פרשנות ש"ס תהיה הפתעת הבחירות

הימים הם ימי חודש אלול, ומבחינת ש"ס מתקיים פה נס גדול: האפשרות לחבר בין חודש הסליחות ובין הבחירות ● מול קהל שבוי ולצד בכירי הרבנים בית הכנסת היזדים, יו"ר התנועה אריה דרעי מעביר את המסר: "כבודו של הקדוש ברוך הוא מונח כאן" ומזהיר מפני "ממשלה חילונית אשכנזית...שתעביר מאיתנו את כל הכסף״ ● שלום ירושלמי מנבא לש״ס תשעה מנדטים לכל הפחות

אריה דרעי בבית הכנסת היזדים ב-14 בספטמבר 2019 (צילום: Aharon Krohn/Flash90)
Aharon Krohn/Flash90
אריה דרעי בבית הכנסת היזדים ב-14 בספטמבר 2019

בית הכנסת היזדים בשכונת הבוכרים בירושלים היה המעוז הרוחני של ש"ס במשך שנים רבות. הרב עובדיה יוסף אהב לתת שם את הדרשה השבועית שלו בכל מוצאי שבת. ואכן, לא היה מקום מתאים מזה לטעון בו את הבוחרים של ש"ס, שלושה ימים לפני הבחירות.

שוב באותו בית כנסת מיתולוגי, במוצאי שבת, באותה שעה, עם הליהוק הכי דרמטי של ש"ס על הבמה: נשיא מועצת החכמים הרב שלום כהן; יו"ר ש"ס אריה דרעי; הרב הראשי לישראל, יצחק יוסף, בנו של הרב עובדיה; הרב ראובן אלבז, אחד הנואמים הכריזמטיים של התנועה לתולדותיה. והיו גם כוכבים אחרים, ביניהם יהודה דרעי, אחיו של אריה, הרב הראשי של באר שבע.

אריה דרעי בבית הכנסת היזדים ב-14 בספטמבר 2019 (צילום: רונן כ
אריה דרעי בבית הכנסת היזדים ב-14 בספטמבר 2019 (צילום: רונן כ"ץ)

הימים הם ימי חודש אלול. מבחינת ש"ס מתקיים פה נס גדול. האפשרות לחבר בין חודש הסליחות ובין הבחירות היא קריטית. זו העת לאחד בין התשובה ובין ההצבעה הנכונה, בין הסליחה ובין ההקרבה בקמפיין, בין הקדוש ברוך הוא ובין הפתק בקלפי. למצביע הספרדי המסורתי אין שום מרחב תמרון. המסרים שעוברים לציבור מאיימים ומפחידים בהתאם.

זו העת לאחד בין התשובה ובין ההצבעה הנכונה, בין הסליחה ובין ההקרבה בקמפיין, בין הקדוש ברוך הוא ובין הפתק בקלפי. למצביע הספרדי המסורתי אין שום מרחב תמרון. המסרים שעוברים מפחידים בהתאם

"מעולם לא היו בחירות בחודש אלול", קרא אריה דרעי למאות אנשי ש"ס שהצטופפו ביזדים ומלאו גם את החצרות בחוץ. "הקדוש ברוך הוא נתן לנו את הדבר הכי גדול שיכול להיות. מי שרוצה שחודש תשרי יעבור עליו ללא פגע – צריך לעשות בחודש אלול זיכוי הרבים. איפה יש זיכוי רבים כזה כמו ביום שלישי".

ואם זה לא היה ברור מספיק, הוסיף דרעי בקול בוכים: "כבודו של הקדוש ברוך הוא מונח כאן". לא פחות.

המסרים הללו משודרים לציבור עם שמץ של הסתה, או לפחות ביטויי שנאה קשים נגד הציבור שעומד מנגד. בני גנץ ברגע זה הוא הקטליזטור הכי גדול של ש"ס. גנץ החליט לשנות כיוון וללכת על קמפיין של ממשלת אחדות חילונית ודרעי כבר מזהיר מפני "ממשלה חילונית אשכנזית. השם ירחם".

ממשלה כזו תבטל כמובן את ההסכמים הקואליציוניים שכל כך מיטיבים עם החרדים בשנים האלו, המשיך דרעי, והדגיש: "ותעביר מאיתנו את כל הכסף". הממשלה הנוראה הזו, הרפורמית הזו, לפי דרעי, תפרק כמובן את שירותי הדת, תעצור את המקוואות, תלמודי תורה, את בתי הכנסיות. אנה אנו באים?

אריה דרעי בבית הכנסת היזדים ב-14 בספטמבר 2019. מימינו הרב שלום כהן. (צילום: Aharon Krohn/Flash90)
אריה דרעי בבית הכנסת היזדים ב-14 בספטמבר 2019. מימינו הרב שלום כהן. (צילום: Aharon Krohn/Flash90)

אני מאמין בעוצמה של השילוב הזה, בין בחירות וסליחות. אני עוקב אחרי ש"ס בבחירות האלה, ויכול לזהות את ההבדל בין אפריל ונובמבר, ניסן ואלול. האטמוספירה שונה. המסורת משתלטת. גם הפרקטיקה משחקת לטובת ש"ס.

באפריל המפלגה הניחה את התשתית ובנתה מטות ארגוניים ומערכי הסעות ליום הבחירות ההוא. היום התשתית כבר קיימת, וש"ס יכולה להפנות את הכוחות לקמפיין האמוני שלה.

אתמול הצטרפו לש"ס גם המצביעים של הרב מאיר מאזוז, הפטרון של אלי ישי ומפלגתו, יחד. מאזוז תמך באפריל ביהדות התורה. היום הוא קורא להצביע לש"ס.

הסקרים שפורסמו ביום שישי האחרון בערוצים 12 ו-13, שמעניקים לש"ס 6 ו-7 מנדטים, רחוקים מהמציאות. אם יש מפלגה אחת שאני מוכן להמר עליה בבחירות האלה, זו ש"ס – שעשויה להגיע בתוקף הנסיבות המיוחדות ל-9 מנדטים, ואפילו יותר.

אם יש מפלגה אחת שאני מוכן להמר עליה בבחירות האלה, זו ש"ס – שעשויה להגיע בתוקף הנסיבות המיוחדות ל-9 מנדטים, ואפילו יותר

הימים הנוראים של ש"ס יימשכו עד מחר ב-22:00 בערב. את המצביעים ילוו דברי התוכחה והציווי הרבני הבלתי מתפשר. "החילונים הם מסכנים", אבחן הרב כהן, נשיא מועצת החכמים בכנס ביזדים. גם האשכנזים לא זכו ממנו להרבה סימפטיה. "ג' זה גמל", הגדיר הרב את יהדות התורה, או לפחות את הסימן שלה בקלפי.

גם הדברים של הרב אלבז מעוררים עניין. מבחינתו, ש"ס היא זו שמייצגת את החילוניים, כי היא באה להציל את החילוניים מפני עצמם. אם אתה יהודי, אתה לא יכול להיות חילוני. אם אתם מתעקשים להיות חילוניים אז "לכו תחפשו מקום אחר. זה לא רוסיה האדומה פה", הכריז הרב אלבז בהתרגשות רבה.

וסיכם את תמונת המצב הפוליטית הרב זמיר כהן: "מה ראשי התיבות של אלול? אין לפיד ואין ליברמן". אם ש"ס אכן תקבל תשעה מנדטים ויותר, זה בדיוק מה שיהיה בקואליציה הבאה.

עוד 608 מילים
סגירה