ללא הסדרה, המאחז הלא חוקי אביתר הפך להתנחלות קבע

עשר שנים מאז שהוקם, המתנחלים יכולים לראות במאחז אביתר כיישוב קבוע ● מערכת הביטחון התנגדה נחרצות במהלך השנים, ובכל פעם שהמתנחלים עלו על הקרקע, שר הביטחון פינה אותם ● הפעם, עם תמיכת הקואליציה הנוכחית וללא הסדרה, גם הצבא הרים ידיים ● המתנחלים רושמים ניצחון מהדהד - אבל גם נועצים עוד סיכה על מפת הסכסוך הישראלי-פלסטיני, חסר התוחלת והפתרון ● פרשנות

הכניסה החדשה למאחז אביתר, 22 ביוני 2023 (צילום: פלאש90)
פלאש90
הכניסה החדשה למאחז אביתר, 22 ביוני 2023

ביום שישי בבוקר הגיע השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר למאחז אביתר. בן גביר חיזק את המתנחלים שעלו למאחז הלא חוקי יומיים קודם לכן. "יש לכם גיבוי מלא ממני", הבטיח בן גביר למתנחלים ודרבן אותם לרוץ קדימה. "אני רוצה יישוב לא רק כאן, אלא בכל הגבעות מסביב. ארץ ישראל לעם ישראל. רוצו לגבעות. תתיישבו. אנחנו אוהבים אתכם".

בן גביר אמר אתמול לזמן ישראל כי "יש משמעות גדולה לזה שהגעתי לאביתר ואמרתי מה שאמרתי. המסר עבר. ההתיישבות חשובה".

הדברים של בן גביר חורגים מסתם הבטחה למתנחלים. בסיטואציה שנוצרה בשטחים ובכלל, המאחז אביתר יכול לראות היום את עצמו כיישוב של קבע, למרות ההתנגדות הוותיקה והנחרצת של גורמי הביטחון.

אחרי הרצח של ארבעה ישראלים בעלי בשבוע שעבר, ההתחייבות של הממשלה לבנות אלפי יחידות דיור בנוסף לאלף יחידות בעלי – כמו גם החלטת הממשלה לקצר באופן דרמטי את תהליכי האישור לבנייה בהתנחלויות – קשה להניח כי שר הביטחון יואב גלנט יכול היום לתת הוראת פינוי של עשרות המתנחלים מאביתר, כפי שנעשה תמיד. גלנט גם לא רוצה לפנות יותר.

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר באביתר, 22 ביוני 2023 (וידיאו: עוצמה יהודית)

וכך, אחרי עשר שנים של מאבקים, פינויים חוזרים ונשנים, צעדות, תהלוכות, הפגנות ועימותים מדממים של הצבא והמתנחלים עם הפלסטינים באזור – תושבי אביתר יכולים לישון היום בשקט. הם רושמים ניצחון מהדהד אבל גם נועצים עוד סיכה על מפת הסכסוך הישראלי-פלסטיני, חסר התוחלת והפתרון.

ההערכה של גורמי ממשל בכירים היא שראש הממשלה בנימין נתניהו, ולא רק בן גביר, החליט לשחרר כל רסן ביהודה ושומרון ומתיר לבנות היום בכל מקום, כולל באביתר, בגלל שאינו מוזמן לביקור בוושינגטון. "נתניהו אומר לעצמו ממילא הם לא מזמינים אותי – אז אלך לעבוד בצירים מקבילים ואבנה התנחלויות ביהודה ושומרון", אומר גורם ממשל לזמן ישראל.

ההערכה של גורמי ממשל בכירים היא שראש הממשלה בנימין נתניהו, ולא רק בן גביר, החליט לשחרר כל רסן ביהודה ושומרון ומתיר לבנות היום בכל מקום, כולל באביתר, בגלל שאינו מוזמן לביקור בוושינגטון

ביום שלישי שעבר, שעות אחרי הפיגוע בעלי, כינס ראש הממשלה ישיבה דחופה בפיקוד מרכז יחד עם ראשי מערכת הביטחון, ביניהם הרמטכ"ל, אלוף פיקוד מרכז וראש שב"כ.

