השחקן הריסון פורד בפסטיבל קאן ה־76,צרפת, 18 במאי 2023 (צילום: Vianney Le Caer/Invision/AP)
Vianney Le Caer/Invision/AP

"כשזה עובד, זה פאקינג קסם"

השחקן שהפך לאייקון תרבותי הוכיח שעדיין יש לו מה להציע אחרי הקרנת הסרט החדש בסדרת "אינדיאנה ג'ונס" ● אולם, למרות תשואות הקהל, "אינדיאנה ג'ונס וחוגת הגורל", שהוצג בבכורה בפסטיבל קאן, עמוס מדי ואנמי גם יחד – מציע הרבה ולא כלום בו זמנית ● עם זאת, פורד בן ה־80 עדיין מהפנט: "קבלת הפנים פשוט עלתה על כל דמיון"

"אינדיאנה ג'ונס וחוגת הגורל", הפרק החמישי בסדרת הסרטים הפופולרית – שהחלה ב־1981 בבימויו של סטיבן ספילברג ובהפקת ג'ורג' לוקאס – הוצג בהקרנת בכורה עולמית בפסטיבל קאן ה־76.

השחקן האייקוני הריסון פורד, הגיבור המקורי של הסרט – שהופיע גם בכל פרקי ההמשך – עמד בפני הקהל הנלהב כדי להזכיר לכולם שטום קרוז הוא לא כוכב הקולנוע האחרון.

אולם, פורד לא הגיע להקרנת הבכורה מלווה בפמליה של מטוסי קרב, כפי שעשה קרוז בשנה שעברה לרגל הקרנת "אהבה בשחקים: מאווריק". תחת זאת, פורד בן ה־80 העניק לפסטיבל ולקהל בדיוק את מה שהם רוצים וצריכים – זוהר, רגש, חיוך מוכר, ובעיקר היסטוריה הוליוודית אמריקאית.

הערב נפתח במחווה מיוחדת להוליווד ולפורד, הכוללת קליפ מהסרט של אנייס ורדה "עולמו של ז'אק דמי" (1995), שהוא כשלעצמו מחווה לבעלה ותזכורת לקשריו הצרפתיים של פורד.

הריסון פורד עם פרס דקל הזהב של כבוד בפסטיבל קאן, 19 במאי 2023 (צילום: Joel C Ryan/Invision/AP)
הריסון פורד עם פרס דקל זהב של כבוד בפסטיבל קאן, 19 במאי 2023 (צילום: Joel C Ryan/Invision/AP)

לא פלא שכשפורד עלה לבמה באולם "לומייר" הענקי המכיל כ־2,000 מושבים, הוא נראה כל כך נרגש. לצדו עמד מנהל הפסטיבל תיירי פרמו, שהעניק לפורד פרס דקל זהב של כבוד

בסוף שנות ה־60, דמי (הידוע בעיקר בזכות בימוי המחזמר "מטריות שרבורג" מ־1964 עם קתרין דנב) רצה ללהק את פורד, שעוד לא היה ידוע אז, לסרט "Model Shop", אבל לא הצליח לשכנע את האולפן להעסיק אותו. דמי התפשר על שחקן אחר, אבל הוא וורדה שמרו על קשרי ידידות עם פורד.

היה תענוג לראות את השחקן מביט למצלמה ואומר בחיוך, "אמרו לי שהאולפן ביקש לשכוח ממני, שאין לי עתיד בעסק הזה". אחרי מעברים מהירים בין אבני בוחן אחרות בקריירה שלו, כמו "בלייד ראנר" ו"מלחמת הכוכבים", ההומאז' הגיע לשיאו בכותרת שהכריזה כי פורד הוא "אחד הכוכבים הגדולים בתולדות הקולנוע".

לא פלא שכשפורד עלה לבמה באולם "לומייר" הענקי המכיל כ־2,000 מושבים, הוא נראה כל כך נרגש. לצדו עמד מנהל הפסטיבל תיירי פרמו, שהעניק לפורד, כשהוא מדבר באנגלית, פרס דקל זהב של כבוד.

"זה מאוד מרגש, זה מאוד נוגע ללב", אמר פורד. "אומרים שכשאתה עומד למות אתה רואה את חייך חולפים לנגד עיניך. ואני ראיתי עכשיו את חיי חולפים לנגד עיניי – חלק גדול מחיי, אבל לא את כל חיי. החיים שלי התאפשרו בזכות אשתי הנפלאה", הוא המשיך והביט לעבר קליסטה פלוקהארט שישבה בקהל, שחקנית מפורסמת בזכות עצמה.

