השופט מלצר ביטל את כנס סיום הקמפיין של כחול-לבן בזמן שגנץ נשא בו נאום

יו"ר כחול-לבן: "נתניהו רצה לגרור אותנו למלחמה כדי לדחות את הבחירות" ● נתניהו: "גנץ, תתבייש לך" ● גורם ביטחוני שנכח בישיבת הקבינט: "היתה תחושה שנתניהו איבד שליטה" ● יו"ר ש"ס אריה דרעי: "כמו שזה נראה עכשיו, אנחנו באופוזיציה" ● ליברמן: "כל צמרת הליכוד עוסקת ביום שאחרי נתניהו"

BENNY GANTZ (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
תומר נויברג, פלאש 90
BENNY GANTZ
07:45 עריכה

בוקר טוב! פחות מיממה נותרה לפתיחת הקלפיות והיום שלפני מסתמן ככזה שחוץ מלשמוע את המילים "גוועלד" ו-"נגמ"ש", נשמע גם הרבה מראשי המפלגות שמנסים להילחם על כל קול וקוראים למצביעים פוטנציאליים לצאת ולהצביע. אנחנו כאן עם כל העדכונים, כל הזוויות ומכל ערוצי התקשורת.

07:50 עריכה

המועמדים המובילים לראשות הממשלה, בנימין נתניהו ובני גנץ, התראיינו הבוקר בגל"צ אצל אפי טריגר, שניסה, כמו קודמותיו, להשחיל שאלות בין המסרים התעמולתיים. 

ראשון לדבר היה גנץ, שהתייחס לפנייתו אמש לנשיא המדינה. "אני אומר שהנשיא צריך להחליט על מי הוא מטיל את המנדט להרכבת הממשלה, ואם הוא לא מצליח – שיחזיר את המנדט. אני מקווה שאהיה הראשון, ואם לא אצליח, אני מתחייב להחזיר אותו".

על השאלה האם הוא מתחרט על הרוטציה בינו לבין יאיר לפיד ענה גנץ בקצרה: "אנחנו עומדים בהסכמים"; על תוכנית טראמפ: "אם היא תהיה טובה, נתמוך מבחוץ. לא נשב עם נתניהו תחת כתבי אישום"; על המצב בעזה: "יש שתי אפשרויות לחמאס – או להיכנס לרגיעה ארוכה מיד והשבת הבנים, או לשלם את המחיר".

לבסוף, התבקש גנץ לומר משהו טוב על נתניהו: "הוא בן הארץ הזאת ותרם רבות למדינה. לצערי הוא סטה מהדרך בשנים האחרונות. אני מאחל לו רק טוב. אני ממש אשמח אם הוא ייצא מהצרות הפליליות ואהיה מאוד עצוב לראות אותו יושב בכלא".

07:58 עריכה

גם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, התייצב מול הטלפון לראיון בגל"צ, כיממה לפני פתיחת הקלפיות. נתניהו חזר כמה וכמה פעמים על המסר כי "אסור להישאר אדישים ולצאת להצביע".

בתייחסו לאמירה של איילת שקד, כי גורמים בסביבתו הקרובה הם בעלי איבה אישית כלפיה, אמר נתניהו: "זה הכל קשקושים. רכילות לא מעניינת. אני אפנה לימינה מיד ואכניס אותם".

אם עוצמה יהודית תעבור את אחוז החסימה, האם איתמר בן גביר יהיה שר?
"הוא לא יהיה שר. הם סתם הולכים לבזבז. עוצמה יהודית לא עוברת את אחוז החסימה. מצביעי הימין הולכים לבזבז את הקולות".

יו"ר ועדת הבחירות, השופט חנן מלצר, רצית להיפגש איתו, זה לא קרה. 
"אני חושב שיש כאן דבר שערורייתי. קלמן ליבסקינד, תיעד גניבת בחירות. כשיש 250 מיליון שקל לחקירות עליי, איך ייתכן שאתם לא מזעדקים? הם פשוט התלוננו במשטרה על זיופים, על אלימות כלפי יושבי קלפיות. קרה כאן דבר חמור".

"חושב שאפשר לסמוך רק על עצמנו, אני לא יודע כמה מלצר עושה. לא ייתכן שלא הלכו לכל 82 הקלפיות שבהן דווח על זיופים. עליי הוציאו 250 מיליון ש"ח בחקירות, אבל לא הצליחו להגיע לכל מזכירי הקלפיות החשודות? איפה נשמע דבר כזה?".

האם תוכנית טראמפ תכלול סיפוח חלקי או מלא, והאם אינך מודאג מהיחסים הלא טובים שיש עם המפלגה הדמוקרטית שיכולה להעלות לשלטון בארצות הברית ב-2020?
"התוכנית ככל הנראה תתפרסם לאחר הבחירות. אני מתכוון להחיל את הריבונות על כל הישובים והגושים, גם השטח וגם על הישובים בכלל, וגם על אתרים שיש להם חשיבות בטחונים או חשיבות במורשת ישראל. זה הדבר שאני מתכוון לעשות. אני לא אכיר בזכות השיבה, ירושלים חייבת להישאר מורחבת – אמרתי לטראמפ את כל הדברים".

מה עוד אפשר לשנות בעזה? האם ממשלתך החמישית תמוטט את שלטון החמאס? "אתה צריך להזכיר בנתונים שלך ש-300 פלסטינים נהרגו בניסיון לחצות את הגדר ועוד פעולות שעשינו. אני אגיד דבר כזה – מבצע בעזה, מלחמה, היא לא שאלה של האם, היא שאלה של מתי. נתניהו חזר על המסר כי "הם מכינים משהו אחר".

האם יש לך משהו טוב לומר על היריב שלך? "הוא נחמד – הוא לא מדינאי, הוא לא מנהיג. כשאני נכנסתי היה לי ניסיון מדיני. האנשים האלה לא ראויים להנהיג. לגנץ יש אפילו בעיה לקרוא מטלפרומטר".