במהלך הישיבה התקשר נתניהו לשר במשרד הביטחון בצלאל סמוטריץ'. על הרמקול היו גם שר הביטחון גלנט והשר רון דרמר, שהשתתפו בישיבה. בשיחה הזו קיבלו ראש הממשלה והשרים את ההחלטה על בניית 1,000 יחידות דיור בהתנחלות עלי .

מתנחלים מקימים מבנים במאחז אביתר, 22 ביוני 2023 (צילום: פלאש90)
מתנחלים מקימים מבנים במאחז אביתר, 22 ביוני 2023 (צילום: פלאש90)

ביום רביעי עלו לאביתר עשרות מתנחלים, בראשם יוסי דגן, יו"ר מועצה אזורית שומרון. זו לא הייתה עלייה ספונטנית נוספת, כפי שניתן לחשוב. הפעם היה כאן סיכום מוקדם בין נתניהו וסמוטריץ', והמתנחלים עלו לאביתר בפעם הראשונה בהיסטוריה בגיבוי ממשלתי מלא, גם אם שקט.

זו לא הייתה עלייה ספונטנית נוספת, כפי שניתן לחשוב. הפעם היה כאן סיכום מוקדם בין נתניהו וסמוטריץ', והמתנחלים עלו לאביתר בפעם הראשונה בהיסטוריה בגיבוי ממשלתי מלא, גם אם שקט

בניגוד לעבר, הפעם ראשי הצבא לא אמרו שאביתר זו בעיה ביטחונית. אלוף פיקוד מרכז יהודה פוקס התיישר עם נתניהו וסמוטריץ'.

זהו שינוי דרמטי. צה"ל התנגד למאחז אביתר מיד כאשר הוקם באפריל 2013, אחרי רצח השחקן אביתר בורובסקי בצומת תפוח. הצבא השקיע מאמצים אדירים למנוע כניסת מתנחלים, וכל הניסיונות ליישב את המקום לא צלחו.

באפריל 2021 היה נדמה כי התעקשות המתנחלים נשאה פרי. אחרי רצח תלמיד הישיבה יהודה גואטה בצומת תפוח עלו לאביתר 53 משפחות וסירבו לזוז.

עמדת שמירה של צה”ל בכניסה למאחז אביתר, 22 ביוני 2023 (צילום: פלאש90)
עמדת שמירה של צה"ל בכניסה למאחז אביתר, 22 ביוני 2023 (צילום: פלאש90)

בסופו של דבר נחתם הסכם שלפיו המתנחלים יפונו, המצב החוקי של האדמות ייבחן ואם יתברר שמדובר באדמות מדינה יחזרו המתנחלים לבית הכנסת ולישיבה שהקימו, ויוכלו להקים גם מגורי קבע.

הבדיקות הסתיימו בסוף 2021 והיועץ המשפטי דאז אביחי מנדלבליט העניק למקום גושפנקא, אבל מערכת הביטחון לא התכוונה לממש את ההסכם. "אביתר הוקמה בחטא ולא תחזור", אמר אז שר הביטחון בני גנץ לזמן ישראל. השטח לא הוכרז חוקי מאז ועד היום.

עכשיו זה שונה, כאמור. בתוקף הנסיבות אפשר להכריז על אביתר כיישוב חדש ולגיטימי, גם אם לא הוכרזה עדיין הסדרת הקרקע. אף אחד לא יוציא את המתנחלים משם, ומאות נוספות יעברו להתגורר במקום בחודשים הקרובים.

"לא ביידן ולא האיחוד האירופי ירחיקו אותנו מארצנו", אמר יוסי דגן ביום רביעי באביתר, "התשובה שלנו לפיגוע היא אלף אביתרים ואלף חומשים ברחבי יהודה ושומרון".

"לא ביידן ולא האיחוד האירופי ירחיקו אותנו מארצנו", אמר יוסי דגן ביום רביעי באביתר, "התשובה שלנו לפיגוע היא אלף אביתרים ואלף חומשים ברחבי יהודה ושומרון"

ראש מועצה אזורית שומרון יוסי דגן במאחז אביתר, 22 ביוני 2023 (צילום: פלאש90)
ראש מועצה אזורית שומרון יוסי דגן במאחז אביתר, 22 ביוני 2023 (צילום: פלאש90)
עוד 651 מילים
סגירה