עבדאללה מלך ירדן (צילום: AP Photo/Lisa Leutner)
AP Photo/Lisa Leutner

בירדן נמנעים מלהפוך את מעצר חבר הפרלמנט לאירוע מדיני

שר החוץ הירדני סרב לשוחח עם שר החוץ אלי כהן אחרי מעצר חבר הפרלמנט שנתפס בגשר אלנבי בעודו מבריח יותר מ-200 כלי נשק ו-100 ק"ג מטילי זהב ● מקורות בירדן מסבירים זאת ברצון להשאיר את הפרשה במישור הביטחוני ולא לגרור אותה לממד המדיני, שרק יכול לסבך את הדברים ● בינתיים, הלחץ גובר על המלך עבדאללה לפעול לשחרורו או להסגרתו של אל-עדואן לידי עמאן ● פרשנות

נכון להבוקר (חמישי), חבר הפרלמנט הירדני עימאד אל-עדואן עדיין בידי הרשויות בישראל, במה שנראה כחקירה נגד השעון – מתוך הכרה שישראל לא תוכל להחזיק את הירדני במעצר זמן רב, לנוכח הלחץ המתגבר על המלך עבדאללה לשחררו.

בירדן דאגו מייד אחרי פרסום המעצר של אל-עדואן להזכיר למלך את שחרור מאבטח השגרירות הישראלי שירה למוות באזרח ירדני אחרי שהורגש מאוים. היה גם מי שהזכיר למלך את מעשה אביו, המלך חוסיין, ששחרר את סוכני המוסד הישראלים שנתפסו ב-1997 בעמאן אחרי ניסיון החיסול הכושל של חאלד משעל.

"אם משעל ימות, לא תהיה לי ברירה אלא להוציא אותם להורג", אמר המלך לשליח הישראלי היחיד שהסכים לקבל, ראש המוסד לשעבר אפרים הלוי.

אבל בשונה מפרשות העבר, במקרה הנוכחי הכדור בצד הישראלי. "הפרשייה הזו גורמת לבית המלוכה הירדני מבוכה גדולה", אומר גורם ישראלי. השקט היחסי בין עמאן לירושלים בהחלט מעיד על כך.

בשונה מפרשות העבר, במקרה הנוכחי הכדור בצד הישראלי. "הפרשייה הזו גורמת לבית המלוכה הירדני מבוכה גדולה", אומר גורם ישראלי. השקט היחסי בין עמאן לירושלים בהחלט מעיד על כך

ראש המוסד לשעבר אפרים הלוי, 3 בספטמבר 2018 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
ראש המוסד לשעבר אפרים הלוי, 3 בספטמבר 2018 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

כשהמלך הירדני רוצה לנגח את ישראל הוא יודע לעשות זאת היטב, כמו למשל בחג רמדאן האחרון, כששוטרים נאלצו לפרוץ למסגד אל אקצא, לאחר ששומרי הוואקף "העלימו עין" מהכנסת אבנים למסגד והתבצרות של צעירים שרצו לשבש את עליית היהודים להר.

שני הצדדים מבינים שכל פרסום ידחק אותם לפינה ויקשה לסיים את הפרשה במהרה. זו הסיבה ששר החוץ אלי כהן שהתבטא בנושא היה זהיר מאד והדגיש כי מדובר ביוזמה פרטית של חבר הפרלמנט, ללא קשר לשלטונות הירדניים. כלומר, להרחיק את בית המלוכה הירדני ככל הניתן מהפרשה.

גם בחינת ההתנהלות הירדנית מעידה על ניסיונות הרגעה של הזירה הפנימית. יו"ר הפרלמנט הירדני קרא אתמול בצעד חריג לכל חברי הפרלמנט שלא להתבטא בעניין. בנוסף, משרד החוץ הירדני פרסם אתמול הודעה לפיה חבר הפרלמנט עצור בתנאים סבירים ואינו עובר עינויים.

