בחירות 2019 ברשימה המשותפת מודים לנתניהו

חברי הרשימה המשותפת חגגו אתמול את הניצחון בקלפי, ובעיקר את הניצחון על ראש הממשלה ● "בעוד שנתניהו חשב שהאמירות שלו ישכנעו מספר גדול יותר מהתומכים שלו ללכת להצביע לו, הן למעשה עזרו לנו" ● כעת יש השואפים שם להשתלב בהנהגת המדינה, ומקווים שבני גנץ לא יפסול אותם על הסף

איימן עודה וחברי הרשימה המשותפת חוגגים את תוצאות המדגמים, בחירות ספטמבר 2019 (צילום: Basel Awidat/FLASH90)
Basel Awidat/FLASH90
איימן עודה וחברי הרשימה המשותפת חוגגים את תוצאות המדגמים, בחירות ספטמבר 2019

חברי הרשימה המשותפת הניפו אתמול את ידיהם לאות ניצחון, לאחר שערוצי הטלוויזיה פרסמו את תוצאות המדגמים, לפיהם זכו ב-13 מושבים בכנסת.

אחר כך הם חייכו ומחאו כפיים, כאשר כל ערוצי הטלוויזיה חזו שמפלגת עוצמה יהודית הימנית-קיצונית לא קיבלה מספיק קולות כדי לעבור את אחוז החסימה.

התוצאות היו כמעט הפוכות לגמרי מהחששות של חברי הרשימה מפני שיעור השתתפות נמוך של הבוחרים בערים בעלות רוב ערבי, ומפני עליית הימין הקיצוני.

כשהם עומדים על במה מאולתרת באולפנים של תחנת רדיו ערבית בנצרת, מועמדי הרשימה המשותפת נשאו נאומים נרגשים ודיברו על סוף עידן בנימין נתניהו.

"אנחנו שמחים שנתניהו לא יכול להרכיב ממשלה", אמר יושב ראש הרשימה המאוחדת, איימן עודה, לפעילים ולעיתונאים. "אנחנו גם שמחים שמפלגת עוצמה יהודית לא הצליחה להיכנס לכנסת".

נתניהו הואשם כי מסע הבחירות שלו התמקד בדיכוי קולות הערבים בעודו "מזהיר" את תומכיו כי עליהם לאזן את שיעור ההצבעה הגבוה ביישובים הערביים, מה שגרר טענות לגזענות.

אחמד טיבי (צילום: Flash90)
אחמד טיבי (צילום: Flash90)

לדברי עודה, התקפותיו החוזרות של נתניהו נגד המגזר הערבי העלו את שיעור ההצבעה, ובסיכומו של דבר פגעו בו. "להסתה יש מחיר כבד", הוא אמר לערוץ 13.

המדגמים והתוצאות הראשוניות מראים שוויון בין מפלגת הליכוד של נתניהו לבין המפלגה היריבה כחול לבן, כשלאף אחת מהן אין אפשרות ברורה להרכיב ממשלה עם שותפותיה הטבעיות.

כשהמשא ומתן הקואליציוני עומד בפתח, שתי המפלגות יצטרכו, ככל הנראה, לשתף פעולה או להקים ממשלת אחדות, אם כי ייתכן שכחול לבן תוכל להשיג את תמיכת המפלגות הערביות, כדי להתחיל במשא ומתן להרכבת ממשלה.

כשחברת הכנסת עאידה תומא-סלמיאן, המתמודדת מטעם הרשימה המשותפת, נשאלה אם הרשימה תמליץ בפני הנשיא, ראובן ריבלין, על יושב ראש כחול לבן, בני גנץ, כראש הממשלה, היא לא פסלה את האפשרות הזאת.

"קודם כל אנחנו צריכים לחכות לתוצאות הסופיות ולשמוע מה יש לגנץ לומר. אחר כך אנחנו צריכים לשבת וללמוד את המפה הפוליטית, ואז להחליט", אמרה.

דובר מטעם הרשימה אישר שגנץ התקשר לעודה בלילה ושהשניים קבעו להיפגש.

חבר המפלגה מנסור עבאס אומר שכדי שהרשימה המשותפת תשקול להמליץ על גנץ כראש ממשלה, היא תזדקק להתחייבות מפורשת מצידו לחדש את המשא ומתן לשלום בין ישראל לפלסטינים, להילחם בפשע במגזר הערבי, להגדיל את התקציבים לרשויות הערביות, ולהרחיב את אישורי הבנייה ביישובים הערביים.

