פיגוע הירי תפס את מצרים בהפתעה ומבוכה. גם את צה"ל

ישראל ומצרים נמצאות בשנים האחרונות בלבלוב יחסים ושיתוף פעולה ביטחוני יוצא דופן, ואל הפיגוע אתמול צריך להתייחס כאירוע חריג שאינו מעיד על עומק היחסים בין המדינות ● אבל צה"ל יצטרך להשיב על מספר שאלות נוקבות בעקבות האירוע הקשה ● פרשנות

הכניסה לבסיס הר חריף ליד גבול מצרים. שלושה לוחמים נהרגו בתקרית ירי סמוך לגבול. 3 ביוני 2023 (צילום: AP Photo/Tsafrir Abayov)
AP Photo/Tsafrir Abayov
הכניסה לבסיס הר חריף ליד גבול מצרים. שלושה לוחמים נהרגו בתקרית ירי סמוך לגבול. 3 ביוני 2023

לקח למצרים כמה שעות עד שיצאה ההודעה הרשמית כי אכן חייל מצרי הוא שביצע את פיגוע הירי אתמול בהר חריף, שבו נהרגו שלושה חיילי צה"ל. ההודעה המצרית הייתה אמנם לקונית אבל כללה בסופה הבעת צער על הנפגעים בתקרית – נוסח די נדיר להודעות מצריות, שמצביע (אולי) על מידת המבוכה.

ישראל ומצרים נמצאות בשנים האחרונות בלבלוב יחסים. מצרים היא הכתובת הראשונה לכל משבר מול עזה, ובכל פעם היא מספקת את הסחורה – בדיוק כמו במבצע "מגן וחץ"  מול הג'יהאד האסלאמי לפני כחודש.

למצרים לקח זמן להוציא את ההודעה משום שגם הם כנראה קיוו שמדובר במחבל שהתחפש לחייל מצרי. בישראל ובקהיר הידהד אתמול שוב פיגוע השריונית ב-2013. אז הרגו מחבלים חיילים במוצב מצרי, ושעטו עם השיריונית לשטח ישראל. היום, כמו אז, האירוע תפס את הצבא המצרי בהפתעה ובמבוכה.

בישראל ובקהיר הידהד אתמול שוב פיגוע השריונית ב-2013. אז הרגו מחבלים חיילים במוצב מצרי, ושעטו עם השיריונית לשטח ישראל. היום, כמו אז, האירוע תפס את הצבא המצרי בהפתעה ובמבוכה

אין ספק שהפיגוע אתמול יוצא מן הכלל ואיננו מעיד על העומק והאינטימיות של שיתוף הפעולה הביטחוני בין שתי המדינות. גורמים ישראלים בכירים, מדיניים ובטחוניים, מגיעים למצרים בטיסה מיוחדת בממוצע אחת לשבוע. לא פחות מהצורך המצרי בשיחות האלה, יש כאן רצון ישראלי לשמור על קו חם מול קהיר.

הרמטכ”ל הרצי הלוי בגבול מצרים. 3 ביוני 2023 (צילום: דובר צה"ל)
הרמטכ"ל הרצי הלוי בגבול מצרים. 3 ביוני 2023 (צילום: דובר צה"ל)

ישראל סייעה ומסייעת רבות למצרים בהתמודדות שלה עם בעיות ביטחון – כמו למשל ההתבססות של דאע"ש בסיני. יותר מכך, לפחות בשני מקרים ירושלים נאותה לפתוח באופן זמני את הסכם השלום בין המדינות ואיפשרה תגבור כוחות צבאיים משמעותיים בחצי האי סיני, כולל תקיפות של מטוסי ומסוקי קרב מצריים. על פי תחקיר של "הניו יורק טיימס", ישראל גם תקפה מאות פעמים בסיני מטרות, באישור ישיר הנשיא עבד אל-פתח א-סיסי.

אלא ששתי המדינות מתקשות להתמודד עם איום אחר: נתיב הברחות הסמים.

למרות המכשול הישראלי המאסיבי שנבנה לאורך הגבול עם מצרים, הברחות הסמים נמשכות כל העת, על בסיס תשתית של בדואים משני צידי הגבול. התעוזה והתחכום מתגברים כל העת, ובחלק מהמקרים נפתחת אש לעבר חיילי צה"ל. זה היה כיוון החקירה הראשוני של הפיגוע אתמול, עד ההתקלות במחבל עצמו.

