karadjias)
חבר בצוות משרד החוץ על רקע מסיבת עיתונאים של השר אלי כהן ומקבילו הקפריסאי, 30 במרץ 2023 (צילום: AP Photo/Petros Karadjias)

"אני לא רוצה כחבר קואליציה לשלוט במינוי שופטים, אני רוצה מערכת משפט עצמאית הטרוגנית חזקה עם אמון ציבור. לפעמים בית המשפט צריך להיות חכם ולא צודק.

"בנושא של חוק החמץ, למשל, אני חושב שלא מרוויחים מהחוק הזה. לצערי בית המשפט צריך היה להגיד שלא הכול שפיט. כפי שלא מחוקקים חוק נגד שימוש במכוניות ביום כיפור, כך לא צריך לחוקק חוק חמץ. הלוואי שלא היינו מגיעים לכך".

"אני לא רוצה כחבר קואליציה לשלוט במינוי שופטים, אני רוצה מערכת משפט עצמאית הטרוגנית חזקה עם אמון ציבור. לפעמים בית המשפט צריך להיות חכם ולא צודק"

שאלה אחרונה, תוך כדי שאנחנו נמצאים בטורקמניסטן, אחת המדינות המבודדות והסגורות ביותר בעולם, צייצת וסיפרת שהחמצת את טקס העלאת הדרגה של בתך הבכורה מסג"ם לסגן. זה קורה הרבה? אתה מפסיד את הבית?
"הרגשתי צביטה בלב להחמיץ את הטקס בבסיס.

"אני הייתי בעולם העסקי והרווחתי לא מעט כסף שם – ולא הייתה לי בעיה לעשות ויתור על חומר, אבל העובדה שאני פחות עם המשפחה, זה קשה. דבר אחד אני מקפיד עם כל הנסיעות האלה. בשישי–שבת אני בבית. גם כשאני טס לחו"ל, אין לי מה לחפש שם בסופי שבוע. אני חוזר בשבתות, ולא עושה שבתות תרבות כי בשבת אני עם המשפחה".

עוד 2,509 מילים
סגירה