אחרי הבחירות האחרונות, שתי הסיעות הערביות לא המליצו לנשיא ריבלין על אף אחד מראשי המפלגות להרכבת הממשלה.

נתניהו ממשיך להסית

כשדיבר אל תומכיו בתל אביב, נתניהו המשיך בהתקפותיו על הסיעות הערביות והבטיח לחסום ממשלה שתכלול "מפלגות שמהללות ומפארות מחבלים צמאי דם שרוצחים את חיילינו, אזרחינו וילדינו."

העוקצנות הייתה הדדית. "תם עידן בנימין נתניהו", אמר חבר הכנסת אחמד טיבי, המתמודד מטעם הרשימה המשותפת, מעל הבמה בנצרת, והדגיש כי "סוף עידן נתניהו משמעותו מותה של 'עסקת המאה'" של ממשל טראמפ לפתרון הסכסוך.

עודה הבטיח שהרשימה תפעל למאבק בפשע במגזר הערבי, להגדלת התקציבים ליישובים הערביים ולאישור מבנים הנמצאים בסכנת הריסה באותם יישובים.

עודה גם טען שהרשימה המשותפת טעתה כאשר התפצלה לשתי סיעות נפרדות – חד"ש-תע"ל ורע"מ-בל"ד – לפני הבחירות הקודמות, שהתקיימו באפריל.

"עשינו טעות לפני חמישה חודשים. ההזדמנות לתקן את הטעות הזו הגיעה מהר. ניצלנו את ההזדמנות הזאת ובנינו מחדש את הרשימה המשותפת", אמר.

הרשימה המשותפת התאחדה מחדש ביולי האחרון, לאחר פיזור הכנסת במאי.

עאיד כיאל (צילום: אדם רזגון)
עאיד כיאל (צילום: אדם רזגון)

שיעור הצבעה גדול מהצפוי

עאיד כיאל, מנהל הקמפיין של הרשימה, אמר אמש כי אין ביכולתו לספק נתונים מדויקים על שיעור ההצבעה במגזר, אבל הוא סבור שהוא עמד על יותר מ-60%. "ללא ספק, שיעור ההצבעה במגזר הערבי היה גדול מכפי שציפינו", הוא אומר.

בבחירות האחרונות, פחות ממחצית מהבוחרים הערבים הלכו להצביע, כך על פי דוח של המכון הישראלי לדמוקרטיה, שקובע כי שיעור השתתפותם אז עמד על 49.2%. לעומת זאת, כ-63.5% מהערבים הישראלים הצביעו בבחירות של 2015.

לדברי כיאל, ההצהרות של נתניהו דרבנו את הערבים להצביע. "הן גרמו לאנשים ללכת לקלפי", הוא אומר. "בעוד שהוא חשב שהאמירות האלה ישכנעו מספר גדול יותר מהתומכים שלו ללכת להצביע לו, הן למעשה עזרו לנו".

נוסף על הטענה שהערבים הצביעו אתמול במספרים גדולים, נתניהו האשים לאחרונה את כל מי שהתנגד להצעת החוק של מפלגתו להצבת מצלמות בתחנות הקלפי, בכלל זאת הערבים, בתמיכה בזיוף תוצאות הבחירות. בעמוד הפייסבוק של נתניהו נכתב כי "הערבים רוצים להשמיד את כולנו – נשים, ילדים וגברים".

מאוחר יותר נתניהו הכחיש שהוא כתב את ההודעה הזאת בעמוד הפייסבוק שלו, והאשים בכך את אחד מאנשי צוות הקמפיין שלו.

נתניהו גם עורר מחלוקת ביום הבחירות ב-2015, כשפרסם סרטון הממריץ את מצביעי הימין ללכת להצביע מכיוון שהערבים "נעים בהמוניהם" לקלפיות.

עד חצות, רוב חברי הרשימה המשותפת והכתבים כבר עזבו את אולפני תחנת הרדיו. שעות לאחר מכן, צייץ טיבי בטוויטר: "נהרנו בהמונינו לקלפיות".

עוד 676 מילים
סגירה