השחקנים הריסון פורד ואשתו קליסטה פלוקהארט בפסטיבל קאן, צרפת, 18 במאי 2023 (צילום: AP Photo/Daniel Cole)
השחקנים הריסון פורד ואשתו קליסטה פלוקהארט בפסטיבל קאן, 18 במאי 2023 (צילום: AP Photo/Daniel Cole)

ואז הוא אמר לנוכחים שהוא אוהב אותם. הקהל צעק בחזרה: "אנחנו אוהבים אותך!" – ואחרי עוד כמה מילים חיוביות, פורד הזכיר ליושבים באולם, "יש לי סרט שאתם חייבים לראות". הסרט הזה – "אינדיאנה ג'ונס וחוגת הגורל" – נראה כמו מחווה בעצמו.

הסרט החדש גדוש בנאצים, מרדפים, פיצוצים, התרסקויות ומה שנראה כמעט כמו כל קלישאת סרט הרפתקאות שהסדרה אימצה ומחזרה מאז שעלתה. הסרט עצמו עמוס מדי ואנמי גם יחד – מציע הרבה ולא כלום

הסרט החדש גדוש בנאצים, מרדפים, פיצוצים, התרסקויות ומה שנראה כמעט כמו כל קלישאת סרט הרפתקאות שהסדרה אימצה ומחזרה מאז שעלתה. הכותרת "אינדיאנה ג'ונס וחוגת הגורל" אינה מבשרת טובות עבור הגרעין הקשה של המעריצים. הסרט עצמו עמוס מדי ואנמי גם יחד – מציע הרבה ולא כלום בו זמנית.

הוא נפתח בכאוס ששרר באירופה של שנת 1944, כשאינדיאנה ג'ונס מוחזק בידי הנאצים וראשו מכוסה בשק. כשהשק מוסר, נחשף פרצופו של פורד – שהוצער באמצעים דיגיטליים – ונראה כמעט, אבל לא ממש, כמו בסרטים הראשונים, לפני ארבעה עשורים.

הסרט משתפר במחצית השנייה שלו, כשהוא מאט את הקצב מספיק כדי שהשחקנים יעשו יותר מסתם לרוץ ולצעוק. עד אז, הליהוק של "פליבג" – פיבי וולר־ברידג' – כשותפתו האחרונה של אינדיאנה להרפתקאות כבר נראה הגיוני. בין אם היא מתרוצצת או עושה שרירים – כיף לצפות בה, וכמוה גם במאדס מיקלסן, טובי ג'ונס ואנטוניו בנדרס, שנכנסים ויוצאים בקריצות ועקיצות.

אבל האטרקציה האמיתית היא פורד, שמצליח להחזיק את תשומת לב הצופים כשהסרט כושל בכך, ושכל אמירה שנונה ומבט פלרטטני שלו מבהירים כי לא היה צורך להצעיר אותו משום שכמו שכולם יודעים – הוא אלמותי.

האטרקציה האמיתית היא פורד, שמצליח להחזיק את תשומת לב הצופים כשהסרט כושל בכך, ושכל אמירה שנונה ומבט פלרטטני שלו מבהירים כי לא היה צורך להצעיר אותו

אחרי בכורה עולמית מרגשת ומסיבה עטורת כוכבים על החוף של קאן בחמישי בערב, הצוות של "אינדיאנה ג'ונס וחוגת הגורל" חזר להיכל הפסטיבלים, ה"פּאלֶה" כדי לפגוש את העיתונות. לבמאי ג'יימס מנגולד התלוו המפיקים קתלין קנדי ופרנק מרשל, וכן הכוכבים וולר־ברידג', מיקלסן, בויד הולברוק, אית'ן איזידור, וכמובן איש השעה פורד.

בבכורה העולמית, אחרי שהסתיימה כל רשימת הקרדיטים, הקהל קם על רגליו למחיאות כפיים סוערות שנמשכו שש דקות – הצלחה גדולה להקרנה שאינה נכללת בתחרות, שהפכה לערב מרגש מאוד עבור כוכב הסדרה.

לפני ההקרנה, כאמור, מנהל הפסטיבל תיירי פרמו הפתיע את הקהל כשעלה לבמה והציג סרטון של מיטב הלהיטים בקריירה האגדית של פורד הכולל סצנות מתוך "העד"; "בלייד ראנר" (שני הסרטים); "נערה עובדת", "הנמלט", "שישה ימים, שבעה לילות" וסרטי "אינדיאנה ג'ונס" ו"מלחמת הכוכבים", לצד רבים אחרים.

