השחקנים פדרו פסקל ואית'ן הוק, מתוך הסרט "Strange Way of Life" (צילום: מתוך הטריילר הרשמי של הסרט)
מתוך הטריילר הרשמי של הסרט

"המערבון הקווירי הראשון באמת"

לא נותר כיסא פנוי בהקרנת הבכורה לסרט הקצר החדש והמצופה של הבמאי פדרו אלמודובר, "Strange Way of Life", שהוקרן לראשונה בפסטיבל קאן ● לדברי הבמאי, למרות סרטים כמו "הר ברוקבק" ו"כוחו של הכלב", סרטו הקצר הוא "המערבון הקווירי הראשון באמת": "רציתי לעשות מערבון קלאסי הכולל תשוקה בין שני בוקרים"

נכון ליום השלישי של פסטיבל קאן ה־76 – הכרטיס הנחשק ביותר לא היה לסרט התקופתי "המועדפת" בכיכובו של השחקן הקונטרברסלי ג'וני דפ, אלא לסרט הקצר של פדרו אלמודובר, מערבון הומוסקסואלי בשם "Strange Way of Life".

הסרט הקצר החדש של הבמאי האגדי – שאורכו כ־31 דקות בלבד – הוקרן רק פעמיים – ואלמודובר הסכים להתראיין מעט מאוד במהלך שהותו בפסטיבל. אלמודובר הוא דמות קבועה בפסטיבל מאז 1999, אז הסרט "הכול אודות אימא" (יצירת המופת הבלתי מעורערת שלו) זכה בפרס הבמאי הטוב ביותר.

ב־2004 סרטו האישי "חינוך רע" נבחר להקרנת הפתיחה. ב־2017 הוא שימש כנשיא חבר השופטים, שהעניק את פרס דקל הזהב לסרט "הריבוע" בבימויו של רובן אוסטלונד (שמכהן השנה בעצמו כנשיא חבר השופטים).

"רציתי לעשות מערבון קלאסי הכולל תשוקה בין שני בוקרים", אמר התסריטאי והבמאי בדיון שאחרי ההקרנה. הסרט החדש של הבמאי הספרדי האהוב, הידוע בשבירת טאבואים ובעיסוק בחומרים אמיצים ושנויים במחלוקת, הופק על־ידי בית האופנה הצרפתי המפורסם סן לורן. בסרט מככבים שני השחקנים הלוהטים אית'ן הוק ופדרו פסקל.

השחקנים פדרו פסקל ואית’ן הוק, מתוך הסרט Strange” Way of Life” (צילום: עמוד הפייסבוק הרשמי של "Strange Way of Life")
השחקנים פדרו פסקל ואית'ן הוק, מתוך הסרט "Strange" Way of Life" (צילום: עמוד הפייסבוק הרשמי של הסרט)

"זה המקום הכי טוב בעולם להיות בו כרגע, לפחות בשבילי", אמר אלמודובר בדברי הפתיחה הקצרים שלפני ההקרנה. "אתם הקהל הראשון שעומד לראות את הסרט החדש שלי. אנחנו מתוחים ומתרגשים"

אלמודובר שמח לראות כי האולם מלא למרות הגשם השוטף. "זה המקום הכי טוב בעולם להיות בו כרגע, לפחות בשבילי", אמר אלמודובר בדברי הפתיחה הקצרים שלפני ההקרנה. "אתם הקהל הראשון שעומד לראות את הסרט החדש שלי. אתם תהיו התגובה הראשונה. אנחנו מתוחים ומתרגשים מאוד".

התחושות של אלמודובר מובנות בהתחשב במעמדו כאגדת קאן, שהציג בהקרנות בכורה יצירות רבות בהיכל הפסטיבלים ה"פּאלֶה". "מה עוד אני יכול לומר?" הוא המשיך לפני שהחווה לעבר צוות השחקנים שהתכנס לצדו על הבמה המרכזית, בהם הוק, ג'ורג' סטיין, ג'ייסון פרננדס, חוסה קונדסה ומנואל ריוס.

