ארונותיהם של שניים מהנרצחים ביפיע. נצרת, 9 ביוני 2023 (צילום: פלאש90)
פלאש90
ארונותיהם של שניים מהנרצחים ביפיע. נצרת, 9 ביוני 2023

"נתניהו פשוט לא שם על הנושא הזה"

ריאיון ח"כ יואב סגלוביץ היה הפרויקטור של הממשלה הקודמת לטיפול באלימות בחברה הערבית ● בשבוע שעבר הקואליציה הפילה את הצעת החוק שלו לטיפול בחשבוניות הפיקטיביות, מה שהיה אמור להקשות על ארגוני הפשע ● אחרי יותר מ־100 קורבנות, סגלוביץ מבהיר בריאיון לזמן ישראל שאפשר עדיין לטפל בנושא וכי אין לו עניין בקרדיט: "צריך לפעול כמו חברת סטארטאפ – מהר, בלוח זמנים מיידי, עם פתרון בעיות מחוץ לקופסה"

ביום רביעי האחרון, במסגרת הדיונים על הצעות החוק הפרטיות, הפילה הקואליציה את הצעת החוק של ח"כ יואב סגלוביץ מיש עתיד, שאמורה הייתה להתמודד עם אחד ההיבטים של הפשיעה בחברה הערבית.

מאחורי הצעת החוק – בעלת השם היבש לכאורה – תיקון לחוק מס ערך מוסף (תיקון מספר4) – תשלום מס במתן שירותי כוח אדם ועבודות בנייה – עמדה עבודת הכנה משמעותית שנעשתה עוד בימי הממשלה הקודמת והובלה על־ידי הדרגים המקצועיים של משרד האוצר.

מדובר בעיקרון פשוט – ארגוני הפשיעה במדינת ישראל, עם דגש על הארגונים בחברה הערבית – מתנהלים כעסק כלכלי לכל דבר ועניין. הם מגלגלים סכומי עתק באמצעות הונאות בחשבוניות פיקטיביות.

לעיתים מדובר ברישום עסקה פיקטיבית; לעיתים אחד הצדדים בעסקה הוא חברת קש; לעיתים סכום העסקה הוא שקרי. בכל אחד מהמקרים ארגוני הפשיעה עוברים על חוקי המס וגורפים לכיסם סכומי כסף גדולים.

תופעת הפשיעה הכלכלית ה"רגילה" (כלומר, העלמת מס לשם העלמת מס) בחברה הערבית קשה שבעתיים, משום שאותם ארגוני פשיעה מגלגלים מחזורי כסף גדולים – וגם פוגעים בכל מי שלא מחזיר להם כסף

תופעת הפשיעה הכלכלית ה"רגילה" (כלומר, העלמת מס לשם העלמת מס) בחברה הערבית קשה שבעתיים, משום שאותם ארגוני פשיעה מגלגלים מחזורי כסף גדולים – וגם פוגעים בכל מי שלא מחזיר להם כסף ו/או לא מסכים לשתף פעולה עם הונאות המס הגדולות.

בקיצור, יש קשר ברור בין העלמות המיסים בארגוני הפשע ובין הפשיעה הסובבת הכוללת מכות, הצתות, איומים, פגיעה ברכוש ורצח. רבים מהקורבנות הם בני משפחה תמימים של הגורמים העבריינים – וגם אם מדובר בקורבנות שהינם עבריינים בעצמם, אין כל חולק שהאלימות בחברה הערבית כבר מזמן הפכה לדבר בלתי נסבל.

עד לפני חצי שנה שימש סגלוביץ, לשעבר ראש אגף חקירות ומודיעין, כסגן השר במשרד לביטחון פנים ופרויקטור לנושא האלימות בחברה הערבית. עם החלפת הממשלה, המשרה ננטשה, וכך גם כל העיסוק בפשיעה בחברה הערבית.

תוך זמן קצר מספר מקרי הרצח בחברה הערבית הרקיע שחקים ובתוך פחות מחצי שנה לקיומה של הממשלה, עם ח"כ איתמר בן גביר כשר לביטחון לאומי, מספר מקרי הרצח שילש את עצמו.