08:34 עריכה

דיווח ב"הארץ": נתניהו נסוג מתגובה חריגה לירי לאשדוד, לאחר שהיועץ המשפטי לממשלה דרש לכנס את הקבינט

ראש הממשלה בנימין נתניהו חזר בו בשבוע שעבר, ברגע האחרון, ממהלך צבאי חריג ש"היו עשויות להיות לו השלכות מרחיקות לכת". לפי הפרסום, נתניהו עצר את המהלך בעקבות חוות דעת של היועמ"ש, אביחי מנדלבליט, שסבר כי ההחלטה צריכה להתקבל באישור הקבינט.

הדיון הדרמטי החל בשלישי בערב, לאחר שראש הממשלה הורד מהבמה באשדוד בעת שנשמעה אזעקה כשנאם.

08:37 עריכה

יו"ר ימינה, איילת שקד, ממשיכה להשתמש בטיקט המפה של תוכנית טראמפ. 
"עד לרגע זה נתניהו לא טרח לומר משפט פשוט: לא נסכים שיהיו מובלעות יהודיות בתוך שטח פלסטין. המפה שפירסמנו נכונה או לפי תובות שקיבלנו, המפה המדוייקת יותר קשה כלפי ישראל".

08:40 עריכה

עמיר פרץ בכאן רשת ב': "הבחירה מחר היא בין מדינת בן גביר ויגאל עמיר למדינת בן גוריון ויצחק רבין"

עוד אמר פרץ, "נסיונות הריסוק של מפלגת העבודה, מחזירים בימים אלה רבים מאנשי מחנה השלום הביתה. מחיקתנו היא הדרך היחידה של נתניהו להבטיח לעצמו חסינות".

10:32 עריכה

המפלגות מנצלות את השעות האחרונות לפני פתיחת הקלפיות להפגנת כישורים גרפיים.

כחול לבן מתקנים דיווחים על הליכוד

ואיילת שקד עורכת מחדש את "ישראל היום"

10:38 עריכה

גנץ: גבי אשכנזי הוא המועמד שלי לתפקיד שר הביטחון.

עוד אמר יו"ר כחול לבן ל-ynet כי במידה שיוטל עליו להרכיב את הממשלה, הוא ימנה את יעלון לשר החינוך. "יש שני נושאים שבעיניי הם החשובים ביותר במדינת ישראל, לאחד קוראים ביטחון ולשני קוראים חינוך".

הליכוד מצייצים בתגובה, ואיימן עודה משיב.

השרה מירי רגב הגיבה גם היא: "אני מעדיפה שנתניהו ירכיב את הממשלה הבאה ויקבל את ההחלטה על השרים ועל התפקידים של השרים". לדבריה, "יש לנו כאן 3 טירונים פוליטים, הם אולי גנרלים אבל הם טירונים פוליטים"

10:42 עריכה

בליכוד הקליטו הודעות שצפויות להישלח מחר, שלישי יום הבחירות, למאות אלפי אזרחים ובהן יזהירו כי אחוזי ההצבעה בחברה הערבית ו"במעוזי השמאל" גבוהים מאוד, כך מפרסם העיתונאי חיים לוינסון מ"הארץ". לפי הדיווח, ההקלטות,  מתוזמנות לשעה 16:30.

מהליכוד נמסר: "הידיעה לא נכונה".

10:50 עריכה

יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן: "אין שום סרט שהולכים למערכת בחירות שלישית".

לדברי ליברמן ב-ynet: "אם לנתניהו לא יהיו 61 מנדטים להרכבת ממשלה, לא יהיו לו גם מספיק מנדטים לפיזור הכנסת. לכן התסריט ברור – חד וחלק יחליפו אותו. כל צמרת הליכוד עוסקת ביום שאחרי נתניהו".

10:59 עריכה

ש"ס נגד התל אביבים. המפלגה עתרה לוועדת הבחירות המרכזית, נגד עיריית תל אביב, בעקבות ההטבות שמעניקה לתושבים המצביעים וטענה כי מדובר ב"ניסיון להטות את הבחירות באופן פלילי".

עוד הוסיפו במפלגה: "חולדאי רוצה להמריץ בעיקר את מצביעי השמאל ולכן ההטבעות המשמעותיות ניתנות בצפון העיר ולא בדרומה".

ראש העיר תל אביב, רון חולדאי בתגובה: "אל תספרו לי על יאוש ואדישות, צאו להצביע"

11:01 עריכה

ושוב נתניהו לוקח על עצמו את תפקיד העיתונאי. במהדורת החדשות הפיקטיבית וה"מפחידה", הכותרת היא: "השר לביטחון הפנים וחבר הקבינט המדיני-בטחוני, אחמד טיבי, אסר על כניסת יהודים להר הבית עד להודעה חדשה"

11:03 עריכה

מסתמן שחילופי הדברים באולפנים, בין מרואיין אחד למשנהו, גונבים את ההצגה בבחירות הללו.

במהלך הראיון עצמו אמר ברק כי רשימתו, המחנה הדמוקרטי, "בסכנה ממשית לרדת מתחת לאחוז החסימה"

11:49 עריכה

סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, תקף את הפרקליטות בטענה שפרסמה את החשדות נגדו במכוון לפני הבחירות.

"אני יודע את העובדות. לא יכול להיות שהפרקליטות, שאמורה להיות ישרה, שהם יפרסמו יום לפני הבחירות, המלצות. אז זה ברור שזה פוליטי לפגוע בביבי, ולפגוע בי כי אני תומך בנתניהו. הכל שקרי".

ליצמן לא חזר בו מאמירתו על לפיד, על כך שהוא "אנטישמי". "עדיין לא גמרנו ליישר את הגב ממה שהוא עשה לנו בשנתיים. כל מי שנגד חרדים – אנטישמי".

