הבמאי וס אנדרסון בפסטיבל קאן, 24 במאי 2023 (צילום: Vianney Le Caer/Invision/AP)
Vianney Le Caer/Invision/AP

ריאיון מעשיות אנדרסון

הסרט החדש, המצופה ועמוס הכוכבים של וס אנדרסון, "אסטרואיד סיטי", מציג את האסתטיקה המוכרת של הבמאי המוערך אך בצורה הרבה יותר דחוסה ורבודה ● בריאיון לזמן ישראל הוא מתייחס לפרשנויות השונות, להצלחה כבמאי ולחיקויים בטיקטוק: "זה די תעלומה בשבילי איך סרט יוצא בסופו של דבר כפי שהוא יוצא"

הסרט החדש של הבמאי המוערך וס אנדרסון, "אסטרואיד סיטי" – שייצא לאקרנים בישראל ב־22 ביוני – הוקרן לראשונה בפסטיבל קאן 2023.

להקרנה, אנדרסון וצוות הכוכבים שלו – ג'ייסון שוורצמן, סקרלט ג'והנסון, טום הנקס, סטיב קארל, מרגו רובי, בריאן קרנסטון, ג'פרי רייט ואדריאן ברודי – הגיעו ביחד באוטובוס פרטי.

הסרט – שאנדרסון כתב יחד עם שותפו הקבוע רומן קופולה – מתרחש בעיירה מדברית בדרום־מערב ארה"ב, שדמויות שונות מגיעות אליה ממגוון סיבות, בין אם זה כדי להשתתף בכנסי צפייה בכוכבים או במכונית מקולקלת. בהמשך מתברר כי הכול קשור ליצירה בדיונית אחרת – מחזה המצולם לטלוויזיה.

"אסטרואיד סיטי" הוא מעשייה מדברית המתרחשת בשנות ה־50, יצירה מלנכולית המוגדרת על־ידי החתימה הייחודית של אנדרסון המשלבת שגיוניות, דחיסות ופאר חזותי – וגם מגע של רצינות.

הבמאי וס אנדרסון והמלחין הצרפתי אלכסנדר דספלה בפסטיבל קאן ה־76, 24 במאי 2023 (צילום: Joel C Ryan/Invision/AP)
הבמאי וס אנדרסון והמלחין הצרפתי אלכסנדר דספלה בפסטיבל קאן, 24 במאי 2023 (צילום: Joel C Ryan/Invision/AP)

כבר קיימות ספקולציות שהסרט יספק לכל אותם סרטוני טיקטוק הנעשים בסגנון הדיורמה הייחודי של אנדרסון חומר טרי לחיקויים חדשים במדיה החברתית, הן על־ידי אדם והן על־ידי בינה מלאכותית. בריאיון לזמן ישראל אנדרסון מתייחס לפרשנות, לסרטי העבר ולחיקויים העכשוויים.

"יש לי הרגשה שצריך לראות את הסרט הזה פעמיים. הבמאי בריאן דה פלמה, שהוא חבר ומקור השראה עבורי, אהב אותו בפעם הראשונה אבל הייתה לו תגובה הרבה יותר גדולה בפעם השנייה"

הסרט דחוס, פתוח לפרשנויות שונות.
"יש לי הרגשה שצריך לראות את הסרט הזה פעמיים. הבמאי בריאן דה פלמה, שהוא חבר ומקור השראה עבורי, אהב אותו בפעם הראשונה", אומר אנדרסון, "אבל הייתה לו תגובה הרבה יותר גדולה ושונה בפעם השנייה. עם זאת, אתה לא יכול לעשות סרט ולהגיד לצופים, 'אני חושב שעדיף לראות אותו פעמיים'".

ברשימת הקרדיטים הפותחים נכתב: "ג'ף גולדבלום בתפקיד החייזר".
"היה לנו דיון אם זה נחוץ בקרדיטים הפותחים. אני אמרתי, 'אתם יודעים, זה דבר טוב'. זה קצת מבשר על הבאות. בסיפור שלנו – זה לא תפקיד רחב. אבל חלק מהמהות של הסרט בשבילי ובשביל רומן קשורה לשחקנים ולדבר המשונה הזה שהם עושים.