ארון הקבורה של אחד מחמשת הנרצחים ביפיע, 9 ביוני 2023 (צילום: פלאש90)
ארון הקבורה של אחד מחמשת הנרצחים ביפיע, 9 ביוני 2023 (צילום: פלאש90)

הממשלה עומדת מנגד וראשיה מתנהלים כגלמים. כאילו הם לא יודעים מה לעשות. ראש וראשון לאחראים למחדל הוא מפכ"ל המשטרה. שכן, הוא היה חבר בצוותי העבודה של סגלוביץ

הממשלה החדשה עומדת מנגד וראשיה מתנהלים כגלמים. כאילו הם לא יודעים מה לעשות ובאיזה אופן לתקוף את הבעיה. ראש וראשון לאחראים למחדל הוא מפכ"ל המשטרה. שכן, הוא היה חבר בצוותי העבודה של סגלוביץ – והשוטרים תחתיו הם אותם שוטרים.

הוא יודע בדיוק איך התנהלו הדברים קודם לכן ומה צריך לעשות כדי להזיז את פרויקט הטיפול באלימות בחברה הערבית קדימה – ובכל זאת לא עושה דבר.

מדוע לא להעביר את החוק?

כשמנסים להבין מדוע ממשלת בנימין נתניהו ה־37 לא מעבירה, למשל, את החוק הפשוט שנועד להתמודד עם החשבוניות המזויפות, נתקלים בתשובה הבאה: סגנית שר האוצר, חברת הכנסת מיכל וולדיגר, טענה מעל בימת הכנסת ביום רביעי כי הסיבה לכך שהקואליציה דחתה את החוק היא כי קיים במשרד האוצר פרויקט לטיפול בנושא.

לדבריה, מדובר בפרויקט של דיווח מע"מ מיידי באמצעות מערכת ממוחשבת שתשדר בזמן אמת כל חשבונית בסכום העולה על 5,000 שקלים. לפי התוכנית, לא ניתן יהיה לנכות מע"מ הגלום בחשבוניות הרלוונטיות אם לא הוקצה להן מספר סידורי על־ידי רשות המיסים בעת הוצאת החשבונית.

חוקרי משטרה בזירת הרצח המחומש ביפיע, 8 ביוני 2023 (צילום: Fadi Amun/Flash90)
חוקרי משטרה בזירת הרצח המחומש ביפיע, 8 ביוני 2023 (צילום: Fadi Amun/Flash90)

פקידים בכירים בהווה ובעבר במשרד האוצר אמרו לזמן ישראל כי המערכת המדוברת נמצאת בצנרת אבל לא תיכנס לפעולה בחצי השנה הקרובה. במקרה הטוב, ייקח עוד כמה שנים כדי להפעיל את הפרויקט

המודל הטכנולוגי מיועד לאפשר בקרה של עסקאות בזמן אמת. מדובר במודל מוכר ממדינות אחרות בעולם הנאבקות בתופעת החשבוניות הפיקטיביות. המודל הטכנולוגי מאפשר לרשות המיסים לעקוב אחר העסקאות, אך גם לזהות את הצדדים לעסקה ולמנוע שימוש בחברות קש בקרב אחד מהצדדים לעסקה.

אולם, פקידים בכירים בהווה ובעבר במשרד האוצר אמרו לזמן ישראל כי המערכת המדוברת נמצאת בצנרת אבל לא תיכנס לפעולה בחצי השנה הקרובה. במקרה הטוב, ייקח עוד כמה שנים כדי להפעיל את פרויקט דיווח המע"מ המיידי/ממוחשב.

כמו כן, גם כשהמערכת תעמוד ותהיה זמינה, ייקח זמן להטמיע, ללמד ולחנך את השוק העסקי הפרטי להשתמש בדיווחים לפי החוק. כמובן שהטמעת המערכת הממוחשבת מחייבת תיקון משמעותי של חוק מס ערך מוסף, דבר שאפילו לא הונח או קודם על־ידי הממשלה הנוכחית.

לסיכום, הפתרון הטכנולוגי הוצע על־ידי משרד האוצר והפרויקטור סגלוביץ כבר בממשלה הקודמת, אך הם לא הספיקו לקדם אותו כשהממשלה פוזרה. זהו, אם כן, פתרון לטווח הרחוק.

