בן מלוכה בכיר מבחריין: נתניהו הוא מכשול בדרך ליחסים טובים יותר

ראיון בלעדי בבית המלוכה בבחריין מגנים את הקמפיין הגזעני של נתניהו נגד ערביי ישראל ואומרים "כל מי שהוא משהו בבחריין מרגיש מידה כזו או אחרת של בוז כלפי נתניהו" ● "סיפוח בקעת הירדן יהיה המסמר האחרון בארון הקבורה של השלום" ● "למדינות המפרץ אין שום דבר אישי נגד האוכלוסייה בישראל או נגד יהודים ● "עידן חדש דורש מנהיג חדש"

ועידת בחריין, מאי 2019. מימין: ג'ראד קושנר, נסיך הכתר הבחרייני ושר האוצר האמריקאי (צילום: Bahrain News Agency via AP)
Bahrain News Agency via AP
ועידת בחריין, מאי 2019. מימין: ג'ראד קושנר, נסיך הכתר הבחרייני ושר האוצר האמריקאי

רגע לפני הבחירות בארץ, אחד החברים הבולטים ביותר במשפחת המלוכה של בחריין תוקף את בנימין נתניהו, ואומר כי ראש ממשלת ישראל הוא מכשול בדרך ליחסים טובים יותר עם מדינת היהודים. לדברי בן המלוכה, הבחירות השבוע יכריעו האם הניסיונות לפיוס ערבי-ישראלי יסתיימו ב"הצלחה או כישלון מוחלט".

חבר שבט אל-חליפה, שביקש להישאר בעילום כדי לדבר בחופשיות על הנושא הרגיש, אומר בראיון בלעדי כי 90% מבני משפחתו ומקובעי המדיניות האחרים בבחריין מחזיקים בדעה שלילית מאוד לגבי ראש ממשלת ישראל.

לדבריו, גם אלו שלא מחזיקים בדעה שלילית על נתניהו אינם מעריצים שלו,  ו"כל מי שהוא משהו בבחריין מרגיש מידה כזו או אחרת של בוז כלפי נתניהו".

חבר שבט אל-חליפה, שביקש להישאר בעילום כדי לדבר בחופשיות על הנושא הרגיש, אומר בראיון בלעדי כי 90% מבני משפחתו ומקובעי המדיניות האחרים בבחריין מחזיקים בדעה שלילית מאוד לגבי ראש ממשלת ישראל

בנוסף, ביקר הבכיר בחריפות את הצהרתו של נתניהו על הכוונה לספח את בקעת הירדן אם ייבחר פעם נוספת לראשות הממשלה, וקרא לה "קו פרשת מים בעתיד של כל הסכם שלום ידידותי באזור". לדבריו, פעולת סיפוח שכזו תהיה "המסמר האחרון בארון הקבורה" של הסכם שלום ישראלי-פלסטיני.

בן המלוכה גם גינה את ההחמרה ב"טקטיקות הבריונות" בקמפיין של נתניהו נגד המיעוט הערבי בישראל, לרבות הודעת פייסבוק לתומכים בה נכתב כי "הערבים רוצים להשמיד אותנו – גברים, נשים וילדים".

"ביבי ימכור את הנשמה שלו כדי לזכות", הוא האשים.

ב-25 ביוני, 2019, שר האוצר האמריקאי סטיבן מנוצ'ין, חמישי משמאל, ונסיך הכתר בחיירני סלמאן בן חמד אל חליפה, שישי משמאל, מקשיבים ליועץ הבכיר מהבית הלבן, ג'ארד קושנר, עומד, במהלך אירוע הפתיחה של סדנת "שלום לשגשוג" (צילום: סוכנות החדשות הבחריינית, דרך AP)
שר האוצר האמריקאי סטיבן מנוצ'ין, חמישי משמאל, ונסיך הכתר בחיירני סלמאן בן חמד אל חליפה, שישי משמאל, מקשיבים ליועץ הבכיר מהבית הלבן, ג'ארד קושנר, עומד, במהלך סדנת "שלום לשגשוג" (סוכנות החדשות הבחריינית, AP)

שלושה חודשים לפסגה החגיגית

דבריו של השייח מגיעים פחות משלושה חודשים לאחר שבחריין אירחה את סדנת "שלום לשגשוג" של ממשל טראמפ. במהלך פסגה העניק שר החוץ הבחרייני, חאליד אל-חליפה, ראיון חסר תקדים לכלי תקשורת מישראל.

הראיון עם הבכיר מבחריין נערך גם על רקע המפגש שהתקיים בשבוע שעבר בקהיר, שם אל-חליפה ושרי חוץ נוספים גינו את ההודעה של נתניהו על הכוונה לספח בקעת הירדן.

במקביל, הוציא משרד החוץ של בחריין הצהרה על המהלך, בה נכתב כי "היא מוכיחה את הלהט של ישראל לשבש את היוזמות להגיע לשלום צודק ומקיף".

בשנים האחרונות, הראו בחריין ומדינות מפרץ אחרות פתיחות הרבה יותר גדולה לישראל, על רקע שותפות האינטרסים הצומחת מול איראן והשלוחות שלה באזור. שרי החוץ של שתי הממשלות אף נפגשו לאחרונה בוושינגטון והצטלמו יחד.

עם זאת, בהינתן המבוי הסתום בתהליך השלום הישראלי-פלסטיני, ההתקרבות הייתה מוגבלת. על פי דיווחים רבים בתקשורת, נתניהו לא הצליח לארגן ביקור בבחריין לפני הבחירות הקודמות באפריל.