12:16 עריכה

עימות בין אחמד טיבי לבצלאל סמוטריץ'. במהלך מפגש בין השניים באולפן ynet, שהביא הבוקר את כל ראשי המפלגות לבליץ ראיונות, תקף טיבי את הח"כ מהרשימה המשותפת, לאחר שהזכיר את רצונו להפריד בין יולדות יהודיות וערביות בבתי החולים.

"אתה, שדיברת על נשים ערביות במחלקת יולדות, מטיף לי מוסר? אתה יהודי? אתה ואשתך זבל גזעני. אתה גזען בזוי, בית ספר לגזענות. זה לא דבר נורמלי".

סמוטריץ' השיב: "אני מציע לאזרחי ישראל לראות איפה הגזענות, איפה תמיכת הטרור. אתה תומך טרור נתעב".

12:36 עריכה

נתניהו ממשיך במתקפה חריפה נגד גנץ. "אמר אתמול שהוא 'יממש את המדיניות של מרצ'. הוא הוא כבר מתחיל לקיים. כבר סגר תיקים ותפקידים לאחמד טיבי, איימן עודה, בוגי יעלון וגבי אשכנזי. רק ללפיד לא נשאר?".

13:13 עריכה

ניר ברקת מהליכוד: "שני הצדדים חצו את הגבול עם קמפיינים עוינים מדי"

בראיון ל-Times Of Israel, התייחס ברקת לנושא החסינות של נתניהו. "אני חושב שצריך לאפשר לראש הממשלה, כמו לכל אחד אחר, להוכיח את חפותו, עד שיוכח כי הוא אשם. מה ששומעים זה את התקשורת ואת כחול-לבן ושאר מפלגות השמאל, שכבר החליטו כי הוא אשם".

לשאלה האם הליכוד יישב תחת ממשלה שמונהגת על ידי כחול לבן, ענה ברקת בנחרצות: "לא. התשובה היא לא. אנחנו נשב רק בממשלה שמונהגת על ידי נתניהו והליכוד. נקודה".

13:16 עריכה

יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה, פנה לקהל המצביעים היהודים ואמר: "מי כמו היהודים יודעים מה זה להיות נרדפים? היום אנחנו מיעוט נרדף – או שננצח ביחד או שנפסיד לחוד".

עוד אמר עודה בסרטון שפרסם בטוויטר: "יש לנו אינטרסים משותפים של שלום, שוויון, דמוקרטיה וצדק חברתי".

14:01 עריכה
האדמו"ר מוויז'ניץ על ליברמן ולפיד: "גם להיטלר אנשים לא רצו להאמין"

אחד מבכירי מנהיגי החרדים נאם ביידיש בעצרת הרבבות אמש, והשווה בין היטלר לבין "מחריבי הדת שרוצים להביא שואה. הוא ציין כי פתיחת מלחמה העולם השנייה הייתה גם היא בי"ז באלול, התאריך העברי של הבחירות מחר.

14:57 עריכה

יו"ר ועדת הבחירות, השופט חנן מלצר, החליט כי צילום מועמדים לכנסת בקלפי יותר רק בשלב הכנסת המעטפה לתיבה. עוד הדגיש כי חל איסור מוחלט על השמעת דברים בעת ההצבעה בפרט ובמקום הקלפי בכלל, וכן חל איסור על הצגת פתק ההצבעה לצלמים

15:23 עריכה

צה"ל החליט: סגר כללי יוטל על המעברים ביהודה ושומרון, כמו גם על רצועת עזה, במהלך יום הבחירות.

15:24 עריכה

יו"ר ועדת הבחירות המרכזית השופט חנן מלצר קבע כי כלי התקשורת וצלמים פרטיים יהיו רשאים לצלם את שרי הממשלה, חברי הכנסת, המועמדים לכנסת ובני ובנות זוגם רק בעת שהם מטילים את מעטפת ההצבעה לקלפי. מלצר הדגיש כי חל איסור מוחלט על השמעת דברים בעת ההצבעה בפרט ובמקום הקלפי בכלל ואף חל איסור על הצגת פתק ההצבעה לצלמים.

15:27 עריכה

יו"ר כחול לבן בני גנץ התנצל על הכרזה שפרסמה מפלגתו עם הכיתוב "מי שרוצה ממשלת אחדות חילונית חייב לצאת להצביע". מוקדם יותר היום הכריז כי גבי אשכנזי ימונה לשר הביטחון אם יזכה להרכיב את הממשלה. הליכוד, בתגובה: "איזה תפקידי שרים בני גנץ הבטיח לאיימן עודה ואחמד טיבי". הליכוד הפיץ סרטון תעמולה שכותרתו: "גבי אשכנזי לא ראוי לשבת בממשלה".  מספר 2 בכחול לבן, יאיר לפיד, מיהר לפרסם תגובה להודעה של הליכוד.

מי שרוצה ממשלת אחדות חילונית חייב לצאת להצביע!

פורסם על ידי ‏בני גנץ – Benny Gantz‏ ב- יום שישי, 13 בספטמבר 2019

15:34 עריכה

גורמים בכחול לבן מסרו למעריב כי המועמדת המועדפת לשרה בממשלה של גנץ היא מיקי חיימוביץ', המיועדת לתיק הגנת הסביבה.

חיימוביץ וגנץ (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
חיימוביץ וגנץ (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
15:43 עריכה

שר הפנים ויושב ראש מפלגת ש"ס, אריה דרעי, בנאומו במטה האזורי של ירושלים: "כפי שזה נראה כעת ש"ס הולכת לאופזיציה. אין 61 לגוש הימין". עוד אמר דרעי: "ישבתי שעות ארוכות, ניתחנו את כל הממצאים של מה שיש בשטח, שלי ושל ש"ס ושל מפלגות אחרות – וזו המסקנה שלי. כנראה תוקם ממשלה חילונית של גנץ, לפיד וליברמן, בתמיכה של הערבים . יכול להיות שהליכוד יצטרפו לממשלת אחדות הזאת".