למרות המכשול הישראלי המאסיבי שנבנה לאורך הגבול עם מצרים, הברחות הסמים נמשכות כל העת. התעוזה והתחכום מתגברים, ובחלק מהמקרים נפתחת אש לעבר חיילי צה"ל

מעבר לרמה האסטרטגית, שסביר להניח כי לא נפגעה, צה"ל יצטרך להשיב על שאלות נוקבות באירוע הקשה הזה.

איך המחבל הצליח לעבור את הגדר מבלי שמישהו הבחין בכך? כשהוקמה הגדר, עמדה מערכת הביטחון בפני דילמה. התקציב לא הספיק לגדר חכמה, דוגמת זו שמקיפה את רצועת עזה, ולכן ההחלטה הייתה ללכת על גדר מאסיבית, גבוהה, כזו שתקשה עד כמה שאפשר על המבריחים לעבור אותה. ההנחה הייתה שברגע שהם מצליחים להגיע אליה פיזית, ייקח להם זמן לעבור אותה, ובכך לצה"ל יהיה זמן תגובה גדול יותר.

גדר ההפרדה בגבול ישראל מצרים (צילום: נתי שוחט/פלאש90)
גדר ההפרדה בגבול ישראל מצרים (צילום: נתי שוחט/פלאש90)

לצורך כך נבנתה גם תפיסת הפעלה ביטחונית חדשה: גדר טיפשה, אבל סביבה חכמה. בצד הישראלי נפרסו אלפי חיישנים מסוגים שונים לניטור תנועות חשודות, שאמורים להתריע מבעוד מועד על התקרבות לגדר מהצד המצרי. עד היום המערכת הזו עובדת טוב, אם כי יש לה נקודות תורפה שמזוהות על ידי המבריחים.

התחקיר של צה"ל יחד עם המצרים יצטרך לענות על השאלה האם לחייל המצרי היה קשר כזה או אחר עם המבריחים, ומה המניע שהביא אותו לעבור את הגבול ולירות בחיילי צה"ל. בהודעה הרשמית המצרית נאמר כי הוא רדף אחרי מבריחים – הסבר תמוה, שכן המצרים יודעים במפורש שאסור להם לחצות את הגדר, בדיוק כמו שהישראלים יודעים זאת.

מעבר לכך תישאל שאלת תפקוד החיילים באירוע. האם הם הופתעו מאחור על ידי החייל המצרי, כשפניהם לכיוון הגדר? שאלה נוספת שחייבת לעלות היא ציוות המשימה ואופייה. האם שני חיילים מספיקים למשימה כזו באזור מבודד כל כך?

תישאל שאלת תפקוד החיילים באירוע. האם הם הופתעו מאחור, כשפניהם לכיוון הגדר? שאלה נוספת שחייבת לעלות היא ציוות המשימה ואופייה. האם שני חיילים מספיקים למשימה כזו באזור מבודד כל כך?

בשורה התחתונה, האירוע הזה נתפס בשני הצדדים כחריג שאינו מעיד על הכלל. בישראל ערים כל הזמן להקשרים הרחבים שלו, ועד כמה המצרים נמצאים בשלב הזה בחושים מחודדים למה ייאמר כאן. לא בכדי הם הטילו צנזורה בצד שלהם לכמה שעות, עד שהתבררו הפרטים וההודעה הזהירה נוסחה בקהיר.

חיילים בבסיס הר חריף בגבול מצרים. שלושה לוחמים נהרגו בגבול מירי של מחבל. 3 ביוני 2023 (צילום: AP Photo/Tsafrir Abayov)
חיילים בבסיס הר חריף בגבול מצרים. שלושה לוחמים נהרגו בגבול מירי של מחבל. 3 ביוני 2023 (צילום: AP Photo/Tsafrir Abayov)

זו גם הסיבה שדובר צה"ל, בכל התדרוכים שלו, מקפיד לומר ששיתוף הפעולה בין הצדדים פורה לכל אורך היום.

ישראל, למרות הכאב על אובדן שלושת הלוחמים, יודעת שמצרים היא מנוף חשוב ושותף אסטרטגי שאסור להזניח או להעליב.

עוד 667 מילים
סגירה