רישיון הנשק של כמה מפעילי "אחים לנשק" נשלל

פרסום ראשון: לפחות שבעה פעילים מארגון "אחים לנשק" קיבלו בתקופה האחרונה מסרון על ביטול רישיון הנשק שלהם ● שניים מהם סיפרו לזמן ישראל כי העילות לביטול היו תמוהות עד לא נכונות – ואף עלולות לפגוע בפרנסתם ● קציני משטרה רמזו לאחד מהם כי הפרטים שהמשטרה מחזיקה נגדו יימחקו בקרוב ● "אני חושב שהם סתם נטפלים אליי"

פעילי "אחים לנשק" מפגינים נגד המהפכה המשפטית סמוך לבית ראש הממשלה בירושלים, 25 במאי 2023 (צילום: יונתן זינדל, פלאש90)
יונתן זינדל, פלאש90
פעילי "אחים לנשק" מפגינים נגד המהפכה המשפטית סמוך לבית ראש הממשלה בירושלים, 25 במאי 2023

חלק מפעילי ארגון "אחים לנשק" קיבלו לאחרונה הודעה על ביטול הרישיון להחזקת כלי ירייה פרטי מהאגף לרישוי כלי ירייה במשרד לביטחון לאומי. עם קבלת ההודעה (שמגיעה בהתחלה כמסרון), נדרשו הפעילים המשתתפים בהפגנות לגשת לתחנת המשטרה ולהפקיד את כלי הנשק האישי שלהם.

הפרוצדורה מתנהלת לפי חוק כלי ירייה ולפי שיקול דעת נרחב המוקנה בחקיקה לפקידי הרישוי. אולם, רק לאחרונה הודיע השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר כי החליט לקדם שינוי בדרישות לקבלת רישיון נשק, להרחיב את מעגל הזכאים לרישיון ולכלול גם את המשרתים בכוחות הביטחון ואת המתנדבים בגופי ההצלה.

השינויים יביאו לכך שלא רק לוחמים לשעבר בעלי רובאי 07 לפחות יוכלו להוציא רישיון נשק, אלא כל חייל האוחז בתעודת לוחם לפי הגדרת צה"ל. "מדובר בהרחבת האוכלוסיות הזכאיות להגשת בקשה לקבלת רישיון לנשיאת כלי ירייה פרטי ליחידות לוחמות בצה"ל, שעד היום היו מחוץ להגדרת התבחינים כמו לוחמי שריון, תותחנים, הנדסה קרבית, מג"ב ועוד", צוין בהודעת המשרד לביטחון לאומי.

לנוכח גלי הטרור ברחובות ישראל, בן גביר רוצה לעודד כמה שיותר אזרחים להסתובב עם נשק על גופם ולהגיב מיידית לאירועים ביטחוניים. להחלטה הזאת עלולות להיות השלכות קשות כמו עלייה בשיעורי הפשיעה הביתית נגד נשים, כמו גם טעויות בתום לב בהפעלת כלי הנשק במרחב הציבורי ופגיעה בחפים מפשע.

בזמן שבן גביר מתיימר להרחיב את השימוש בכלי נשק על־ידי אזרחים, מסתבר שהתופעה המקבילה במשרדו היא דווקא לשלול רישיון מאזרחים ישראלים שהשתתפו בהפגנות ו/או נעצרו במהלך הפגנות

עתה, בזמן שבן גביר מתיימר להרחיב את השימוש בכלי נשק על־ידי אזרחים, מסתבר שהתופעה המקבילה במשרדו (האגף לרישוי כלי ירייה כפוף אליו) היא דווקא לשלול רישיון מאזרחים ישראלים שהשתתפו בהפגנות ו/או נעצרו במהלך הפגנות, אף שלא הוגש נגדם כתב אישום כלשהו.

כך קרה לחן סלוצקי. סלוצקי הוא רב סרן במילואים מיחידת מורן (נ"ט), ששימש כסמג"ד במילואים. הוא התגייס לצה"ל ב־1988, המשיך לקורס קצינים ושירת כמפקד צוות וסגן מפקד פלוגה במורן. לפי שעה הוא גם ממשיך לשרת במילואים.