יואב סגלוביץ' בוועדת הפנים של הכנסת, 8 בנובמבר 2021 (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
יואב סגלוביץ' בוועדת הפנים של הכנסת, 8 בנובמבר 2021 (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

מה שהציע סגלוביץ בשבוע שעבר הוא פתרון נוסף לאותה בעיה; פתרון שהוגדר על־ידו כפתרון לטווח הקצר. גם הפתרון הזה היה כבר כלול בחוברת ההצעות של הפרויקטור סגלוביץ בשנה שעברה

מה שהציע סגלוביץ בשבוע שעבר הוא פתרון נוסף לאותה בעיה; פתרון שהוגדר על־ידו כפתרון לטווח הקצר. גם הפתרון הזה היה כבר כלול בחוברת ההצעות של הפרויקטור סגלוביץ בשנה שעברה – וגם הוא מבוסס על המלצות מקצועיות של משרד האוצר, בעיקר של ראש רשות המיסים ערן יעקב.

הפתרון הזה מכונה "היפוך חשבוניות" – ומדובר בעיקרון פשוט. סגלוביץ והצוותים המקצועיים זיהו את המוקדים הגדולים לעבירות זיוף חשבוניות – עסקים העוסקים במתן שירותי כוח אדם, חברות ניקיון, שמירה ואבטחה ועסקי הבנייה.

הם הציעו לשנות את חוק מס ערך מוסף כך שבמקום ביצוע תשלום מע"מ על־ידי נותן השירות, יתבצע "היפוך" – ומקבל השירות יהיה מי שחייב במס. כאמור, במשרד האוצר מצאו שבענפי העסקים לעיל קיימת תופעה מוגברת של חשבוניות פיקטיביות, וכשמקבל השירות יהיה חייב במס – ולא נותן השירות – הרמאויות יפחתו.

סגלוביץ, כשעוד היה בכיר במשטרה, טיפל בנושא הזה בענף הסחר במתכות. גם שם נעשה ההיפוך – והדבר היה אפקטיבי. היפוך חשבוניות מס מופעל כיום במקומות מסוימים באירופה ונמצא אפקטיבי.

הפגנה של “עומדים ביחד” נגד האלימות הגואה בחברה הערבית (ארכיון) (צילום: תומר נויברג/פלאש90)
ארכיון: הפגנה של "עומדים ביחד" נגד האלימות הגואה בחברה הערבית (צילום: תומר נויברג, פלאש90)

סגלוביץ, כשהיה עוד שוטר, טיפל בנושא הזה בענף הסחר במתכות. גם שם נעשה ההיפוך – והדבר היה אפקטיבי. היפוך חשבוניות מס מופעל כיום במקומות מסוימים באירופה ונמצא אפקטיבי

אולם, בכנסת, כאמור, דחו את הרעיון. סגלוביץ' אומר בתגובה לזמן ישראל כי למרות הפלת החוק הוא לא מחפש להיות זה הרשום על הרעיון – ומציע לקואליציה לשקול שוב להגישה. לדבריו, אפשר גם לטפל בתחום חשבוניות המס ללא חקיקה ראשית.

"כל מה שצריך לעשות זה לכנס את ועדת הכספים בראשות גפני ואפשר להעביר את זה גם בתקנות, אם הם רוצים", מסביר סגלוביץ, "לפני שהכנסת הקודמת התפזרה, ניסינו להכניס את החקיקה הזו לוועדת ההסכמות. הסברנו שאפשר לשנות את זה גם בתקנות בוועדת הכספים באישור משרד האוצר.

"אך שום דבר לא עזר – הליכוד לא הסכימו. ואז קמה הממשלה החדשה והם זנחו את כל העבודה שנעשתה במסגרת 'מסלול בטוח'; לא מינו פרויקטור, נטשו הכול. היפוך חיוב החשבוניות הוא רק היבט אחד מתוך גישה הוליסטית. זה חלק מצעדים שצריך לעשות.

"לי לא אכפת מי יהיה האחראי אבל סגנית שר האוצר וולדיגר עלתה לדבר ביום רביעי והסבירה שיש להם פתרון לטווח הזמנים הבינוני, של מחשוב מערכת הדיווח – ולכן זה מייתר את הצורך בהיפוך החשבוניות. ניסיתי להסביר לה שצריך את זה בהחלט ושלא ניתן להמתין עד שיטמיעו את מערכת המחשוב. אנשים נרצחים בכל יום – זה פשוט נורא".