 יו"ר ש"ס הסביר ש"כל זה קורה רק בגלל שהם משקיעים את כל המשאבים שלהם, גם המשאבים הציבוריים, שלא כחוק. עיריית תל אביב, עיריות אחרות, רשת החנויות של החזיר טי טעם – כולם עושים קמפיין אדיר של איך להוציא את כל המצביעים של השמאל החוצה באמצעים לא כשרים, לא חוקיים.

"אצלנו, לעומת זאת, שאננות ואדישות. אני יודע שיש ציבור ספרדי של מאות אלפים שלא הולכים להצביע. הם מיואשים. אני לא דואג לעצמי. אני דואג מה יקרה ליהדות, מה יקרה לשבת, מה יקרה לשירותי הדת, מה יקרה לכשרות, מה יקרה לעולם התורה, מה יקרה למוסדות החינוך של הדתיים והחרדים".

15:47 עריכה

עו"ד שחר בן מאיר פנה בעתירה לוועדת הבחירות ובה ביקש לעצור מסרים מוקלטים מראש שהוכנו על ידי הליכוד באמצעות ח"כ יואב קיש ואנשים מטעם הליכוד כגון ראש מועצת בנימין ישראל גנץ. בהקלטות השמע, שכאמור הוקלטו לקראת מחר, הליכוד מעדכן את הבוחרים ששיעור ההצבעה באזורי הליכוד נמוך במיוחד וקורא להם לצאת להצביע.

בן מאיר ציין בעתירתו כי מדובר "בכוונה ברורה ומפורשת של הליכוד להפר את חוק הבחירות, דרכי תעמולה, באמצעות פרסום סקרים אסורים הבחירות ובאמצעות פרסום 'שקרים' אסורים ביום הבחירות ביחס לאחוזי ההצבעה. עוד הוא מציין שפרסום מידע שקרי ולא נכון, שהוכן מראש בנוגע לאחוזי ההצבעה, יש בו משום הפרעה לסדרי הבחירות, פרסום סקר אסור, תעמולה לא הוגנת ופגיעה בחשאיות הבחירות.

15:56 עריכה

ד"ר יהודה בן מאיר, בכיר במפד"ל לשעבר: "ימינה לא משקפת את הציונות הדתית, שאף פעם לא דגלה בהשתחוות לימין. החרד"לות הקיצונית והמתבדלת בראשות סמוטריץ' והרב פרץ איננה המשך למפד"ל, מפלגה שראתה את עצמה כגשר בין חלקי העם. מוזר שאין לימינה מי שיעמוד בראשה חוץ מאיילת שקד, שלמרות כל מעלותיה היא לא משלנו. לציונות הדתית בהחלט יכולים להיות נציגים לא דתיים בכנסת, אבל בראש? זה חלק מפשיטת רגל, כדי להשיג עוד מנדט מוכנים למכור את העקרונות".

"הגיע הזמן להפסיק את הפלגנות בעם שמוביל בנימין נתניהו ולתת הזדמנות לכחול לבן, המפלגה שבעדה הצבעתי בבחירות האחרונות ובעדה אצביע גם מחר", קורא ד"ר בן־מאיר. "חילופי שלטון הם חלק בלתי נפרד ממשטר דמוקרטי, המדינה זקוקה לשינוי כאוויר לנשימה. גנץ הוא דמות ממלכתית, אדם יוצא מהכלל, איש מתון ונטול תסביכים, הכי נורמלי ויציב שאני מכיר".

16:09 עריכה

דיווח בהארץ: ראש המועצה לביטחון לאומי, מאיר בן-שבת, נפגש ביום רביעי האחרון עם יו"ר ועדת הבחירות המרכזית השופט חנן מלצר על מנת להכין אותו לאפשרות של דחיית הבחירות בשל מבצע צבאי.

בפגישה אמר בן שבת כי ישראל מתכוונת לצאת למבצע צבאי שעלול להביא לדחיית הבחירות, וביקש ממלצר להיערך לכך. על פי חוק, מי שיכול לדחות בחירות בנסיבות כמו מלחמה היא הכנסת ברוב של 80 חברי כנסת. דחייה כזו נעשתה בבחירות לכנסת השמינית, שנדחו בחודשיים בשל מלחמת יום הכיפורים. בסופו של דבר, ישראל לא יצאה למערכה צבאית בעזה, והבחירות ייערכו מחר כמתוכנן.

16:18 עריכה

במהלך עצרת הענק של יהדות התורה שנערכה אתמול ירושלים, ציין הרב ישראל הגר, האדמו"ר מויזניץ, כי הבחירות חולקות תאריך עברי עם יום פלישת הנאצים לפולין – ואף השווה במרומז בין יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן וח"כ יאיר לפיד (כחול-לבן) לאדולף היטלר.

"השנה הבחירות בי"ז אלול", אמר האדמו"ר. "לדאבוננו, לפני 80 שנה, בשנת תרצ"ט, היטלר הרשע יימח שמו נכנס לפולין בי"ז באלול. בי"ז באלול זה היה. מהרסי הדת ומחריבי הדת רוצים גם הם, נעבעך, להביא שואה, רחמנא ליצלן".

רבי ישראל הגר הוא מנהיג הזרם המרכזי בחצר ויז'ניץ, מהקהילות החסידיות הגדולות בישראל, חבר מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל, וממנהיגיה הרוחניים של יהדות התורה. הרבי מוויז'ניץ נחשב לקנאי במיוחד בנושאי הדת והמדינה ואף קרא בעבר לתלמידי הישיבות שלא להתייצב בלשכות הגיוס, בניגוד לעמדותיהם של רבני הזרם החרדי המרכזי.

ח"כ עודד פורר, יו"ר סיעת ישראל ביתנו, הגיב לדברי האדמו"ר: "שש שנים שירתתי בצה"ל ואח"כ במילואים כדי להגן על מדינת ישראל ואזרחיה. בהם גם חסידי האדמו"ר. כנכד לניצולת שואה מפולין, אני לא כועס על האמירות הללו, אני פשוט עצוב לראות מנהיג של ציבור שלא מבין מהי מדינת ישראל, מה משמעות ההגנה עליה והופך להיות שליחם של גדולי שונאינו תוך שהוא מזלזל בזכר השואה וקורבנותיה. אמירותיו והבורות שהוא הפגין, הם דוגמא מצויינת מדוע חשוב להחיל חובת שירות צבאי או לאומי על כולם ועד כמה חשוב ללמד לימודי ליבה גם בציבור החרדי".

