משבר כלכלי חמור ברשות הפלסטינית

דוח של הבנק העולמי מצביע על ירידה של 70% בכנסות ממיסים ועל הקושי של הרשות הפלסטינית לגייס הלוואות ● צופה פערי מימון של 1.9 מיליארד דולר עד סוף השנה ● הסיבות למשבר: הפחתה בכספי סיוע המגיעים לרשות, ומחלוקת על העברת המסים שישראל גובה עבורה

חלוקת כסף ברצועת עזה, ארכיון (צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90)
Abed Rahim Khatib/Flash90
חלוקת כסף ברצועת עזה, ארכיון

משבר הנזילות בכלכלה הפלסטינית מחמיר. הרשות מפגרת בתשלומים לעובדי מדינה, ספקים וקרן הפנסיה הציבורית, ופערי המימון שלה צפויים לגדול ל-1.9 מיליארד דולר בשנה הנוכחית, כך עולה מדו"ח חדש של הבנק העולמי. הדו"ח יוצג בשבוע הבא בפני ועדת הקישור אד-הוק בניו יורק (AHLC), במסגרת דיון על מתן סיוע לרשות הפלסטינית על ידי המדינות התורמות לה.

"התחזית מדאיגה מאוד. מנועי הצמיחה המצטמצמים, ובעיית הנזילות והמימון, החלו להשפיע על היכולת של הרשות הפלסטינית לקיים את חובתה לשלם לעובדי המדינה, ולספק שירותים ציבוריים", אמר קנתן שנקר, נציג הבנק העולמי בגדה המערבית ובעזה.

המשבר הכלכלי ברשות נובע מהפחתה בכספי סיוע המגיעים אליה, וכן ממחלוקת על העברת המסים שישראל גובה עבור הרשות. מדובר בכספים שישראל גובה עבור הרשות ומעבירה לה מאוחר יותר. כמו כן, המחסור במקורות מימון להשקעות ותשלומים שוטפים מצריך את הרשות ללוות יותר כספים לטווח קצר, ובריבית גבוהה יחסית.

"העברה סדירה של ההכנסות ממסים היא בעדיפות מיידית, ויש צורך בצעדים נוספים להפחתת חסמי סחר וגישה כדי להגיע להתרחבות כלכלית בת קיימא"

במחצית הראשונה של השנה נחתכו ההכנסות של הרשות בחצי לעומת התקופה המקבילה אשתקד, בעיקר בגלל צניחה של כ-70% בהכנסות ממסים. הסיבה לכך היא סירובה של הרשות לקבל את כספי המסים שמגיעים לה, וזאת לאחר שישראל ניכתה מהם 138 מיליון דולר באופן חד צדדי.

כתוצאה מכך הרשות מתחה לקצה את היקף ההלוואות שהיא לוקחת מהבנקים המקומיים, ושילמה לעובדיה רק 60% מהשכר, תוך הבטחת שכרם של אלה המשתכרים 2,000 שקל לחודש ומטה.

הוצאות הרשות צפויות להסתכם השנה בכ-3.9 מיליארד דולר ופער המימון, כאמור, יעמוד על כ-1.9 מיליארד דולר, שחלקו יתקבל מבנקים מקומיים ורובו יירשם כפיגור בתשלומים.

הצמיחה בגדה המערבית תהיה השנה הנמוכה ביותר בחמש השנים האחרונות וצפויה להסתכם ב-1.2%. בעזה התוצר יגדל ב-1.8% לאחר ירידה של 7% בשנה שעברה.

בדוח מצוין כי העברת מסי דלק מישראל עבור אוגוסט האחרון יחד עם הפחתת הוצאות ופיגורים נוספים לעובדים וספקים, יאפשרו לרשות לשרוד את השנה הנוכחית.

שוק בעזה (צילום: מוחמד סאלם)
שוק בעזה (צילום: מוחמד סאלם)

אחד הנושאים שעומדים על הפרק הוא העברת האחריות לגביית מסי דלק – כשליש מההכנסות ממסים – לרשות עצמה, אך המהלך הזה כרוך בהסכמה עם ישראל. בכיר ברשות טען לאחרונה כי ישראל הסכימה להעביר לה את האחריות לגביית הכספים, אך גורמים ישראלים ששוחחו עם טיימס אוף ישראל הכחישו שיש הסכמה על כך.

"העברה סדירה של ההכנסות ממסים היא בעדיפות מיידית, ויש צורך בצעדים נוספים להפחתת חסמי סחר וגישה כדי להגיע להתרחבות כלכלית בת קיימא", הוסיף שנקר.

הדו"ח מציין עוד שאפשר להרחיב את מה שמכונה הובלה מדלת לדלת דרך מעברי הגדה (העברת מטען בכלי תחבורה אחד בלבד), להשלים את המשא ומתן על רכישת חשמל בין חברות החשמל של ישראל והרשות, וכן להסיר את המגבלות על תנועת סחורות. בדוח מצוין עוד כי רשות עצמה נדרשות רפורמות, כגון חקיקה של חוק חברות והגברת היעילות והשקיפות בניהול המקרקעין.

עוד 420 מילים
סגירה