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר וראש הממשלה בנימין נתניהו ביום השבעת הממשלה בכנסת, 29 בדצמבר 2022 (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר וראש הממשלה בנימין נתניהו ביום השבעת הממשלה בכנסת, 29 בדצמבר 2022 (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

"שום דבר לא עזר – הליכוד לא הסכימו. ואז קמה הממשלה החדשה והם זנחו את כל העבודה שנעשתה במסגרת 'מסלול בטוח'; לא מינו פרויקטור, נטשו הכול"

השיחה עם סגלוביץ התקיימה ביום שישי, כשחבר הכנסת היה בדרכו חזרה מכפר יפיע, שם נרצחו חמישה גברים. במקביל, נרצח גבר באזור כפר קאסם. קודם לכן הוא ביקר בכפר כנא, שם נפצעו קשה פעוטה בת שלוש וגבר בן 30. כל מקרי הרצח והאלימות התרחשו בתוך 24 שעות, מהקשות שהיו בישראל. שישה נרצחים ופצועים ביום אחד. במהלך השבת נרצחו עוד שלושה בני אדם.

סגלוביץ מסביר שהעבודה על החשבוניות הפיקטיביות היא רק פרויקט אחד מתוך שורה של פרויקטים שנועדו להתמודד עם כמויות הכסף המזומן וההונאות הכספיות בחברה הערבית.

הטיפול בנושאים האלה יחול, כמובן, גם על עבריינים יהודים. הוצאת חשבוניות פיקטיביות היא אחת מעבירות המס המוכרות בישראל והיעדר הטיפול בתחום גורע מהמדינה הכנסות מיסים ברמה של 1.5 מיליארד שקל בשנה, כך לפי הערכות כלכליות לשנת 2021.

"מדובר במרמה של אנשים, שמדווחים על עבודות פיקטיביות", מסביר סגלוביץ. "כל ארגוני הפשיעה בישראל נמצאים במתחם הזה של דיווחים כוזבים. יש גם הרשעות ותפיסה של ארגוני פשיעה יהודים בתחום הזה. מדובר בהזדמנות חשובה לסגור פרצה.

"הממשלה הנוכחית גם ביטלה את הפרויקט שהובלנו בתחום הגבלת השימוש במזומן – וזה פשוט נורא. מדובר במניעים מובילים של הפשיעה בחברה הערבית וצריך להבין – ארגוני הפשיעה הם עסק כלכלי"

"העבודה שעשה משרד האוצר בזמנו, בהובלת המנכ"ל רם בלינקוב, עסקה בחשבוניות, בצ'יינג'ים – שהם מוקד פשיעה – ובשימוש במזומן. הממשלה הנוכחית גם ביטלה את הפרויקט שהובלנו בתחום הגבלת השימוש במזומן – וזה פשוט נורא.

"מדובר במניעים מובילים של הפשיעה בחברה הערבית וצריך להבין – ארגוני הפשיעה הם עסק כלכלי. הם מלבינים כספים, הם מעבירים מזומן – ואת זה חייבים לעצור".

אז למה לדעתך הקואליציה לא מעוניינת להעביר את זה? יש בעלי עסקים שהחקיקה הזו תפגע בהם? 
"תמיד יש מי שיפגע מדרישות דיווח חדשות. אנשים לא אוהבים שמשנים להם את אופן עשיית העסקים. ברור שיש לובי נגד, אבל המדינה צריכה לקבל החלטה. גם לגבי החשבוניות וגם לגבי הגבלת השימוש במזומן. אגב, מדובר במהלכים שנעשו במדינות בעולם – אנחנו לא ממציאים את זה".

למה דווקא חברות שמירה, כוח אדם, אבטחה, ניקיון ובנייה? 
"כי על המקומות האלה התלבשו הרבה עבריינים, מדובר בתחומים עם הרבה מזומן ומשפחות פשע נמשכות ליעדים האלה. המטרה של הפרויקטים במשרד האוצר, כאמור – אחד לטווח קצר, היפוך החשבוניות; והשני לטווח רחוק, המערכת הממוחשבת – היא לייצר אופרציה מהירה של חישוב ודיווח שיקשה על ארגוני הפשיעה לשים יד על הכספים".

אנשי משטרה, מגן דוד אדום ואיחוד הצלה בזירה שבה נרצחו חמישה בני אדם ביפיע, 8 ביוני 2023 (צילום: Fadi Amun, Flash 90)
אנשי משטרה, מגן דוד אדום ואיחוד הצלה בזירה שבה נרצחו חמישה בני אדם ביפיע, 8 ביוני 2023 (צילום: Fadi Amun, Flash90)

הממשלה התחילה לדבר על מינוי פרויקטור לטיפול באלימות בחברה הערבית. רואים שבתקופה שלך הייתה ירידה והמספרים כעת ממריאים. מה הם מפספסים פה, מה הם צריכים לדעת על הפרויקטור ועל דרך העבודה, שהרי המשטרה היא אותה המשטרה.
"הצוות שלי, של מה שנקרא הפרויקטור, עבד כמו חברת סטארטאפ בהקמה. אני ועוד שלושה יועצים שלי מהכנסת – ונעזרתי בקצינה שהושאלה לי מהמשטרה – וזהו.