סלוצקי השתתף כלוחם במלחמת לבנון השנייה וקיבל פעמיים תעודות הצטיינות על שירותו הקרבי. במקביל הוא מתנדב במג"ב בסיירת יישובים יותר מ־20 שנה. בחייו האזרחיים סלוצקי משמש כמנהל מחלקת גנים ונוף בעיריית יבנה, תוך שהוא מנהל שלושה קבלני עבודה ואחראי על כ־40 עובדים יומיים המגיעים לישראל מהרשות הפלסטינית וממזרח ירושלים.

עילת שלילת רישיון הנשק: התערטלות

כמו הרבה לוחמים במילואים, סלוצקי השתתף בהפגנות רבות מאז ינואר 2023. בתחילת חודש מרץ הוא היה חלק מהקבוצה שהגיעה למשרדי פורום קהלת בירושלים כדי להציב מחסום מחוץ לאחת מדלתות המכון המזוהה עם ההפיכה המשטרית.

פעילי מחאה חסמו את הגישה למשרדי פורום קהלת, 9 במרץ 2023 (צילום: "אחים לנשק")
פעילי "אחים לנשק" חסמו את הגישה למשרדי פורום קהלת, 9 במרץ 2023 (צילום: "אחים לנשק")

במהלך חודש מאי הוא קיבל מסרון מאגף לרישוי כלי ירייה על ביטול רישיון הנשק שלו בגין עילה תמוהה ביותר: "התערטלות בציבור והתנהגות שאינה נורמטיבית"

יחד עם סלוצקי היו במקום עוד עשרות אנשים. הם צילמו את האירוע ופרסמו אותו ברשתות החברתיות. באותו יום עוכב סלוצקי ונחקר בתחנת מוריה בירושלים על "השגת גבול", אם כי מעולם לא נכנס לתוך משרדי קהלת.

הוא שוחרר כעבור כמה שעות וקיבל צו הרחקה מירושלים ל־15 יום. המשטרה פתחה נגדו תיק, שעדיין עומד פתוח בגין האירוע בקהלת. במהלך חודש מאי הוא קיבל מסרון – ואחריו מכתב – מאגף לרישוי כלי ירייה על ביטול רישיון הנשק שלו בגין עילה תמוהה ביותר: "התערטלות בציבור והתנהגות שאינה נורמטיבית".

למען הסר ספק, סלוצקי לא התערטל. אפילו לא הסיר את חולצת "אחים לנשק". הטענות בטפסי המשטרה, שעל בסיסן החליטו באגף לכלי ירייה לשלול ממנו את רישיון האקדח – מופרכות לחלוטין. סלוצקי מציין כי בשל אופי עבודתו האזרחית הוא זקוק לנשק האישי שלו.

לפי הכללים, הוא נדרש להפקיד את הנשק בתחנת המשטרה, וכך עשה ב־25 במאי, למרות התסכול הגדול. עורכי הדין גבי לסקי וגונן בן יצחק מטפלים בחלק מהמקרים עבור אנשי "אחים לנשק".  לסקי הגישה ערר בשם סלוצקי וכעת הם ממתינים לתשובת המדינה. רק לאחר מכן יתקיים ההליך. התהליך עשוי להימשך עוד חודשים רבים ולא ברור אם בסופו יוחזר לו רישיון נשק.

חן סלוצקי מפקיד את הנשק שלו בתחנת יבנה (צילום: באדיבות המצולם)

"חוסר סבירות קיצונית בהמלצת המשטרה לביטול רישיון הנשק של סלוצקי בגין חקירה הנוגעת לעבירה מינורית, ללא כל הפעלת כוח או אלימות מצדו, מבלי שבשלב כזה או אחר נופף באקדח שלו"

בערר טוענת עו"ד לסקי: "אירוע מחאה בלתי אלים וחקירה בגין השגת גבול של קצין מילואים מצטיין הפכו עילה לביטול רישיון הנשק שלו והפסקת ההתנדבות שלו במג"ב! כך שלא רק סלוצקי נפגע אלא החברה כולה.