"העברתי את הזמן בחברת הגברים היפים האלה… אבל הם גם שחקנים טובים מאוד", הוא אמר. לאחר מכן הוא הודה להם על שנתנו בו אמון למרות הנרטיב הבלתי שגרתי, מה שהפך את ההפקה ל"מאוד קלה" עבורו.

הסרט נפתח עם סילבה, בגילומו של פדרו פסקל, שחוצה את המדבר רכוב על סוס כדי לבקר את חברו הוותיק ג'ייק (בגילומו של הוק), המשמש כעת כשריף של המדינה. אנחנו למדים שהם לא התראו מזה 25 שנה, מאז פרשת אהבה "אסורה", הרפתקה של חודשיים במקסיקו.

במאי הקולנוע פדרו אלמודובר בפסטיבל הסרטים קאן, 17 במאי 2023 (צילום: Vianney Le Caer/Invision/AP)
במאי הקולנוע פדרו אלמודובר בפסטיבל הסרטים קאן, 17 במאי 2023 (צילום: Vianney Le Caer/Invision/AP)

בבוקר נחשפים המניעים הנסתרים, שדוחפים את החברים הוותיקים לדו־קרב מסוכן. "רציתי לעשות מערבון קלאסי שבו אני מדבר על תשוקה בין שני בוקרים", אומר אלמודובר

כשהם מתאחדים, הם חולקים ארוחה ביתית ולאחר מכן מבלים לילה "אורגיאסטי". אולם, בבוקר המוחרת, נחשפים המניעים הנסתרים, שדוחפים אותם לדו־קרב מסוכן. "רציתי לעשות מערבון קלאסי שבו אני מדבר על תשוקה בין שני בוקרים", אמר אלמודובר בשיחה שנערכה איתו לאחר ההקרנה.

המערבון הקווירי האמיתי הראשון

אלמודובר שיתף את הקהל בנקודת המבט שלו על סרטי מערבונים דומים שנעשו על־ידי קולנוענים כמו ג'יין קמפיון ("כוחו של הכלב"), קלואי ז'או ("הרוכב"), וכמובן אנג לי ("הר ברוקבק"). לדבריו, הוא רואה את הסרט הקצר שלו כ"מערבון הקווירי הראשון באמת".

הוא עורר צחוק גדול בקהל כשאמר שסרטה של קמפיון (שהיה מועמד לעשרה פרסי אוסקר וזכה בפרס הבמאי הטוב ביותר) הוא אמביוולנטי לגבי המיניות של הדמות שגילם בנדיקט קמברבאץ', ו"אם לנסח את זה בצורה בוטה, הם לא הזדיינו".

למען הפרוטוקול, גם "Strange Way of Life" לא מציג את הדמויות הראשיות מקיימות יחסי מין באופן מפורש. ברגע אחד מלא רוך, המבוים בעדינות, הוק מנשק את צווארו של פסקל לפני שהסצנה נחתכת לבוקר הבא, שבו נגלים עקבות ליל התשוקה שלהם, כשפסקל שוכב על המיטה עם הפנים כלפי מטה – וישבנו חשוף.

"בסרטים שלי היו הרבה סצנות של מין מפורש ("חוק התשוקה", "מטדור"), אבל עם חלוף הזמן רציתי להראות את טבע התשוקה ואת איכות העונג בצורה אחרת"

"בסרטים שלי היו הרבה סצנות של מין מפורש ("חוק התשוקה", "מטדור"), אבל עם חלוף הזמן רציתי להראות את טבע התשוקה ואת איכות העונג בצורה אחרת", הוסיף אלמודובר.

השחקן פדרו פסקל – שלא הגיע להקרנה בשל צילומים לסרט ההמשך המצופה של הבמאי רידלי סקוט ל"גלדיאטור" – בלט בהיעדרו. למרות זאת, שמו של פסקל עלה כמה פעמים במהלך השיחה שאחרי ההקרנה.