"מה זה אומר כשאתה מופיע בסרט? מישהו כנראה כתב משהו, ואז אתה חוקר את זה ולומד – ויש לך פרשנות. אבל בעיקרון אתה לוקח את עצמך ומכניס את זה לסרט. ואז אתה לוקח חבורה של אנשים שעושים בדיוק את זה – מכניסים את עצמם לסרט".

פישר סטיבנס, ג’פרי רייט, טוני רבולורי ובוב בלבן, מתוך הסרט “אסטרואיד סיטי” (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק הרשמי של הסרט, Courtesy of Pop. 87 Productions/Focus Features)
פישר סטיבנס, ג'פרי רייט, טוני רבולורי ובוב בלבן, מתוך הסרט "אסטרואיד סיטי" (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק הרשמי של הסרט, Courtesy of Pop. 87 Productions/Focus Features)

אנסמבל של שחקנים אקסצנטריים.
"לכל השחקנים יש את הפנים שלהם ואת הקולות שלהם – והם יותר מורכבים מכל דבר שאפילו הבינה המלאכותית תוכל להמציא. הבינה המלאכותית צריכה להכיר אותם כדי להמציא אותם.

"הם עושים את כל הדברים האמוציונליים האלה שבדרך כלל הם תעלומה בלתי צפויה אפילו בשבילי. במהלך הצילומים אני בדרך כלל עומד מאחור ומביט בהם עושים את הדבר שלהם, וזה תמיד די מרגש".

"לכל השחקנים יש את הפנים שלהם ואת הקולות שלהם – והם יותר מורכבים מכל דבר שאפילו הבינה המלאכותית תוכל להמציא. הבינה המלאכותית צריכה להכיר אותם כדי להמציא אותם"

האם החייזר מסמן אבדון עבור הדמויות?
"כל האלמנטים האפוקליפטיים נכנסו לסרט. קרוב לוודאי שלא היו חייזרים [אחרי מלחמות העולם], אבל בהחלט היה בהם עניין רב. בהחלט היו פצצות אטום שהתפוצצו – ובדיוק הסתיימה המלחמה הגרועה ביותר בתולדות האנושות.

"היה שלב מסוים שאני זוכר שאמרתי לרומן, 'אני חושב שלא רק שאחד האנשים האלה סובל מדחק פוסט־טראומטי שהוא לחלוטין לא מודע לו, אלא שהוא חולק אותו עם המשפחה שלו'. הרגשתי שכולם צריכים להיות חמושים, אז כולם קיבלו אקדח".

אתה מוסיף עוד ועוד פריימים בתוך פריימים ושכבה על שכבה.
"בסופו של דבר, בכל פעם שאני עושה סרט, אני פשוט מנסה להבין מה אני רוצה לעשות, ואז להבין איך לעשות את זה כדי שנעשה את מה שאני רוצה. בדרך כלל זאת בחירה רגשית – וגם זה די תעלומה בשבילי איך יוצא בסוף מה שיוצא. החלק הכי מאולתר בעשיית סרט הוא הכתיבה שלו. יש לי נטייה להיות אובססיבי לגבי הוראות הבמה, שהן לא בסרט".

במה נבדל הסרט הזה מהסרטים הקודמים שלך?
"ב'מלון גרנד בודפשט' היו לנו הרבה שכבות, וב'הכרוניקה הצרפתית' גם. אבל הסרט הזה למעשה מחולק לשניים, ויש שכבות יותר מורכבות. אנחנו יודעים שהסרט המרכזי הוא בעצם מחזה.

