אדווה ביטון מעוצמה יהודית משוחחת עם התקשורת בליל הבחירות (צילום: פלאש 90)
פלאש 90

בנימין נתניהו, איילת שקד, נפתלי בנט, בצלאל סמוטריץ' - ואפילו עמית סגל אשמים: במפלגת הימין הקיצונית עוצמה יהודית מתקשים לקבל את הכישלון בבחירות, ויורים לכל הכיוונים ● ג'ייקוב מגיד בילה את הלילה במטה המפלגה שניסתה להיכנס לכנסת עם מצע גזעני במיוחד - ונשארה ככל הנראה בחוץ

נציגי ותומכי עוצמה יהודית צפו אתמול בדממה במדגמי ערוצי הטלוויזיה, שהראו כי המפלגה הימנית הקיצונית לא הצליחה לחצות את אחוז החסימה בבחירות.

הערוצים שידרו את התוצאות אחד אחרי השני, ואילצו את עשרות הפעילים שנכחו במטה המפלגה בשכונת גבעת שאול בירושלים לעמוד בפני אפס אחרי אפס, אשר הופיעו ליד פרצופו המחייך של ראש המפלגה, איתמר בן גביר, על מסך גדול שהוקרן מרצפה ועד התקרה במרתף המשמש בתור מטה.

"אמרנו שלא תהיה ממשלה ימנית בלי עוצמה יהודית שוב ושוב ושוב. אבל למרבה הצער היה מי שלא הקשיב", אמר בן גביר לכתבים ולקומץ התומכים שנותרו בחדר כ-45 דקות לאחר שידור התוצאות.

איתמר בן גביר ועוצמה יהודית בליל הבחירות (צילום: פלאש 90)
איתמר בן גביר ועוצמה יהודית בליל הבחירות (צילום: פלאש 90)

בשבועות שהובילו לבחירות הנוכחיות, מפלגת הימין הקיצוני ניהלה קמפיין על בסיס הרעיון שהיכולת שלה לחצות את אחוז החסימה תקבע אם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, יצליח או לא יצליח להקים ממשלת ימין.

ללא עוצמה יהודית- טען בן גביר – המושבים שנצברים על ידי הליכוד, ימינה והמפלגות החרדיות לא מגיעים למספר הקסם של 61, הנדרש לקואליציית ימין.

הליכוד וימינה, מצידם, הדגישו שעוצמה יהודית מעולם לא עמדה לעבור את אחוז החסימה, וכי המועמדות שלה רק לקחה את הקולות הנדרשים ממפלגות ימין אחרות, הנזקקות להם מאוד.

בן גביר טען כי המפלגה שלו כוללת "בסיס של מי שלא היה מצביע ליכוד ולא היה מצביע ימינה, משום ששם לא משלבים את הדרישות שלנו".

מגעים עד הרגע האחרון

עד הרגע האחרון, קיימה עוצמה יהודית מגעים אינטנסיביים עם ימינה, בניסיון לרוץ עם המפלגה הדתית-לאומית בבחירות השניות ברצף, בתוך שנה.

מועמד מספר 4 בימינה, נפתלי בנט, פוצץ את המגעים, על פי הדיווחים, על רקע מחלוקות אידאולוגיות עם המפלגה הקיצונית. בן גביר אמר כי נערכו מגעים גם עם הליכוד על הסכם שבו עוצמה יהודית תפרוש מהמירוץ בתמורה לתפקיד שר או להתחייבויות למדיניות מנתניהו.

לאחר שהודה לחברי המפלגה ולפעילים, שקיבלו את פניו בתגובות קודרות למדי של קריאות "הו, הא מי זה בא, שר המשפטים הבא!", מיהר בן גביר להאשים את מי שהוא הרגיש שאחראים לתוצאות המאכזבות.

בעוד ששאר חברי המפלגה שדיברו קודם לכן היו ביקורתיים יותר כלפי איילת שקד וימינה, בן גביר אמר כי נתניהו היה האשם המרכזי לכישלון של עוצמה יהודית. במהלך הימים והשבועות שהובילו לבחירות הנוכחית, ראש הממשלה ניצל כמה הזדמנויות כדי להפציר בבוחרי הימין להימנע מתמיכה בעוצמה יהודית, משום שהיא לא תחצה את אחוז החסימה בכל מקרה.

"הם אומרים שהוא גאון פוליטי, אבל התוצאות האלו מראות שהוא לא כזה בכלל", לעג בן גביר לראש הממשלה. יו"ר עוצמה יהודית תקף גם את ראשי ימינה "השחצנים" שקד, בנט ואפילו את בצלאל סמוטריץ' הקיצוני מהם, אשר בן גביר שותף להרבה מדעותיו.

לבסוף, תקף בן גביר את התקשורת הדתית-לאומית, בעיקר ערוץ 7 וכתב ערוץ 13 עמית סגל, אשר אימצו לדבריו את המסרים של הליכוד וימינה, וטענו כי אין סיכוי שעוצמה תעבור את אחוז החסימה.

לאחר סיום רשימת האשמים, הוא הבטיח לכתבים כי הוא "לא ממורמר או שבור", והתרחק מהמצלמות על רקע קריאות "עם ישראל חי" מצד התומכים.

למרות שחלק מהסקרים בימים שלפני הבחירות הראה כי עוצמה יהודית תחצה את אחוז החסימה, האווירה במטה הקמפיין של המפלגה – גם לפני פרסום המדגמים – לא הייתה חיובית במיוחד.

חברי מפלגה בכירים הורו לעשרות הפעילים שהיו במטה להתקשר לבוחרים פוטנציאליים על מנת לוודא שהם הגיעו לקלפיות ב-90, 60, 30 ואפילו 15 הדקות שנותרו לפני סגירת הקלפיות ב-22:00.

כמעט ללא נשים

היה קשה לאתר תומך במרתף-מטה שהיה בן יותר מ-30. הפעילים היו תמהיל של תלמידי ישיבות בלבוש שחור-לבן חרדי ונוער דתי-לאומי עם פאות לחיים ארוכות ומכנסי חאקי וחולצות בלויות.

היו שם מעט מאוד נשים, שנצפו בנקודות בודדות בין הקהל.

חלק מהתומכים היו לקוחות לשעבר של בן גביר, בכובעו כעורך דין הידוע בייצוג נערי הגבעות. "כמובן שאנחנו מתוסכלים, אבל יש דרכים אחרות עבורנו לתרום לישראל מחוץ לזירה הפוליטית", אמר יאיר, תומך עוצמה יהודית בן 20, שלא שיתף את שם משפחתו.

"בכל יום אנחנו על הקרקע, מתיישבים וזה ללא עזרתו של ביבי וסמוטריץ'. רק משום שאיתמר בן גביר לא בכנסת, זה לא אומר שלא נמשיך לנצח על הקרקע, איפה שזה חשוב", אמר פעיל עוצמה יהודית בחיוך. "בעזרת השם, כמובן".

עוד 607 מילים
סגירה