גם ח"כ יאיר לפיד הגיב בטוויטר לדבריו: "היטלר רצח את סבא שלי בתא הגזים. יש גבול להסתה".

16:34 עריכה

ראשי העבודה-גשר חשפו היום את "מפת הוויתורים האמיתית של נתניהו – התנתקות חד צדדית מאזרחי מדינת ישראל ומירושלים". "כשר בריאות הוא ויתר על החולים והפקיר על הדרך גם את הנכים, הקשישים, החקלאים, ואת היישובים הערביים", אמרו עמיר פרץ ואורלי לוי-אבקסיס.

"לאחר שהמציא הודעה דרמטית לפיה גילה את בקעת הירדן, החליט נתניהו לספח בבוקר 50 תושבים בחברון", אמר פרץ. "אנחנו חושפים את מפת הוויתורים האמיתית של נתניהו – התנתקות חד צדדית מאזרחי מדינת ישראל ומירושלים".

16:39 עריכה

ועכשיו, אחרי שמפלגתו "חשפה" את מפת הסיפוח ה"אמיתית" של נתניהו, יו"ר העבודה-גשר עמיר פרץ מציג את מפת הסיפוח המתחרה, במסגרתה יסופחו מחדש "אזרחי ישראל המופקרים":

16:56 עריכה

בעקבות עתירת ש"ס שהוגשה כנגד עיריות תל אביב, ראשון לציון ושוהם, שהציעו למצביעים הטבות עבור תיעוד יציאתם להצבעה בקלפי: היועץ המשפטי לממשלה קבע כי מתן טובות הנאה אלה מהוות שוחד בחירות עבירה שעונשה חמש שנות מאסר.

מש"ס נמסר בתגובה: "מאמצי השמאל לגנוב את הבחירות באמצעים פסולים לא פוסקים. עתירה זו שהוגשה תעצור מעט את הסכר אבל ישנם עוד ארגונים רבים, שמשקיעים מאות אלפי שקלים, להטיית הבחירות שמאלה כדוגמת 'טיב טעם' – וגם נגדם עתרנו. הציבור שרוצה יהדות ורוצה מסורת חייב לצאת בהמוניו ולהצביע מחר רק לש"ס".

17:00 עריכה

ביהדות התורה מסבים את תשומת לבנו לכך שההצבעה בבסיסי צה"ל כבר החלה ומתגאים בכך שבן העדה הדרוזית הצביע להם. יום אחד הוא עוד יתגייר בעזרת השם.

17:05 עריכה

בימינה מכנים את תכנית הסיפוח של נתניהו "תכנית החנק", שכן לטענת המפלגה (שנגזרת מדברי השר ישראל כ"ץ בנוגע לתכנית) היישובים המסופחים כביכול יהיו מוקפים באדמות פלסטיניות ומבודדים משאר הארץ.

17:22 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו שיתף היום ברשתות החברתיות סרטון תעמולה לליכוד שמזייף מהדורת חדשות של התחנה הצבאית גלי צה"ל. זאת, בניגוד לחוק שאוסר על השימוש בצה"ל לצורכי תעמולה, ולהוראות יו"ר ועדת הבחירות המרכזית השופט חנן מלצר. גורמים משפטיים במערכת הביטחון בוחנים את ההשלכות המשפטיות של הפצת הסרטון לצורך תעמולת בחירות.

ראש הממשלה שיתף את הסרטון בטוויטר ובפייסבוק, וכתב לצדו: "‏אם מחר לא תצביעו מחל – הסיוט הזה יהפוך למציאות". בסרטון, שמציג מהדורת חדשות מזויפת שמשודרת כביכול לאחר הבחירות לכנסת, נעשה שימוש בפתיח של התחנה הצבאית ובשמה המלא. במהדורה אומר הקריין כי חבר הכנסת אחמד טיבי "מונה לשר לביטחון הפנים וחבר הקבינט הביטחוני" והורה "שלא לאפשר ליהודים לעלות להר הבית עד להודעה חדשה".

17:29 עריכה

שר המשפטים אמיר אוחנה הודיע כי ידחה בחצי שנה נוספת את כניסתן לתוקף של תקנות סדר הדין האזרחי החדשות. התקנות אמורות לעשות מהפכה בניהול המשפטים האזרחיים בישראל, אך מהרגע הראשון מעוררות זעם בקרב עורכי דין רבים ובקרב לשכת עורכי הדין, שנאבקת לבטלן או לפחות לדחות את כניסתם לתוקף.

17:38 עריכה

בוואלה הבחינו בכך שמאז שהורשעה שרה נתניהו בפרשת המעונות, לא נעשה בעניינה דבר. לפי הודאתה ובהסדר טיעון, בבית משפט השלום בירושלים, נתניהו הורשעה ב"הוצאת דבר בתחבולה בניצול טעות הזולת". היא נקנסה ב-55 אלף שקלים לפירעון בתשלומים חודשיים, לבקשתה, כשלפרקליטות מחוז ירושלים (פלילית) נשמרה הזכות לתבוע ממנה בהליך אזרחי עוד 120 אלף שקלים – עלותן החלקית של הסעודות הפרטיות של משפחת נתניהו.

ואולם, היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט עדיין לא אישר לפרקליטות מחוז ירושלים לתבוע את החזר 120 אלף השקלים – וכאמור, גם העירייה עדיין לא פתחה בהליך נגד הגב' נתניהו. כשהעירייה התבקשה להסביר מדוע היא מתמהמהת בהעמדת נתניהו לדין משמעתי, טען בשמה עו"ד אשר עמרם מהייעוץ המשפטי כי "מסירת מידע בשלב זה עלולה לפגוע בהליך קבלת ההחלטה. לכן, בשלב זה, אין לעיריית ירושלים, ואף חל איסור, למסור מידע בנוגע לגב' נתניהו".

