נתניהו מטריל את הליכוד עם שורת מינויים בלתי נגמרת

"מתי תסיים להרכיב את הממשלה שלך", נתניהו לעג פעם לרבין שהתעכב במינוי ממשלתו ב-1992 ● כעת נדמה כי נתניהו עצמו ימשיך להרכיב ולפרק את הממשלה עד יומה האחרון ● במערכת הפוליטית מתקשים לעקוב אחר שורת המהלכים, האינטריגות, ההצעות, התזוזות, המינויים והביטולים שמבצע ראש הממשלה ● ככה קל לו יותר לסחרר את המערכת - להחזיק את כולם קצר ● פרשנות

ראש הממשלה בנימין נתניהו נושא דברים בישיבת הסיעה של הליכוד בכנסת, 13 במרץ 2023 (צילום: אריק מרמור, פלאש 90)
אריק מרמור, פלאש 90
ראש הממשלה בנימין נתניהו נושא דברים בישיבת הסיעה של הליכוד בכנסת, 13 במרץ 2023

"מתי תסיים להרכיב את הממשלה שלך", לעג יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו ליצחק רבין כאשר התעכב במינוי הממשלה שלו בתחילת שנות ה-90. אנחנו נמצאים קרוב לארבעה חודשים אחרי הקמת הממשלה הנוכחית של נתניהו עצמו, וקשה למצוא בכיר במערכת הפוליטית הימנית שמצליח לעקוב אחרי שורת המהלכים, האינטריגות, ההצעות, התזוזות, המינויים והביטולים שמבצע ראש הממשלה נתניהו מאז מונה לתפקידו.

יש בכירים בליכוד שמשוכנעים כי נתניהו לא ירכיב את הממשלה שלו וימשיך לבצע בה שינויים עד הבחירות הבאות. ככה קל לו יותר לסחרר את המערכת, להחזיק את כולם במתח מתמיד, לפתור בעיות ולעורר חדשות במקומן. הכול כדי לשלוט ולשרוד את התקופה הקשה שעוברת עליו ממילא.

מודל המינוי של מאי גולן לקונסולית בניו יורק מדגים את הטרוף הזה. נתניהו ידע שהמינוי הזה מופרך מיסודו. הוא יודע שגולן אישה מוכשרת מאד ודוברת אנגלית מצוינת בזכות לימוד עצמי נחוש, אך לא יכולה להיות קונסולית – "אלא אם לא תצא משערי הקונסוליה בשדרה השלישית", כפי שהגדיר זאת אחד השרים.

גולן אישה מוכשרת מאד ודוברת אנגלית מצוינת בזכות לימוד עצמי נחוש, אך לא יכולה להיות קונסולית – "אלא אם לא תצא משערי הקונסוליה בשדרה השלישית", כפי שהגדיר זאת אחד השרים

נתניהו יודע שהמינוי הזה לא יכול לעבור את הקהילה היהודית, בעיקר אחרי שורת ההתבטאויות הקיצוניות של גולן שנחשפות בכל מקום.

בנימין נתניהו ומאי גולן
בנימין נתניהו ומאי גולן

אבל לנתניהו יש סדר עדיפויות. הוא רצה לשנות הרכבים בממשלה שלו – להזיז את גלית דיסטל- אטבריאן למקומה של גולן, ולהכניס במקום אטבריאן את דני דנון, כדי שיהיה שר ההסברה.

אנשי נתניהו יודעים שדנון הוא מוקד אופוזיציוני מסוכן ורצו אותו בתוך הממשלה. ההצעה אכן הועברה לדנון, אבל הוא סירב בתוקף. "בהצעה הזו אין כלום", הוא אמר לאנשי נתניהו. בינתיים ירדה מן הפרק גם ההצעה למנות את גולן.

אנשי נתניהו יודעים שדנון הוא מוקד אופוזיציוני מסוכן ורצו אותו בתוך הממשלה. ההצעה אכן הועברה לדנון, אבל הוא סירב בתוקף. "בהצעה הזו אין כלום", הוא אמר לאנשי נתניהו

דנון כבר סירב להיות שר המודיעין. פעם הוא היה שר המדע והחלל והבין שמדובר בחרטא. היום הוא יושב בוועדות המשנה של ועדת החוץ והביטחון ויודע מה קורה טוב יותר מרוב רובם של השרים.

נתניהו לא מפסיק לבחוש במפלגה, לחלק צ'ופרים לכל דורש. הנדיבות הזו נוחה לו. 20 (!) מבין 32 חברי הכנסת של הליכוד הם שרים בממשלה הזו, במשרדים שנחלקו והתפצלו עד ללא הכר.

ח
ח"כ דני דנון במהלך הצבעה בכנסת, 19 בינואר 2023 (צילום: יהונתן זינדל/פלאש90)

המפתח אצל נתניהו הוא שר לכל 1.7 חברי כנסת. לשם השוואה, בכנסת הראשונה המפתח היה שר לכל שישה חברי כנסת. בממשלה כיהנו אז 12 שרים, לא כמו בשוק שמתנהל היום.

נתניהו שולף חברי כנסת גם מתחתית הרשימה, הופך אותם לשרים ומאלץ אותם להתפטר כדי שייכנסו במקומם מחליפים אלמוניים, שיהיו חייבים לו את המינוי. 12 חברי כנסת נורווגים מכהנים בליכוד על חשבון הקופה הציבורית ועוד היד נטויה.

נתניהו שולף חברי כנסת גם מתחתית הרשימה, הופך אותם לשרים ומאלץ אותם להתפטר כדי שייכנסו במקומם מחליפים אלמוניים, שיהיו חייבים לו את המינוי. 12 חברי כנסת נורווגים מכהנים בליכוד

נתניהו רוצה היום לשלוח את בועז ביסמוט לפריז, ואז הוא מפנה לו עוד מקום ברשימה, הפעם למועמד חרדי תקדימי בשם שבתאי קטש מלוד, שלא חלם כנראה מעולם להיכנס כחבר כנסת בליכוד מהמקום ה-45.

אתמול פורסם כי ראש העיר מעלה אדומים בני כשריאל יהיה השגריר הבא ברומא. בליכוד אומרים שהבאים בתור למשרות דיפלומטיות מפנקות הם ראשי הערים ד"ר יחיאל לסרי מאשדוד ובני ביטון מדימונה. השניים הצליחו בקושי רב להיבחר לתפקידם, ולא בטוח שירצו להסתכן שוב בבחירות המוניציפליות בנובמבר. נתניהו עשוי להציע להם אלטרנטיבה לא רעה.

לסרי מסר בתגובה: "אין לי כל כוונה לעזוב את אשדוד ובכוונתי להתמודד ובעזרת השם לנצח ולזכות שוב באמון התושבים".

עוד 543 מילים
סגירה