נשיא מצרים עבד אל־פתאח א־סיסי בפסגה הערבית בג'דה, ערב הסעודית, 19 במאי 2023 (צילום: Saudi Press Agency via AP)
Saudi Press Agency via AP

למרות האיבה ההיסטורית, מצרים ואיראן צפויות להחליף שגרירים

מצרים נאלצה להסכים עקרונית לפתיחת השגרירות בגלל המשבר הכלכלי החריף ● סין יכולה לנצל את התעקשות המערב להמשיך בסנקציות נגד סוריה ● צווי המעצר נגד נגיד הבנק המרכזי בלבנון לא ישפרו את מצב המדינה ● נישואי יורש העצר הירדני מעוררים עניין בעולם הערבי ● והשבוע ב־1981 – המדינות הערביות במפרץ מקימות מועצה משותפת ● קסניה סבטלובה מסכמת שבוע במזה"ת

מצרים ואיראן מתכוונות להחליף שגרירים

הסולטאן העומאני היית'ם בן טארק ביקר השבוע בקהיר. כשהתפרסם דבר הביקור, הגורמים המעורים בנושא בקהיר ובבירות הערביות קישרו את הביקור לניסיון התיווך העומאני בין העולם הערבי ובין טהרן. עומאן ידועה מזה שנים בתיווך השקט שלה מול טהרן. בשנים 2014–2015 האמריקאים השתמשו בשירותי התיווך האלה כדי לקדם את עסקת הגרעין.

אחרי שהשליט העומאני עזב, נפל דבר – בחודשים הקרובים טהרן וקהיר מתעתדות לפתוח שגרירויות, בפעם הראשונה מאז שנרצח הנשיא אנואר סאדאת בידי המתנקש והקצין המצרי חאלד אל־איסלמבולי. בטהרן בירכו אז על הרצח וקראו לרחוב בבירה על שם המתנקש.

את הנורמליזציה הנוכחית מול טהרן מובילות שתי מדינות – איחוד האמירויות וערב הסעודית, זאת בזמן שקהיר תלויה בהן כלכלית ונאלצת לשתף פעולה עם המהלך, לאו דווקא מתוך רצון אמיתי לנרמל יחסים עם טהרן.

עיתונאים בכירים ושרים בדימוס התבטאו נגד נרמול היחסים וציינו ש"מה שטוב לריאד לא בהכרח טוב לקהיר". במקביל, יש גם קולות המאמינים ששיתוף פעולה כלכלי עם איראן – מדינה גדולה עם שוק משמעותי – יכול להועיל למצרים הנאבקת במשבר כלכלי חריף.

נשיא מצרים עבד אל־פתאח א־סיסי והנסיך הסעודי בנדר בן סולטאן לפני הפסגה הערבית בג’דה, ערב הסעודית, 18 במאי 2023 (צילום: Saudi Press Agency via AP)
נשיא מצרים עבד אל־פתאח א־סיסי והנסיך הסעודי בנדר בן סולטאן לפני הפסגה הערבית בג'דה, ערב הסעודית, 18 במאי 2023 (צילום: Saudi Press Agency via AP)

עיתונאים בכירים ושרים בדימוס התבטאו נגד נרמול היחסים וציינו ש"מה שטוב לריאד לא בהכרח טוב לקהיר". במקביל, יש גם קולות המאמינים ששיתוף פעולה כלכלי עם איראן – יכול להועיל למצרים

כמו תמיד במזרח התיכון, צריך לחכות לתוצאה הסופית, כי הבטחות, לעיתים קרובות, נדחות ונדחות, עד שהן נשכחות. בינתיים אין תאריך מוסכם לפתיחת השגרירויות – וייתכן מאוד שבקהיר יש מי שידאג לכך שהתהליך יתארך.

במערב לא ממהרים לבטל את הסנקציות נגד סוריה

שרת החוץ של צרפת קתרין קולונה עדיין מקווה שבשאר אל־אסד יישפט על פשעיו – והבטיחה שארצה לא תשנה את יחסה אל רוצח ההמונים מדמשק. גם בארה"ב לא מתכוונים לפי שעה להקל במשטר הסנקציות ולשנות את "חוק קיסר" המעניש את מי שמפר את הסנקציות האמריקאיות נגד סוריה.

האם המדינות הערביות יעזו להשקיע בסוריה את כספן למרות ההשלכות הכלכליות, והם ארה"ב תעז לפעול נגד המדינות הללו? כרגע, כל הצדדים של המשוואה הזאת נמצאים במבוך – הערבים מאמינים שנכון עבורם לקרב את דמשק, אך כבולים על־ידי הסנקציות האמריקאיות – וארה"ב לא מסוגלת לעצור את ההתקרבות של בעלות בריתה אל סוריה ואיראן.