17:41 עריכה

יו"ר כחול-לבן, בני גנץ, בתגובה לפרסומים על כך שנתניהו תכנן לפתוח במלחמה נגד חמאס זמן קצר לפני הבחירות: "נתניהו מחק את העמימות לצרכים פוליטיים. עכשיו הוא איבד את זה ורצה לגרור אותנו למלחמה כדי לדחות את הבחירות".

17:46 עריכה

יו"ר ימינה איילת שקד לגלי צה"ל, בהתייחסה למפת הסיפוח של "תכנית ה-100": "יהיה קשה לראש הממשלה להגיד לנשיא ארה"ב לא".

17:52 עריכה

ח"כ גבי אשכנזי (כחול-לבן), לבן כספית ופרופ' אריה אלדד ב-103fm: "נתניהו איבד את הבלמים. סיפוח הבקעה זה סוכריה לימין הקיצוני. איפה הוא היה עשר שנים. ראש הממשלה לא יכול להודיע דבר כזה מבלי לעדכן את הקבינט. איך זה שהשרים מקוששים מעיתונאים על מה המסיבה? איך זה שהוא מעדכן את ראש המוסד והשב"כ חצי שעה לפני?".

עוד אמר אשכנזי: "אנחנו מכוונים לממשלת אחדות. ליברמן הוא לחלוטין אחד השותפים שלה. זה הליך מעשי בתנאי שהמצביעים יצאו להצביע. מי שלא מצביע, מצביע לביבי. אנחנו חייבים לקבל את המנדט מהנשיא. על 80% מהבעיות בישראל רוב הציבור מסכים".

17:56 עריכה

מנכ"לית ועדת הבחירות המרכזית על האיסור להסיע בדואים לקלפיות: למיטב זיכרוני בעבר נבדקו כל המרחקים ולא נמצאה בעיה. מצאנו בשעתו שיש תחבורה ציבורית ביישובים הללו, ואני מזכירה שמחר היא בחינם. אך נבדוק ונראה אם יש מקום להתערב בכל זאת.

17:59 עריכה

יו"ר העבודה-מרצ עמיר פרץ, בתכנית של ירון וילנסקי ויעקב ברדוגו בגלי צה"ל: "הסיכוי שלי להיות שר אוצר בממשלה הבאה גדול מהסיכוי של נתניהו להיות ראש ממשלה".

18:04 עריכה

יו"ר מרצ לשעבר זהבה גלאון מכנה את הניסיון של נתניהו לצאת למבצע צבאי בעזה דווקא בימים אלה כ"בחירה מודעת לשפוך דם כדי לברוח מהכלא". עוד כותבת גלאון: "נתניהו הוא רעל לישראל, עבריין נמלט ששורף את העיר על יושביה כדי להציל את עצמו".

18:06 עריכה

יו"ר ימינה איילת שקד לחדשות 13: "נתניהו פתח בקניבליזציה של הגוש אך ורק נגדנו. הוא לא עשה את זה לש"ס או ליהדות התורה. הסיבה הראשונה לכך היא הסיבה האישית, והשנייה היא כי ראש הממשלה לא רוצה שנאתגר אותו מימין".

18:12 עריכה

אחמד טיבי (הרשימה המשותפת) משתף אותנו בשיחת טלפון לבבית שקיבל, מאדם שאמר לו: "נגיע לקלפי שלך בטייבה להראות לך מי בעל הבית יא מחבל!"

18:18 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו, בתגובה לדברי בני גנץ, שאמר שראש הממשלה ניסה לגרור את ישראל למלחמה רגע לפני בחירות כדי לחלץ את עצמו מהכלא: "בני גנץ, אתה לא מתבייש לעשות פוליטיקה מענייני ביטחון?".

18:25 עריכה

פרסום בדה מרקר: "הליכוד מתכנן "לקחת קשישים מההוסטל, לדחוף להם פתק 'מחל' ביד ולהסיע אותם לקלפי". על פי הדיווח, מחר (ג') בשעה 06:45 יתייצבו מאות פעילי ליכוד מחוץ לעשרות בתי דיור מוגן מסובסדים ברחבי הארץ, בהם מתגוררים קשישים עולי רוסיה. המשימה שהוטלה על הפעילים היא להשפיע על הקשישים המתגוררים במקום להצביע למפלגת השלטון.

לפעילי הליכוד ניתנו הוראות לשים לקשישים פתק הצבעה של "מחל" ביד – ולדאוג ללוות אותם עד מתחם הקלפי ואפילו עד לפרגוד. מבצע "המרצת" הקשישים דוברי הרוסית, שעליו אמון מטה העולים במפלגת השלטון, נועד בפשטות להעביר כמה אלפי או עשרות אלפי קולות ממפלגת ישראל ביתנו של ליברמן למפלגת הליכוד.

מהקלטה שהגיעה לידי TheMarker  עולה כי בכל בית דיור מוגן תהיה נוכחת לאורך כל יום הבחירות משמרת של שלושה "ממריצים" דוברי רוסית, שתפקידם יהיה להשפיע על הקשישים ולדאוג שהם מגיעים לקלפי עם פתק ההצבעה של המפלגה ביד. בכל אתר כזה יהיה נוכח גם נהג שתפקידו יהיה להסיע את הקשישים ברכב מטעם המפלגה עד לפתח הקלפי, שם תודרכו הפעילים "למסור" את הקשישים לידי נציג הליכוד בקלפי, שילווה את הקשישים בתהליך ההצבעה.

18:57 עריכה

בצלאל סמוטריץ (ימינה) ל-103fm: "איתמר בן גביר הוא הטיפש התורן. אני לא תוקף את עוצמה יהודית. לא שמעת ממני מילה אחת של ביקורת אישית – לא על אנשי עוצמה ולא על הדרך שלהם. אגב, בשונה מהם, שברגע שהם לא קיבלו את מבוקשם אני הפכתי לשמאלן ובנט לרפורמי.

