השר היוצא גדעון סער עם מחליפו יריב לוין במשרד המשפטים, 1 בינואר 2023 (צילום: מיכאל דימנשטיין, לע"מ)
מיכאל דימנשטיין, לע"מ

מלחמת סער-לוין עשויה להכריע מה יקרה בשלב הבא במסגרת המהפכה המשפטית

העימות החריג שהתפרץ במליאת הכנסת השבוע בין שר המשפטים הנוכחי וקודמו בתפקיד מסעיר את הזירה הפוליטית ● יריב לוין פרק את תסכוליו על סער, שנתפס בעיניו כמי שמטרפד את ההתקדמות בבית הנשיא ומעמיד מכשולים על כל צעד ושעל ● "בדיונים הוא עוקף את יש עתיד משמאל", אומר שותף בדיונים, "מזל שיריב לוין לא יושב בבית הנשיא, אחרת זה היה מתדרדר שם לתגרת ידיים" ● פרשנות

המערכת הפוליטית מתקשה להירגע מהעימות החריג שארע שלשום בכנסת בין יריב לוין וגדעון סער. הרבה תסכולים פרצו על דוכן המליאה, שם נאם שר המשפטים לוין ותקף את סער; וגם אצל סער עצמו, ששלח את לוין לאשפוז. הרבה חרדות ואינטרסים מסתתרים אצל שני הדוברים, בעיקר אצל לוין שגורל הרפורמה המשפטית כרוך בעתידו הפוליטי המיידי.

נתחיל עם לוין. בנימין נתניהו ואנשיו בלשכת ראש הממשלה אומרים ששר המשפטים ישים את המפתחות אם לא יצא שום דבר מהרפורמה הזו.

לוין רוצה להעביר בכנסת את הרכב הוועדה לבחירת שופטים כפי שהוא יזם אותה, עם שני נציגים לקואליציה. הוא מפציר בנתניהו לעשות כך, אבל עדיין לא ברור איך ינהג ראש הממשלה ב-14 ביוני בבחירות של נציגי הוועדה בכנסת, אם ההידברות בבית הנשיא לא תתקדם לשום מקום.

לוין לא יתפטר אם שני חוקים של הרפורמה יעברו – ביטול עילת הסבירות ושינוי במעמד היועצים המשפטיים. אם גם החוקים הללו לא יעברו, ולא יהיה שינוי בוועדה לבחירת שופטים, הוא יקום ויעזוב.

העימות בין יריב לוין וגדעון סער במליאת הכנסת, 31 במאי 2023 (וידיאו: ערוץ הכנסת)

מבחינת נתניהו ולוין, מי שמטרפד את ההתקדמות בבית הנשיא ומעמיד מכשולים על כל צעד ושעל הוא גדעון סער, איש המחנה הממלכתי, ומכאן ההתפרצות הגדולה של לוין נגדו.

זה בעצם קרב בין מי שהרפורמה היא כל חייו, ובין מי שבא לקבור אותה קבורת חמור. "אנחנו רואים איך סער מתנהג בבית הנשיא", אומר אחד מאנשי נתניהו השותפים בדיונים. "הוא לא מוכן לשום שינוי בהרכב הוועדה הנוכחי לבחירת שופטים, כי זו הוועדה שהוא קבע והוא מאוהב בה.

"הוא נותן לנו הרצאות של שעות על חשיבות מעמד היועץ המשפטי ולא מוכן לשום תזוזה. בדיונים הוא עוקף את יש עתיד משמאל. מזל שיריב לוין לא יושב בבית הנשיא, אחרת זה היה מתדרדר שם לתגרת ידיים".

"סער לא מוכן לשום שינוי בהרכב הוועדה הנוכחי לבחירת שופטים, כי זו הוועדה שהוא קבע והוא מאוהב בה. הוא נותן לנו הרצאות של שעות על חשיבות מעמד היועץ המשפטי ולא מוכן לשום תזוזה".

התסכול של לוין מגיע מכיוון נוסף. בתוך הליכוד יש לו אויבים שלא מקבלים את ההצלחה שלו, את קרבתו לראש הממשלה ואת מהלכי הרפורמה. הם רוצים להוריד את לוין מהבמה ומייחלים לכישלונו, והוא יודע את זה.

ח"כ דוד ביטן עומד בחזית הזו, ולא מפסיק לתקוף ולהקניט את לוין, אבל מאחורי ביטן עומד כמו תמיד השר ישראל כ"ץ ושרים אחרים בליכוד שמדרבנים את ההתכתשות הזו. שלשום בכנסת הגיע לוין לנקודת התפוצצות, אבל סער היה רק כתובת אחת.

השר ישראל כ”ץ משוחח עם ח”כ דוד ביטן במליאה, 3 במאי 2023 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
השר ישראל כ"ץ משוחח עם ח"כ דוד ביטן במליאה, 3 במאי 2023 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

סער, שהופך בימים האחרונים לדמות מרכזית מאד בסיפור ההפיכה המשטרית, מכחיש את הטענות של נתניהו ולוין.