"יש לנו גם את מאחורי הקלעים של עשיית המחזה. יש לנו גם בחור שאומר לנו שזה שידור טלוויזיוני של מחזה היפותטי שלא באמת קיים. זאת לא הייתה הכוונה המקורית שלי לעשות את זה מסובך; פשוט עשיתי את מה שנראה לי באותו הזמן"

"הסרט הזה למעשה מחולק לשניים. אנחנו יודעים שהסרט המרכזי הוא מחזה. זאת לא הייתה הכוונה המקורית שלי לעשות את זה מסובך; פשוט עשיתי את מה שנראה לי"

ראית את סרטוני הטיקטוק שמחקים את הסגנון שלך?
"לא ראיתי שום טיקטוק אף פעם למען האמת. לא ראיתי את אלה שקשורים אליי ולא את אלה שלא קשורים אליי. גם לא ראיתי אף אחד מהדברים שנעשו על־ידי בינה מלאכותית וקשורים אליי".

השחקנית סקרלט ג’והנסון, מתוך הסרט “אסטרואיד סיטי” (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק הרשמי של הסרט, Courtesy of Pop. 87 Productions/Focus Features)
השחקנית סקרלט ג'והנסון, מתוך הסרט "אסטרואיד סיטי" (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק הרשמי של הסרט, Courtesy of Pop. 87 Productions/Focus Features)

דור חדש מגלה את הסרטים שלך.
"הסיבה היחידה שאני לא מסתכל על הדברים האלה היא כי הם בטח לוקחים את הדברים שאני חוזר עליהם שוב ושוב. כשאני עושה סרט, הוא בהכרח נושא את החותמת שלי. בכל פעם שמישהו מגיב בהתלהבות לסרטים שלי – זה נחמד".

הדמויות פועלות בעולמות מדויקים, אבל הן פגומות וגם קומיות.
"לזה אני שואף, בכל אופן. בסופו של דבר, הרבה יותר חשוב לי במה זה עוסק. אני משקיע הרבה יותר זמן בכתיבת הסרט מאשר בעשייה שלו. בסופו של דבר, השחקנים והדמויות נמצאים במרכז של כל זה".

אתה מחבר בין רעיונות שונים, כמו תיאטרון של שנות ה־50 ומכונות אוטומטיות.
"היה לנו רעיון לעשות את הסרט בשנות ה־50, שיש לו את שני הצדדים האלה. אחד מהם הוא התיאטרון הניו יורקי. יש תמונה של פול ניומן יושב בחולצת טי ומניח רגל על כיסא בבית הספר למשחק 'אולפן השחקנים'.

"זה היה על העולם הזה של הסרט המוזיקלי 'עמק האושר', מאחורי הקלעים שלו, והערים האלה שנבנו ומעולם לא אוכלסו. זה הפך לחוף המזרחי ולחוף המערבי ולתיאטרון ולקולנוע, סדרה של דיכוטומיות".

השחקן סטיב קארל, מתוך הסרט “אסטרואיד סיטי” של וס אנדרסון (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק הרשמי של הסרט, Courtesy of Pop. 87 Productions/Focus Features)
השחקן סטיב קארל, מתוך הסרט "אסטרואיד סיטי" (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק הרשמי של הסרט, Courtesy of Pop. 87 Productions/Focus Features)

"כל הדברים הכלולים בעשיית סרט, בסוף אי־אפשר באמת לשים עליהם את האצבע. חלק ממה שהסרט עוסק בו הוא על מה שאתה לא יכול לשלוט עליו בחיים. המצאה של סרט היא אחד הדברים האלה"

מה לגבי התפקיד של ג'ייסון שוורצמן?
"רצינו לבנות לג'ייסון שוורצמן דמות שתהיה שונה ממה שהוא עשה קודם לכן בסרטים שלי. כל הדברים האלה, הכלולים בעשיית סרט, בסוף אי־אפשר באמת לשים עליהם את האצבע – אז הרבה דברים מתווספים למיקס. חלק ממה שהסרט עוסק בו הוא על מה שאתה לא יכול לשלוט עליו בחיים. המצאה של סרט היא אחד הדברים האלה".

וס אנדרסון בהקרנת הבכורה של הסרט החדש שלו “אסטרואיד סיטי” בפסטיבל קאן, 24 במאי 2023 (צילום: Vianney Le Caer/Invision/AP)
וס אנדרסון בפסטיבל קאן, 24 במאי 2023 (צילום: Vianney Le Caer/Invision/AP)
עוד 947 מילים
סגירה