"הדבר היחיד שאני יוצא נגדו זו הריצה חסרת האחריות של מפלגות קטנות מתחת לאחוז החסימה, ואם יש משהו שמסכן את המשך שלטון הימין זה זריקת אלפי קולות לפח".

19:09 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו ל-103fm: "האמריקנים לא מעלים על דעתם שאסכים לחלק את ירושלים. אני קודם כל בולם את הנסיגות".

19:58 עריכה

ועדת הבחירות לכנסת נערכת למחר: 3,000 משקיפים מטעמה יסיירו בין הקלפיות. הם יישאו מצלמות על גופם ובמידה שיתעורר חשד בנוגע לטוהר הבחירות – הם יורשו לצלם. בתום ההצבעה ובסגירת הקלפיות – גם תהליך ספירת הקולות יתועד

20:14 עריכה

דיווח של ברק רביד בחדשות 13: הרמטכ"ל, ראש השב"כ וגורמי ביטחון נוספים התנגדו לכוונתו של ראש הממשלה נתניהו להוציא לפועל תקיפה רחבת היקף בעזה בתגובה על ירי הטילים לאשדוד ביום שלישי שעבר.

עוד מדווח רביד: "גורם המעורה בתכני הדיונים ציין כי ההתרחשות באותו דיון ביום שלישי בלילה עוררה אצל בכירים במערכת הביטחון את התחושה שמה שהניע את נתניהו היו שיקולים פוליטיים. גורם ביטחוני שעבד עם נתניהו במשך שנים אמר: "קרה לו משהו. הוא מעולם לא שיחק ככה בביטחון מסיבות פוליטיות".

20:15 עריכה

ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, לחדשות כאן 11: "אני מעריך שנתניהו לא יוכל להקים ממשלה ומאוד מקווה שגנץ יקים. אם יהיה סיכוי להקים ממשלה, זה שאפשר יהיה להקים אותה עם חלקים מהליכוד, שהאנשים השפויים בו יימאס להם לחיות תחת העול של הקיסרות הלבנטינית והדקדנטית שמכתיבה היום את השיח הציבורי של מדינת ישראל". 

20:18 עריכה

עוד הצהרה דרמטית לאוסף: יו"ר כחול-לבן בני גנץ צפוי לשאת הערב "נאום חוצב להבות" בכפר אחים.

20:20 עריכה

חדשות כאן 11: נתניהו מתכוון למקד מחר את האש נגד הקולות במגזר הערבי, במטרה לעודד הצבעות בימין. בכחול לבן מתכוונים להתמקד במעוזים החזקים של המפלגה באזור מרכז הארץ, ופחות באזורי הפריפריה.

20:31 עריכה

בבית נשיא המדינה ראובן ריבלין מתכננים לקחת חלק אקטיבי יותר בבחירות האלה כדי למנוע בחירות שלישיות. הנשיא מתכוון להשתמש בכוחו ובמעמדו על מנת לוודא שהממשלה תקום ולצורך כך עלול להתנות מתן הארכה בהצגת הישגים קואליציוניים – כלומר, לבקש מהמועמד שקיבל את המנדט להרכבת הממשלה להוכיח שאכן הוא הגיע לשיחות מתקדמות עם המפלגות.

כמו כן, בעניין הארכות, אם יינתנו – ייתכן ולא תנתן הארכה אוטומטית של 28 ימים, אלא של מספר ימים בודדים בלבד, זאת כאמור על מנת למנוע את גרירת הקמת הקואליציה ואפשרות של הליכה נוספת לבחירות.

20:36 עריכה

קודם הכרזנו כאן על "נאום חוצה להבות" שהבטיח לנו יו"ר לכחול-לבן בני גנץ. הנאום יתקיים, אבל לא יועבר בתקשורת לאחר שעתירה שהגישה בעניין הליכוד התקבלה על ידי השופט מלצר. טל שניידר מגלובס לא נשמעת מי יודע מה מבואסת. עדכון: ההודעה של מלצר התקבלה במהלך הנאום – וקטעה אותו. לפיה, האירוע כולו מבוטל.

 

20:45 עריכה

הודעת השופט חנן מלצר על פסילת אירוע סיום הקמפיין של כחול-לבן ונאומו של בני גנץ: "בשים לב לנטען בעתירה, ולנוכח הוראות סעיף 129 לחוק הבחירות לכנסת, התשכ"ט- 1969, המורה כדלקמן: 'משעה 19:00 בערב ביום שלפני יום הבחירות ובכל יום הבחירות לא תהיה תעמולת בחירות על-ידי אסיפות, תהלוכות, רמקולים או שידורים ברדיו ובטלוויזיה'.

"ניתן בזאת צו מניעה המורה שלא לקיים את אירוע הבחירות המתוכנן להתקיים הערב בבית העם במושב כפר אחים בשעה 20:30. לנוכח מסקנתי האמורה, מתייתר הצורך במתן צו מניעה שיורה לאסור על שידור האירוע הנ"ל בהתאם לסיפא לסעיף האמור".

20:49 עריכה

ממלא מקום יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, השופט ניל הנדל, הורה למפלגת ש"ס להסיר את רוב סרטוני "שידורי המהפכה" מדף הפייסבוק שלה. זאת, לאחר שקבע כי הסרטונים הם בבחינת תעמולת בחירות הנעשית תוך שימוש בכספי ציבור. הסרטונים צולמו באירועים שמומנו מכספי רשויות מקומיות ומתקציבי משרד הפנים והמשרד לפיתוח הפריפריה הנגב והגליל. על שני המשרדים אחראי יו"ר ש"ס, אריה דרעי.