השייח אמר לנו כי האתגרים האזוריים – לא רק מבחינת ביטחון, אלא גם נושאים סביבתיים וכלכליים – היו כאלו "שדורשים מכולנו להתגייס, לרבות ישראל. אבל אנחנו לא עומדים לקפוץ למיטה עם ישראל, לפני שיש הצעת שלום משמעותית על השולחן, שתהיה מקובלת על רוב העולם הערבי, וחשוב מכל, על הפלסטינים".

השייח אמר כי בחריין עדיין שואפת לשלום חם עם ישראל, בהקשר של הסכם שלום אזור מקיף, ודיבר על הזדמנויות הדדיות בתיירות, סחר והשקעות.

הוא התייחס כמה פעמים ליוזמת השלום הערבית בהובלת ערב הסעודית מ-2002, שהבטיחה לישראל נורמליזציה מלאה עם כל מדינות ערב בהקשר של פתרון שתי מדינות עם הפלסטינים.

"לדעתי, לאחר 70 שנים הגיע הזמן", הוא אמר. "למדינות המפרץ אין שום דבר אישי נגד האוכלוסייה בישראל או נגד יהודים".

הוא ציין את המיעוט היהודי הקטן במדינה, ואמר כי חברי הקהילה היהודית "ימשיכו לשחק תפקיד משמעותי ממשל, בפרלמנט ובכלכלה".

"ישראל כאן כדי להישאר, לישראל יש זכות להתקיים, לישראל יש זכות לביטחון – ולא צריכה להיות פשרה על שלוש נקודות אלו. ברגע שנוציא את זה מהמשוואה, הפלסטינים אמורים להצליח להקים מולדת משלהם"

הוא אמר כי התייחס בהבנה לחששות של ישראל באשר למדינה פלסטינית עצמאית, וכי כל הסכם שלום צריך לכלול סידורי ביטחון רבים, כדי להבטיח שאף מדינה לא תאיים על ישראל.

"אנחנו מתחילים עם שלוש הנקודות הראשונות: ישראל כאן כדי להישאר, לישראל יש זכות להתקיים, לישראל יש זכות לביטחון – ולא צריכה להיות פשרה על שלוש נקודות אלו. ברגע שנוציא את זה מהמשוואה, הפלסטינים אמורים להצליח להקים מולדת משלהם ולחיות חיים מכובדים".

אבל הוא הודף את ההצעה, שקידמו נתניהו ואחרים, לפיה בחריין ומדינות מפרץ אחרות ינרמלו את היחסים עם ישראל, ללא תהליך רציני לקראת שלום הכולל את הפלסטינים. "אני מוכן להתערב ב-1000% שזה לעולם לא יקרה", הוא אמר.

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, מימין, בפגישה עם המלך הבחרייני חמד בן עיסא אל-חליפה, 21 במאי, 2017, בריאד (צילום: AP\ אוון ווצ'י)
דונלד טראמפ, מימין, בפגישה עם המלך הבחרייני חמד בן עיסא אל-חליפה, 21 במאי, 2017, בריאד (צילום: AP\ אוון ווצ'י)

געגועים ליצחק רבין

הבכיר הבהיר כי על אף שהוא וגורמים אחרים במפרץ, שקיבלו יותר בהבנה את ממשל טראמפ מאשר ממשל אובמה (בעיקר בעקבות הנציות של טראמפ כלפי איראן), הם לא התלהבו מהמדיניות שלו בנוגע לשלום ישראלי-פלסטיני.

"אנחנו ספקנים באשר ליוזמות הכלכליות האחרונות מבלי לראות מפת דרכים סופית בחזית הפוליטית", הוא אמר בנוגע ליוזמות הבית הלבן.

השייח השווה את הדעה שלילית בממלכה כלפי נתניהו לראשי ממשלה ישראלים לשעבר, אשר הראו לדבריו עניין גדול יותר בשלום. "הייתה לנו תקופה של ירח דבש", הוא אומר. "האהוד ברקים והיצחק רבינים כבר לא שם איתנו".

הוא אמר עוד כי התחרט על "הזדמנויות שפוספסו" במגעים בקמפ דייויד ובטאבה ב-2000 וב-2001, שבמהלכם יאסר ערפאת דחה את ההצעה של ברק למדינה פלסטינית על 97% מהגדה המערבית ועזה. "ערפאת עשה הרבה מאוד טעויות", הוא אמר. "הוא קיבל עידוד ממדינות ערביות לקבל את ההצעה".

במקביל לכך שהוא מדבר באופן אישי ולא בשם הממשלה שלו, השייח אמר כי אם – ורק אם – מנהיג פלסטיני ידחה בעתיד הצעה כה מרחיקת לכת, בחריין ומדינות ערביות עשויות לשמור את האפשרות לצדד בישראל.

"אולי הגיע הזמן בשבילנו להגיד 'זה מספיק'", הוא אומר. "הראו לנו הסכם שלום טוב שאנחנו מרגישים שהוא מקובל על מספר משמעותי של פלסטינים והמנהיגים שלהם, ואם הם לא יקבלו אותו, כל מדינה ערבית תוכל לקבל את ההחלטה שלנו כיצד להתקדם".

אבל הוא פסימי מאוד מכך שתהליך שכזה יתקדם תחת נתניהו. "עידן חדש דורש מנהיג חדש", הוא אומר.

עוד 836 מילים
סגירה