סער אומר שהוא מחשיב מאד את שיחות ההידברות ורוצה להגיע להסכמים, אבל הוא עומד על העקרונות הדמוקרטיים וכך מונע מלוין את הרפורמה שתהרוס את המדינה. "סער בקי בכל פרט ודואג שלא יסובבו אותנו", אומר אחד מאנשי האופוזיציה בשיחות ההידברות.

גם אנשי הנשיא, שמעניק חסות לשיחות, מתייצבים לצדו של סער. הם טוענים שהוא לא הגורם שמכשיל. "הטענות נשמעות נגדו מהיום הראשון", אומר אחד מהם, "השיחות הן רציניות וענייניות בניגוד לרושם שמתקבל בחוץ".

אנשי הנשיא, שמעניק חסות לשיחות, מתייצבים לצדו של סער. הם טוענים שהוא לא הגורם שמכשיל. "הטענות נשמעות נגדו מהיום הראשון. השיחות הן רציניות וענייניות בניגוד לרושם שמתקבל בחוץ"

סער ולוין היו פעם ביחסים מצוינים, עד שדרכיהם נפרדו. הקריירות שלהם דומות להפליא. שניהם משפטנים בעל קילומטרז' אינטימי ארוך עם נתניהו ורעייתו.

סער כיהן כמזכיר הממשלה של נתניהו בחודשים האחרונים של כהונתו הראשונה ב-1999. סער היה גם האיש שליווה את נתניהו כיועץ קרוב ואיש אמון בימים הקשים אחרי הכהונה, כאשר נתניהו הסתבך בפרשת המתנות וההובלות הראשונה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ומזכיר הממשלה גדעון סער, 22 בפברואר 1999 (צילום: יעקב סער/לע"מ)
ראש הממשלה בנימין נתניהו ומזכיר הממשלה גדעון סער, 22 בפברואר 1999 (צילום: יעקב סער/לע"מ)

ב-2009 נתניהו חזר לראשות הממשלה וסער הגיע ראשון בפריימריז של הליכוד. הוא נשאר האיש הכי קרוב לנתניהו, והיה המוציא והמביא בהרכבת הממשלה. ישראל כ"ץ הפך באותם ימים ליריבו הגדול של סער, כי ראה בו כבר אז את המתחרה על ירושת נתניהו.

היחסים בין נתניהו וסער נמחקו בקיץ 2014, כאשר סער עמד בראש המטה של רובי ריבלין לנשיאות, בניגוד לדעתו של ראש הממשלה. סער נאלץ לעזוב את הכנסת ולאחר מכן גם את הליכוד.

היחסים בין נתניהו וסער נמחקו בקיץ 2014, כאשר סער עמד בראש המטה של רובי ריבלין לנשיאות, בניגוד לדעתו של ראש הממשלה. סער עזב את הכנסת ולאחר מכן גם את הליכוד

מי שהחליק לנעליו היה יריב לוין, שהפך ליו"ר הקואליציה (כמו סער בעברו הרחוק) ולאיש הכי מקורב לנתניהו ואשתו. בפריימריז האחרונים היה זה תורו של לוין להגיע למקום הראשון, והוא החליף את סער כשר משפטים.

מאז שסער עשה סטאז' בפרקליטות – שם הכיר את היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה – הוא מנסה לשמור על עצמאות בית המשפט ורוחש כבוד לפרקליטות. לוין, מאז בחירתו לכנסת ב-2009, מנסה להרוס את בית המשפט העליון.

חבר הכנסת החדש יריב לוין בהשבעת הכנסת ה-18, 24 בפברואר 2009 (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)
חבר הכנסת החדש יריב לוין בהשבעת הכנסת ה-18, 24 בפברואר 2009 (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)

האידיאולוגיה בין השניים קוטבית ומנוגדת, והתבטאה היטב בעימות הקשה בכנסת, מעבר לחשבונות ולהתבטאויות האישיים.

המסקנה היא פשוטה: בתוך הקושי הענייני בדיונים ואווירת העוינות הזו בין הצדדים, קשה לראות התפתחות חיובית בשיחות ההידברות, גם אם הנשיא יצחק הרצוג שומר על אופטימיות אפילו לא זהירה.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
ובינתיים לפיד וגנץ מוכנים לנהל מסע ומתן לגבי עצם הדמוקרטיה בישראל למען רווח פוליטי. המחאה היא זו שהביסה את ההפיכה המשפטית ואנחנו לא נשח ולא נסלח אם הם יעשו וויתורים טיפה אחת של הדמוקרטי... המשך קריאה

ובינתיים לפיד וגנץ מוכנים לנהל מסע ומתן לגבי עצם הדמוקרטיה בישראל למען רווח פוליטי. המחאה היא זו שהביסה את ההפיכה המשפטית ואנחנו לא נשח ולא נסלח אם הם יעשו וויתורים טיפה אחת של הדמוקרטיה שלנו!

עוד 747 מילים ו-1 תגובות
סגירה