"חוסר סבירות קיצונית בהמלצת המשטרה לביטול רישיון הנשק של סלוצקי בגין חקירה הנוגעת לעבירה מינורית, ללא כל הפעלת כוח או אלימות מצדו, מבלי שבשלב כזה או אחר נופף באקדח שלו (כפי שעשה השר לביטחון פנים בחניון בתל אביב בעבר מבלי שזה הוביל לביטול רישיון הנשק שלו)".

אבל סלוצקי לא לבד. לפי לסקי ובן יצחק עוד כשבעה מפגינים קיבלו הודעות דומות.

עילת שלילת הנשק: עבירת בנייה

גם יובל הדר, מפקד פלוגה במילואים בצנחנים, עובר "טיפול" דומה על־ידי האגף לרישוי כלי ירייה. בשיחה עם זמן ישראל מספר הדר שבסוף חודש מרץ, באחד מימי השיא של ההפגנות – כמה ימים לפני שראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע שהוא מתכוון לפטר את שר הביטחון יואב גלנט – הוא יצא מביתו שבמדרשת בן גוריון להפגנה בקפלן.

בסוף ההפגנה – לצד המוני מפגינים אחרים – הדר ירד לאיילון ושם נעצר ועוכב לכמה שעות. הוא שוחרר ללא כל הגבלות. הדר, שהתגייס לשירות קרבי בשנת 1987 ושירת כקצין בצנחנים, קיבל באמצע חודש יוני את המסרון על שלילת רישיון הנשק שלו.

יובל הדר מפגין בצומת שדה בוקר נגד המהפכה המשפטית
יובל הדר מפגין בצומת שדה בוקר נגד המהפכה המשפטית (צילום: באדיבות המצולם)

בטופס נגד הדר נכתב שהוא ביצע עבירת בנייה לפני כמה שנים. ההודעה הייתה מוזרה ביותר, שכן הדר חידש את רישיון הנשק שלו כמה פעמים מאז אותה עבירת בנייה לכאורה

בטופס העילות נגד הדר נכתב שהוא ביצע עבירת בנייה לפני כמה שנים. ההודעה הייתה מוזרה ביותר, שכן הדר חידש את רישיון הנשק שלו כמה פעמים מאז אותה עבירת בנייה לכאורה. לדברי הדר, ההתנהגות של המשטרה ושל האגף לרישוי כלי ירייה הייתה מוזרה.

מצד אחד, השוטרים הם אלה שצריכים למלא את טפסי ההמלצה לשלילת כלי הנשק, וכך הם עשו. מצד שני, כשהדר התקשר לקצין משטרה במרחב דרום, הוא החל לקבל שלל פניות בחזרה מקצין החקירות וגם מאגף הדוברות של המשטרה המציעים לו לדחות בשבוע ובעוד שבוע את הליך הפקדת הנשק.

הסיבה לכך היא שהדר הוא מורה במדרשת בן גוריון ומורה דרך – והוא נמצא דרך קבע עם ילדים בסיורי שטח במדבר. במשך עשרות שנים הוא נושא עליו אקדח במהלך שעות העבודה כדי להגן על הילדים. את האקדח שלו הוא קנה עוד כשהיה חייל בשירות סדיר בסוף שנות ה־80. כיום הוא בן 58 וממשיך להשתמש באותו אקדח.

"אני חושב שהם סתם נטפלים אליי", אומר הדר לזמן ישראל. "זה לא שמישהו הודיע לי בכתב או בעל פה שאני פטור מהפקדת הנשק. מצד שני, הצגתי להם את העובדה שאני צריך לצאת עם הילדים לטיול בשטח, גם השבוע וגם בשבוע הבא וקצין המשטרה אמר לי, 'טוב, אל תביא  את הנשק למשטרה כבר עכשיו אלא רק כשתסיים את הטיול שטח הבא־הבא'.

חן סלוצקי מפקיד את האקדח שלו בתחנה יבנה (צילום: באדיבות המצולם)
חן סלוצקי מפקיד את האקדח שלו בתחנה יבנה (צילום: חן סלוצקי)

"אני חושב שהם סתם נטפלים אליי. הצגתי להם את העובדה שאני צריך לצאת עם הילדים לטיול בשטח וקצין המשטרה אמר לי, 'טוב, אל תביא את הנשק כבר עכשיו'"

"כרגע, משום שקיבלתי את הודעת השלילה, החלטתי לצאת לשטח ללא הנשק עליי. הנשק סגור כעת בכספת במקום מאובטח, אבל החלטת שלילת הנשק פוגעת לי ממש בעבודה וגם מטרידה את הממונים עליי במשרד החינוך".