לקראת סופה, הוק העתיר מחמאות על הכוכב השותף שלו לסרט כשנשאל איך היה לגלם זוג נאהבים עם גיבור סדרת הטלוויזיה הפופולרית "האחרונים מבינינו". "אני אוהב להיות נחשק, להיות מבוקש. לא ממש אכפת לי על־ידי מי. אם זה במקרה על־ידי גבר מושך מאוד וכישרוני ביותר, כמו פדרו, אז עוד יותר טוב", אמר.

לדבריו, הוא גם נהנה להיכנס לנעלי הדמות. "מה שאהבתי לגבי השריף ג'ייק זה שכמו אצל גברים אחרים, יש את איך שאנחנו ויש את איך שאנחנו רוצים להיות – והרבה פעמים זה לא אותו הדבר. זה יוצר קונפליקט, בין אם אתה סטרייט או גיי. יש דברים שהיינו רוצים להיות, והרבה פעמים אנחנו מעבירים את החיים שלנו בהעמדת פנים שאנחנו כאלה. זה יוצר בנו סדקים וזה יוצר בנו שקרים.

הבמאי פדרו אלמודובר והשחקן אית’ן הוק בפסטיבל קאן, 18 במאי 2023 (צילום: Joel C Ryan/Invision/AP)
הבמאי פדרו אלמודובר והשחקן אית'ן הוק בפסטיבל קאן, 18 במאי 2023 (צילום: Joel C Ryan/Invision/AP)

"מה שאהבתי לגבי השריף ג'ייק זה שכמו אצל גברים אחרים, יש את איך שאנחנו ויש את איך שאנחנו רוצים להיות – והרבה פעמים זה לא אותו הדבר"

"בשבילי, תהליך ההתבגרות הוא לצמצם את הסדקים האלה ואת השקרים האלה. הרגשתי שג'ייק הוא דמות גדולה בזכות כך". הוק גם התייחס למושג האהבה המורכב, שלדעתו שזור בכל הופעה מול מצלמה. "בשנייה שאתה מוציא מצלמה ואתה מתחיל לצלם אנשים, מתרחש אקט מסוים של אהבה, שבו אתה אומר לאנשים האלה כמה הם חשובים וראויים שיקדישו להם זמן.

"זה בעצם אומר שהדברים שהם מרגישים הם חשובים, ושהדברים שהם חושבים הם חשובים, ולכן ראוי שכולנו נביא אותם בחשבון. אז, בעיניי, זה תמיד נוגע לאהבה במידה מסוימת. מה שמניע אותנו הוא מה שאנחנו רוצים, מה שאנחנו אוהבים. התשוקה מניעה את העולם".

הצוות של "Strange Way of Life" נשאר אחרי ההקרנה ומשך תשומת לב על השטיח האדום של ה"פאלה" בערב שלפני הקרנת הסרט היפני "מונסטר". אלמודובר, הוק, סטיין, קונדסה, פרננדס וריוס היו כולם לבושים בסן לורן ולוו על־ידי המנהל הקריאטיבי של בית האופנה, אנתוני וקרלו, שהיה אחראי לשיתוף הפעולה הקריאטיבי – וגם עיצב את התלבושות לסרט.

התגובות הראשונות לסרט הקצר היו חיוביות, וכמה מהביקורות שיבחו את הסרט כקומפקטי, מדויק, כן, ובסופו של דבר – שובה לב. המילים האחרונות בסרט נותרו בלתי נשכחות: "זה מה ששני גברים החיים יחד בחווה יכולים לעשות אחד בשביל השני". מדובר באישור האפשרות לתשוקה גברית נוגעת ללב ולאהבה קווירית במקום הכי פחות צפוי – המערב הפרוע.

הבמאי פדרו אלמודובר והשחקן אית’ן הוק בפסטיבל קאן, 18 במאי 2023 (צילום: Joel C Ryan/Invision/AP)
הבמאי פדרו אלמודובר והשחקן אית'ן הוק בפסטיבל קאן, 18 במאי 2023 (צילום: Joel C Ryan/Invision/AP)
עוד 956 מילים
סגירה