מי שמסוגל לשנות את המשוואה היא, כמובן, סין. עד עכשיו סין נמנעה ממעורבות כלכלית משמעותית בסוריה, גם מחשש מסנקציות וגם בגלל הפחד מאי־יציבות בסוריה.

כינוס הליגה הערבית בקהיר, אשר הצביע פה אחד להחזיר את סוריה לשורות הליגה, 7 במאי 2023 (צילום: Egyptian Ministry of Foreign Affairs via AP)
הליגה הערבית בקהיר בעת ההצבעה על החזרת סוריה לשורות הליגה, 7 במאי 2023 (צילום: Egyptian Ministry of Foreign Affairs via AP)

מי שמסוגל לשנות את המשוואה היא, כמובן, סין. עד עכשיו סין נמנעה ממעורבות כלכלית משמעותית בסוריה, גם מחשש מסנקציות וגם בגלל הפחד מאי־יציבות בסוריה

אולם, מבחינה גאו־פוליטית, סוריה דווקא משתלבת נהדר ביוזמת "החגורה והדרך" – יוזמה סינית חובקת עולם. בהינתן ההתקרבות המשמעותית בין סוריה לערב הסעודית, ייתכן ששיתוף הפעולה עם סין יוכל לסייע לערבים לפעול בסוריה למורת רוחה של ארה"ב.

באירופה הכריזו מלחמה נגד נגיד הבנק המרכזי של לבנון

השבוע גרמניה הודיעה ללבנון כי החליטה להוציא צו מעצר לנגיד הבנק המרכזי ריאד סלאמה באשמת שחיתות, זיוף מסמכים, הלבנת הון ומעילה. לפני כעשרה ימים גם צרפת הוציאה צו דומה, אחרי שסלאמה לא התייצב לדיון בבית המשפט בפריז.

סלאמה מואשם בשימוש במאות מיליוני דולרים להלבנת כספים בחו"ל וביצוע הונאות כלכליות. על פי בקשתה של צרפת, האינטרפול הוציא "אזהרה אדומה" לסלאמה, שבצדק נחשב לאיש השנוא ביותר בלבנון. הוא הודיע שהוא יערער על הצווים הצרפתי והגרמני.

כל הדרמה הזאת מתחוללת כשלבנון מתמודדת עם המשבר הכלכלי החריף בתולדותיה – במדינה קיים מחסור חמור בתרופות, ולבנונים רבים לא מסוגלים לקיים את עצמם ואת משפחתם ומנסים לברוח לחו"ל. אין כל חדש בנוגע לשחיתות של סלאמה – בארץ הארזים מדברים על כך במשך שנים, מצטטים מקורות, נוקבים בסכומים ומקיימים הפגנות.

נגיד הבנק המרכזי בלבנון ריאד סלאמה, 2019 (צילום: AP Photo/Hussein Malla)
נגיד הבנק המרכזי בלבנון ריאד סלאמה, 2019 (צילום: AP Photo/Hussein Malla)

הבעיה היא שגם אם סלאמה ייעצר וייענש על פשעיו, אין כל ערובה שהבא בתור לא יתנהל באופן דומה. לבנון לא משופעת באישי ציבור ראויים, אך הבעיה קיימת במערכת כולה

הבעיה היא שגם אם סלאמה ייעצר וייענש על פשעיו, אין כל ערובה שהבא בתור לא יתנהל באופן דומה. לבנון לא משופעת באישי ציבור ראויים, אך הבעיה קיימת במערכת כולה. בהעדר פיקוח משמעותי ועצמאי על הגופים הממשלתיים – השחיתות היא המוצא הטבעי והברור לבכירים שחייבים את הג'וב שלהם לבכירים אחרים, ולפעמים גם למיליציות חמושות.

ביום רביעי החליט השופט הלבנוני עימאד קבלאן להשית על סלאמה צו עיכוב יציאה מלבנון. כמו כן, הוא החליט להחרים את שני הדרכונים שלו – הצרפתי והלבנוני. אילו ההחלטה הזאת הייתה מתקבלת במדינה דמוקרטית ניתן היה לברך עליה.

אולם, למעשה, ההחלטה של השופט קבלאן מונעת מצרפת, גרמניה וממדינות אירופה בכלל לעצור את נגיד הבנק המרכזי ולשפוט אותו בתחומן. קיים ספק גדול אם בסופו של דבר סלאמה ייענש על ההונאות הרבות והמעילות בכספי הציבור שביצע במשך השנים.