בחינת ההתנהלות הירדנית מעידה על ניסיונות הרגעה של הזירה הפנימית. יו"ר הפרלמנט הירדני קרא אתמול בצעד חריג לכל חברי הפרלמנט שלא להתבטא בעניין

העצור הוא בן של חמולה בדואית, מה שמכניס את המלך למעין מחויבות שבטית. משפחתו של אל-עדואן פרסמה הודעה שבה היא מביעה "ביטחון מוחלט בפעולתו של המלך לסיים את המשבר במהרה". ובמילים אחרות: מטילה על עבדאללה את כל האחריות.

חבר הפרלמנט הירדני עימאד אל-עדואן (צילום: צילום מסך מיוטיוב, שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים)
חבר הפרלמנט הירדני עימאד אל-עדואן (צילום: צילום מסך מיוטיוב, שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים)

בנוסף, את הסיבה לסירוב שר החוץ הירדני לשוחח עם מקבילו הישראלי הסבירו מקורות בירדן לעיתון "א-שרק אל-אווסט", ברצון להשאיר את הפרשה במישור הביטחוני ולא לגרור אותה לממד המדיני, שרק יכול לסבך את הדברים.

בישראל כאמור הוטל צו איסור פרסום על פרטי החקירה, אבל השאלות שעולות מטרידות מאוד: למי היו אמורים להימסר יותר מ-200 כלי נשק ו-100 ק"ג מטילי זהב? מי סיפק בירדן את המשלוח לחבר הפרלמנט? האם זו הפעם הראשונה שהוא מבקר בישראל? האם חברי פרלמנט נוספים ניצלו את חסינות המעבר כדי להבריח אמל"ח לשטחים?

השאלות שעולות מטרידות מאוד: למי היו אמורים להימסר יותר מ-200 כלי נשק ו-100 ק"ג מטילי זהב? מי סיפק בירדן את המשלוח לחבר הפרלמנט? האם זו הפעם הראשונה שהוא מבקר בישראל?

על פי דיווחים בירדן, שירותי הביטחון בממלכה חקרו את סביבתו של חבר הפרלמנט אבל לא ברור האם יש עצורים שם. סביר להניח שבעניין הזה מתנהל קשר ישיר בין עמאן לירושלים, במיוחד במישור המודיעיני, שכן זהו אינטרס של שני הצדדים להבין האם מדובר ביוזמה בודדת או לחילופין ברשת שפעלה כבר כמה פעמים מתחת לאפם של שירותי הביטחון הירדניים והישראליים.

מעבר אלנבי הופך בנסיבות הללו לנקודת תורפה. במסגרת הסכם השלום בין ישראל לירדן הוחלט שמדובר במעבר משותף. המשמעות היא שדיפלומטים ואישים בכירים המוגדרים כ-VIP – בהם גם חברי פרלמנט – יכולים לעבור ללא בידוק מישראל לרשות הפלסטינית. את הפרצה הביטחונית הזו ניסה אל-עדואן ניסה כנראה לנצל, אלא שמשהו עורר את חשדם של הבודקים בצד הישראלי.

שלל כלי הנשק שנתפס באמתחתו של חבר הפרלמנט הירדני עימאד אל-עדואן בעת שבא לחצות את מעבר הגבול בגשר אלנבי, אפריל 2023
שלל כלי הנשק שנתפס באמתחתו של חבר הפרלמנט הירדני עימאד אל-עדואן בעת שבא לחצות את מעבר הגבול בגשר אלנבי, אפריל 2023

ד"ר עודד ערן מהמכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS) שכיהן כשגריר ישראל בירדן בין השנים 1997 ל-2000, בעיצומו של משבר סוכני המוסד, שירטט בפוסט את מתווה הפתרון:

"לשתי המדינות יש עניין שהצד המשפטי יטופל בדרך בה ימוצה הדין עם החשוד, אך מבלי שמיצוי הדין יעיק באופן קבוע על יחסיהן. הדרך המומלצת היא פניה מהדרג הגבוה בירדן למקביל בישראל בבקשה להסגיר את החשוד כדי שיועמד לדין בירדן. ניתן להסתמך על האמירה הירדנית שכך יעשה, תוך אזכור המשפט של החייל הירדני שרצח שבע נערות ישראליות בנהריים וריצה את מלוא עונשו שנפסק – 20 שנה בכלא".

עוד 652 מילים
סגירה