הריסון פורד, מתוך הסרט אינדיאנה ג’ונס וחוגת הגורל (צילום: עמוד הפייסבוק הרשמי של הסרט, Lucasfilm Ltd)
הריסון פורד, מתוך הסרט "אינדיאנה ג'ונס וחוגת הגורל" (צילום: עמוד הפייסבוק הרשמי של הסרט, Lucasfilm Ltd)

"זה לא ניתן לתיאור", אמר פורד על הבכורה העולמית של "אינדיאנה ג'ונס" 5 ועל פרס דקל הזהב שקיבל בהפתעה. במסיבת העיתונאים הכוכב אמר שזה היה "בלתי רגיל" לצפות ברגעי השיא של הקריירה הארוכה והמהוללת שלו על המסך. "החמימות של המקום הזה, התחושה הקהילתית… קבלת הפנים פשוט עלתה על כל דמיון – וזה גורם לי להרגיש טוב".

בפגישה עם העיתונות, שהייתה עליזה באופן מלבב ולעיתים אמוציונלית, השחקנים – בהם בויד הולברוק, מאדס מיקלסן, אית'ן איזידור ושונט רנה וילסון – השתפכו על ההזדמנות להופיע לצדו של פורד.

עם זאת, היו גם כמה הקנטות ידידותיות בנוגע לגילו של פורד בן ה־80, שנראה ומתנהג כמו גבר צעיר למדי. "סרט 'אינדיאנה ג'ונס' הראשון יצא 30 שנה לפני שנולדתי", התבדח מיקלסן. גם פורד עצמו סיפק כמה עקיצות עצמיות.

כשנשאל על־ידי אחד העיתונאים האם הוא מוכן סוף סוף להניח לדמותו של אינדיאנה ג'ונס – ולמה דווקא עכשיו – פורד השיב, לקולות צחוק רמים מצד הקהל: "זה לא ברור?" בעודו מצביע על גופו

כשנשאל על־ידי אחד העיתונאים האם הוא מוכן סוף סוף להניח לדמותו של אינדיאנה ג'ונס – ולמה דווקא עכשיו – פורד השיב, לקולות צחוק רמים מצד הקהל: "זה לא ברור?" בעודו מצביע על גופו. "אבל אני אוהב לעבוד ואני אוהב את הדמות הזאת, ואני אוהב את מה שהיא הביאה לחיי", הוא הוסיף.

השחקנים הריסון פורד ופיבי וולר־ברידג’, מתוך הסרט אינדיאנה ג’ונס וחוגת הגורל (צילום: עמוד הפייסבוק הרשמי של הסרט, Lucasfilm Ltd)
השחקנים הריסון פורד ופיבי וולר־ברידג', מתוך הסרט "אינדיאנה ג'ונס וחוגת הגורל" (צילום: עמוד הפייסבוק הרשמי של הסרט, Lucasfilm Ltd)

"רציתי להשלים את חמשת הסרטים, רציתי לסיים את הסיפור", הוא אמר בנימה רצינית יותר בנוגע לשאלה מדוע רצה לסיים את סדרת "אינדיאנה ג'ונס".

"יש כל כך הרבה ציפיות מסרט כזה, ואתה יכול להגשים רק חלק מהן, כי לכל אחד יש את הגרסה האהובה עליו של 'אינדיאנה ג'ונס', ואין שום סיכוי שתוכל אי־פעם לרצות את כולם", אמר הבמאי ג'יימס מנגולד על קבלת האתגר לביים סרט אייקוני כל כך (ספילברג ביים את ארבעת הפרקים הראשונים).

"אבל אתה גם מהסס לעבוד עם צוות אגדי כזה, של נבחרת מנצחת, של טובי המפיקים והשחקנים. ניסיתי להבין מה הדרך הכי כנה שאני יכול כדי להפוך את הסרט הזה לשלי. אתם יודעים, ראיתי את 'שודדי התיבה האבודה' כשהייתי בן 17 בקניון בניו יורק בערב הפתיחה – וזאת אחת הסיבות שאני במאי קולנוע".

"יש קצת מיתוס וקצת קסם – והכול שייך לאותה קופסה", סיכם פורד את חוויית הצילומים לעוד סרט "אינדיאנה ג'ונס". "וכשזה עובד, זה פאקינג קסם".

הריסון פורד, מתוך הסרט אינדיאנה ג’ונס וחוגת הגורל (צילום: עמוד הפייסבוק הרשמי של הסרט, Lucasfilm Ltd)
הריסון פורד, מתוך הסרט "אינדיאנה ג'ונס וחוגת הגורל" (צילום: עמוד הפייסבוק הרשמי של הסרט, Lucasfilm Ltd)

"יש כל כך הרבה ציפיות מסרט כזה, ואתה יכול להגשים רק חלק מהן, כי לכל אחד יש את הגרסה האהובה עליו של 'אינדיאנה ג'ונס', ואין שום סיכוי שתוכל אי־פעם לרצות את כולם"

עוד 1,095 מילים
סגירה