גם העולם הערבי נמשך לחתונות מלכותיות

למערב היו ההכתרה של צ'ארלס, החתונות המלכותיות של בניו והדרמה הבלתי נגמרת של בית המלוכה – עתה גם לעולם הערבי יש את "חתונת המאה": החתונה של יורש העצר הירדני הנסיך חוסיין בן עבדאללה ואהובתו הסעודית רג'ווה אל־סייף, שתתקיים ב־1 ביוני 2023.

שניהם צעירים ויפים והחתונה מסמלת את המשכיות בתי המלוכה בשתי המדינות – השושלת ההאשמית בירדן ואאל אל־סעוד בערב הסעודית. השבוע נערך לאל־סייף טקס החינה המסורתי, וכל מדורי הרכילות דיברו על שמלתה ששילבה מוטיבים מהתרבות הסעודית, כמו השרוולים הארוכים מאוד שהופכים להינומה, ואת האלמנטים המאפיינים את ירדן – כוכב משובע המסמל שבע פסוקים של סורת הפתיחה ואת שבעת הגבעות של רבת עמון.

אך בניגוד לעולם המערבי, שם מתייחסים למלוכה כקוריוז נוסטלגי, לבתי המלוכה הערביים יש חשיבות הרבה יותר גדולה. לפני 12 שנים אזרחים ערביים ברחבי המזרח התיכון יצאו מבתיהם ומחאו נגד הרודנות והדיכוי. הנשיאים והרפובליקות שלהם נפלו, בעוד שבתי המלוכה שרדו את התקופה הסוערת ללא פגע.

לפני 12 שנים אזרחים ערביים ברחבי המזרח התיכון יצאו מבתיהם ומחאו נגד הרודנות והדיכוי. הנשיאים והרפובליקות שלהם נפלו, בעוד שבתי המלוכה שרדו את התקופה הסוערת ללא פגע

"האביב הערבי" נגמר באקורד צורם – חזרתו של בשאר אל־אסד לליגה הערבית לפני כשבוע. מי שאפשר את חזרתו היה יורש העצר הסעודי הנסיך מוחמד בן סלמאן. הביקורת נגד בתי המלוכה הערביים עדיין נשמעת, ורק לאחרונה הייתה סערה בעקבות ההפגנות נגד בתי המלוכה.

ובכל זאת, 12 שנים אחרי שפרץ "האביב הערבי", מצבן של המונרכיות טוב לאין ערוך מהשכנות הרפובליקאיות שלהן. העניין בחתונה המלכותית, הכולל גם מציצנות טריוויאלית הקיימת בכל העולם, קשור גם בעניין הזה.

הזוג המלכותי ככל הנראה ימלוך אחרי עבדאללה וראניה – ויהיו חלק מהנוף עוד הרבה זמן. כל מי שעוקב אחר השמלות של הכלה היום יוכל לומר שהוא זוכר את היום שבו הזוג הזה נישא. בחולות הטובעניים של המזרח התיכון, גם זה לא מעט.

היום הזה בתולדות מזה"ת:  מדינות המפרץ מתאחדות

ב־25 במאי 1981, בעיצומה של מלחמת איראן–עיראק, בבירת ערב הסעודית ריאד נוסדה המועצה לשיתוף הפעולה של ארצות המפרץ. שש חברות הצטרפו לארגון – ערב הסעודית, איחוד האמירויות, כווית, עומאן, בחריין וקטאר.

הגוף הזה הוקם במטרה ליצור ברית פוליטית, כלכלית וביטחונית של המדינות הערביות במפרץ ולחזק את האזור שטולטל על־ידי המהפכה האסלאמית באיראן

הגוף הזה הוקם במטרה ליצור ברית פוליטית, כלכלית וביטחונית של המדינות הערביות במפרץ ולחזק את האזור שטולטל על־ידי המהפכה האסלאמית באיראן בשנת 1979 והמלחמה באיראן שפרצה בספטמבר 1980.

נשיאות הארגון עוברת בתורנות – וכל שנה מדינה אחרת ממלאת את התפקיד. במשך השנים המדינות החברות ניסו לקדם את רעיון המטבע המשותף והבנק המרכזי המשותף, אך בסופו של דבר התוכניות הללו לא יצאו לפועל, אם כי המדינות הצליחו להגיע להסכמות על הסכמים כלכליים חשובים.

ירש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן ונשיא סין שי ג’ינפינג מצטלמים במהלך כינוס של מועצת שיתוף הפעולה של מדינות המפרץ בריאד, 9 בדצמבר 2022 (צילום: Saudi Press Agency via AP)
ירש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן ונשיא סין שי ג'ינפינג מצטלמים במהלך כינוס של מועצת שיתוף הפעולה של מדינות המפרץ בריאד, 9 בדצמבר 2022 (צילום: Saudi Press Agency via AP)
עוד 1,099 מילים
סגירה