"חמישה אנשים שעבדו על הפרויקט – זה כל הניהול של 'מסלול בטוח'. מה שעשיתי זה להיפגש בכל יום חמישי בשעה 08:30 עם כל האופרציה המבצעית מאגפי הממשלה השונים – אגף חקירות; נציג שב"כ; נציג רשות המיסים; נציגת הייעוץ המשפטי עו"ד עמית מררי; עו"ד אלון אלטמן מהפרקליטות; נציג משרד אוצר; מל"ל.

"כל הקבוצה הזו הייתה מקבלת החלטות שבוע קדימה. כל אחד מדווח מה הוא עומד לעשות השבוע. במקביל היו לנו שני צוותים גדולים יותר של חיתוך רוחבי שנפגשו פעם בשבועיים. צוות אחד הובל על־ידי מנכ"ל משרד האוצר בלינקוב והצוות השני היה בהובלת מנכ"ל משרד הפנים דאז יאיר הירש.

"בצוותים הללו השתתפו נציגי אגף סייף של המשטרה, פרקליטות מיסוי וכלכלה, משפטים, ונציגי משרדי ממשלה אחרים. אני חייב לשבח את בלינקוב שהגיע לכל פגישת רוחב עם רעיונות, ביצועים, הנחיות ופשוט וידא שכל דבר שהוא מבקש ייצא לפועל. בפגישת צוותי הרוחב טיפלנו בנושאים שהם מעבר לאופרציה".

יואב סגלוביץ בכנסת, 19 בינואר 2023 (צילום: יונתן זינדל, פלאש90)
יואב סגלוביץ בכנסת, 19 בינואר 2023 (צילום: יונתן זינדל, פלאש90)

אתה יכול לתת דוגמה?
"למשל זיהינו שכדאי לבצע פשיטה על תחנות דלק פירטיות באזור רהט כיוון שהייתה שם תופעה של הונאה בדלקים. צירפנו לפגישה את אנשי משרד הגנת הסביבה, משרד האנרגיה וכל אחד לקח חלק בפתרון, כי אם אתה עושה פשיטה על תחנות דלק פירטיות אתה חייב למצוא פתרון מיידי לאחסון דלקים.

"אז כל אחד בצוות לקח את הנושא מהצד שלו והביא פתרונות – והוצאנו את הפשיטה לפועל. אני רצתי ממקום למקום כדי להביא פתרונות, לפתור סבכים בירוקרטיים, הלכתי למקומות לראות את ההתרחשות בעיניים שלי, לוודא שהדברים מתרחשים.

"לא הכול קשור לפשיעה מיידית. ראשי רשויות ערבים דיווחו לנו על בעיה מקומית של בית ספר או אזור מסוים שיש בו נשירה גבוהה מבתי הספר. אז צריך למצוא פתרונות הוליסטים לאזור המסוים"

"לא הכול קשור לפשיעה מיידית. ראשי רשויות ערבים דיווחו לנו על בעיה מקומית של בית ספר או אזור מסוים שיש בו נשירה גבוהה מבתי הספר. אז צריך למצוא פתרונות הוליסטים לאזור המסוים. הכול יש לעשות כמו חברת סטארטאפ – מהר, בלוח זמנים מיידי, עם פתרון בעיות מחוץ לקופסה".

ומה קורה כיום? 
"זה פשוט מטורף. עם הממשלה הזו לא קורה כלום. הם עשו את כל מה שאסור לעשות. נתניהו לא מינה צוות שרים מייד אחרי הקמת הממשלה; לא מונה פרויקטור. הוא פשוט לא שם על הנושא הזה – ולחשוב שהוא מינה את בן גביר לשר לביטחון פנים, שלא רק שאין לו שום רקע בתחום, אלא שמבחינת החברה הערבית בן גביר הוא גזען ותו לא".

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בזירת הרצח המחומש ביפיע, 8 ביוני 2023 (צילום: Fadi Amun/Flash90)
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בזירת הרצח המחומש ביפיע, 8 ביוני 2023 (צילום: Fadi Amun/Flash90)

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 1,849 מילים ו-1 תגובות
סגירה