לדברי הדר, שני קציני המשטרה שאיתם שוחח על הודעות השלילה רמזו לו בעל פה שהפרטים שהמשטרה מחזיקה נגדו עומדים להימחק. לא ברור מה הטענה כלפיו, שכן, כאמור, בסיום ההפגנה שבה עוכב לא נותר נגדו אף הליך. מנגד, ההליך שצוין בטופס שלילת רישוי הנשק הוא עבירת בנייה לכאורה שהסתיימה לפני כמה שנים. הדר נמצא בשלבי הכנת הערר בסיוע עורכי הדין.

ממשטרת ישראל נמסר בעקבות הפרסום: "במסגרת פעילות המשטרה לשמירה על שלום הציבור וביטחונו, המשטרה בודקת במערכות המידע המשטרתיות העומדות לרשותה את מסוכנות בעל הרישיון לנשק בבואה להמליץ על חידושו או ביטולו. ככל שמתקבל מידע אודות מחזיק הרישיון, הוא נבחן בהתאם, תוך איזון בין הצורך התעסוקתי שלו לבין שמירה על שלום הציבור.

"נציין כי המשטרה הינה גוף ממליץ בעוד הגוף המאשר את קבלת הרישיון או הארכתו הוא האגף לרישוי כלי ירייה במשרד לביטחון לאומי. כל ניסיון לייחס שלילת רישיון רק על רקע היותו של בעל הרישיון מפגין נטולת כל יסוד ואין לה בסיס. אשר לנתונים המבוקשים בפנייתך, נציין כי מתחילת השנה נשללו 607 רישיונות לנשק".

ביום שני, במהלך הפגנה בפתח תקווה בעקבות מעצר של פעיל מחאה, הגיע למקום תושב העיר ושלף אקדח לעבר מפגין. אותו תושב נעצר. לפי דיווחים הוא שוחרר כעבור כמה שעות ואקדחו נלקח ממנו. לפי המשטרה, גם נושא רישיון הנשק שלו ייבחן בהמשך.

מהמשרד לביטחון לאומי נמסר בתגובה ש"ההמלצה לשלילת רישיון נשיאת כלי ירייה ניתנת על ידי משטרת ישראל. בארבעת החודשים האחרונים במסגרת מבצע לצמצום זמני המתנה לקבלת רישיון לנשיאת כלי ירייה פרטי ניתנו יותר מ-14,073 אישורים מותנים, בשנה קודמת נתון זה עמד על כ 4,054 בלבד. לצד עידוד נשיאת כלי ירייה פרטי, האגף לרישוי ופיקוח על כלי ירייה מקפיד על נהלים ומאפשר נשיאת כלי ירייה פרטי בכפוף לשימוש אחראי".

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
7
רק שלילת רישיון נשק?! אני הייתי פותח להם תיקים פליליים בגין הסתה, המרדה, קריאות למרי אזרחי והלכה למעשה - בגידה מהמעלה הראשונה במדינת ישראל. זה רק כצעד ראשון. אחר כך הייתי חוקר אותם (לפי... המשך קריאה

רק שלילת רישיון נשק?!
אני הייתי פותח להם תיקים פליליים
בגין הסתה, המרדה, קריאות למרי אזרחי
והלכה למעשה – בגידה מהמעלה הראשונה במדינת ישראל.
זה רק כצעד ראשון.
אחר כך הייתי חוקר אותם (לפי הלכת "פצצה מתקתקת") כדי לחלץ הודאות לגבי זהות שולחיהם, כמה שילמו להם ומה הם היעדים של אותם שולחים (אחת היא לי אם מדובר בפירוק המדינה או סתם שמירה על הגמוניה "לבנה", בכל זאת… זכות הציבור לדעת)

עוד 1,362 מילים ו-7 תגובות
סגירה