20:57 עריכה

המחנה הדמוקרטי הקים היום מטה קמפיין חלופי, למקרה של ניסיון חבלה פיזית או מתקפת סייבר במהלך יום הבחירות מחר. מנהל הקמפיין ליאור חורב התריע גם על ניסיון לשיבוש מכוון בקלפיות במגזר הערבי ובערים הגדולות. במפלגה מתכוונים לפנות בהודעות סמס ובשיחות קוליות למצביעים הפוטנציאליים ולבקש מהם להגיע לקלפיות מוקדם.

21:02 עריכה

הפרשן מוטי גילת בחדשות כאן 11: "בכחול לבן עצרו את הקמפיין נגד מפלגות גוש השמאל מחשש שהן לא יעברו את אחוז החסימה".

21:05 עריכה

לא רק בתל אביב, בראשון לציון ובשוהם: יו"ר ועדת הבחירות השופט חנן מלצר אסר על בתי עסק להעניק הנחות למי שיציג תמונה שלו מצביע. הסיבה היא שעל פי החוק אסור להציע הטבה תמורת הצבעה או הימנעות מהצבעה עבור מפלגה מסוימת או עבור הצבעה או אי הצבעה בכלל. מאותה סיבה פסק מלצר מוקדם יותר כי עיריות תל אביב, שוהם וראשון לציון לא יוכלו לתת הטבות לתושבים שיצביעו.

21:12 עריכה

בשולי השוליים: מפלגת "כל ישראל אחים לשוויון חברתי" הודיעה כי לא תרוץ לבחירות לכנסת ה-22 – מה שמוריד את מספר המפלגות שיתמודדו מחר ל-29.  כזכור, קדמו לה מפלגות זהות ונעם שהודיעו גם הן כי הן לא מתמודדות.

21:16 עריכה

ברגע האחרון – רפי פרץ מנסה לשכנע את מצביעי עוצמה יהודית לעבור לימינה:

ובנצי גופשטיין מטיל ספק ביכולות השכנוע של כבוד הרב, ופונה, מכל הלב, לחבריו היקרים ("לשעבר") מימינה:

21:25 עריכה

יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן מתייחס בראיון למעריב לתכנית הסיפוח של נתניהו ואומר: "אין לזה שום סיכוי. לפני שהוא יחיל ריבונות על בקעת הירדן, כדאי שיחיל ריבונות על אשדוד, אשקלון ועוטף עזה. גם הנסיעה שלו לרוסיה חמישה ימים לפני הבחירות. גם הנסיעה הקודמת שלו לגמרי במקרה הייתה ב-4 באפריל, חמישה ימים לפני הבחירות הקודמות.

"הפעם הוא טס אחרי שקיבל נזיפה ממשרד החוץ הרוסי. בסוצ'י הוא נאלץ להמתין שעתיים וחצי עד שקיבלו אותו. והדבר המטריד ביותר שיצא משם – ראיתי את שר החוץ הרוסי, לברוב, מסביר לתקשורת הרוסית שנתניהו התחייב לכבד את הריבונות הסורית. יש לזה רק פירוש אחד בעיניי: הוא התחייב לא לתקוף שם יותר. זה עומד בסתירה מוחלטת להודעת נתניהו לפיה ישמר חופש פעולה מלא".

בנוגע לסיכויים של ישראל ביתנו להגיע למספר מנדטים דו-ספרתי, אמר ליברמן: "לפני ה-9 באפריל רוב הסוקרים טענו כי אנחנו לא עוברים את אחוז החסימה ומקבלים אפס מנדטים. אז כרגע אני מלומד ניסיון ולכל מה שמתפרסם אני מוסיף 5 מנדטים. מבחינתי בין 12 ל-14 זאת תהיה תוצאה מצוינת". 

22:03 עריכה

דיווח בחדשות כאן 11: מגעים לפגישה בין נתניהו לשר החוץ של קטאר שייח' מוחמד אל ת'אני בשולי ועידת ורשה לפני כחצי שנה עלו בתוהו. מקורות מוסרים כי ערב הוועידה פנו בכירים ישראלים לגורם שלישי כדי שיברר לגבי פגישה אפשרית, והקטרים השיבו שהעת אינה מתאימה לכך.

22:04 עריכה

ועדת הבחירות התירה לקיים כנס של ש"ס אף על פי שעיריית ירושלים מימנה אותו.  יו"ר הוועדה השופט חנן מלצר אסר על סגני ראש העיר מטעם המפלגה לשאת דברים בכנס בשם "מופע סליחות", שהתקיים הערב בירושלים, בעקבות עתירה לפיה מדובר באירוע בחירות לכל דבר.

מש"ס נמסר בתגובה: "האירוע מתקיים ללא קשר למפלגה".

22:16 עריכה

פורסמה הודעת הבחירות של יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, השופט חנן מלצר –

22:34 עריכה

על פי סקר שערך האתר המגזרי "בחדרי חרדים", עולה כי 34% מבני הציבור החרדי יצביעו ליהדות התורה, 25% יצביעו לש"ס ו-22%, באופן מפתיע למדי, יצביעו לעוצמה יהודית. 10% מהנסקרים השיבו כי בכוונתם להצביע למפלגה שאיננה חרדית או דתית. 3% השיבו כי הם עדיין מתלבטים.

מהסקר עולה עוד כי 77% מהמשתתפים יצביעו אך ורק למפלגה המוגדר חרדית. הנתון המעניין בהקשר הזה הוא העובדה ש-8% מהמשתתפים בחרו לשנות את עמדתם באשר למפלגות החרדיות ובניגוד לבחירות הקודמות – הפעם הם יצביעו רק למפלגה חרדית.

22:58 עריכה

ב-ynet עשו עבודה לא רעה של איסוף נתונים וריכוזם, במיוחד למי שזקוק למעט סדר בראש: כל המפלגות, כל הלוגואים, כל הסלוגנים, כל הפוליטיקאים, כל הקלפיות, כל המצביעים – בקיצור, כל מה שאדם צריך כדי לישון טוב בלילה שכזה. ניפגש מחר. אתם יודעים איפה.

סגירה